Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het nationale luik van de Ypres Historic Rally luistert dit jaar naar de ronkende naam Geko Classics Ypres Rally. Een naam die meteen mooie herinneringen oproept bij alle rallyliefhebbers, want wie herinnert zich niet de indrukwekkende armada rallywagens in Geko-kleuren op de Grote Markt enkele jaren geleden.
In de nationale wedstrijd zou de titelstrijd in het Belgisch kampioenschap wel eens beslist kunnen worden. Dirk Deveux kan een belangrijke stap zetten richting titel, na zijn recente zege in de Sezoensrally. In het beste geval kan de Limburger zelfs zorgen voor een definitieve beslissing. Dat zou natuurlijk heel bijzonder zijn voor zijn copiloot, want Kris D'Alleine woont in Boezinge, het zenuwcentrum van deze Geko Classics Ypres Rally.
Op een blaadje zullen Dirk en Kris het zeker niet geserveerd worden.  Er zijn natuurlijk de vaste kampioenschapsrijders zoals Patrick Mylleville (Porsche), Stefaan Prinzie en Jens Maes (Opel Ascona) die altijd en overal wel puntjes kunnen wegpikken. We verwachten ook Robin Maes (BMW M3) en Pieter-Jan Maeyaert (Ford Escort) nog op de startlijst. Twee spectaculaire piloten die zeker een gooi willen doen naar de zege.
Maar dan zijn er enkele mensen die niet de hele titelrace actief zijn maar het in de Westhoek de eerder vermelde namen knap moeilijk kunnen maken.  Denken we maar aan ex-winnaar Wim Decock en Wouter Lievens, beiden met Porsches, en de BMW M3-piloten Alain Vermeulen, Wim "Geko Classics" Soenens en Christophe Merlevede.  De Ford Pinto-cup kan, met onder andere Jeroen Van Wanseele, ook enkele pionnen naar voor schuiven.  Het wordt zeker uitkijken naar de terugkeer van Tuur Van den Abeele bij de Historics. Voor de gelegenheid rijdt hij een Opel Kadett City voor, waarmee Maes vorig jaar derde finishte. Tuur laat zich weer navigeren door de Kortrijkse burgemeester Vincent ‘Quickie’ Van Quickenborne.

Afgelopen weekend was TeamFloral zowel aan het werk in de Sezoensrally als in de Rally van Antibes, de derde manche van het Kampioenschap van Frankrijk Rally. Het team  kan tevreden terugblikken op het weekend, want elk team behaalde een prima resultaat. In Zuid-Frankrijk behaalde Bernd Casier een 8ste plaats algemeen met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 Evo, terwijl Claudie Tanghe, die de wedstrijd ontdekte, als 13de over het finishpodium reed. In Noord-Limburg, zowat 1200 km van daar, eindigde Jelle Vermeire op de 2de plaats in het Junior BRC, waardoor hij ook oprukt naar de tweede plaats in het kampioenschap.
"Aan twee wedstrijden deelnemen tijdens hetzelfde weekend vormt voor ons geen probleem, want we hebben voldoende materieel en professionele medewerkers," vertelt Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van TeamFloral. "Davie Meert, onze coördinator, was in de Sezoensrally met een aantal mecaniciens aanwezig om zich te ontfermen over de Ford Fiesta R2 van Jelle Vermeire. Wij zijn met de andere vaste mecaniciens en twee vrachtwagens afgereisd naar Antibes. Met twee Fiesta's R5, maar ook met de verkenningsauto's en de Porsche van Tim Van Parijs, met wie we de serviceplaats en de catering deelden."

In Antibes presenteerde Bernd Casier zijn nieuwe aanwinst: een Ford Fiesta R5 Evo. Claudie Tanghe reed met de Fiesta R5 in de kleuren van Renties. Hij maakte tijdens de verkenningen kennis met de moeilijkheidsgraad van het parcours van deze "kleine Monte-Carlo", want de Rally van Antibes gebruikt dezelfde schitterende proeven als de wereldberoemde winterse klassieker. Denk maar aan de Col de Bleine en de Turini. Na een privé-testsessie en de officiële Shakedown, gingen Bernd Casier en Claudie Tanghe van start op de eerste zes proeven van de openingsdag. Bernd en Claudie waren na de eerste etappe respectievelijk 9de en 15de, maar ze zouden de volgende dag als 8ste en 13de finishen.

"De Rally van Antibes is een serieuze uitdaging. Alles moet 100% zijn. En dat was het geval, zowel met mijn copiloot, Pieter Vyncke, want we rijden hier volledig op nota's, als met TeamFloral," bevestigt Bernd Casier. "Deze rally was voor mij de eerste met de Fiesta R5 Evo. Naarmate de proeven vorderden hebben we aan de set-up gewerkt en we zijn goed geëvolueerd. Zaterdag had ik wat problemen met de remmen omdat ik teveel met links remde. Zondag ging het nog beter. We hadden zelfs een podiumplaats in R5 kunnen ambiëren. Hoe dan ook zijn we op onze plaats geëindigd en we hebben een heel tof weekend beleefd. De volgende afspraak is voor ons natuurlijk Ieper, waarna de Barum Rally in Tsjechië volgt. Ik zou dat programma nog graag aanvullen met een mooie rally op onverhard..."

