Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Zo, net de Rally van Wervik achter de rug en deze was wel wat heftig in alle opzichten. Uiteindelijk zijn we 7e in de klasse geworden en 66e algemeen (van de 81 aangekomen teams) De wedstrijd zelf : dat Mitch de wagen niet spaarde was al duidelijk vanaf de eerste ronde, waar we al een achterste spatlap verloren hadden onderweg. De tweede ronde hadden we de rechterzijspiegel onderweg ergens geraakt en waren we bijna op KP Geluwe na het onverhard in een gracht terecht gekomen, maar dankzij Mitch werd dit vermeden. Dan op naar de derde ronde waar we het toch wel even zeer warm gehad hebben tevens op KP Geluwe, waar de achterkant van de wagen opeens wegschoof na een Links 15 couperen. De wagen schoof met de neus richting een huis die we nog net hebben kunnen vermijden, maar als reactie daarop smeet Mitch het stuur over naar rechts waardoor we daar dan net een gracht konden vermijden en dit terwijl de wagen nog altijd achteruit aan het schuivan was en waar we met het linkerachterwiel net de gracht konden vermijden. Dus dan even verderop gedraaid met de handrem en terug weg. Daar waren we wel degelijk enorm goed weggekomen want de Civic zou er achteraf niet meer zo goed uitgezien hebben... Dan was het de beurt aan KP Kruiseke en vervolgens KP Wervik, waar de wagen voor ons van de weg was geschoven en we deze twee maal dienden te passeren door een veld. Dan de laatste ronde nog "kalm" afgewerkt en finish !!!
En nu op naar mijn 49e wedstrijd. Waarschijnlijk de Rally van Staden, waar ik nog een piloot dien voor te vinden.

Het is een verhaal over vriendschap en zeker ook het begin van een mooi avontuur voor twee grote rallyliefhebbers. Eerder dan - wegens gebrek aan budget, of wat had u gedacht - voortijdig de handdoek te gooien, besloten Pieter en Bernd om hun krachten te verenigen en zo op 28 en 29 juni samen aan de start van de Ypres Westhoek Rally te staan. Ze zullen elk om beurt de Skoda Fabia S2000 van het Italiaans DP Autosport besturen, een wagen die in de kleuren van Aarova en Easy Fleet over de West-Vlaamse rallywegen zal scheuren.

"Toen we dit project uit de doeken deden, werden we overal gek verklaard", schatert Pieter, in 2001 al winnaar in Ieper. "Maar uiteindelijk zei iedereen 'Waarom niet?' en vinden ze ons idee zelfs goed."
Origineel is het alvast. Nooit eerder deelden twee toprijders dezelfde cockpit, laat staan dat ze samen over de spéciales zouden rijden. "Zie je dit Snijers en Droogmans al doen? Ik heb een minimale ervaring als corijder, toen ik in 1997 naast Frank Broekaert zat. Maar sinds ik zelf rij heb ik schrik als ik aan de rechterkant van de auto zit. Het is nu al zeker dat diegene die de rol van corijder vervult zal afzien, maar we doen het elk om beurt. Ik heb nu al stress omdat ik schrik heb een keer niet op tijd in te klokken."
Maar het belangrijkste is dat ze zich zeker en vast zullen amuseren tijden dit buitengewone avontuur.
"We hadden het liever tegen elkaar opgenomen, ja. Maar we zouden allebei teveel hartzeer hebben gehad mochten we langs de kant moeten toekijken hoe de anderen rijden. Door de crisis vind je veel minder budget dan in het verleden. Het wordt trouwens voor ons beiden pas onze eerste rally van het seizoen. Maar deze kans wilden we niet laten liggen."
Gezien de omstandigheden zijn de ambities beperkt... of toch niet?
"Het eerste doel is ons amuseren. Eurosport, dat ons ondersteunt, zal een camera in de wagen plaatsen en volgens mij zullen de kijkers dat zeker kunnen appreciëren. Wie weet kunnen ze zo ook al eens lachen. Loix, Breen en Bouffier zullen buiten ons bereik liggen. We willen echter nog een dag gaan testen, maar daarvoor ontbreekt voorlopig het nodige budget. Gezien het deelnemersveld lijkt een top-5 me haalbaar, misschien zelfs een podium als er vooraan veel wegvallen."
Wie rijdt welke proef?
"We moeten daarover beslissen in functie van wat mogelijk is. We moeten al rekening houden met het feit dat Pieter 10 centimeter kleiner is dan ik", lacht de laatste winnaar van de Rallye du Condroz. "We zullen ieder onze proeven kiezen en die tweemaal afwerken. We kennen het parcours goed, dat is een voordeel, maar wie weet rijden we verloren in een verbinding, laat ons echter hopen van niet!".
Het avontuur van het duo Pieter en Bernd krijgt de steun van heel wat mensen met een hart voor de rallysport, waaronder Eddy Chevallier, die de peter is van het project. Dit verhaal zullen ze alvast aan hun kleinkinderen kunnen vertellen!

