Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

2013 was voor Freddy Loix een topjaar. Een grand cru zoals men dat in het Franse Plan-de-la-Tour, de woonplaats van Freddy Loix, zou zeggen. Loix won dit jaar alle zes de wedstrijden aan dewelke hij deelnam en behaalde zijn vooropgesteld doel. In Roeselare won hij zijn eerste Belgische algemene titel.

“Nu het jaar ten einde loopt denk ik met heel veel voldoening terug aan het voorbije jaar” zegt Freddy Loix. “Het vooropgestelde doel bereikten we in Roeselare waarna we besloten om de resterende wedstrijden niet meer af te werken. Deels om budget te sparen voor volgend seizoen maar vooral om 2014 al beginnen voor te bereiden. Wie in november, na afloop van de Condroz rally, nog aan de bak moet hinkt achterop. We zijn nu eind december en ik kan nu stellen dat ik grotendeels klaar ben voor volgend jaar. Het budget is nog niet helemaal rond maar het gaat de goede kant uit. Ik hoop de komende weken nog enkele dossiers te finaliseren, maar ik kan nu wel al stellen dat ik eind februari aan de start sta van de Haspengouw Rally en

Nadat vorige week bekend raakte dat Frederic Miclotte een ander project verkoos moest Freddy Loix op zoek naar een nieuwe co-rijder. “Fred en Fred is niet meer en dat is jammer” zegt Freddy Loix. “We hebben dit jaar een fantastische tijd beleefd en ik ben Fred ook heel dankbaar. We hebben dit jaar beiden enorm veel plezier beleefd onder andere in de Rally Van Wallonië waar Fred achter het stuur kroop en ik de nota’s probeerde te lezen.”

“Rallyrijden en deelnemen aan wedstrijden van het BK is maar een klein deel van mijn job” gaat Freddy Loix verder. “Als testrijder voor de Franse bandenfabrikant Michelin breng ik heel veel tijd door in een rallywagen en uiteraard heb ik daar ook een co-rijder voor nodig. Dit jaar vergezelde Johan Gitsels mij enkele keren tijdens die testen. Hoe vaker we elkaar zagen hoe beter we elkaar leerden kennen. De gedrevenheid en leergierigheid bij Johan bevalt me enorm. Johan is net als ik ambitieus en wil altijd tot het uiterste gaan. Enkele weken geleden raakten we aan de praat en net voor Kerstmis beslisten we om volgend jaar samen te werken.”

“Ik beschouw dit als een logische stap in mijn carrière” zegt Johan Gitsels. “Dankzij Patrick Snijers kreeg ik de rallymicrobe te pakken en investeerde ik de afgelopen jaren met Logi-technic in de rallysport. Het hoogtepunt kwam er eind september toen we met een nagelnieuwe Porsche de East Belgian Rally wonnen. Het was een fantastisch moment voor ons beiden. Enerzijds heb ik het moeilijk om afscheid te nemen van Patrick Snijers met wie ik fantastische momenten beleefd heb. Anderzijds is dit een unieke kans om samen te werken met een professioneel rijder als Freddy Loix en die kans wou ik niet laten schieten. Ik verhuis van de ene topper naar de andere en dat is inderdaad een luxe. Ik wens Patrick Snijers te bedanken voor de mooie jaren en dank Freddy Loix voor het vertrouwen in mijn persoon. Volgend jaar gaan we samen voor de titel! Dat is een mooie uitdaging voor 2014.”

Het programma, de ambitie en de co-rijder voor 2014 is gekend. Rest de wagen met dewelke het duo Loix-Gitsels op zoek gaat naar de titel. “Zoals ik eerder reeds aangaf heb ik de voorbije weken ontzettend hard gewerkt aan het project voor volgend jaar zodat ik nu mijn ambities en mijn co-rijder kan aankondigen. Over de wagen waarmee we samen op zoek gaan naar successen wens ik nog niets te zeggen. De volgende weken zijn er belangrijke afspraken gepland en om die niet in het gedrang te brengen kan ik niets zeggen. Van zodra er nieuws is communiceren we dat onmiddellijk” aldus Freddy Loix.

Belgisch rallykampioen Freddy Loix heeft een bijzonder druk jaar achter de rug. In het Kampioenschap van België verpletterde Freddy de concurrentie met de Ford Focus WRC van 2C Compétition en in de Geko Ypres Rally reed hij de concurrentie helemaal zoek met een officiële Skoda Fabia Super 2000 van het fabrieksteam, maar tussendoor had Loix ook geen tijd om zich te vervelen. Als testpiloot voor Michelin en Skoda Motorsport, werkte Freddy actief mee aan nieuwe ontwikkelingen met het oog op 2014, en zelfs 2015, want Skoda Motorsport zal zijn nieuwe R5 pas binnen een jaar laten debuteren.

