Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Bob de Jong trad afgelopen weekend in de voetsporen van zijn vader door voor de tweede maal de ELE Rally te winnen. Samen met navigator Kees Hagman stuurde hij zijn Mitsubishi Lancer WRC bekwaam over de 20 proeven. Uiteindelijk reed de equipe met 35 seconden voorsprong over de finishstreep, gevolgd door Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) en Erik van Loon (Ford Fiesta WRC).

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni werd rondom Eindhoven en Helmond de 50ste editie van de ELE Rally verreden. Vooraan zou de strijd gaan tussen de drie mannen met de WRC’s: De Jong, Swaanen en Van Loon, die allen hun zinnen hadden gezet op de algemene overwinning.

Vrijdagavond stonden de eerste vier klassementsproeven op het programma. De Jong: “We zijn gelijk vlot gestart op de eerste proef. Het gevoel was goed, waardoor we er op de tweede proef, Somerlo, echt voor zijn gaan zitten. Somerlo ligt mij goed en het is een lange proef waar je meteen verschil kunt maken.” De Jong blijkt de juiste strategie te hebben gekozen, na de eerste twee proeven ligt hij maar liefst 16.6 seconden voor nummer twee, Jeroen Swaanen met zijn Citroen C4 WRC. Uiteindelijk plaatsten Bob en Kees na vier proeven de auto met 19.4 seconden voorsprong in het nachtpark. Op zaterdag kwamen de resterende 16 klassementsproeven aan bod. “We wilden meteen weer snel van start gaan, maar ik liet de auto afslaan en we verloren een seconde of vijf. Op de volgende proeven wist ik mij te herpakken, maar ik voelde de hete adem van Swaanen in mijn nek. Er begon een superspannend secondenduel waarbij beide partijen afwachtten wie het eerst een foutje zou maken. Ik denk dat wij mede door onze ervaring met onze auto aan het langste eind trokken. Zowel Swaanen als Van Loon rijden minder wedstrijden en hebben minder ervaring met hun WRC’s dan ik met de mijne.” Na 14 klassementsproeven bedroeg de voorsprong van De Jong en Hagman 10.6 seconden. De proef erna, Sint Oedenrode, maakte Swaanen echter een klein foutje, waardoor Bob 15 seconden cadeau kreeg. “Vanaf dat moment konden we het wat rustiger aan gaan doen en de wedstrijd consolideren, hoewel we natuurlijk wel door moesten rijden, zo groot was het gat ook alweer niet.” Uiteindelijk reed de equipe vrijdagnacht als eerste algemeen over het podium, voor Swaanen (+35.4) en Van Loon (+3:44.6).

“Ik wil via deze weg zowel Swaanen als Van Loon bedanken voor hun sportiviteit. Door miscommunicatie met mijn navigator Kees reed ik direct de hergroepering uit. Ik had daar echter tien minuten moeten wachten. Ik ontdekte mijn fout meteen en parkeerde alsnog in de hergroepering. Dit is natuurlijk niet toegestaan. Mijn concurrentie was echter zo sportief de beslissing over een eventuele straftijd aan de organisatie over te laten en het op de proeven uit te willen vechten. Ook wil ik mijn team bedanken voor het opnieuw neerzetten van een geweldige auto en mijn sponsors PM Piping en Group B voor het mogelijk maken van het rijden van deze wedstrijd,” besluit De Jong.