Claudie Tanghe, nog altijd genavigeerd door Filip Cuvelier in de Fiesta R5 van Renties, vervulde een droom door deze wedstrijd in het zuiden van Frankrijk te rijden. "In de loop der jaren heb ik bijna alle wedstrijden van het Frans rallykampioenschap al eens gereden, maar Antibes ontbrak nog op mijn lijstje. Omdat je op dit parcours helemaal geen marge hebt, zijn we voorzichtig gestart. Zelfs te braaf. Maar, wanneer je een helm op je hoofd hebt, dan wil je natuurlijk zo hard mogelijk rijden," lachte Claudie. "Ons ritme werd stelselmatig beter, al moest ik toch nog een seconde per kilometer gaan zoeken om mee te kunnen met Bernd. Maar, het belangrijkste is dat we ons enorm geamuseerd hebben, zowel op de proeven als in het team. Op dit genre parcours moet je het volste vertrouwen in de nota's hebben. We hebben gezien dat het ook met Filip klikte op deze proeven, al was het zijn eerste keer in het buitenland. Dat geeft me vertrouwen voor de Rally van Ieper, waar we logischerwijze met de nieuwe Evo-kit op onze Fiesta R5 zullen rijden."

TeamFloral zal goed vertegenwoordigd zijn in de Rally van Ieper met de Ford Fiesta's R5 Evo van Bernd Casier en Claudie Tanghe, maar ook met de Ford Fiesta R5 van Bruno Parmentier en een meute Ford Fiesta's R2 aangevoerd door Jelle Vermeire, die de West-Vlaamse klassieker zal aanvatten als tweede in het Junior Kampioenschap van België.

Rendez-vous in de Westhoek op 24 en 25 juni.

Na een knappe zege in het Junior BRC in de Rally van Wallonië, was Polle Geusens uitermate gemotiveerd om die prestatie te herhalen in de Sezoensrally. Polle Geusens woont immers in Lommel op een boogscheut van Bocholt. Hij houdt niet alleen van het parcours, maar het is ook de ideale gelegenheid om eens te schitteren voor familie en vrienden. "Ik wil niet rekenen met mijn nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost. Ik wil aanvallen, me amuseren en proberen de categorie te winnen in deze rally waarin ik niet altijd veel geluk heb gehad," lachte Polle bij de start.
Jelle Vermeire, winnaar van het Junior-klassement in de TAC Rally, ging met een iets andere ambitie van start. De jonge piloot uit Meulebeke stond goed geklasseerd in het Junior Kampioenschap van België met zijn Ford Fiesta R2 van de eerste generatie. Hij wist dat een goed resultaat hem een nog betere uitgangspositie zou opleveren. Tussen de twee piloten van de FordPerformance Academy speelde nog een andere concurrentie. Een duel tussen zusjes. Wie van de twee, Justine, copilote van Polle, of Michelle Demeestere, navigatrice van Jelle, zou de strijd tussen de zussen winnen na 15 klassementsproeven?

Polle Geusens was eens te meer en met voorsprong de snelste piloot in de Junior-categorie en in klasse RC4. Maar, op het einde van de dag eindigde hij pas op de derde plaats in het Junior BRC onder de kerktoren van Bocholt: "Een probleem met een injector... Helaas kan je dat probleem niet oplossen tijdens een wedstrijd. Ik heb het maximum gegeven wat ik kon en we hebben toch nog een reeks prima tijden gedraaid. Op het onverhard heb ik me geweldig geamuseerd dankzij het uitzonderlijke chassis van de Fiesta. Afspraak met mijn concurrenten in Ieper!"

Jelle Vermeire zweette ook onder de stralende zon in Bocholt. Door een gescheurde remleiding verloor hij in het begin van de wedstrijd tijd, maar hij rukte al snel op naar de tweede plaats in het Junior BRC. Even moest hij de tweede plaats weer uit handen geven, maar met de twee snelste tijden op de twee laatste proeven, pakte hij de tweede plaats. Een mooie afsluiter van de dag. "Dit is een mooi einde," genoot hij. "Dankzij die twee bonuspunten, samen met de punten die we scoren met onze tweede plaats, rukken we op naar de tweede plaats in het kampioenschap. Het bewijs dat onze Ford Fiesta R2 met de 1.6 atmosferische motor nog perfect competitief is!"

Davie Meert, coördinator van de FordPerformance Academy, was gelukkig met het dubbel podium van "zijn" piloten: "Polle en Jelle hebben karakter getoond in deze rally. Ze lieten het hoofd niet hangen. Met hun tweede en derde plaats, hebben Jelle en Polle de Fiesta R2's van de FordPerformance Academy weer laten schitteren in het Junior BRC. De negen snelste tijden van Polle bewijzen eens te meer hoe competitief de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost wel is. Voor de piloten van de FordPerformance Academy is de volgende afspraak in het Junior BRC een grote afspraak. In Ieper nemen ze het niet alleen op tegen de vaste concurrenten van het BRC, maar ook tegen de snelste Juniors van het Europees kampioenschap. Dat belooft een mooie strijd te worden! Op die manier leer je het snelste..."

Het team van Lemahieu Motorsport heeft deze avond een kleine test afgewerkt met de Ford Escort MKII waarmee Peter Lemahieu en Didier Bostoen komend wekend debuteren in de ORC Rally.

Het is al vijf jaar dat ik er van spreek, en nu kan ik er eindelijk mee rijden... De onderdelen hebben wat lang op zich laten wachten, maar deze Escort met sequentiële versnellingsbak is dan ook uniek in België." aldus een tevreden piloot.

In de Escort MKII werd een sequentiële bak met peddels aan het stuur gemonteerd. Dit maakt natuurlijk dat de wagen niet langer in historic kan worden ingeschreven. “Voor ons is het super dat we dit jaar ook met deze wagen, in groep M, kunnen meerijden in Ieper. Want zowel voor Peter als voor ikzelf is die deelname in Ieper een belangrijke wedstrijd op de kalender.” wist copiloot Didier Bostoen aan te vullen.