Freddy Loix wil zijn Belgische titel graag verlengen. Achter de schermen werd de voorbije weken druk onderhandeld met diverse partners. Omdat Skoda België uiterst gemotiveerd is om verder samen te werken met Freddy Loix, is de kans groot dat de Limburger op titeljacht gaat met een Skoda Fabia Super 2000. Een R5 is wellicht sneller, maar Loix houdt wel van een pittige strijd waarin hij maximaal moet aanvallen.

“Dat is voor mij het belangrijkste. Daarom heb ik de voorbije weken andere invoerders, teams en piloten warm gemaakt voor het Belgisch kampioenschap. Met Vincent Verschueren in een Citroën DS3 R5 is de eerste serieuze concurrent al bekend. Ik hoop dat Pieter Tsjoen zijn comeback kan maken, dat Davy Vanneste een volledig programma kan afwerken met de Peugeot 207 S2000, enz. Hoe meer kandidaten voor de overwinningen en de titel, hoe intenser de strijd, hoe groter de voldoening en hoe beter voor het kampioenschap,” lacht Freddy Loix.

Bron : BFO-BRC

Na twee titels in Super 2000 zal Vincent Verschueren in de loop van 2014 afscheid nemen van de VW Polo Super 2000 van GoDrive. Gaby Goudezeune heeft immers een Citroën DS3 R5 gereserveerd bij Citroën Racing. Met de DS3 R5, die op 1 maart gehomologeerd zal worden, kan Vincent Verschueren, dit seizoen derde algemeen in de eindstand van het BRC, volgend seizoen een gooi doen naar de algemene Belgische rallytitel. De piloot tempert echter de verwachtingen.

“Natuurlijk ben ik bijzonder blij dat Gaby investeert in een Citroën DS3 R5,” vertelt Vincent. “Het zal de eerste keer zijn dat ik met gelijke wapens kan strijden voor de titel. De voorbije jaren waren fantastisch met de VW Polo S2000, maar de WRC-piloten waren altijd favoriet voor de titel. Bovendien reden we in S2000 met een wagen die meer jaren op de teller had dan de wagens van de concurrentie. Deze keer zal ik me kunnen meten met de nieuwe generatie R5. De Rally van Haspengouw zullen we wel rijden met de Polo S2000, want de R5 zal pas later geleverd worden. Maar, ik voel me zeker geen titelfavoriet. Als Freddy Loix met een fabrieks Skoda Fabia S2000 aan de start komt, dan blijft hij de grote favoriet. Freddy blijft een klasse apart.”

Bron : BFO-BRC

Met acht Belgische titels blijft Pieter Tsjoen de recordhouder op nationaal niveau, maar de Oost-Vlaamse zakenman kwam in 2013 slechts sporadisch in actie. In de Geko Ypres Rally viel het unieke project samen met Bernd Casier door een motorpanne in het water, waarna het duo met een Skoda Fabia S2000 de Croatia Rally reed. In de 6U van Kortrijk haalde Pieter zijn Ford Focus WRC05 nog eens van stal, maar een kapotte aandrijfas maakte vroegtijdig een einde aan zijn wedstrijd. Pieter laat er echter geen twijfel over bestaan: hij wil dolgraag in 2014 meer rally’s betwisten.

“Mijn goesting om rally’s te rijden is altijd intact gebleven. Ik heb afgelopen jaar minder gereden bij gebrek aan een budget,” vertelt Pieter, die volop aan het zoeken is naar een oplossing om met een R5 te rijden in 2014. Een Peugeot 208 T16 lijkt de meest waarschijnlijke oplossing. “We zijn met verschillende partijen in onderhandeling, maar zonder steun van de invoerder wordt het moeilijk. Ik heb bij verschillende teams geïnformeerd naar de prijzen. Het is opvallend hoe groot de prijsverschillen zijn, omdat men blijkbaar nog niet goed kan inschatten wat de running kosten zullen zijn.”

Bron :BFO-BRC.

De Geko Ypres Rally viert in 2014 zijn 50ste editie. Om dit jubileum extra in de verf te zetten, wordt het logo van de Belgische klassieker van het FIA Europees rallykampioenschap in een nieuw kleedje gestoken. Gedurende 50 jaar een topwedstrijd organiseren die internationaal erg hoog aangeschreven staat, dat verdient een gepast logo.

“Het jubileum van de Geko Ypres Rally zal zeker niet onopgemerkt blijven,” kondigt Jan Huyghe, de Marketing Manager van het evenement aan. “We gaan de 50ste editie op gepaste wijze vieren, een gans jaar lang, maar daarover binnenkort meer. De wedstrijd kondigt zich in elk geval veelbelovend aan, want de FIA heeft recent een aantal nieuwigheden geïntroduceerd in het Europees kampioenschap die onze wedstrijd extra aantrekkelijk zullen maken.”

ERC Asphalt Master

Er zal niet enkel voor de punten in het Europees en Belgisch kampioenschap gestreden worden, maar ook voor een van de drie nieuwe eretitels: de ERC Asphalt Master. Om de kwaliteiten van specialisten in de spotlights te zetten, lanceert de FIA immers drie eretitels in het Europees kampioenschap: de ERC Ice Master, de ERC Gravel Master en de ERC Asphalt Master. De Geko Ypres Rally is de tweede wedstrijd die meetelt voor de ERC Asphalt Master, na het Circuit of Ireland. Daarna volgen nog de Barum Rally, de Rallye du Valais en de Tour de Corse. Stuk voor stuk asfaltrally’s met internationale faam. Het zal de Geko Ypres Rally in elk geval nog interessanter maken voor de echte tarmacspecialisten.