Dat autostal Atlantic een begrip is geworden in de Vlaamse autosportwereld, staat zeker buiten kijf. Voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindrykx zijn ook in de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally met een uitgebreide delegatie aanwezig. “In totaal leveren we voor de beide rally’s toch een derde van het totale deelnemersveld aan. Zeker niet min voor een club die ooit begon op kleine, provinciale basis. Bovendien hebben we ook zowat in alle geledingen sterke vertegenwoordigers, zodat het er zeker in zit dat onze leden enkele mooie klassezeges binnenrijven. En bij de Historics kunnen we zeker, zowel FIA als nationaal, aanspraak maken op iets meer...” aldus Freddy Hindryckx.
Ondanks het succes blijft Atlantic zijn eigenheid bewaren. Iedereen, van startnummer 1 tot nummer 350, wordt op dezelfde manier behandeld. “Iedereen is bij ons even welkom, iedereen wordt altijd met raad en daad bijgestaan. Onze serviceploeg, onder leiding van Jozef Willemyns, staat de twee dagen in Ieper klaar om ieder team te helpen waar en wanneer het nodig is. Onze ruime assistentiestand op het Minneplein, zal weer menig rallyliefhebber weten te bekoren. Iedereen is er van harte welkom om de vele sleutelende mecaniciens aan het werk te zien, een babbeltje te slaan met de teams of gewoon om eventjes te verpozen van de rallydrukte. Je blijft er ook steeds op de hoogte van het klassement en de laatste nieuwsjes van de Atlantic-teams.
We vinden het nog altijd spijtig dat we ook niet met een assistentiestand in Boezinge kunnen aanwezig zijn. Maar wat niet is, kan in de toekomst nog altijd komen. Maar ook deze teams volgen we van heel dichtbij op onze stand.
Hopelijk wordt het eerst en vooral een veilige rally voor iedereen, met knappe prestaties en mooie resultaten, en wie weet, enkele uitschieters van Atlantic-leden. En voor de pechvogels zouden we nu al stellen kop op, volgende keer beter ! “
De assistentiestand van autostal Atlantic is terug te vinden op het Minneplein, nabij de gevangenis. Breng hen zeker een bezoekje !!!
Deelnemende Atlantic-leden
Geko Ypres Rally:
10. Vincent Verschueren-Veronique Hostens (Citroën DS3 R5); 11. Bernd Casier-Pieter Vyncke (Ford Fiesta R5); 21. Didier Duquesne-Filip Cuvelier (Ford Fiesta R5); 33. Bert Coene-Petra de Duytsche (Mitsubishi Lancer Evo X); 34. Philip Barbier-Daniel Defever (Mitsubishi Lancer Evo IX); 35. Vincent Vermeeren-Sabine Bruyneel (Mitsubishi Lancer Evo IX); 66. Fredericq Delplace-Dominique Callens (Suzuki Swift S1600); 67. Hans Depla-Steven Caytan (Renault Clio R3); 68. Steven Dolfen-Pieter Lemahieu (Peugeot 206 RC); 73. Benoit Lacante-Christophe Dewicker (Citroën C2 R2); 74. Nichias Priem-Maxim Froyman (Ford Fiesta R2); 77. Joachim Wagemans-Jeroen Wydaeghe (Ford Fiesta R2); 78. Frederic Berville-Brian Renier (Renault Clio Ragnotti); 80. Pedro Samaey-Kristof Bultynck (Peugeot 207 R3T); 81. Joost Ghyssel-Tony Vandamme (Renault Clio R3); 96. Grégoire Vankemmel-Frank Werner (Ford Fiesta R2); 98. Patrick Deroo-Sabine Liefooghe (Renault Clio); 100. Nigel Casier-Bart Sagaert (Renault Twingo R1)
Ypres Historic Rally-FIA:
203.Paul Lietaer-Marc Noppe (Ford Escort); 204.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911 turbo); 205.Didier Vanwijnsberghe-Paul Snoeck (Ford Escort MKII); 207.Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Opel Transeurope); 211. Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MKI); 216.Piet Declercq-Dieter Denys (Ford escort); 217.Bart Vanhaverbeke-Denis Giraudet (Mercedes W107); 218.Edwin Degeyter-Michaël Houthoofd (Ford escort MKII); 219.Dirk Depuydt-Peter Meuleman (Ford Escort MKII); 220.Eric Clement-Vincent Despriet (Porsche 911); 221.Johan Delaere-Geert Bosschaert (BMW 2002 TI); 222.Jan Wydooghe-Joeri Dekiere (Porsche 911 SC); 223.Roland de Bargigli-Sharon Mylleville (Porsche 911); 224.Philippe Vallaeys-Bjorn Verhamme (VW Golf GTI)
Ypres Historic Rally-Nat.:
301. Tobi Vandenberghe-Bram Maes (Opel Kadett); 302. Dirk Deveux-Kris D’Alleine (Ford Escort MKII); 305. Patrick Mylleville-Nico Beernaert (Porsche 911 RS); 306. Filip Cailliau-Wouter Goudeseune (Audi Quattro); 307. Wim Decock-Kurt Ghekiere (Porsche Carrera); 308. Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (BMW 2000 TI); 309. Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A); 310. Thomas Vauterin-Kurt Declerck (Ford escort MKII); 311. Rik Vannieuwenhuyse-Kristof Dejonghe (Ford Escort RS); 312. Kurt Olivier-Tom Fieuw (Ford Escort MK2); 315. Frank Baert-Christoph Verhelle (Opel Kadett); 316. Bram Fonteyne-Jan verschaeve (Volvo 242); 317. Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona); 318. Ronny Declerck-Ruben Wostyn (Opel Ascona); 319. Jacky Vanhove-Isidoor Smets (Opel Ascona A); 321. Patrick Lievens-Filip Onraedt (Porsche 911); 322. Eric Devos-James Gruwez (Opel Ascona); 323. Etienne Verbeke-Claude Debue (Ford Escort); 327. Rudi Dekimpe-Jeroen Vanhamme (Opel Kadett); 328. Koen Verhaeghe-Nikita Wyllemet (Ford Escort MKI); 331. Christophe Lagache-Jochen Lippinois (Opel Ascona B); 333. Jurgen vanderhaeghe-Kris Durie (BMW 316); 336. Jacques Boury-Christophe Dequecker (Mercedes 190); 337. Mr.Perfect Talent-Jeannick Breyne (VW Kever 1303S); 338. Jim Lampole-Christof Duyck (Opel Ascona); 339. Jens Maes-Kurt Pauwels (Opel Ascona B); 340. Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MKII); 341. Franky Wallyn-Younnes Hammache (Opel Ascona); 342. Dries Tulpin-Tjorven Couvreur (Opel Ascona); 344. Wilfried Masschelein-Dirk Vandewalle (BMW 1602); 346. Geert Truyaert-Eddy Maertens (Ford Escort MKI); 347. Dominiek Kindt-Sylvia Van Heuveln (Citroën Visa 1000 Pistes); 348. Pascal Clarys-Mehdy Capoen (Opel Kadett D); 349. Stefan Dewulf-Mathieu Vandoolaeghe (VW Golf I)