Wim Soenens : "Schoonbroer Didier Vanwijnsberghe rijdt in mijn plaats met de Subaru S9 in de Geko rally van Wervik samen met co Jan Lavaert! Deze middag kreeg ik het goede nieuws dat we met Qualitystocklots.com het hoogste bod hebben op een gigantisch lot sauna's, fitnesstoestellen en gasbbq's uit Frankrijk. Daarom moet ik morgen naar Parijs om alles te inventariseren. Volgende week start een nieuwe verkoopsactie en we willen de nieuwe goederen er absoluut bij dus moeten ik me daar op concentreren ipv op de rally. En Didier die vindt het helemaal niet erg..."

Tom Fieuw : "Zoals we jullie laatst lieten weten moesten we noodgedwongen ons programma 2013 aanpassen daar de motor van de Escort de geest gaf in de Rally de Wallonie.
Ondertussen heeft het team van XRST bergen werk verzet en is de Escort weer klaar.
De volgende wedstrijd van Kurt en Tom - de 50ste samen! - is dus eind juni de Ypres Historic Rally maar de wagen komt dit weekend ook al aan de start van de Rally van Wervik. Deze wedstrijd zal Carl Lagae - "mister XRST" zelf - het stuur nemen en voor de gelegenheid genavigeerd worden door Tom Fieuw.
Bedoeling van deze wedstrijd is de wagen / motor testen in wedstrijdvorm om zo de wagen 100% klaar te zetten voor Ieper.
Carl heeft sinds begin 2012 al enkele keren met de ( veel krachtigere ) Escort van Daniel Verschaeve zeer mooie resultaten bij elkaar gereden in regionale VAS wedstrijden. Bedoeling van deze deelname is de wagen testen maar ongetwijfeld mogen mooie passages verwacht worden.
De organisatie heeft het gelegenheidsduo de eer gegeven de wedstrijd te openen, wat dus betekent dat we zaterdag met nummer 201 als eerste deelnemer vertrekken."

Productiehuis Eyeworks heeft voor Alltec Seys gekozen als één van de wagenleverancier voor een gloednieuwe Eén-reeks " EIGEN KWEEK" , die ten vroegste in het najaar te zien zal zijn op TV één !

De serie vertelt het verhaal van een familie aardappeltelers uit het West-Vlaamse Wijtschate. Hoofdrollen zijn voor Dirk Van Dijck, Sien Eggers, Wim Willaert, Sebastien Dewaele en Rhoda Mae Montemayor;
Na een financiële tegenslag besluit een familie aardappelboeren wiet te gaan kweken om het hoofd boven water te houden. Ook Maaike Cafmeyer, Rudi Delhem, Stefaan Degand en Liesa Naert werken mee.

Eén van de hoofdpersonages ( Wim Willaert ) zal met de Alltec Seys – historic rallywagen Opel Kadett C 2.4 rijden. Hiermee zal hij tijdens de 6-delige reeks gezien worden als zijn vast voertuig .