ERC Junior Championship

Dit jaar werd het spektakel in de Geko Ypres Rally in grote mate verzorgd door de getalenteerde jongeren die streden voor de Belgische Junior-titel. In 2014 zal er ook in het Europees kampioenschap een afzonderlijk kampioenschap zijn voor Juniors. Het kampioenschap telt zeven manches, waaronder natuurlijk de Geko Ypres Rally. Met hun R2′s zullen de Europese toptalenten de degens kruisen met de Belgische juniors. Een strijd om naar uit te kijken, want de hoofdprijs voor laureaat van het Europees Junior Kampioenschap, een Europees programma aan het stuur van een R5, kan de springplank zijn naar een internationale carrière. We mogen dus de snelste jongeren van Europa aan de start van de Geko Ypres Rally verwachten.

Qualifying Stage

De strijd zal trouwens al op donderdagavond 19 juni losbarsten. De traditionele shakedown in Nieuwerkerke zal, net zoals dit jaar, van cruciaal belang zijn voor de deelnemers die mikken op de overwinning in de Kattenstad. Voor FIA en ERC prioritaire piloten is de shakedown immers een Qualifying Stage. Wie de snelste tijd realiseert, mag vrijdagmiddag zijn startpositie als eerste kiezen. In de voorbije editie zagen we dat Freddy Loix er een erezaak van maakte om als eerste van start te gaan om vrijdagavond meteen het verschil te maken, terwijl het duo Tsjoen-Casier op de Qualifying Stage al een kruis mocht maken over hun wedstrijd.

In afwachting van de start van het Europees kampioenschap 2014 met de Oostenrijkse Jänner Rally begin januari, wensen de organisatoren van de Geko Ypres Rally alle piloten, teams en rallyfans alvast een prettig eindejaar en de allerbeste wensen voor 2014!

Alle specialisten waren het erover eens: de editie van dit jaar, verreden van 21 tot 29 november tussen Kenia en Tanzania, was de zwaarste van de East African Safari Classic Rally. Met zowat 6000 kilometer op het programma, wist team BMA dat het een zware klus zou worden, maar Bernard Munster kon zich vooraf niet echt een beeld vormen van de uitdaging die hen te wachten stond... « Volgens de specialisten, zoals Blomqvist en Duncan, was deze Safari de extreemste ooit, vertelt de preparateur uit Petit-Rechain. 40% van het parcours was compleet uitgereden. Het was eerder een trial of een rallyraid dan een rally. Dat geeft nog meer glans aan het feit dat de vier Porsches 911 die we prepareerden ook de finish haalden... »

Met een interessant slaagpercentage, zelfs de maximale score wat de betrouwbaarheid betreft, kan het Belgische team tevreden zijn. De teambaas was toch niet helemaal tevreden na de finish... « Globaal gesproken realiseerden we een sterke wedstrijd, maar het had nog beter kunnen zijn, vervolgt Munster. Grégoire de Mevius en Alain Guehennec hadden net de leiding genomen toen ze hun enige probleem kenden. Dat is autosport, zeker op Afrikaans onverhard, maar het is duidelijk dat ze de snelheid hadden om minstens op het podium te finishen... »

De voormalige Wereldkampioen Rally Groep N werd uiteindelijk 8ste, nadat hij problemen kende op de 11de proef. Een etappe die team BMA niet snel zal vergeten... « Het was een lange proef van 120 km en vanaf het begin hoorde ik een abnormaal geluid, vertelt Grégoire de Mevius. De aandrijfas brak 7 of 8 km voor de finish. We hadden gepland dat Bernard ons zou helpen bij een dergelijke panne, zeker omdat hij normaal drie wagens na ons zou passeren... Maar, hij had zelf een probleem met een bout van een schokdemper, waardoor hij op dezelfde proef ook stil stond. Hij is nooit bij ons gepasseerd... Resultaat: een plaatselijke bewoner heeft ons met zijn wagen naar de finish gesleept. Het kostte ons 90 minuten straftijd. We mochten meteen een kruis maken over onze winstkansen. Jammer, want de rest van de wedstrijd verliep uitstekend en we hadden zeker de snelheid. Maar, men mag niet uit het oog verliezen dat we dit soort avontuurlijke wedstrijden in de eerste plaats voor het plezier rijden. Wanneer je winstkansen op de vierde dag al verkeken zijn, dan ben je twee of drie uur teleurgesteld, maar dan besef je dat er nog een halve rally te rijden is en dat je moet genieten van deze fabuleuze wedstrijd, al was die dit jaar te slopend voor de oude rallywagens. We hebben trouwens het genoegen om de wedstrijd te kunnen rijden in een topteam met een familiale sfeer. We hadden drie topmecaniciens die zich ontfermden over onze wagen, aangevuld met Lionel Hansen. Een vraag volstond om 's avonds de afstellingen aan te passen of iets te veranderen. Wat wil je nog meer? »