Naam in het vet = Atlantic-lid.

Na een schitterende start met de overwinning in de Pinto Cup tijdens de Rallysprint van Dadizele keek het team halsreikend uit naar de rest van het seizoen. De eerstvolgende afspraak was de TBR Rally maar door een administratieve fout konden we niet starten… Aangezien er in de Pinto Cup twee “schrapresultaten” zijn was dit een spijtig voorval maar het seizoen is/was nog lang. Na de TBR Rally was het dan de beurt aan de ORC Rally te Oostrozebeke. Deze wedstrijd verliep met meerdere hoofdrolspelers voor de ereplaatsen in de Pinto Cup. Na 9 KP’s stonden 5 teams op niet minder dan 16 seconden van elkaar. Voor Kurt Olivier was de eerst plaats moeilijk haalbaar maar er werd gestart met het mes tussen de tanden voor de laatste drie proeven. Kurt reed opnieuw de snelste tijd en mathematisch lag alles nog open. Groot was dan natuurlijk de ontgoocheling toen de motor op de voorlaatste proef afsloeg en niet meer startte. Een klein elektrisch probleem gooide ons uit deze spannende finale en we moesten weer naar huis zonder punten. Nog steeds geen man over boord en kort na de ORC Rally stond al de 12 uren van Wervik op het programma. Daar schoot iedereen in de Pinto Cup weer snel uit de startblokken. Iedereen tilt elkaar naar een hoger niveau en de kameraadschap onderling groeit. Nu al kunnen we zeggen dat de Pinto Cup een zeer geslaagd initiatief is! Na de eerste 3 KP’s stond alles opnieuw zeer dicht bij elkaar, met Kurt Olivier aan de leiding, 3 seconden voor op Roelens, nipt gevolgd door Van Nieuwnhuyze, maar net voor de 4de KP viel de motor opnieuw stil en waren we opnieuw gedwongen tot opgave .
De snelheid is zeker aanwezig, de samenwerking tussen Kurt en de “nieuwe” co-piloot Jasper loopt ook gesmeerd maar rallysport is nu eenmaal een sport die afhankelijk is van techniek. In het verleden moesten we al door dergelijke periodes en ook nu zijn we ervan overtuigd dat de oplossing zal gevonden worden en dat we deze – mindere - pagina snel kunnen omslaan.
Komend weekend staat al de volgende rally op het programma. Nu is het nog eens de beurt aan Tom Fieuw om de nota’s te lezen voor Kurt in de Ypres Historic Rally. Er zal gereden worden in de configuratie van 2013 waar het team in hun 50ste wedstrijd samen een schitterend resultaat boekte en als 10de algemeen over het podium mocht. Doelstelling is – net als in de vorige deelnames te Ieper – foutloos rijden aan een strak tempo en we zien wel waar we daarmee komen. We starten in het Nationaal gedeelte met nummer 312.

De Geko Ypres Rally viert zijn 50ste jubileum, maar ook voor Jeannick Breyne wordt het een feestelijke editie. De Ieperling staat immers voor de 30ste keer op rij aan de start van de Ypres Rally. Het mooie avontuur begon in 1985 als copiloot van Omer Saelens. Het duo behaalde meteen een 14de plaats algemeen met een Opel Manta. Breyne behaalde twee keer een 10de plaats in zijn thuisrally, in 1989 met Saelens en in 1999 met Geert Beauprez. De copiloot reed zelf ook twee keer als piloot de 24U van Ieper, in 1992 en 1993, met zelfs een zege in N3 als bewijs dat hij zich zeker niet belachelijk maakte. Na 25 deelnames in de moderne wedstrijd, start Jeannick dit jaar voor de vijfde keer in Historic met de VW Kever van Mr. Perfect Talent.