We zijn in dit avontuur gestapt om 1 rallywagen te leveren , uiteindelijk zullen we voor 6 verschillende auto's zorgen.
Onze éérste Opel Kadett heeft reeds de eerste vier draaidagen achter de rug. Het is indrukwekkend met welke enthousiast team dit gerealisseerd wordt.

De tweede Kadett is nog in opbouw , maar wordt volgende week reeds verwacht op de filmset .... Het worden dus nog drukke dagen in onze werkplaats.
De twee Kadetts worden te huur aangeboden ! Wie met een snelle 2.4 wil rijden, die trouwens in dit najaar op tv zal komen, kan ons vrijblijvend contacteren.

De 2 auto's zijn nog vrij voor de Ypers Westhoek Rally . Autosportshop Alltec Seys: 057/36.30.31

e-mail : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , website : www.alltec-seys.be

In 2011 werd de Nieuw-Zeelandse piloot Hayden Paddon aan het stuur van een Subaru Impreza STR11 van Symtech Racing, wereldkampioen in PWRC. Het werd al meteen duidelijk voor alle specialisten dat Paddon een echte topper is. Symtech Racing gaat nu “zijn piloot” opvissen voor de Geko Ypres Rally, en de succesformule Symtech-Paddon komt aan de start in de kattestad met een heuse Ford Fiesta S2000!

In 2011 werd Paddon PWRC wereldkampioen met Symtech Racing.

Het zal een eerste deelname worden in Ieper voor Paddon en zijn vaste co John Kennard, maar dat schrikt hem niet af. Hayden Paddon : “Je moet altijd wel eens voor de eerste keer ergens komen. We rijden dit jaar nog een aantal wedstrijden in WRC2, maar mijn vrienden bij Symtech Racing wisten mij te
overtuigen om naar deze topper van het Europees Rally Kampioenschap te komen. We komen naar Ieper zonder verwachtingen, want het is meteen ook de eerste keer dat ik achter het stuur kruip van de Fiesta S2000.”

Veel te ontdekken dus voor Paddon maar het team is dan weer wel een vertrouwde omgeving. “Het seizoen met Symtech Racing in 2011 is tot nu toe
mijn beste seizoen geweest. Ze werken heel professioneel en hebben veel ervaring. We zijn altijd contact blijven houden vorig jaar, en ik kijk er dan
ook naar uit om opnieuw met hen samen te werken,”
aldus een opgetogen
Paddon.

Bij Symtech Racing wordt alles in gereedheid gebracht om Hayden Paddon in een zo’n goed mogelijke sfeer deze wedstrijd te laten ervaren. Dirk Van der Sluys
van Symtech Racing : “We zijn zeer opgetogen dat Hayden en John terug zijn. Voor ons is Paddon de absolute top en als wij ons steentje kunnen bijdragen in
de evolutie van zijn carrière, dan kunnen we daar enkel heel blij mee zijn. We hebben steeds goed kunnen samenwerken, en de resultaten in het
wereldkampioenschap waren daar het mooiste bewijs van. Hij is zeer snel, professioneel en beredeneerd en met de Ford Fiesta S2000 hebben we zeker ook één
van de topauto’s van de huidige S2000 generatie.”
Wim De Boeck voegt er aan
toe : “De Fiesta S2000 heeft voor ons niet veel geheimen want we runden al
een Fiesta S2000 in 2010 in het wereldkampioenschap voor Michal Kosciuszko.”
Gemakkelijk zal het niet zijn voor Paddon want als Nieuw-Zeelander is Ieper niet echt een gekend terrein. En met maar een paar doortochten als verkenning
mogen de verwachtingen dan ook niet té hoog worden gesteld.

Ik denk voor een eerste deelname in Ieper dat we niet té ambitieus mogen zijn. We zullen zeker met een bepaalde marge rijden en ik denk dan ook als we
een top 5 halen dat we daar al heel tevreden zullen mee mogen zijn,
zegt
een voorzichtige Paddon.