Bernard Munster, genavigeerd door Johan Gitsels, kreeg op dezelfde proef ook de maximale straftijd. Erg spijtig, want Mijnheer BMA had vanaf de tweede proef het juiste ritme gevonden... « Twee jaar geleden was ik team-manager in deze wedstrijd, waardoor ik mijn eigen mening niet kon vormen als piloot, analyseert Bernard. Ik wist voor de start niet goed welk ritme ik moest rijden. De grote specialisten van de Safari hadden me gewaarschuwd: als je denkt dat je niet snel genoeg bent, neem dan nog wat gas terug! Resultaat: 7 minuten verloren op de eerste proef van 80 km en een 20ste plaats algemeen! Ik stelde orde op zaken op de volgende proeven, met een scratch op de tweede en een derde tijd op de derde proef. Het ging uitstekend. Wanneer je de snelste tijden van Grégoire en mij optelt, dan zie je dat BMA de meeste snelste tijden reed, samen met de latere winnaar Ian Duncan. Dat geeft veel voldoening. Ik weet nu wat we nog aan de auto's moeten doen om ze nog beter bestand te maken voor deze intense beproeving. Ik wil trouwens onze partners van Reiger Racing, de schokdemperspecialist, bedanken. Zij hebben er mee voor gezorgd dat onze wagens heel competitief waren. In dit soort wedstrijd hangt de rest voor een groot stuk van het geluk af...»

Alain de Mevius, genavigeerd door André Leyh, reed een prachtige wedstrijd tot hij een grote kei raakte in fech-fech strook, een traditionele beproeving in Afrikaanse wedstrijden. Het linkervoorwiel begaf, wat eveneens resulteerde in de maximale straftijd wegens drie niet verreden proeven. Het serviceteam had enige moeite om het gestrande team terug te vinden op de proef van 120 kilometer, maar eens de wagen hersteld, kon de BMA Porsche verder zonder verder in de problemen te komen.

De laatste bolide die ingezet werd door de formatie van Bernard Munster, de Porsche van François Kicq en Jean-André Collard, werd het slachtoffer van twee gebroken stabilisatoren, waarna ze problemen kregen met de versnellingsbak. Toch bereikten ook zij het finishpodium na deze extreme wedstrijd.

Bij het opmaken van de balans van dit avontuur, dat zeker een vervolg krijgt binnen twee jaar, wilde Bernard Munster vooral de mensen bedanken die deze deelname mogelijk maakten... « Naast onze drie teams, die schitterend presteerden, wil ik ook het werk van mijn vrouw Andrée Hansen benadrukken. Zij vervulde de rol van team-manager, zodat ik me kon concentreren op het besturen van de Porsche. Dat is echt geen makkelijke taak, want je moet alles coördineren. Ze heeft het perfect gedaan. Bedankt ook aan onze mecaniciens, die weer buitengewoon waren, aan Lionel Hansen, die ons kwam helpen, en aan onze stagiair Mehdi, die de logistiek voor zijn rekening nam, wat zeker geen sinecure is in een dergelijke rally. Ook een dikke merci aan Vicky Vandewalle, die het geheel uitstekend coördineerde en wiens aanwezigheid erg gewaardeerd werd door het team. We richten ons vanaf nu op de Legend Boucles de Spa, een heel andere oefening waarmee we zullen beginnen aan het autosportseizoen 2014... »

Het internationale seizoen 2013 werd dit weekend afgesloten met de Wales Rally GB, maar binnen anderhalve maand, in het eerste weekend van januari, gaat het FIA Kampioenschap van Europa Rally 2014 al van start met de winterse Jänner Rally in Oostenrijk. De kalender van het Europees kampioenschap werd recent onthuld en telt twaalf wedstrijden gespreid over elf maanden, van januari tot november. Eind juni zijn de tenoren van het ERC opnieuw te gast in Ieper. De Geko Ypres Rally blijft immers een klassieker op de kalender van het Europees kampioenschap.

De Geko Ypres Rally zal in 2014 verreden worden van 19 tot 21 juni. Meer dan ooit zal het een topevenement worden, want VZW Superstage, de organisator van de Geko Ypres Rally, wil de 50ste editie op gepaste wijze vieren.

“We willen van de 50ste editie een topeditie maken,” vertelt Jan Huyghe, die met zijn rijke ervaring in de autosport en het bedrijfsleven de organisatie komt versterken als Marketing Manager.“Symbolisch streven we in deze 50ste editie naar een aandeel van minimaal 50% kilometers tegen de chrono, zodat we een erg compact parcours aanbieden met een hoog ritme voor de piloten. Met de terugkeer van de klassementsproef van Reninge keert een klassieker terug. Deze proef stond, samen met Hollebeke en de Kemmelberg, al op het programma van de eerste editie van de ’6 Uren van Ieper’ in 1965.”