Ook Alain Vermeulen had, net zoals Vanneste, Casier en Verschueren bij de moderne, Wervik voorzien als een grote test voor Ieper. Maar van in de eerste kilometers nam hij de leiding in de Geko Rally van Wervik en niemand kon hem deze nog afpakken. “Eerlijkheidshalve had ik misschien wel wat meer tegenstand verwacht. Maar het feit is dat de BMW optimaal draaide en we dus vol vertrouwen naar de Ypres Historic Rally kunnen trekken” reageerde de Poperingse garagist na afloop. Patrick Mylleville bleef lange tijd in het kielzog van Vermeulen, maar in de laatste ronde verloor hij anderhalve minuut door een lekke band op Kruiseke. Wat zorgde voor een terugval naar de vierde plaats. Voor de Zonnebeeknaar was het mentaal ook moeilijk, gezien zoon Sander, als co van Rik Vannieuwenhuyse (Ford Escort), zwaar crashte en naar het ziekenhuis werd overgebracht. Gelukkig zonder veel erg.
De strijd om de tweede plaats bleef tot de laatste meters heel spannend. Uiteindelijk haalde Bram Fonteyne het met de Volvo 242 in een pure secondenslag van Geert Glorieux (BMW). Patrick Lievens sloot met de Porsche de top-vijf af.

Na enkele jaren afwezigheid in de VAS Rally's besloten we om dit weekend aan de start te komen in de sterk bezette Geko Rally van Wervik. De startlijst oogde alvast indrukwekkend, daar er velen kwamen testen voor de rally van Ieper komend weekend.

Voor de wedstrijd kochten we nog enkele 2de hands slicks, zodat we er s'morgens met volle moed konden invliegen. Helaas bleken deze een te zachte zijkant te hebben waardoor in snelle situaties de auto onstabiel werd. Hiermee verloren we toch snel een 30sec op de eerste 3 proeven.

Na 3 proeven aftasten en er het beste van maken konden we terugkeren naar service. Dit op een 14e plaats algemeen, onze oude banden terug gemonteerd en met het mes tussen de tanden vertrekken. Dit resulteerde meteen in een 7e tijd. Zo klommen we stilletjes op in het klassement. De tweede ronde werd afgesloten op een 9e plaats.

De derde ronde bleven we een stevig tempo aanhouden om zo op te klimmen naar een 8e plaats. We besloten om onze plaats veilig te houden om zo op een 7e plaats algemeen te eindigen.

Doordat Casier en Verschueren in het oog als testsessie na elke proef service gedaan hebben, werden deze dan uiteindelijk niet opgenomen in het klassement. Zo mochten we nog 2 trapjes hoger naar een 5de plaats algemeen.

Jammer van de 30sec s'morgens, anders was dit een 4de plaats. Maar tot onze grootste verbazing werden we toch op het podium gevraagd om onze beker af te halen van 3e algemeen... Door een of andere reden kwamen de buitenlandse teams niet in aanmerking voor de bekers. Dit achter Van Parijs en Vanneste!

We kunnen terugblikken op een geslaagde rally, met 3 verschillende uitslagen.

Waarom opteer je voor de Ypres Historic Rally?
Dat gaat terug naar de dag waarop ik besliste om rally te gaan rijden, zo een kleine 2 jaar geleden. Van kleins af aan was ik grote supporter van mijn vader Piet in de autosportwereld. Hij reed toen bijna voornamelijk met historic wagens. zo heb ik dus de voorliefde beginnen krijgen voor het historic circus.. ik ging er toen ook vanuit dat een oude auto leren besturen een goed begin kon zijn in mijn leerproces. Wel moet ik zeggen dat de nieuwsgierigheid nr de moderne groter en groter wordt. Dus het verlangen om eens met een moderne wagen aan de start te staan komt steeds meer opdraven, wie weet voor de toekomst..

Ieper betekent een hoog tempo van veel en vaak lange kp's. Hoe kijk je daar naar toe?
Wat betreft de lange kp’s is dit ook nieuw voor mij, alhoewel ik vorig jaar wel al Tielt en de Omloop heb gereden. Maar toch heb ik een sterk vermoeden dat Ieper nog van een ander kaliber is. Veel verborgen gevaren en de concentratie hoog kunnen houden lijkt mij niet zo evident.
Wat betreft het hoge tempo dat zien we dan wel op de dag zelf hoe het vlot..
Het is wel een feit dat ik zal moeten leren om een constante te rijden, wat in mijn vorige rally's niet zo het geval was..