Het is duidelijk dat Lemahieu Motorsport met deze Escort op heel wat belangstelling zal kunnen rekenen. In de ORC Rally wil het duo vooral ervaring opdoen in deze unieke Escort, om dan zo snel mogelijk resultaten te kunnen neerzetten.

Traditioneel eind mei staat de Sezoensrally te Bocholt op de kalender voor de vaste deelnemers aan het Belgian Historic Rally Championship. Deze rally was niet zo ideaal voor de Porsche met toch tal van onverharde stroken op het parcours, wat niet in ons voordeel sprak.

Na een goede verkenning op Vrijdag, starten we vol goede moed, onder een stralende zon, op het kerkplein te Bocholt voor onze eerste lus van 3 proeven. Op de 2e proef schoven we direct op de eerste onverhardstrook rechtdoor, verloren tien seconden en waren direct wakker geschud dat het geen evidente opdracht ging worden op die maaskiezel. Na een mooie 2e tijd op KP Veldhoven 1 keerden we terug naar het service.

Vol goede moed trokken we naar de nieuwe KP die dit jaar zijn intrede maakte, KP Steenberg. Ondanks een intercomprobleem draaiden we toch de 3e tijd algemeen bij de Historics. We hadden een goed ritme te pakken.

De rest van de dag werd dan ook probleemloos aangevat en we besloten ook ons eigen tempo aan te houden. Bocholt is immers altijd een uitputtingslag en een foutje is gauw gemaakt. De Porsche draaide als een Zwitsers uurwerk en het team van Philcars deed er dan ook alles aan om de auto, piloot en co-piloot in optimale conditie te houden. Het niveau bij de Historics lag enorm hoog, getuige dan ook de mooie 17e plaats algemeen met nog 2 proeven te gaan.

Op die laatste 2 proeven hebben we dan ook het voetje gelicht, mede door de opgave van Jens Maes. Door het tempo wat te laten zakken, verloren we nog 3 plaatsen in het algemeen klassement, maar dat was in functie van het kampioenschap niet van groot belang. We eindigden 4e historic en daarmee behoudt MAS-Racing de 2e plaats in het kampioenschap, met nu de thuisrally van Patrick (Rally van Ieper) voor de boeg. Proficiat aan Dirk Deveux en Kris D’Alleine met hun mooie en verdiende overwinning te Bocholt.

Nadat hij vorig seizoen een mooi project met een nieuwe R5 presenteerde voor de Kenotek Ypres Rally, maakt Didier Duquesne zich op voor een nieuw avontuur dat eind juni van start zal gaan in de Westhoek. De piloot uit Aalbeke heeft zich ingeschreven met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, bijgestaan door BMA, het team van Bernard Munster, vorig jaar nog winnaars in Ieper.
Na een erg sterk optreden in de 6 Uren van Kortrijk, waar Didier Duquesne het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding reed met een WRC, begint Didier, met steun van Konvert Interim, aan een nieuwe episode in zijn carrière. Didier bestudeerde de verschillende mogelijkheden en hij koos voor een Skoda Fabia R5 van BMA.
"We hebben de verschillende R5's bekeken en onderhandeld met verschillende teams, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de allerbeste R5 van het moment, de Skoda Fabia R5. De betrouwbaarheid van de Skoda is indrukwekkend en BMA heeft als team zijn kwaliteiten al ruimschoots bewezen, onder andere met de zege van Freddy Loix vorig jaar in Ieper," vertelt Didier, die met een fonkelnieuwe Fabia R5 zal kunnen rijden. "En we gaan deze keer geen voorbereidingswedstrijd rijden. We beperken ons tot een goede privé testsessie om de Fabia onder de knie te krijgen. Bernard Munster kent wel een aantal plaatsen met een representatief parcours om de auto af te stellen voor Ieper."

Veel tijd zal Didier niet nodig hebben om de Skoda onder de knie te krijgen. Dat heeft Duquesne vorig jaar al bewezen met 2de plaatsen in Wervik en de Omloop van Vlaanderen, terwijl hij in Ieper op weg was naar een dichte ereplaats.

In Ieper zullen de nota's in de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Konvert Interim gelezen worden door Diederik Pattyn, een oude bekende van de piloot uit Aalbeke. Ze reden in 2009 een volledig seizoen samen in een Toyota Celica GT-Four.

"Ik kijk uit naar de nieuwe samenwerking met Didier," vertelt Diederik, die al drie jaar bijna niet meer gereden heeft na een ongeval in de Rally van Frankrijk. "In mijn thuisbasis nog eens van start gaan met een topwagen, wellicht de beste wagen van het veld, dat is een schitterende uitdaging. We gaan ervan genieten."

De Konvert Skoda Fabia R5 zal ongetwijfeld een opvallende rol spelen in de Kenotek Ypres Rally. Afspraak in Dikkebus op vrijdagavond 24 juni voor de eerste klassementsproef van de Belgische manche van het European Rally Championship.