Het weekend van 19-21 juni 2014 wordt een absoluut topweekend voor de autosport in België, want tijdens hetzelfde weekend zal het WTCC, het Wereldkampioenschap voor Toerwagens, te gast zijn op het Circuit van Spa-Francorchamps. De organisatoren van de Geko Ypres Rally, al vele jaren een topafspraak in het Europees kampioenschap, willen er alvast een grandioos rallyweekend van maken in West-Vlaanderen.

Aanstaand weekend krijgen we terug van weggeweest de Rally van Kortrijk . In de jaren ’80 was er immers de befaamde 6 u van Kortrijk . Na vele jaren kwam de nostalgie terug en kwam er dus een nieuw enthousiast bestuur die de 6u Van Kortrijk op zondag 24 november organiseert . De rally zal dit jaar de laatste wedstrijd zijn op de VAS rallykalender. De komst van deze nieuwe wedstrijd kwam geregeld in de belangstelling door een goede marketing . Dit werd gerealiseerd door enkele nieuwe mensen die nauw betrokken zijn bij de rallysport , aangevuld met enkele oudgedienden van vroeger . Opmerkelijk was dat de inschrijvingslijst eerder deze maand in 3 dagen volledig volzet was.

De organisatie heeft er dan ook alles aan gedaan om een kwalitatief deelnemersveld voor te leggen , waar ze dan ook 100 procent in geslaagd zijn .

Freddy Loix zal na vele geruchten uiteindelijk toch rijden ! Namelijk samen met PJM Cracco die een beurtrol zullen hanteren zodat het jonge talent kan bijleren . Achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen zal ook nog eens rijden met de Structo Ford Focus WRC 05 . Hij zal het opnemen tegen Paul Lietaer met de vertrouwde Subaru Impreza WRC S6 . Een andere Belgische kampioen ; nl. Marc Duez komt eveneens aan de start met een Subaru Impreza WRC S5 .

Uiteraard krijgen we net zoals in de Condroz Rally een nieuw duel tussen Davy Vanneste (Peugeot 207 S2000) en Vincent Verschueren (Polo S2000) . Beide piloten zullen zeker de strijd in Kortrijk verderzetten . Een derde S2000 word ingezet door NCRS met niemand minder dan Johan Caen (Peugeot 207 S2000) die zelf nog eens aan het stuur zit .

We zien tevens een wederoptreden van John Dekoninck met een vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo X . Deconinck zal wedstrijdritme ontbreken en rekening moeten houden met andere mitsu boys ; nl Bert Coene (Evo X), Filip Barbier (Evo 9), Jimmy Taveirne (Evo 9) , Vincent Vermeeren (Evo 9) en last but not least Patrick Snijers die op het laatste beslist heeft om ook te rijden met een Evo 9 .

Een andere outsider voor een dichte ereplaats kan ook komen uit de hoek van thuisrijder Didier Duquesne die nogmaals de Toyota Celica GT4 van stal haalt . Ook Alex Taylor ( Subaru Forester ) komt terug uit Groot Britanie om zijn leidersplaats in het FIRC te verdedigen.

Zoals eerder dit seizoen krijgen we opnieuw een mooie strijd tussen de Porsche GT3's . Deze keer krijgen we maar liefst 4 stuks  De namen die met porsche aan de start staan zijn Jochen Claerhout , Timothy Van Parijs , Yves Bruneel en Carlo Mylle . Een andere publiekslieveling komt uit Wallonie . Van De Wauwer zal alweer de BMW 130i van Schmid Racing besturen en zeker zich proberen te mengen tussen de GT's.

Andere piloten waar we rekening zullen moeten houden vooraan zijn de achterwielaangedreven BMW's van Thierry Cokelaere , Stefaan Prinzie , Christophe Merlevede en Peter Desmet . Porschisten Ruben Maes en Glenn Janssens zijn ook nog eens van de partij en zullen deze keer niet rijden in de historic maar bij de moderne wagens .

Bij de voortrekkers zal er ook weer een helse strijd zijn tussen thuisrijder Grégoire Coulembier (Puma S1600) en de twee Fiesta’s R2 van Geoffrey Vander Schelden en Stef Depuydt . Deze piloten zullen echter alles uit de kast moet halen om zich te meten met de clio's van Hans Depla en Michael Lynneel .

Bij de historics krijgen we ook weer een enorm mooi deelnemersveld . Didier Vanwijnsberghe ( Escort MK2 BDA ) die zeer sterk voor de dag kwam in Hoei is favoriet . Mathias Viaene is ook terug fit en zal deze keer rijden met een Porsche 911 . Zijn co-piloot van vroeger , Pieter Vyncke , staat ook aan de start met een Opel Ascona A die hij zal delen met de Nederlander Kevin Abbring .

