Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Tussen de laatst binnengelopen inschrijvingsformulieren bij de MC Huy, vinden we die van Xavier Baugnet op een... Ford Fiesta R5 en die van Kris Princen en Chris Van Woensel op hun vertrouwde Subaru Impreza’s.
De aangename verrassing is Xavier Baugnet in de Condroz Rally op een Ford Fiesta R5. Trouwens, Kris Princen en Chris Van Woensel bevestigden hun deelname op hun Subaru Impreza WRC’s, de wagens die ze al heel het seizoen hebben ingezet.

De klasse RC2 kondigt zich steeds meer aan als de klasse van de toekomst voor de Belgische wedstrijden. In de Condroz krijgen we daarin een bijkomende deelnemer. Xavier Baugnet heeft zich daadwerkelijk ingeschreven aan het stuur van een Ford Fiesta R5! Hij zal zich eerst moeten vertrouwd maken met de gebruiksaanwijzing van de wagen, dat is zeker, maar de lokale rijder toonde in het verleden al bij diverse gelegenheden dat hij zich zeer goed kan aanpassen. Zijn terreinkennis zal een belangrijke troef vormen. We kijken er in alle geval naar uit om hem in actie te zien tegen een Freddy Loix (Skoda Fabia S2000), Cédric Cherain (ook op Ford Fiesta R5), Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5) en Vincent Verschueren (Citroën DS3 R5), allen referenties in deze klasse RC2 in volle expansie. Het is tevens de klasse, herhalen we het nogmaals, die in de Condroz een zekere Kris Meeke ontvangt, wiens Citroën DS3 R5 hoog zou moeten eindigen in het algemene klassement. En tenslotte willen we nog vermelden dat er in allerlaatste instantie nog een bijkomende R5 zou kunnen ingeschreven worden, “wait and see” zegt men dan...

Trouwens,  de MC Huy ontving van Kris Princen (Subaru Impreza WRC S12B) en Chris Van Woensel (Subaru Impreza S5), twee vaste waarden in het kampioenschap,  hun deelname. We herinneren er u graag aan dat de eerstgenoemde vier overwinningen behaalde dit seizoen en dat hij er van droomt in schoonheid af te sluiten aan de oevers van de Maas. Maar zijn taak zal niet gemakkelijk worden, dat is het minste dat we kunnen zeggen, want er neemt ook een Noor deel die vastbesloten is hard toe te slaan voor zijn eerste deelname aan een Belgische rally.

Zondagmorgen 12 oktober, de datum dat er terug een wedstrijd was voor de al ondertussen 6de manche van het FORD PINTO Cup kampioenschap.

Nog voor de start van KP1 was de mist al zo goed als opgetrokken en konden de piloten zich opmaken voor wat alweer een zeer spannende wedstrijd zou worden, want met nog 2 rally’s voor de boeg konden nog 3 piloten het kampioenschap winnen. Catteeuw trok meteen alle registers open en klokte een besttijd van 9m18s. 18sec voorsprong op Van Wanseele die er opnieuw bij was hier in Koekelare, ook Roelens was terug van de partij met een 3de tijd gevolgd door de andere titel kandidaat Nemegheer die al 20 sec moest toegeven op Catteeuw, Verhaeghe kwam als 5de over de streep.

Met deze tijden konden de piloten naar proef 2, die van Houthulst. Op deze KP behaalde Roelens de besttijd van 8m 8sec. gevolgd door Nemegheer. Catteeuw kon de proef niet afwerken door een sortie van een deelnemer die voor hem startte en kreeg hier een normtijd, de KP werd overigens geannuleerd en voor de rest van de rally ingekort.

Op Kp3 kon iedereen terug op snelheid de finish halen en was het opnieuw Roelens met een besttijd voor Nemegheer, op die manier probeerden de 2 piloten van Andes Motorsport stillaan de achterstand op Catteeuw terug goed te maken. Catteeuw liet overigens de 3de tijd noteren en Van Wanseele probeerde in het zog te blijven van de 3 kemphanen en liet op een paar sec. na een heel mooie 4de tijd noteren, Verhaeghe liet een 5de tijd noteren maar kon toch terug een goede zaak doen voor het kampioenschap, want bij een 5de plaats (goed voor 21 Punten) en een goede Powerstage kon hij een slechter resultaat (20Punten) van de ORC Rally wissen.