Voor team BMA van Bernard Munster was de maand mei bijzonder intens. Er stonden twee grote wedstrijden op het programma: een internationale historic wedstrijd en een manche van het Wereldkampioenschap Rally (WRC)! Zowel in Marokko als in Portugal werd sterk gepresteerd. De balans van BMA is dan ook uitermate positief...
Meteen na Marokko reisde BMA af naar Portugal om alles tot in de puntjes te verzorgen voor het grote debuut van Ghislain de Mevius en Johan Jalet met de Skoda Fabia R5 van BMA. Met maar liefst 25 teams in WRC-2, was het een enorme uitdaging voor het Belgische team en het Belgische duo. Zeker omdat de kwantiteit in Portugal ook gepaard ging met veel kwaliteit.
« Het was de bedoeling om voorzichtig van start te gaan en me niet in de fout te laten lokken door overmoed, vertelt Ghislain de Mevius. Om ervaring op te doen in het Wereldkampioenschap moet je zoveel mogelijk kilometers en klassementsproeven afwerken. We zaten op 1"5 per km van de snelste. Dat is, gelet op ons gebrek aan ervaring op dit niveau en het niveau van de toppiloten in WRC-2, een goed begin. Vanaf zaterdagnamiddag ging het nog beter. Het verschil met de besten verkleinde. »
Terwijl sommigen een of ander foutje niet konden vermijden, werkten Ghislain en Johan foutloos en zonder enige groot probleem de Portugese proeven af. Resultaat: een top 6 in WRC-2 bij hun debuut op het hoogste niveau met een R5! En een eerste scratch in WRC-2, een 8ste tijd algemeen, op de Superspecial in de straten van Porto!
« We zijn heel tevreden, vertelt Ghislain de Mevius. Een zesde plaats in een veld van 25 wagens, dat is perfect voor een eerste keer. Pontus Tidemand en Elfyn Evans zijn echt bijzonder snel vooraan. We zaten uiteindelijk op een  halve seconde per kilometer van de piloten die 3de, 4de en 5de werden. Ik wil het ganse team van BMA bedanken voor dit geslaagd debuut met de Fabia R5 in het Wereldkampioenschap Rally. Ze waren heel goed voorbereid, wat essentieel is in het WRC. De mogelijkheden zijn immers beperkt om nog iets recht te zetten tijdens het evenement. We keren met een goed gevoel terug uit Portugal na dit geslaagde debuut. »

Ghislain de Mevius, Johan Jalet en team BMA zetten het programma in WRC-2 verder in de Deutschland Rally en de Rally van Spanje, met daarvoor telkens een wedstrijd op een parcours met een gelijkaardige ondergrond. « En misschien voegen we er nog een Belgische wedstrijd op het einde van het seizoen aan toe... al is het nog veel te vroeg om daarover al iets aan te kondigen, » besluit Ghislain de Mévius.

Rally van Marokko:

De structuur uit Petit-Rechain, in het begin van het seizoen nog algemeen winnaar van de Legend Boucles de Spa, heeft de wind in de zeilen in het wereldje van historic rally's. In de Historic Rally van Marokko, een evenement georganiseerd door Yves Loubet, kwamen maar liefst vier BMA Porsches 911 aan de start. De editie 2016 werd gekenmerkt door slechter weer dan we in België de voorbije weken hadden. Het programma in Marokko bestond uit 19 klassementsproeven, verreden van 9 tot 14 mei. Van Rabat naar Agadir via Ifrane, Bin El Ouidane en Marrakech, het parcours vertegenwoordigde de gekende magie van een rally op Afrikaanse bodem, al werd de hitte deze keer vervangen door regen!
Voor Bernard Munster en Johan Gitsels was het al lastig vanaf de start, want ze kenden een motorprobleem dat later wel werd opgelost door het team... « We hadden geen andere keuze dan de achtervolging in te zetten om de verloren tijd goed te maken, vertelt Bernard. Verder gingen we even van de baan op een top die een serieuze valstrik bleek, waardoor we weer een paar technische problemen hadden, die op hun beurt zorgden voor 2'30" straftijd. Onze kansten op de overwinning waren verkeken. »
Er bleef voor de bemanning van de BMA Porsche 911 #1 niets anders over dan het potentieel te bewijzen van de wagen en van het team door een aantal toptijden te rijden. « We hebben een aantal snelste tijden gereden, maar uiteindelijk bleek dat onvoldoende om terug te komen op dit parcours, vertelt Johan Gitsels. Dat is jammer, maar we rukten wel op tot in de top 10 algemeen, wat bewijst dat het team en de bemanning definitief tot het kransje referenties behoren in het wereldje van de internationale historic rally's...»
Er eindigde nog een tweede BMA Porsche 911, de #12 van Gérard Brianti en Frédéric Delorme, in de top 10. Hun progressie was voorbeeldig, zonder enig serieus technische probleem. Het Franse team was voortdurend in de top 10 te vinden op de proeven. Ze reden zelfs een 4de tijd algemeen. De top 10 was dan ook een terechte beloning voor hun sterke wedstrijd.
Philippe Vandromme en Frédric Vicier kenden evenmin een technisch probleem. Ze vervolledigden het groepje BMA-teams in de top 15 algemeen. Deze formatie trok duidelijk de kaart van de regelmaat en ze werden daar mooi voor beloond. Een veelbelovend resultaat voor de komende wedstrijden.
André Lausberg, voor de eerste keer genavigeerd door Andrée Hansen, reed verschillende uitstekende tijden, meer maals in de top 10. Door een sortie moest hij echter beroep doen op SuperRally om de wedstrijd verder te zetten. Vanaf dat moment was het bereiken van Agadir en het afwerken van het volledige parcours de enige doelstelling en dat doel werd bereikt.
« Samengevat was het een mooie editie, al was het lot de Belgen in Marokko niet goed gezind," besluit Bernard. We zullen terug moeten keren om beter te doen. En hopelijk is er dan wat meer zon... »