Ook kersvers VAS-historic kampioen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) wil zijn titel alle eer aandoen en vooraan strijden voor de overwinning . Verder zien we ook de vertrouwde escort-piloten Geert Vandoorne ( Escort MK1 BDA ) en Thomas Vauterin ( Escort MK2 ) aan de start en zullen hun vel zeker duur verkopen. Andere outsiders zijn Wim Decock ( Porsche 911 RS ), Tom Tytgat ( Opel Manta ) , Danny Kerckhof ( BMW E21 ) , Danny Vancoillie ( Opel Ascona ), Alain Vermeulen ( BMW E21 ), Filip Cailliau ( Audi Quattro ) en Kurt Dujardin ( Porsche 911 ) .

Comebacks krijgen we bij de historics van Lieven Denys (Opel Ascona B) , Olivier Tanghe (Audi Quattro) en Filip Vanmarcke (BMW 2002) . Een andere verrassing komt van Melissa Debackere die met een Porsche 911 zal meedoen in Kortrijk .

Verder is er een oproep van de organisatie ( Autostal Groeninghe ) :

Roekeloos en illegaal verkennen wordt streng bestraft in Kortrijk . “We hebben naast de 4 politiezones die geregeld controles uitvoeren ook 4 feitenrechters aangesteld. Deze bestuursleden hebben de mogelijkheid om een nummerplaat te laten opzoeken door de politie en daadwerkelijk op te treden bij calamiteiten. Dat optreden is voor ons eenvoudig qua afspraken : die meent cowboy te moeten spelen wordt genoteerd, op basis van het VAS reglement berrecht, en wordt uit koers gezet ZONDER teruggave van zijn inschrijvingsgeld. Wij willen graag in 2014 samen met jullie de 22ste editie organiseren, het hangt dus van jullie af!,” aldus wedstrijdleider Jan Verschaeve.

De 6u Van Kortrijk gaat door op zondag 24 november en worden verreden over 3 x 4 snelheidsritten ( Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke ). De toegang tot de klassementsproeven en het servicepark is volledig gratis.

2013 moest voor Tobi Vandenberghe het seizoen worden waarin hij eindelijk de Ypres Historic Rally zou rijden. De eerste seizoenshelft werd dan ook als voorbereiding aangevat. Maar door de knappe resultaten kwam er plots nog een doel in het vizier: het VAS Historic kampioenschap.

“Dankzij podia in de ORC Rally en de Rally Van Wervik stonden we hoog geklasseerd in het VAS Historic klassement. De overwinningen in Tienen en Kasterlee zorgden voor de bevestiging en stilletjes aan kwam de VAS-Historic titel wederom binnen bereik.

Tijdens de Hemicuda kwamen we net 1 plaats te kort voor het podium en in Linter werd bewust niet gestart om de wagen te sparen voor de EBR het weekend nadien.

De afgelopen weken werd de rekenmachine bovengehaald en om mathematische zekerheid te hebben moesten in Sint Truiden 61 punten gescoord worden.

We namen onszelf voor om aftastend te starten op de vettige wegen, maar we hadden vanaf de eerste proef de leiding in handen. De Manta van Tom Tytgat bleek een te duchten concurrent, maar hij moest snel de strijd staken met mechanische problemen. Vanaf dat ogenblik moesten we enkel controleren en finishen.

Het feit dat Kortrijk 1 week later reeds op de planning staat zorgde er allicht voor dat het deelnemersveld in Sint Truiden iets minder was, maar dit neemt niet weg dat we toch alle historic-scratches op onze naam mochten schrijven. Dankzij dit resultaat volgen we onszelf op als VAS Historic kampioen.

Met dank aan de partners die dit mogelijk maakten: www.computercheckpoint.be , www.de-dakdokter.be , www.pieters-autos.be en www.kbracing.be

Op naar Kortrijk voor de seizoensafsluiter!,” besluit Tobi Vandenberghe.

De wedstrijd bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, goed voor 100 km KP en 80 km verbinding.
Om 8 uur starten de regularity's vanuit het wagenpark. Deze oldtimers leggen de proeven af tegen een gemiddelde van maximum 49,9 km/u waarbij het er op aan komt om de opgegeven gemiddeldes zo dicht mogelijk te benaderen. Elke proef wordt aan een verschillend gemiddelde afgewerkt.
Daarna komen de Historics aan de beurt, zij starten omstreeks 8u45 vanuit het wagenpark.
Hierna komen tenslotte de divisies 1, 2 en 3 aan de beurt.
Het wedstrijdcentrum bevindt zich in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat te Velm.
Hier kan men zaterdag tussen 11 en 19 uur en zondag vanaf 7 uur terecht om inkomkaarten (10 euro) en programmaboekjes (2 euro) aan te schaffen.
Het wagenpark ligt op het Velmerplein, hier heeft zaterdag tussen 14 en 17u30 de technische controle plaats.
Ook belangrijk: de N80 is momenteel éénrichtingsverkeer van Sint-Truiden richting Hannuit (E40).
Wie via de E40 komt verlaat deze normaal gezien via afslag 28 in Walshoutem om dan de N80 te nemen richting Sint-Truiden (zelfde weg als Rally van Haspengouw). Makkelijkst is om op de N80 in Gingelom de omleiding te volgen en dan via Muizen en de N755 richting Velm te komen.