Wat verwacht je van de eerste deelname aan deze rally?
Zoals praktisch iedereen is mijn eerste doel toch de eindmeet overschrijden, en dit wordt al een heuse opdracht denk ik. Het tweede doel is dan voornamelijk veel bijleren, terug een volgende stap zetten in mijn leerfases. Het blijft natuurlijk een koers dus zullen we zeker ook proberen een mooi tempo aan te houden

Wie is jouw favoriet FIA & nationaal?
Bij de fia gaat mijn voorkeur uit naar de snor ofte Paul Lietaer. Wat die kan is gewoon een droom voor mij, alhoewel Didier Vanwijnsberghe ook bij de pinken zal zijn om naar de eerste plaats te proberen te fietsen. En ik zag Stouf ook op de lijst pronken, die kan ook wel het een en ander achter het stuur van een rallywagen.
Bij de nationale ligt het net iets anders en is het wat moeilijker om er zo maar een naam op te plakken. Maar Glenn Janssens is al lang op zoek naar een zege in Ieper. Vergeet echter nooit Tobi Vandenberghe, die op het einde van de race altijd wel komt kijken hoe het zit vooraan.

Twintig proeven lang streden afgelopen weekend 77 deelnemers om het eremetaal tijdens de ELE Rally rondom Helmond en Eindhoven. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam stonden eveneens aan de start. Ondanks enkele problemen wist de equipe als 6de algemeen en 2de groep N met hun Mitsubishi Lancer Evo IX over het finishpodium te rijden. Een prachtig resultaat tijdens de thuiswedstrijd van het Reuselse team.

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni stond de 50ste editie van de ELE Rally op het programma. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen stond Johan Faes aan de start voor de strijd om de zege in de standaardklasse, groep N. Het zou geen makkelijke opgave worden. Johan Faes voor de wedstrijd: “De ELE Rally is een mooi evenement en typisch eentje die op het podium pas afgelopen is. Doordat het een wedstrijd is die een aanslag doet op je uithoudingsvermogen en daarmee concentratie, gebeurt er de laatste proeven vaak nog veel. Het deelnemersveld is bovendien erg sterk. Wij gaan er in ieder geval, zoals altijd, weer voor.”

Op vrijdagavond kregen de deelnemers vier klassementsproeven voorgeschoteld. Johan en Christiaan noteerden op alle vier de proeven een tweede tijd in de groep N, achter Piet van Hoof met zijn snellere Evo X. Na die vier proeven kon de equipe hun Lancer Evo IX vrijdagnacht bovendien met een voorlopige zesde positie algemeen in het nachtpark plaatsen. Zaterdag stonden de resterende 16 proeven op het programma. Hoewel de vrijdag probleemloos verliep, kreeg de equipe op zaterdag met wat probleempjes te kampen. “De vermoeidheid begon mij op een gegeven moment parten te spelen. Zaterdagmiddag kreeg ik een dipje waardoor de tijden wat minder snel werden. Vervolgens maakte ik ook nog een foutje op de tweede keer dat we Berkendonk reden, wat veel tijd kostte. Toen op proef Spoordonk vlak na de start de motorkap openvloog, was het feest compleet. De voorruit brak en dat had weer tot gevolg dat ik een bocht miste op proef 13, Wintelre. We reden rechtsachter lek en hebben de halve proef met een lekke band gereden. Daardoor kelderden we verder naar de negende positie algemeen. Gelukkig was de marge op nummer drie in de groep N, Van Ballegooien met zijn Evo X, groot genoeg om hem voor te blijven.” De equipe liet zich niet kisten en bleef vechten voor goede tijden. Uiteindelijk behaalden ze na 20 proeven de eindstreep met een 6de plek algemeen en 2de plek in de groep N op zak. Faes: “Ook anderen hadden zo hun problemen, waardoor we de 6de plek van de vrijdagavond weer wisten te heroveren. Piet van Hoof (Evo X) was een maatje te groot, maar we zijn dik tevreden met onze tweede plek in de standaardklasse. Ik wil overigens het team via deze weg bedanken voor de geweldige service. Ze wisten onze voorruit te vervangen binnen de servicetijd van 30 minuten, daar kunnen de bekende ruitreparateurs nog wat van leren.”