Het wordt een feesteditie voor de ORC Canal Rally want dit jaar mogen we de tiende verjaardag van de wedstrijd vieren! Een gelegenheid voor het bestuur om iedereen te bedanken die in de vorige jaren meehielp om de wedstrijd in goede banen te leiden. Voor deze 10de editie is er inmiddels een interessant deelnemersveld en aan het gekende opzet van 4 lussen met 3 proeven wordt er niet geraakt. Zo stevenen we af op een gedegen klassieke regionale wedstrijd.
De klassementsproeven van Hulste, De Ginste en Oostrozebeke blijven de sterkhouders van deze ORC-Canal Rally, waarbij er gereden wordt op het grondgebied van de gemeenten Wielsbeke en Oostrozebeke in West-Vlaanderen. Ondertussen staan al ruim 100 teams op de inschrijvingslijst en er worden nog meer deelnemers verwacht. Veel mooi volk aan de start met Kurt Braeckevelt, die voor één keer zijn BMW thuis laat en eens zal proeven van een heuse Skoda Fabia WRC. Melissa Debackere zorgt voor de andere primeur en start op de pas aangekochte Fabia R5, terwijl ook Yves Bruneel en regerend VAS divisie 3 kampioen Steve Becaert zich voor de gelegenheid in een Citroën DS3 R5 hijsen. Een andere graag geziene gast, spektakelman Hans Weijs Jr, is opnieuw van de partij met de Schmid 130i. Verder is er traditiegetrouw een sterke Britse vertegenwoordiging die optreedt in de Flanders International Rally Challenge (FIRC) en het ziet ernaar uit dat ook hier alle records inzake inschrijvingen zullen gebroken worden.
Op het vlak van het regionaal kampioenschap is er nog helemaal niets beslist want de ORC vormt slechts de derde wedstrijd in een seizoen met 11 proeven. Een kort overzicht van de situatie geeft ons deze zeer vroege stand van zaken. Steve Bécaert wil met de Evo X de nationale toer op maar de regerende VAS kampioen in de Divisie 3 zit na de openingsproeven met 126 punten in het kielzog van de voorlopige leiders in de tussenstand, het duo Pieter Tailleu en Angelo Delbaere (BMW 325i, 128 punten) die vooral profiteerden van hun goede start in Moorslede. Een heus duel onder routiniers vinden we in de Divisie 1-2, waar Stefaan T’Joens met de Subaru (136 punten) voorlopig Brecht Hoorne (133 punten) met zijn gekende blauwe BMW afhoudt. Mooie prestatie daar van Jeffrey Decock en Sarah Glibert, die met de bescheiden Peugeot 106 uit de klasse 1A derde staan met 126 punten. Bij de Historics in de Divisie 4 heersen in dit seizoensbegin vader en zoon Calcoen, die zich lieten opmerken met een knalprestatie op de Monteberg. Het duo Stefan Sijbers - Malgorzata Mielczarek (Fiesta XR2I) staan voorlopig aan de kop van de nieuwe Divisie 5 (Youngtimers).
Voor deze tiende editie van de ORC Canal Rally wilde Roger Bucamp, die er alle vorige edities bij was als bezemwagen, een beker geven aan het beste spektakelteam van de rally. Helaas kan Roger dit niet meer waarmaken daar hij vorig jaar op 6 juli overleden is. Daarom zal zijn zoon Anthony, die meeging als co, nu zelf bezemwagen rijden en de wens van zijn vader uitvoeren en ervoor zorgen dat er toch een beker is voor het spektakelteam van deze jubileumeditie.
Traditiegetrouw worden de startposities bepaald met een kartrace op woensdagavond in het Kortrijkse Flanders Indoor Kart. Net zoals de vorige editie wordt er de hele dag live verslaggeving voorzien door Patrick Rosiers van RPR op 89.3 FM. De podiumpresentatie is dan weer in handen van Jean-Paul Klinkers, het icoon onder de rallypresentatoren.

De zevende editie van de Challenge neemt dit jaar een vliegende start! De eerste twee wedstrijden op de kalender tonen nu al een recordaantal inschrijvingen: 28 voor ORC en liefst 36 voor Wervik, Fransen en Nederlanders bijgeteld.  Voor ORC  komt dus haast een kwart van de deelnemers van over de plas, nog nooit eerder gezien. Er moeten trouwens nog wat Britten boeken voor Wervik ook, dus halen we er misschien wel de kaap van 40 buitenlanders...cijfers die we zelf niet verwacht hadden hoewel we elk jaar blijven groeien.
Na jaren doorwerken mogen we dus van een klinkend succes spreken, en als kers op de taart verwachten we verder in het seizoen nog een pak nieuwe teams die één of twee wedstrijden gaan rijden om kennis te maken met de Belgische proeven, dit in functie van een eventueel ruimer programma in 2017. De toekomst ziet er dus veelbelovend uit voor de Challenge, niet slecht voor wat ooit begon met nog geen tien auto’s. Ook het verslavende karakter van de Challenge valt op, wie er éénmaal van geproefd heeft komt steevast terug, tenzij het budget roet in het eten gooit natuurlijk.
Voor dit jaar zien we onze vaste gasten weer terug, helaas zonder de populaire Alex Taylor die een sabbatjaar neemt wegens tijdsgebrek, servicen voor verschillende teams in het BRC én FIRC rijden is wat van het goede te veel. Kampioen 2014 Clements komt in actie vanaf Wervik, Campling is er ook weer bij met zijn toffe Escort Cosworth en dan hebben de nog de hele meute 2WD’s, aangevoerd door de immer snelle Andy Dawe in de gifgroene Nissan. Andy Thomson is ook terug met een straffe Sierra 4x4 en zal meteen partij krijgen van Histo Kampioen Richard Williams in zijn Mk.1 BDA. Nog even wachten wat de nieuwe teams gaan doen, misschien zit daar ook nog een verrassing tussen.
FIRC maakt dit jaar voor het eerst ook een uitstapje naar Wallonië waardoor er nu zes wedstrijden op de kalender staan, de beste vijf resultaten tellen voor het kampioenschap. Het zou dus wel eens zéér spannend kunnen worden!