Doordat de 6u Van Kortrijk de laatste VAS rally is dit jaar heeft de Rally Van St-Truiden het dit jaar iets moeilijker qua deelnemers . Dit is dus duidelijk want er is dit jaar een flinke daling in het aantal inschrijvingen . Er zijn komende zondag slechts 57 wagens op de afspraak maar de kwaliteit zal zeker niet ontbreken .

Nadat Kris Princen reeds 2 maal na elkaar ; nl in de East Belgian Rally en de Condroz Rally heeft moet opgeven ; wil Kris Princen zeker en vast revanche nemen met de Subaru Impreza WRC S9 met co-rijder en eigenaar van de wagen Peter Kaspers . Als enige WRC is Princen uiteraard meteen topfavoriet . De rally van St-Truiden wordt ook een deelname voor Jonas Langenakens ( Lancer Evo 8 Gr A ) die sinds de Omloop Van Vlaanderen aan de kant bleef staan . Verder zijn er nog mitsu's aan de start , nl .Claude Bal ( Lancer Evo X R4 ) , Jan Jacobs ( Lancer Evo 7 ) , Stefaan Prinzie ( Lancer Evo X ) , Erik Degeling ( Lancer Evo 6,5 ) en Erik Deveux ( Lancer Evo X) die dan ook klaar staan om over te nemen indien Kris Princen opnieuw mocht uitvallen . Stefaan Tjoens en Johan Dekens zullen het beste van zichzelf geven met hun vertrouwde Subaru Impreza.

Bij de achtertrekkers zien we vooral de Porsche GT3 van Henri Schmelcher en Kris Cools die de BMW 130i van Schmid Racing zal proberen . Verder is er ook de winnaar van de Short Rally Van Linter nl. Patrick Diels met de BMW M3 E36. Kan hij opnieuw voor de verrassing zorgen ... ? Andere BMW’s die show willen verkopen in en rond Velm zijn ; Stefan Trekels , Gerry Heusdens , Frank Baert , … en last but not least Brecht Hoorne. Deze piloot , die het nooit nalaat om show te verkopen op de kp's ; zal de BMW E30 325i voor 1 keer op stal laten staan en deelnemen met de BMW M3 van Stefaan Prinzie.

In de F2 klasse gaat Eric Vanwinckelen , die normaal rijdt met de astra , deze keer over de Opel Corsa Kit-car van Kristof Vermeulen beschikken . Hij wil namelijk extra punten scoren voor het VAS kampioenschap.

Bij de Historics zal Tobi Vandenberghe (Kadett GTE) zijn handen vol hebben met namen zoals Tom Tytgat (Opel Manta) , Stefan Van Craenenbroeck (Toyota Corolla) , Kurt Vanderspinnen (Alfa Romeo GTV6) en Robby Moers (Porsche 911)

Parcours & timing

De Rally Van St-Truiden bestaat dit jaar terug uit 3 kp’s ( Aalst, Velm en Kerkom ). Aalst en Kerkom zijn identiek zoals vorig jaar en de Kp Velm is door wegenwerken volledig veranderd . Alle proeven worden viermaal gereden , samen goed voor 100 km tegen de chrono. De eerste wagen vertrekt zondagmorgen om 8u36 van start vanuit het rallycentrum. De finish is voorzien om 17u20 .

Rallycentrum

Het rallycentrum is naar jaarlijke gewoonte in het PC St-Martinus in Velm ( St-Martinusstraat ) gevestigd. Hier kan u ook terecht voor de aankoop van inkom-tickets en een programmaboekje met parkoers .

Vanaf heden heeft fast time engineering van zaakvoerder Houttekiet Frederik en Mr motorsport ( Proflex Belgie) beslist om samen te werken wat betreft de revisie van proflex dempers. Door de grote afstand tussen Mr motorsport en de “vlaanders” waren de mensen van Mr motorsport op zoek naar iemand die dichter in de streek aanwezig was. Gezien de ervaring van fast time engineering met proflex dempers kwam de samenwerking al vlug tot stand. De revisies zullen volledig identiek verlopen als bij proflex belgie zelf, alleen wordt het voor de klanten een heel stuk gemakkelijker gezien de veel kleinere afstand. Alle onderdelen komen rechtstreeks van proflex belgie. De prijzen betreffende onderdelen en revisies zijn ook identiek aan deze van proflex.

Fast time engineering beschik over een stock aan onderdelen zodat nodige revisies onmiddellijk kunnen uitgevoerd worden en klanten altijd vlug kunnen geholpen worden. De grootste doelstelling van fast time engineering is ervoor te zorgen dat de klanten altijd kunnen geholpen worden en zeker geen wedstrijd moeten laten schieten door problemen met dempers.

Je kan eveneens terecht bij fast time engineering voor de bestelling van nieuwe dempers of advies betreffende proflex dempers en afstellingen.