De Ford Fiesta S2000 van Symtech Racing zal in Ieper in de kleuren staan van Winmax, Japanse competitie remblokken van hoogstaand niveau. Winmax komt nu op de Europese markt.

Nauwelijks drie weken voor de start van de 49ste editie van Geko Ypres Rally zorgt het Cuckoomobile Team, van de Ieperse zakenman Stephen Vankemmel, voor een verrassing van formaat. Cuckoomobile loodst de Franse toppiloot Bryan Bouffier opnieuw naar het Ieperse startpodium om aan de zijde van de beloftevolle co-pilote Lara Vanneste een gooi te doen naar de eindzege in deze 6de manche van het Europees Rally Kampioenschap.

Stephen Vankemmel is geen onbekende voor rallyminnend Vlaanderen. Maar liefst 11 jaar lang was hij veiligheidsverantwoordelijke van de toenmalige Ypres Westhoek Rally. Nadien stapte hij zelf regelmatig in de rallywagen, maar sinds enkele jaren ondersteunt hij met zijn informaticabedrijf GSI beloftevol rallytalent. “De 23-jarige Lara Vanneste uit Roeselare is het gezicht van Cuckoomobile, mijn webwinkel voor mobiele telefonie en Tablet PC’s. Ze is een rastalent en maakte op korte tijd enorme indruk als co-pilote in de rallywereld. We zijn dan ook supertrots, dat we haar aan de start van de Geko Ypres Rally kunnen brengen aan de zijde van een internationale toppiloot”.

Lara Vanneste mag straks plaatsnemen in de Peugeot 207 Super 2000 van de Franse toprijder Bryan Bouffier. Bouffier is 34 jaar en stuurde de voorbije jaren een palmares bij elkaar om U tegen te zeggen. In 2002 won hij de ‘Volant 206’, waardoor hij officiële rijder werd bij Peugeot Sport. Vier jaar later schreef hij met de Rally Des Antibes zijn eerste grote wedstrijd op zijn naam. Drie seizoenen op rij pakte hij de eindzege in het Poolse Rallykampioenschap. In 2010 voegde hij daar een Franse titel aan toe. De vinnige Bouffier bleef daarna vriend en vijand verbazen met een indrukwekkende overwinning in de legendarische Rally van Monte-Carlo. Momenteel staat de Fransman derde in het vernieuwde Europese Rally Kampioenschap. Hij won de Tour De Corse en wil in Ieper, aan de zijde van Lara Vanneste, zijn reputatie alle eer aan doen.

Parcourskennis van Lara Vanneste cruciaal voor Bouffier.

De Geko Ypres Rally, van 27 tot 29 juni, wordt méér dan ooit een uitdagende rally. Een compacter parcours, met veel wijzigingen in vergelijking met de voorbije jaren, in een onovertroffen sfeer met een sterk internationaal en nationaal deelnemersveld. De smalle, gladde asfalt-wegen met diepe uitsnijdingen zijn niet de favoriete speeltuin van Bryan Bouffier. En dus wordt de terreinkennis van zijn nieuwe co-pilote van cruciaal belang.

Co-pilote Lara Vanneste kent Ieper als geen ander. Ze komt er voor de 4de keer aan de start. In de vorige editie loodste ze ‘fast’ Freddy Loix naar een tweede plaats.

Bryan : “Ik ben supergemotiveerd. Ik start voor de derde keer in Ieper. Derde keer goeie keer misschien. Het is in elk geval de bedoeling om mijn derde plaats in het Europees klassement te verdedigen. Met Lara zit er iemand naast me die in een korte tijd een stevige reputatie heeft opgebouwd als het op navigeren aankomt.”

De Roeselaarse co-pilote deelde eerder ook al de wagen met Pieter Tsjoen, de Nederlander Kevin Abbring en werd het voorbije seizoen vice-kampioen van Duitsland aan de zijde van belofte Christian Riedeman. Op haar palmares staan ondermeer de Citroen Racing Trophy, een groepszege in de WK Rally van Groot-Brittannië en de Rally van Monte-Carlo. Met haar uitstekende talenknobbel is ze populair bij heel wat toppiloten.