Aan hetzelfde tempo werd ook KP 4 verreden en werd de voorsprong van 18 sec die Catteeuw had genomen op KP1 gereduceerd naar 6 sec. Nemegheer volgde op 17 sec. Van Wanseele op 26sec en Verhaeghe K op 1m.49sec.

De Piloten konden allen zonder noemenswaardige problemen de service bereiken en zich klaarmaken voor ronde 2.

Catteeuw nam die proef voor zijn rekening voor Roelens. Nemegheer gaf hier 10 sec prijs op Catteeuw en volgde op 27 sec van de leider maar Nemegheer gaf zich nog niet gewonnen. Van Wanseele klokte opnieuw af op plaats 4 en Verhaeghe op plaats 5.

Terug richting Houthulst nu voor een ingekorte versie en daar klokte Van Wanseele samen met Nemegheer de besttijd. Roelens klokte 2 sec later af maar de meeste verrassing kwam van Catteeuw, hij moest hier 15 sec prijs geven en liet zo niet alleen Roelens de nieuwe leider worden maar ook titel kandidaat Nemegheer kwam terug op 14 sec. en was alles terug mogelijk halfweg deze wedstrijd.

Op KP De Mokker bleek ook hier terug dat Roelens meer wilde en klokte nog maar eens een besttijd, Nemegheer wou terug aansluiting voelen met Catteeuw en klokt een 2de tijd ook Van Wanseele zat in het goede ritme met een zeer verdienstelijke 3de tijd maar het was opnieuw Catteeuw die wat aansluiting verloor. Voor Verhaeghe was al lang duidelijk dat de wagen hier veilig thuis brengen de opdracht was. Stiekem hoopte Verhaeghe dat Roelens de overwinning voor zijn rekening zou nemen, want zoals eerder hierboven vermeld bij winst of 2de plaats van één van de ondertussen duellerende Catteeuw – Nemegheer kwamen deze 2 heren volledig terug in aanmerking kampioenschap.

Ook KP8 was te snel voor Catteeuw die opnieuw genoegen mocht nemen met een 4 de tijd. Roelens reed een kanontijd van 2m50sec. Nemegheer gaf 3 sec prijs en Van Wanseele volgde op 5 sec.

Roelens mocht zo na de service met een voorsprong van 18 sec op Catteeuw aan de laatste ronde beginnen. Nemegheer kwam terug tot 4 sec van Catteeuw. Van Wanseele volgde op 14 sec en Verhaeghe op plaats 5.

Met deze voorsprong wou Roelens na zijn zege in de ORC nog eens bevestigen maar het noodlot sloeg toe met opgave tot gevolg, zo kwam Catteeuw terug aan de leiding maar met de scratch van Nemegheer had hij zijn achterstand van op KP1 zo goed als volledig weggewerkt. Catteeuw wou zich niet zomaar gewonnen geven maar meer dan een 2de tijd zat er niet in. Van Wanseele bleef doorgaan op zijn tempo van ronde 2, door de opgave van Roelens schoof iedereen dus een plaatsje op.

De donkere wolken kwamen stilaan dichterbij maar alles bleef droog. Op KP Houthulst gaat ook hier de besttijd terug naar Nemegheer en met nog 2 korte proeven in het verschiet in Koekelare neemt hij een bonus van 3 sec.

De 2de tijd gaat naar Van Wanseele, samen met Catteeuw geven ze 4 sec toe.

Alle ogen waren nu gericht naar boven want er begon regen te vallen over Koekelare. Een rempunt missen was het laatste wat de heren wilden. Nemegheer liet zich niet van de wijs brengen en deed wat hij moest doen met een besttijd gevolgd door Van Wanseele op 5 sec en Catteeuw geeft 1 sec prijs op een 3de plaats.