Zaterdag bij het ontwaken van de dag wisten we al dat het er terug hard zou aan toe gaan. De weergoden leken ons op buienradar goedgezind te zijn. Allen dus gemotiveerd naar Wervik voor een spannende dag. Op de eerste KP was het duidelijk dat er al 2 teams wakker genoeg waren om de rest reeds op een hoopje te rijden. 9 sec. aan de broek tegenover het derde team! Efkes slikken!
Op naar de 2de KP. Hupla weer van dat! Van Nieuwenhuyse en Roelens 4 sec. sneller dan Olivier. Die op zijn beurt 9 sec sneller was dan Anckaert. Dan hadden de achtervolgers maar 1 motivatie, de prijzen worden afgegeven aan de eindstreep.
De 3de KP: Olivier 1 sec. sneller dan Roelens. Roelens 3 sec sneller dan Anckaert en Van Nieuwenhuyse.
4de KP, eerste opgave. Olivier gestopt met ontstekingsproblemen.
De 5de KP het jammerlijke ongeval van Van Nieuwenhuyse met ook een opgave tot gevolg. Ook Roelens moest opgeven met een gebroken versnellingsbak.
Voor de start van de 3de ronde moest ook Anckaert aan de kant door het uit koers nemen van de VAS. Voor deze en laatste ronde hebben de 3 overgebleven teams, zijnde Nemegheer, Verhaeghe en Van Wanseele nog eens alles gegeven om in deze volgorde over de eindstreep te rijden. Proficiat mannen, het ging hard en soms te hard, maar in Staden proberen we het opnieuw!
Algemeen klassement in de Cup na Wervik
1 Verhaeghe Koen 95 P
2 Anckaert Christof 60 P
3 Catteeuw Rudy 57 P
4 Vauterin Thomas 55 P
5 Dewaele Koen 54 P
6 Nemegheer Tom 49 P
7 Olivier Kurt 42 P
8 Roelens Bart 41 P
9 Van Wanseele J 25 P
10 Van Nieuwenhuyse Rik 20 P
11 Caby Frank 5 P

Op 20 en 21 juni vindt in Ieper de 22ste Ypres Historic Rally, manche voor het FIA European Historic Sporting Rally Championship, plaats. Silver-Arrows Racing zal aan de start staan met de M.Ex.T. wagen met als piloot Bart Vanhaverbeke en als Copiloot niemand minder dan Dennis Giraudet.
Reeds enkele jaren focust het Silver-Arrows team op het rijden van Safari raids. Niettemin blijven grote Nationale en Internationale Rally’s op asfalt leuk om in te participeren. Niet alleen is dit fun maar tevens een goed moment om techniek, piloot en Copiloot op elkaar af te stemmen.
Voor Dennis Giraudet is de Rally van Ieper geen onbekende. Meerdere malen nam hij deel als Copiloot voor het WRC kampioenschap. In 2010 was hij zelfs Copiloot in één van de Silver-Arrows Racing wagens bestuurd door Bjorn Waldegard !
In november 2014 neemt Silver-Arrows Racing deel aan de “Ralley du Sénégal Historique ” met 2 wagens. Ter ondersteuning van het ganse team en met als hoofddoel de Mercedes 500 SLC hoger in de eind ranking te brengen heeft Dennis Giraudet als copiloot het team vervoegd.
Het moge dan ook duidelijk zijn dat de deelname van Silver-Arrows Racing niet onopgemerkt zal voorbijgaan in deze 22ste editie van Ypres Historic Rally. Naast de optimalisatie van de samenwerking tussen piloot en copiloot, worden de aangepaste ophanging en motor op de proef gesteld tijdens deze rally. Bart Vanhaverbeke, piloot en oprichter van Silver-Arrows steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken en verwacht te finishen op een podiumplaats in de eigen categorie.
Spektakel verzekerd dus!
Over Silver Arrows Racing
Silver Arrows Racing is een organisatie die gespecialiseerd is in full service verhuur van Mercedes-Benz 500 SLC historic rallywagens voor historic rally en regularity evenementen. Het bedrijf beschikt naast de rallywagens over een volledige infrastructuur voor het onderhoud, transport en stockage voor, tijdens en na een evenement. Silver Arrows Racing concentreert zich vooral op Belgische evenementen maar biedt zijn klanten ook de mogelijkheid om deel te nemen aan internationale evenementen.
Meer informatie over Silver Arrows Racing is te vinden op www.silver-arrows.com.

De ELE Rally werd dit weekeinde voor de 50e keer verreden met mooie klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven. In de 350Z Challenge ging de zege naar Dirk Garvelink en zijn navigator Nicky van Gerwen na een spannende strijd in de slotfase van de rally met het Belgische rallytalent Matthias Boon. Roy Clijnk pakte zijn eerste podiumplaats. Antoine Biesheuvel viel uit met technische problemen en zag daarmee zijn titelaspiraties in rook opgaan.

Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge

Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.

Uitslag ELE Rally

1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec

2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec

3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec

15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec

17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec

22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec

37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec

In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)

 

#

Rijder

Tank S

TAC

ELE

GTC

OvV

Hell.

TOTAAL

1.

Matthias Boon

25

30

25

 

 

 

80

2.

Dirk Garvelink

30

-

30

 

 

 

60

3.

Mike Veldhuisen

21

21

-

 

 

 

42

4.

Roy Clijnk

16

-

21

 

 

 

37

5.

Arjan Heijstek

18

18

-

 

 

 

36

6.

Diter Toprek

14

-

18

 

 

 

32

7.

Antoine Biesheuvel

-

25

-

 

 

 

25

8.

Roel van der Zanden

-

-

-

 

 

 

0

Deelnemers

De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)

Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”

Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)

Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”

Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)

Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”

Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)

De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”

Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)

Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)

Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”


Afgelopen weekend werd de 50ste editie verreden van de ELE Rally,natuurlijk ontbrak Rally Team Brabant niet tijdens deze thuisrally. De rally bracht het team wat kleine tegenslagen waardoor ze steeds op achtervolgen waren aangewezen. Door goed teamwerk is het toch gelukt om de Evo met zijn mooie nieuwe “Rookie” jasje binnen de top tien aan de finish te brengen.

Vrijdagavond werd gekozen om eerst ritme te vinden en daarna het tempo op te voeren. Echter was er meteen op de tweede klassementsproef al een warm momentje, de Mitsubishi Lancer Evo X brak uit voor het aanremmen van een bocht. Na alle hoeken van de weg gezien te hebben konden ze gelukkig wel hun weg vervolgen. De auto bleef dit mankement houden maar Antoine was er nu op bedacht waardoor hij de auto toch onder controle wist te houden.

Tijdens de service werd alles gecontroleerd maar niets gevonden. Helaas bleek op eerst volgende klassementsproef dat er echt wel een serieus probleem was en dat de achterremmen niet goed functioneerden. Op de laatste klassementsproef van de vrijdagavond verloor de Evo veel remolie en was ineens de remdruk helemaal weg. “ Ik hoor Antoine met nog zo’n 6 km te gaan door de intercom zeggen “we hebben geen remmen meer.” Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar dit was een understatement, we hadden echt totaal niets aan remmen meer. Door stapvoets te rijden en de handrem te gebruiken wist Antoine ons keurig aan de finish te brengen. “ verteld Johan.Het duo duikelde hierdoor in het klassement naar een 18e plaats algemeen. Het serviceteam heeft daarna de lekkage die er bleek te zitten bij de aansluiting naar de remklauw professioneel weten te dichten.

Zaterdagmorgen werd vol goede moed weer gestart met als missie om toch de top tien te gaan proberen te bereiken. Het vertrouwen van Antoine in de auto en zichzelf kwam langzaam maar zeker weer terug en op klassementsproef Stiphout brachten ze een vijfde tijd algemeen op de klok.

Stukje bij beetje slopen ze naar voren in het klassement, na vier proeven op de zaterdag bereikten ze weer de tiende plaats. Op klassementsproef 13 (Wintelre) kwam de pechduivel echter weer om de hoek, er werd een stoeprandje geraakt en 100 meter verder was de band leeg. Met een lekke band werd de resterende 5,3 kilometer afgelegd wat een tijdsverlies bracht van 51 seconden. Het team bleef gesteund door het serviceteam gemotiveerd om de inhaalslag door te blijven zetten. In de laatste klassementsproeven op zaterdagavond liep het allemaal als vanouds en werden er constant tijden in de top tien gereden. Ook een defect in de uitlaat op de laatste klassementsproef kon het duo niet stoppen. De rally werd afgesloten op een verdiende 7e plaats algemeen en een 2e plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Loon naar werken voor het hele team!

“Alle lof gaat deze keer uit naar het serviceteam. Dit was voor hun een hele lastige rally. Het gebruiken van twee serviceplekken bracht nogal wat organisatorische zaken met zich mee. En daarnaast was het team niet in zijn vertrouwde samenstelling. Twee teamleden die er niet de gehele wedstrijd bij konden zijn en twee nieuwe teamleden die nog helemaal ingewerkt moesten worden.

Onze complimenten gaan uit naar het gehele team zij hebben er voor gezorgd dat wij heel het weekend in de strijd konden blijven voor deze top tien positie” aldus Antoine en Johan.