In Ieper kijkt ze uit naar de samenwerking met Bouffier. “Bryan is een echte crack. We kennen elkaar al jaren, waren concurrenten in verschillende wedstrijden, maar ik ben best wel trots dat ik straks met hem in de wagen zit. Ze zullen rekening met ons moeten houden! Ieper is lang en moeilijk en wie geen fouten maakt, kan hier zeer hoog eindigen.”

Pittig detail… één week voor de Geko Ypres Rally zullen Bouffier en Vanneste het eerst nog tegen elkaar opnemen in de Citroën Top Driver – klasse van de WK Rally van Sardinië.

Afgelopen weekend stond de ORC Canal Rally op het programma. Het snelle parkoers ligt ons goed en we waren vast besloten om een top prestatie neer te zetten! De eerste ronde verloren we hier en daar nog wat tijd doordat de banden niet wilden meewerken. Het leverde enkele flinke schuivers op maar toch konden we als 2e algemeen op slechts 7 sec van de leider in div. 1-2 terug naar de service. Voor de tweede ronde werd ander rubber gemonteerd en met twee besttijden op rij kwamen we op slechts 2 sec van leider Denys. Helaas voor de strijd werd deze door een norm tijd benadeeld waardoor we de leiding konden overnemen. Om geconcentreerd te blijven bleven we aanvallen en konden we de voorsprong stelselmatig nog vergroten tot 44 sec. Uiteindelijk werden we afgevlagd als 1e in div. 1-2 en 15e algemeen. Een topprestatie mogelijk gemaakt door de perfecte werking binnen het team, onze partners en de vele supporters die ons stonden aan te moedigen!

Van de eerste tot de laatste meter zorgde de ORC-rally Historic voor spanning en spektakel. Met als apotheose twee piloten die in dezelfde tijd finishen, en dat na 12 hard bevochten klassementsproeven.

Didier Vanwijnsberghe leek het best uitgeslapen bij de start zondagmorgen. Op KP Hulste klokte hij meteen de scratch, en rechtstreekse tegenstanders als Wim Decock en Chris Debyser kregen al een tik van 10 seconden om de oren. Een besttijd die zeker nog verdere gevolgen zou hebben.....

Maar op de proef van De Ginste schoof Didier rechtdoor, en verloor een dikke halve minuut. Dat deed hem meteen naar de 8ste plaats zakken in het klassement, met een 23-tal seconden achterstand op de nieuwe leider Decock. Vanaf toen begon voor de Escort-rijder een helse achtervolgingsrace op de Porsche. Ronde per ronde knabbelde Didier van zijn achterstand weg. Van 17 seconden na de eerste ronde al over 11 tellen na de tweede ronde, tot nog 3 seconden net voor het ingaan van de laatste ronde. Op Hulste bleek de Escort vier tellen rapper dan de Porsche, zodat Didier de leiding nam met 1 seconde. Op de lange proef van De Ginste klokten beide kemphanen dezelfde tijd af, zodat de proef in Wielsbeke het eindverdict zou moeten vellen. Van een pure thriller gesproken !

Het duo Vanwijnsberghe-Snoek perste er nog eens alles uit en zette met 3.36 hun beste tijd van de dag neer op die proef. En dan was het angstvallig afwachten tot de Porsche van Wim Decock over de finish ging. Hij deed dit een seconde vlugger, zodat beide piloten ex-aequo finishten. Ze vielen mekaar sportief in de armen, en niemand wist echt wie er nu gewonnen was. Maar het reglement bracht al vlug uitsluitsel, dat bij gelijke stand, de tijd van de eerste kp doorslaggevend was. Wat meteen een nieuwe overwinning in de ORC-rally betekende voor Didier Vanwijnsberghe.