Buiten de revisie van proflex dempers kan je bij fast time engineering ook terecht voor revisie en bouwen van motoren en versnellingsbakken, kms motormanagement systemen, op maat gemaakte uitlaten en ophangingen.

Meer info hierover kan je binnenkort ontdekken op de website waar we nu volop mee bezig zijn.

Fast time engineering is gelegen in de bavikhoofsestraat 72 8710 ooigem en frederik is altijd te bereiken op het nummer 0486242272

De rally van Kortrijk zal een succes worden , daar is geen twijfel over mogelijk . Er wonen immers veel regionale piloten in de regio in en rond Kortrijk.  Morgenavond , nl. donderdag 14 november, is er in café@the finish Zwevegem een voorstelling van de volgende regionale teams ( adres : Otegemstraat 144 D in Zwevegem). Vele piloten zullen aanwezig zijn , alvast enkele namen :

Paul Lietaer , Vincent Verscheuren , Mathieus Lietaer , Jacques Maroy , Mathias Viaene , Thomas Vauterain , Tom Tytgat , Jim Lampole , Nico Vanherzeele , Filip Vanmarcke , Johan Delaere , Nico Dejonghe , Jens Maes , Peter Demeyere , Denys Lieven .....

Klaar voor de grote afspraak van het seizoen!
Voor team BMA van Bernard Munster is de topafspraak van het seizoen 2013 onmiskenbaar de East African Safari Classic Rally, een evenement dat om de twee jaar georganiseerd wordt. Van 21 tot 29 november zullen zowat 60 teams meer dan 6000 km op snelheid afwerken tussen Kenia en Tanzania aan het stuur van bolides van vroeger. Het team uit Petit-Rechain is vastbesloten om de enorme uitdaging tot een goed einde te brengen...
In 2003 werd deze voormalige klassieker uit het Wereldkampioenschap Rally voor de eerste keer georganiseerd als Historic rally en sindsdien is het succes alleen maar toegenomen! De beste internationale teams tekenen present. BMA brengt dit jaar maar liefst vier Porsches 911 met ambitie aan de start voor Grégoire de Mevius en Alain Guehennec, Bernard Munster en Johan Gitsels, Alain de Mevius en André Leyh en François Kicq en Jean-André Collard.
Om de afstellingen van de Porsches 911 te verfijnen voor de nakende verscheping naar Afrika werden de spectaculaire Duitse bolides enkele weken geleden aan de tand gevoeld op de onverharde testbasis van Philippe Wambergue in de buurt van Parijs. Een testbasis die regelmatig gebruikt wordt door de fabrieksteams uit het Wereldkampioenschap Rally, te beginnen bij Citroën. Deze testsessie was heel nuttig, zeker omdat twee verantwoordelijken van Reiger, de specialist van de schokdempers, van de partij waren. Gerard Seesing en Sander Van Haverkant kwamen ter plaatse verifiëren of hun laatste evoluties beter waren. Een enorme troef voor BMA en het bewijs dat het team het vertrouwen geniet van Reiger...
« De wagen is echt goed geëvolueerd, vooral wat de ophanging betreft, vertelt Grégoire de Mevius. De wagen is nog fijner af te stellen, maar dat bevalt me wel. De Porsches 911 waarmee we tegenwoordig rijden zijn veel efficiënter dan de bolides die vroeger streden voor de overwinning in de East African Safari Rally! Twee jaar geleden bezorgde Björn Waldegard Porsche een eerste overwinning in deze wedstrijd. Omdat het startveld nu ongeveer voor de helft uit 911's bestaat, verwacht ik een tweede zege voor Porsche dit jaar. De BMA Porsches zijn snel, efficiënt en robuust. Daarmee kunnen we strijden voor de overwinning... »
Om deze armada van vier topwagens bij te staan, heeft Bernard Munster beslist om zijn serviceteam in twee groepen in te delen. De eerste groep zal de twee best geklasseerde BMA 911's servicen, terwijl de tweede groep de andere twee wagens zal bijstaan. Strategie is immers heel belangrijk in een dergelijke uithoudingswedstrijd. « Op de testbasis van Wambergue konden we aan 100% van de mogelijkheden van de wagen rijden, maar in de East African Safari Classic Rally benut je als piloot maar 80% van het potentieel, vervolgt Grégoire de Mevius. Je weet immers nooit precies waar je de wielen kan zetten. Je moet constant een zekere veiligheidsmarge in acht nemen om onaangename verrassingen te vermijden... »
De BMA Porsches 911 zullen het opnemen tegen een aantal gelijkaardige wagens, maar ook tegen Ford Escorts en Capri's, Datsuns 240, 260 en 280Z, een Ferrari 308 Dino, een Chevrolet Corvette GS en twee Mazda's RX-7. De favorieten voor deze editie van het Afrikaans evenement zijn Björn Waldegard (Porsche), Stig Blomqvist (Porsche), Ian Duncan (Capri), Gérard Marcy (Porsche), maar natuurlijk ook Grégoire de Mévius en Bernard Munster. We kijken al uit naar deze klassieker in een regio waar rally nog steeds de charmes van vroeger heeft...