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia R5) hebben op overtuigende manier de Sezoensrally gewonnen, dat is de vijfde wedstrijd van het BK rally. Net als de vier voorgaande wedstrijden was het ŠKODA duo ook nu weer een maat te groot voor de concurrentie.
Freddy Loix begon uitstekend aan de wedstrijd, won alle vijf de klassementsritten van de eerste ronde en had dan al een comfortabele voorsprong van 22.7 sec op eerste achtervolger Princen. Nadien bouwde hij zijn voorsprong verder uit. Loix en Gitsels bleven foutloos en maakten er in ideale weersomstandigheden een gezondheidswandeling van die ze winnend afsloten. Een kapotte kogellager was het enige onderdeel dat de crew van 2C Compétition moest vervangen. Freddy Loix botste tijdens KP 13 op een verborgen kei.
Voor Freddy Loix en Johan Gitsels is het hun vijfde zege dit seizoen. “We wilden deze wedstrijd absoluut winnen om met een ontspannen gevoel naar de rally van Ieper te trekken” zegt Freddy Loix. “Ik denk dat we onze opdracht goed volbracht hebben. Achteraf bekeken was dit misschien de makkelijkste zege dit seizoen maar onderschat het niet, we hebben er keihard voor moeten werken. Het was een mooie wedstrijd. Eentje waarbij ik op een vrij ontspannen manier op het onverhard heb gereden. Ons team heeft ons ook deze keer een fantastische wagen afgeleverd. Net als in de andere wedstrijden kon ik door hun werk vanaf de eerste meters aanvallen om nadien ten gepaste tijden wat gas terug te nemen en de wedstrijd te controleren. Dat is gelukt. 2C Compétition heeft ons een perfecte wagen gegeveen.”

“We waren heel goed voorbereid waardoor we de wedstrijd op een vrij ontspannen manier hebben aangevat” aldus Johan Gitsels. “We hadden vrijdag heel goed verkend. Het onverhard lag er uitstekend bij. Wij hadden er alle vertrouwen in dat we ook hier een goede prestatie zouden neerzetten. En dat is gelukt want we winnen nu ook de vijfde wedstrijd dit seizoen. Dat is fantastisch. De volgende wedstrijd is de rally van Ieper. We gaan daar met een mooie marge naar toe zodat we voluit voor de zege kunnen gaan en niet hoeven te rekenen. Mocht er dan in het slechtste geval is mislopen dan hebben we nadien nog enkele wedstrijden om de zaak recht te zetten en om de titel binnen te halen.”

Freddy Loix is goed op weg om zijn prestatie van 2013 te evenaren. Toen won hij zes wedstrijden op rij en pakte hij zijn eerste titel. Vorig seizoen wonnen Freddy en Johan ook vijf rally’s maar niet op een rij. In de BK tussenstand vergroot Loix zijn voorsprong op de concurrentie. Als Freddy Loix ook de volgende rally, die van Ieper zou winnen, moet er al veel gebeuren om hem van een vierde opeenvolgende titel te houden.

De rally van Ieper wordt eind juni georganiseerd. Freddy Loix won die wedstrijd al 10 keer.

Vol enthousiasme keken we uit naar de maaskiezel van de Sezoensrally in het gezellige Bocholt.  In diverse media werden we als favouriet getipt omdat we hier traditiegetrouw toch wel sterk zijn. Zonder pech hoopten we ‘heimelijk’ om de ‘M-Cup beker van Bocholt’ mee naar huis te mogen nemen. Voor het M-Cup kampioenschap had dit meteen ook goede zaak geweest en de opportuniteit om onze leiderspositie te versterken.

De verwachtingen van favoriet konden we ook meteen invullen door sterke tijden te draaien op de proeven met veel onverhard. Zo stonden we na de eerste boucle van 5 proeven mooi aan de leiding in de M-Cup op een 12de plaats algemeen met 23 sec voorsprong op achtervolger Diels en 25 sec voorsprong op Braeckevelt. De wagen draaide als een klokje, perfecte nota’s stralende zon, veel toeschouwers, het zag er zeer goed uit … maar helaas kwam de pechduivel opdagen …

Op de eerste proef van de 2de boucle (De Hees) begon de motor ‘onfris’ te draaien op 4 of 5 cylinders in plaats van alle 6. Er moesten nog 3 proeven afgelegd worden vooraleer er service was voorzien. Ook kp 7 en 8 hebben we moeten afwerken met sputterende motor die niet meer op 6 cylinders draaide met flink wat tijdsverlies als gevolg. Toch slaagden we erin om het tijdverlies te beperken en de leidersplaats in de M-Cup nog net te behouden op de 11de plaats algemeen. Er was nog niets verloren op voorwaarde dat we het technisch probleem konden oplossen.

Tijdens de daaropvolgende service werd door het service team al het mogelijke gedaan om het probleem te localiseren en identificeren. Het lijkt een ontstekingsprobleem te zijn mogelijks veroorzaakt door storingen in de bobines. Helaas hebben we tijdens de korte servicetijd de exacte oorzaak niet tijdig kunnen vinden … Verder rijden op 4 of 5 cylinders zou ernstige motorschade veroorzaken en was geen optie. Hierdoor hebben we met pijn in het hart de handdoek moet gooien en de strijd moeten staken …

Hierop was de weg vrij voor Diels en Braeckevelt om verder te vechten voor de M-Cup overwinning. Voor het kampioenschap is dit natuurlijk een slechte zaak voor ons …  We zijn noodgedwongen om deze rally onze ‘joker’ in te zetten … maar alles blijft nog mogelijk.

Er zal niets anders opzitten voor ons dan ‘full attack’ aanvallen tijdens de laatste 3 rally’s (Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en GTC Rally) meetellende voor het M-Cup kampioenschap om terug een positie vooraan in het kampioenschap terug te veroveren. Dat dit mogelijk is hebben we in het verleden nogal bewezen ….