Zowel Didier Vanwijnsberghe en Paul Snoeck als hun Ford Escort toonden aan dat ze klaar zijn voor de volgende strijd, de Ypres Historic Rally. Daarin zal het duo aantreden in het FIA-gedeelte, en de strijd aanbinden met kleppers als Paul Lietaer (Ford Escort), Patrick Snijers (Porsche 911), Stefaan Stouf (Ford Escort), Fredericq Delplace (Porsche 911) en een rits buitenlanders, onder aanvoering van de Italiaan Enrico Brazzoli (Lancia Rally 037).

Terwijl vooraf iedereen inzette op winst voor Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) of Erik van Loon (Ford Focus WRC), was Bob de Jong afgelopen weekend de lachende derde. De Essenaar, genavigeerd door Björn Degandt, stuurde onverstoord zijn Mitsubishi Lancer WRC05 naar de algemene winst in de ELE Rally. Een schitterend resultaat met de verouderde WRC. Het Muc-Off/Mechanix Rally Team staat hiermee dik aan de leiding in het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Op vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni werd rondom Helmond en Eindhoven de 49ste ELE Rally verreden. Om 19.30 uur op vrijdagavond reed de eerste deelnemer over het startpodium om te beginnen aan de Brabantse klassieker, die dit jaar uit 19 proeven bestond. Vooraf waren de prognoses vooral in het voordeel van de kemphanen Jeroen Swaanen, die een potente C4 WCR met de laatste specificaties naar de start bracht, en Erik van Loon, met de meest recente versie van de Ford Focus WRC09. Het was echter Bob de Jong die, genavigeerd door Björn Degandt, al op de eerste klassementsproef genadeloos toesloeg met zijn gedateerde Lancer WRC. Ook de tweede proef, Somerlo, was een prooi voor Bob. Na slechts twee proeven stond de equipe al 13.4 seconden voor Swaanen, de gedoodverfde winnaar. Uiteindelijk parkeerden De Jong en Degandt vrijdagnacht na vier proeven de Lancer met een voorsprong van 15,2 seconden op Swaanen in het wachtpark. Erik van Loon moest helaas op proef vier opgeven. Hij schoot van de weg en belandde in een greppel. Na de vier vrijdagproeven werd de derde plek in het klassement bemand door Piet van Hoof met de vreselijk snelle Evo IV, 1m01s achter Bob. “Het was een heerlijk gevoel om de auto met een voorsprong in het nachtpark te plaatsen, maar de genadeslag van de ELE Rally valt altijd op de zaterdag. Ik wist dat we nog 15 proeven te gaan hadden en er van alles kon gebeuren,” aldus de onverstoorbare De Jong.

Zaterdag startten de deelnemers om 09.30 uur om te beginnen aan de eerste vijf proeven, die zonder service ertussen afgelegd moesten worden. Hier werd strategie belangrijk. “In overleg met Björn koos ik voor harde banden. Het was niet al te koud en de laatste proef van de boucle was Strijpse Kampen, een bandensloper. Dat betekende dat ik de eerste proef waarschijnlijk wat zou laten liggen, maar op Strijpse Kampen toe kon slaan.” Die strategie pakte goed uit. De Jong verloor op de eerste zaterdagproef 2.5 seconden, maar daarna kon hij zijn voorsprong uitbouwen. Na 9 proeven was zijn voorsprong op Swaanen opgelopen tot 20.3 seconden. Op de volgende proef, Spoordonk, gaf de Jong echter weer iets van zijn voorsprong weg. Bij de start, over het erf van een bestratingsbedrijf, verremde hij zich en verspeelde een kostbare 10 seconden. Swaanen rook bloed en zette de achtervolging in. De volgende twee proeven noteerde Swaanen een scratch en had hij zijn achterstand op De Jong gereduceerd tot 11.9 seconden. Toen de proef Spoordonk vervolgens weer werd verreden, besloot de man uit Vessem vol in de aanval te gaan. Helaas belandde hij iets naast de weg, verloor de controle over de C4 en crashte. De weg lag vrij voor Bob. “Ontzettend jammer, want het is veel leuker om te vechten voor de winst. Toen Jeroen uitviel op proef 13, viel de spanning weg. Ik had een voorsprong van meer dan twee minuten op nummer twee, Jasper van den Heuvel. Het was dus zaak om geconcentreerd te blijven en de auto heel naar de finish te brengen.” Dat lukte. De equipe reed de wedstrijd gecontroleerd uit en rond middernacht was de algemene winst een feit. Tweede werd Jasper van den Heuvel met zijn Mitsubishi Lancer Evo X (+3m01s) en Arjen de Koning (Evo 7) maakte het podium compleet, hij eindigde op ruim 7 minuten van de algemene winnaar, De Jong. De volgende rally voor het team is de GTC Rally op 12 en 13 juli rondom Etten-Leur. Daarover later meer.