De Evo krijgt nu een rebuild om over drie weken tijdens de GTC Rally in het weekend van 4 en 5 juli weer van start te gaan.

Traditiegetrouw staat dit weekend de Rally van Wervik op het programma . Exact 1 week voor de Belgische IRC wedstrijd in Ieper , komen verschillende teams hun wagen afstellen in de tabakstad omwille van de ongeveer gelijkaardige West-Vlaamse parkoers . De organisatie heeft opnieuw meer dan 130 tal deelnemers met tal van wagens met kwaliteit van hoog niveau .

Vincent Verschueren ( Citroën DS3 R5 ) en Bernd Casier ( Ford Fiesta R5 ) komen testdraaien in Wervik om zodoende de ideale afstellingen te vinden voor de grootste afspraak van het jaar in Ieper . Beide R5 piloten rijden weliswaar buiten klassement , zodat ze na iedere KP de nodige aanpassingen aan de wagen kunnen doen .

Verder vinden we enkele WRC-kleppers aan de start met recordhouder Paul Lietaer ( Subaru Impreza WRC ) en de snelle Fransman Laurent Bayard (  Toyota Corolla WRC ) . Davy Vanneste ( Peugeot 207 S2000 ) komt ook wedstrijdritme opdoen in zijn thuisrally , maar zal niet kunnen strijden tegen Melissa Debackere want ze heeft in laatste instantie moeten afhaken. "Alles wordt volop voorbereid voor de Geko Ypres Rally van volgende week en Wervik komt voor ons gewoon enkele dagen te vroeg. Spijtig dat ik niet kan aantreden voor eigen volk, maar er zit niets anders op , reageert Melissa toch wat ontgoocheld."

In de ORC rally waren we reeds getuige van de snelheden van de porsches zodat bij droog weer we Tim Van Parijs ( Porsche 997 GT3 ) niet uit het oog mogen verliezen met zijn krachtige Porsche 997 GT3. Jochen Claerhout zal echter niet kunnen deelnemen door rugklachten en hoopt de volgende wedstrijd in Nederland opnieuw te kunnen rijden . Er is toch nog een tweede Porsche aan de start in Wervik , namelijk de Fransman Houssin Jean -Benoit .

Er is een waslijst van piloten die in aanmerking komen voor dichte ereplaatsen en wie weet zit er nog meer in . De voortrekkers met de Fransman Victorien Heuninck ( Citroën C2 R2 ) , Grégoire Coulembier ( Ford Fiesta S1600 ) en Claudie Tanghe ( Clio R3 ) .

De onlangs aangekochte Suzuki Swift S1600 van Fredericq Delplace zal ook worden ontdekt in Wervik . De BMW M3 piloten Wim Lootens en Christophe Merlevede zullen voor het nodige spektakel zorgen en in GR N staan Patrick Milleville ( Lancer Evo 8 ) en Jordy Heyrick ( Impreza GT ) bovenaan de lijst .

Ook tal van FIRC piloten uit Groot-Britanie komen aan de start met oa de Brit Alex Taylor ( Subaru Forester ), Andrew Thomson ( Evo 6 ) en Tony Clements ( Evo 9 ) die onderling de strijd van ORC willen verderzetten .

Bij de Historic wagens zullen we ongetwijfeld een mooie strijd zien voor de overwinning want tal van piloten komen hiervoor in aanmerking . Het lijstje is indrukwekkend te noemen met namen zoals Alain Vermeulen ( BMW 323i ) ,Chris Debyser ( Opel Transeurope ) , Geert Glorieux ( BMW E21 ) , Patrick Mylleville ( Porsche 911 ) , Bart Roelens ( FORD MK2 ) , Kurt Olivier ( FORD MK2 ) en Christof Anckaert ( FORD MK2 ).

In de editie 2014 in Wervik zijn er parkoersveranderingen te noteren . Scuderia Vervica behoud wel dezelfde drie klassementsproeven in Kruiseke, Wervik en Geluwe maar dan wel met tal van wijzigingen want zowel Kruiseke als Geluwe worden grotendeels in omgekeerde richting afgelegd , terwijl er op Kp Wervik op het einde ook een lichte wijziging is . Alle KP's worden 4 keer afgewerkt . De wedstrijd start om 8u15 en rond 18u15 is de winnaar bekend van de Rally Van Wervik.

Het rallycentrum is zoals elk jaar in de Broederschool van Wervik ( Magdalenastraat 29 ) . Op vrijdag om 17u30 is er de technische controle .

Prijs van een inkomticket bedraagt 15 euro en een programmaboekje 5 euro.