Onder een stralende lentezon werd zaterdag de 40ste editie van de Sezoensrally verreden in het Noord-Limburgse Bocholt. Vincent Verschueren en Gert Broekaert toonden opnieuw het potentieel van de Skoda Fabia R5 van GoDrive. De groen-zwarte bolide was op weg naar de tweede plaats, maar een klein foutje kostte de bemanning uiteindelijk nog twee plaatsen. Vincent is wel klaar voor de Kenotek Ypres Rally. Dat bewijzen de 4 snelste tijden die hij reed in het slot van de wedstrijd.
Vincent kwam voor de vierde keer aan de start van de Sezoensrally, waar hij vorig jaar tweede werd met de DS 3 R5. Na de openingsronde van 5 proeven stond de GoDrive Skoda op de derde plaats, 26" achter leider Loix, maar slechts 3"4 achter Kris Princen.
"En ik heb nog marge om mijn tijden te verbeteren," vertelde Vincent, in overleg met de ingenieur die ter beschikking stond van de twee Skoda Fabia's R5 van Loix en Verschueren. "De remzones zijn nog niet optimaal. De auto duikt teveel. Met een kleine wijziging van de afstelling is dat misschien opgelost. Ik heb ook iets teveel laten liggen op het onverhard. En we hebben de pop-off valve vervangen, want die ging open op het onverhard, wellicht door de verticale hobbels."

De tweede ronde opende Vincent met een kanontijd op De Hees, een rondkoers op asfalt. Maar, in het slot van de ronde begon de motor warm te lopen. Ondertussen was Vincent wel naar de tweede plaats opgerukt, 14"4 voor de Peugeot van Kris Princen. De mecaniciens van GoDrive en Rudy Leblon toonden een knap staaltje teamwerk door de koeling op de Skoda tijdig te herstellen, zodat de Fabia R5 klaar was voor het duel met Princen in de finale. Helaas ging het toen even fout...

"Na een besttijd op De Hees, liet ik me in de laatste rechtse op KP Goolder verrassen. Ik week even van mijn lijn af voor een putdeksel dat los was gekomen. Daardoor kwamen de achterwielen in het gras terecht en gingen we achterstevoren in een sloot. Ik dacht dat het afgelopen was, maar dankzij de hulp van een aantal toeschouwers konden we na een minuutje verder. Een klein foutje, maar we zakken daardoor wel naar de 4de plaats. Jammer, maar ik reed nog wel de laatste twee snelste tijden om met een goed gevoel te kunnen vertrekken. Ik denk dat we veel progressie gemaakt hebben. We zijn klaar voor Ieper!," vertelde Vincent Verschueren.

In het Belgian Rally Championship blijft de schade beperkt omdat Stephen Wright, die op het podium eindigde, als buitenlander geen punten scoort. Vincent blijft derde, nu op 7 punten van Kris Princen. Het duel gaat verder in de Kenotek Ypres Rally, waar GoDrive de kleuren van Skoda weer wil laten schitteren.

Onder een stralende zon werd de vijfde manche van het Junior BRC afgewerkt in het kader van de 40ste Sezoensrally in Bocholt. De Noord-Limburgse maaskiezel is altijd een uitdaging voor jongeren die hun sporen willen verdienen in de rallysport. Zes jong kerels streden voor de punten, netjes verdeeld in twee groepjes van drie in R2 en drie in R1.

Polle Geusens was de topfavoriet. Enerzijds had hij vorige manche in de Rally van Wallonië gewonnen en anderzijds is de Sezoensrally zijn thuiswedstrijd. Maar, op het einde van de openingsproef begon de 1.0 driecilinder onder de motorkap te haperen. Voor de eerste servicebeurt op het Kerkplein, na 3 proeven, had Polle al 2'29" verloren op de leider in R2, Romain Delhez. Omdat Jelle Vermeire ook problemen had met de motor en een afgescheurde remleiding, kon Romain Delhez met zijn Opel Adam R2 verder afstand nemen. In de namiddag naderde Polle Geusens nog tot op een halve minuut, maar drie proeven voor de finish begon de EcoBoost opnieuw te haperen. De beslissing was gevallen. Romain Delhez pakte de overwinning in RC4 en werd daarvoor beloond met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Kenotek Ypres Rally.

"Na de problemen van Polle, hebben we onze voorsprong gecontroleerd, maar ik maakte zelf een foutje in Gerdingen. Vlak voor de finish miste ik mijn rempunt op een blinde top. We schoven rechtdoor en de voortrein stond open. Polle kwam een stuk korter, maar we hielden hem op afstand. Ik ben heel blij met deze zege en de Junior Award, want we hebben nogal wat technische problemen gekend in het begin van het seizoen. Het geluk is hopelijk definitief gekeerd," lachte Romain.

Polle Geusens beleefde een rotdag. Ondanks 9 snelste tijden op 15 proeven, moest hij zich neerleggen bij de... derde plaats in RC4. "Een injector was verbrand en dat is een probleem dat terug kan komen. Om het definitief op te lossen, moet je de motor reviseren. Dat zullen we tegen Ieper doen. Toen de problemen weer begonnen op drie proeven van de finish, wist ik dat we kansloos waren. Afspraak in Ieper voor een revanche!"

De tweede plaats ging naar Jelle Vermeire met de atmosferische Fiesta R2, maar ook de West-Vlaming had zijn problemen onderweg. "Het begon al met een afgescheurde remleiding op de eerste proef. We reden de eerste drie proeven met remproblemen en later had ik nog problemen met de intercom. Op het einde van de wedstrijd heb ik nog twee snelste tijden gereden."