Het was een ware slijtageslag, de 49ste editie van de ELE Rally die afgelopen weekend verreden werd. Het Fabory Rallyteam, met Johan Faes achter het stuur en Arie Lekkerkerker die de notes voorleest, reed echter onverschrokken door over de 19 klassementsproeven rondom Helmond en Eindhoven. Uiteindelijk reed de equipe de Mitsubishi Lancer Evo IX als vierde algemeen en tweede groep N over het finishpodium van hun thuiswedstrijd. Een fantastisch resultaat. Vrijdagavond om 19.30 uur ging de 49ste editie van de ELE Rally van start. De deelnemers kregen die avond 4 klassementsproeven voorgeschoteld. Met startnummer 15 op de deuren gingen Faes en Lekkerkerker de strijd aan met de overige deelnemers in de standaardklasse, groep N. De equipe begon voorzichtig. Faes vertelt: “Ik wilde geen fouten maken of lek rijden op vrijdagavond waardoor ik met een grote achterstand aan de vijftien proeven van de zaterdag zou moeten beginnen.” Na vier proeven plaatste de equipe de Lancer Evo 9 als achtste algemeen en vierde groep N in het nachtpark. “Van Van den Heuvel weten we dat hij supersnel is, maar ook Antoine van Ballengooien en Henk Vossen gingen opvallend hard. Steeds vaker blijkt duidelijk dat de Evo X’en verder doorontwikkeld zijn. Op proeven met lange halen als Asten moet ik veel tijd toegeven, die tijd rijd ik op de technische proeven als Somerlo dan weer dicht. Hierdoor moest ik met een grotere achterstand dan de bedoeling was beginnen aan de zaterdagproeven.”

Zaterdag stonden de resterende vijftien klassementsproeven op het programma. Faes lag 1,5 minuut achter Van den Heuvel, 33 seconden achter Antoine van Ballengooien en 29 seconden achter Henk Vossen. Hij zag zich dan ook genoodzaakt in de achtervolging te gaan. “Ik richtte mijn pijlen op Van Ballengooien en Vossen. We reden steeds een paar seconden van onze achterstand af, maar het was niet genoeg om het gat te dichten. Ik wist echter dat ik het verschil op de proeven Strijpse Kampen en Wintelre kon gaan maken,” blikt Faes terug. Op proef zes moest Antoine van Ballengooien de strijd staken. Faes analyseert: “Na proef 15, met nog vier proeven te gaan, had Vossen een voorsprong van 16 seconden over. Hij voelde onze druk opgevoerd worden. Zowel op Sint Oedenrode als Son reden we vervolgens exact dezelfde tijd, op de tiende seconde nauwkeurig. Het kwam dus op de laatste twee proeven aan. Op de een-na-laatste proef liet Vossen zich verleiden tot een foutje waardoor hij zijn oliekoeler beschadigde en de handdoek in de ring moest gooien. Door het uitvallen van Henk was de spanning weg, waardoor we de laatste proef alleen maar gecontroleerd uit hoefden te rijden.”
Uiteindelijk reden Faes en Lekkerkerker als tweede groep N, achter Jasper van den Heuvel, en met een prachtige vierde plaats algemeen over het finishpodium. “Het was een harde strijd. Ik heb de hele dag enorm moeten knokken en ervoor moeten waken geen fouten te maken,” aldus een tevreden Johan Faes. Met deze vierde plek algemeen heeft het team goede zaken voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap kunnen doen, aangezien de nummers twee en drie zich hiervoor niet ingeschreven hebben. “We zijn enorm blij met dit resultaat tijdens onze thuiswedstrijd. Het serviceteam heeft weer goed werk geleverd en de auto hield zich prima. We kijken uit naar de volgende wedstrijd,” besluit Lekkerkerker.

Aankomend weekend, vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni, wordt de 49ste editie van de ELE Rally verreden. Negentien klassementsproeven, met een totale lengte van 190 kilometer, vormen het decor van een van de mooiste rally´s van Nederland. Johan Faes en Arie Lekkerkerker van het Fabory Rallyteam staan met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start om de strijd met de overige groep N-rijders aan te gaan. Na de Sezoensrally, waar de equipe door een kapotte stuurbekrachtiging uitviel, is de auto weer volledig nagelopen en op punt gezet.

De ELE Rally heeft alles in zich. De landelijke proeven voeren de deelnemers over asfalt, klinkerweggetjes en onverhard. Verder zijn er proeven over industrieterreinen en wordt een aantal proeven in het donker verreden. Het is een echte klassieker die een warm plekje heeft in het hart van menig rallyfan en rallyrijder. Ook Johan Faes koestert warme herinneringen aan de rally. “De ELE Rally is mijn thuiswedstrijd en heeft er zelfs voor gezorgd dat ik verliefd werd op het rallyrijden. Toen ik jong was, werd er nog ’s nachts gereden en kwamen de auto’s ook door mijn woonplaats, Reusel, knallen.”

Vrijdagavond beginnen Faes en Lekkerkerker, met startnummer 15 op de deuren van hun Evo, rond 19.45 uur aan hun Brabantse avontuur. Die avond rijden ze de proef Asten twee keer en de proef Somerlo twee keer. Rond middernacht plaatsen ze de Mitsubishi in het wachtpark in Helmond.

Zaterdag staan de resterende vijftien proeven op het programma. De deelnemers gaan om tien uur van start met de proeven Vlierden en Stiphout. Na beide proeven twee keer te hebben gereden, rijden de rallyauto’s naar de service in Eindhoven. Vervolgens staan de proeven rondom Eindhoven op het programma: Strijpse Kampen, Spoordonk, Wintelre, St. Oedenrode en Son. Vooral de klassementsproef Wintelre doet menig rallyhart sneller kloppen. “Het is vrij on-Nederlands dat een proef door een dorp loopt. Bovendien bevat Wintelre lange stukken onverhard, waaronder erg mulle, zanderige delen, ” aldus navigator Lekkerkerker.

Faes en Lekkerkerker leiden de standaardklasse in het kampioenschap en willen tijdens hun thuiswedstrijd hoge ogen scoren. “In 2011 hebben we hier de groep N gewonnen. Dat is nu ook het doel natuurlijk, maar we hebben altijd sterke concurrentie in de ELE Rally. Het is een lange wedstrijd met wisselende ondergronden waar de snelheden hoog oplopen. Er zitten behoorlijk lange rechte stukken in, die afgewisseld worden door korte technische situaties. Het is belangrijk om niet alleen hard te rijden, maar ook twee dagen scherp en geconcentreerd te blijven en de auto heel te houden. Met name tijdens de avondproeven zal het verschil worden gemaakt,” blikt Faes vooruit.

Wilt u genieten van de actie en het spektakel van de rallysport? Het is absoluut de moeite waard om een kijkje te nemen bij de ELE Rally. Er zijn meerdere rondkoersen, dat betekent dat u de rijders meerdere keren achtereen langs kunt ziet komen. Bovendien bent u altijd welkom op de service van het team. De koffie staat klaar!

Wedstrijddetails ELE Rally 31 mei – 1 juni 2013

  1. Aantal klassementsproeven 19
    Totaal aantal wedstrijdkilometers 190 km

Type wegdek 88.9% verhard
Startnummer Fabory Rallyteam 15

Website organisatie www.elerally.nl