In R1 moet Jo Muylle, die al vroeg werd gehinderd door elektrische problemen, opgeven. Anthony Dovifat was duidelijk de snelste. De leider in het Junior BRC scoorde 15 bonuspunten voor evenveel snelste tijden, wat zijn titelkansen een extra boost geeft: "Rijden op maaskiezel is apart en op bepaalde plaatsen heb ik de transmissie gespaard, maar ik heb toch aangevallen en me geamuseerd!," vertelde Anthony.

Kjell Vandenberghe, 5de en tweede in R1, haalde de finish, maar met Dovifat rivaliseren lukte niet: "Ik weet niet waar Anthony zijn tijden haalt, want ik kan echt niet harder met de Twingo R1. Als ik nog harder wil aanvallen, dan gaan we van de baan..."

De volgende wedstrijd voor het Junior BRC is de Kenotek Ypres Rally, waar de Belgische jongeren het zullen opnemen tegen de Europese jonge talenten.

In de Historic-manche van de Sezoensrally kwamen twee specialisten van de maaskiezel aan de start, beiden met een Ford Escort Mk2. Alle ogen waren gericht op Gunther Monnens, de winnaar in Historic in 2009 en vooral een rasechte Bocholtenaar die leerde sturen op gravel, maar Dirk Deveux had het voordeel van het competitieritme en de iets krachtigere motor. Helaas kwam het duel er nooit helemaal uit, want nog voor het einde van de eerste halve lus stond Monnens aan de kant met een kapotte motor.

Toch werd het geen one-man-show van Dirk Deveux, want de Alkenaar werd flink opgejaagd door Robin Maes en Stefaan Prinzie. Op de allerlaatste proef ging het zelfs nog bijna fout, toen Deveux zich liet verrassen in een remzone op onverhard, maar uiteindelijk hield de leider in het kampioenschap toch nog 20" over om zijn eerste overwinning van het jaar te pakken.

"Vorig jaar glipte de zege door mijn vingers op de laatste proef en nu ging het ook nog bijna mis. Ik remde de motor dood en kreeg hem niet meteen weer aan de praat. Maar, gelukkig had ik net voldoende voorsprong op Robin Maes. Voor het kampioenschap doen we een goede zaak met het oog op de grote afspraak in Ieper," genoot Dirk Deveux van zijn zege.

Robin Maes was met zijn bloedmooie Camel BMW M3 tevreden met de tweede stek: "Ik heb twee lussen nodig gehad om te wennen aan het gevoel van de maaskiezel. De auto zweeft en danst op de kiezels en de snelheid ligt erg hoog tussen de bomen. Het duurde even voor ik het vertrouwen had om aan te vallen. Maar, het is wel bijzonder plezant om zo te spelen met de BMW M3. Ik ben blij met de tweede plaats. Petje af voor Dirk, die erg hard ging," vertelde Robin Maes.

Voor Stefaan Prinzie was de derde plaats, na een spannend duel met Robin Maes, even mooi als een zege. "We hebben met onze Ascona vandaag dingen gedaan die in feite niet mogelijk zijn. We zaten op, maar meestal ook over de limiet! Ik hou van dit parcours," lachte Stefaan enthousiast.

Patrick Mylleville was lang in strijd met Jens Maes, maar die brak de aandrijfas van zijn Ascona. De Porsche-piloot behaalde een mooie vierde plaats na een regelmatige wedstrijd. "Een mooi resultaat na een prachtig dagje rally," lachte Patrick, die ruim voor de moderne 996 GT3 van Robbie Moers eindigde. "Ik heb mijn eigen tempo gereden, want ik laat me niet meer opjagen om met de koplopers mee te gaan. Op de kiezel is onze Porsche niet makkelijk te temmen, want als je te vroeg op het gas gaat, dan duwt hij je over de neus rechtdoor. Ik denk dat we op onze plaats staan."

Tom Nemegheer wipte op de allerlaatste proef nog over Nick Hoens naar de vijfde plaats. De volgende afspraak voor het Historic BRC is de Ypres Rally.

Autosport kan hard en onrechtvaardig zijn. Na de feilloze comeback van Polle Geusens in de Rally van Wallonië, waar hij samen met Justine Demeestere naar de zege in RC4 en bij de Juniors reed, was het Polle in zijn thuisrally dit weekend duidelijk niet gegund. Na aanhoudende motorproblemen eindigde Polle toch nog op de derde plaats in RC4 en in het Junior BRC. Maar, er zat zoveel meer in...
De zon scheen zaterdag in Bocholt tijdens de 40ste Sezoensrally, de vijfde wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, maar voor Polle Geusens en Justine Demeestere hingen er zware onweerswolken aan de hemel vanaf de slotfase van de eerste klassementsproef, De Hees. De motor begon te haperen en met nog twee proeven te rijden voor de service op het Kerkplein, waren Polle en Justine kansloos. Ze verloren 2'29" op de eerste drie klassementsproeven.
"Er bleek een probleem met een van de injectoren. Door de hitte was die gesmolten. Je kan dat wel herstellen, maar eens een injector verbrand, dan keert dat probleem snel weer terug. Je kan het enkel oplossen door de motor uit elkaar te halen, maar daar hadden we in het servicepark natuurlijk geen tijd voor. We hebben er het beste van moeten maken...," aldus Polle.

Twee proeven leek het goed te gaan. Polle naderde weer op leider Romain Delhez. Na 12 proeven was Polle genaderd tot op 36", maar toen doken de problemen opnieuw op...

"Het risico bestond dat de injector weer uit zou vallen. We zullen de motor nu reviseren en we geven afspraak in Ieper. Daar gaan we nog eens knallen," aldus een strijdvaardige Polle Geusens.