Met nog enkel de Powerstage voor de boeg gaat Van Wanseele als 1ste van start en kan hij hier onrechtstreeks roet in het eten gooien voor de 3 over gebleven titel kandidaten om de eventuele extra punten af te snoepen die toegekend worden op deze proef, maar niets is minder waar en het is Verhaeghe die hier nog een bonus puntje neemt met het noteren van een 3de tijd. Het was volop kijken naar de tijden van Nemegheer & Catteeuw, maar het is team Nemegheer – Van Den Berghe die het rechterpedaal iets dieper duwde en zo de overwinning voor hun rekening namen met 14 sec voorsprong op het team Catteeuw – Liefooghe, de 3de podiumplaats is voor Van Wanseele - Baekelandt en de 4de plaats gaat naar Verhaeghe – Vanhoecke.

Na deze opnieuw zeer spannende Rally is er nog altijd geen zekerheid wie de titel zal behalen. De Rally van Kortrijk zal meer duidelijkheid brengen. Door een nieuwe overwinning van Nemegheer en een 2de plaats van Catteeuw komen beide piloten nu wel plotseling heel dicht bij de voorlopige leider Verhaeghe.

In Kortrijk starten alle teams uit de Cup, 9 wagens, dus bij deze zou ik jullie allen aanraden zeker de FORD PINTO Cup te komen aanmoedigen en de nieuwe Kampioen te ontdekken.

Het zal er terug hard aan toe gaan!! Spektakel, niets anders dan spektakel!!!

Allen op post in en rond Kortrijk op 22&23 november 2014!!

De Engelsman Neil Simpson zien we wel meer in de Europese wedstrijden en hij zal in Hoei ook de start nemen van de Rally van de Condroz aan het stuur van zijn eigen Skoda Fabia Super 2000. Hij wil van de gelegenheid gebruik maken om meer ervaring op te doen op asfalt.
Naast de exemplaren in handen van Freddy Loix en François Kicq, zal een derde Skoda Fabia S2000 aan de start staan van de 41ste Rally van de Condroz. De Engelsman Neil Simpson zet immers zijn eigen wagen in langs de oevers van de Maas.

In Lancashire is Neil Simpson zelf verdeler van het Tsjechische merk en hij steekt dan ook geregeld het Kanaal over om deel te nemen aan Europese wedstrijden van hoog niveau. Hij wilde inschrijven in de Rally van Valais maar een sterfgeval in de familie gooide zijn plannen overhoop. Hij besloot daarom deel te nemen aan de laatste manche van het Belgische kampioenschap. Hij wil ook van de gelegenheid profiteren om meer ervaring op asfalt op te doen en om de samenwerking met een nieuwe copiloot in te zetten: "Ik zal voor de eerste keer bijgestaan worden door Elliot Edmondson, een jonge kerel van 20 jaar die als één van de meest veelbelovende talenten wordt gezien. Ik ben echt blij dat hij beslist heeft om aan mijn zijde te staan in deze wedstrijd in Hoei...die ik samen met hem zal ontdekken."

De Motor Club van Huy, organisator van de 41ste editie van de Condroz Rally, heeft geen moeite gespaard om er voor te zorgen dat iedereen op de best mogelijke manier het verloop van deze wedstrijd kan volgen.

Alle sociale netwerken zullen worden gebruikt. Hieronder volgt een kort overzicht van de middelen die ter beschikking worden gesteld om u uw passie van dichtbij te laten volgen:

Hoe? Ga via uw smartphone, tablet of laptop naar http://condrozrally.be en volg daarna de handleiding

Ter plaatse, in Hoei, staan er meerdere schermen in het servicepark en de grote tent die u eveneens zullen toelaten het verloop van de rally te volgen.

Voor het overige zal de RTBF, een nieuwe partner van de rally, uitzendingen verzorgen langs radio (Classic 21) en televisie. Meer details daarover volgen binnenkort in een mededeling.

Op 15 en 16 november 2014 organiseren wij de Rally van Sint-Truiden.
Het wedstrijdcentrum bevindt zich in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat te Velm.
De wedstrijd bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, goed voor 100 km KP en 87 km verbinding.
Het parkoers is 100 % verhard en identiek aan 2013.
De Rally van Sint-Truiden is een Open wedstrijd waardoor het mogelijk is om deel te nemen met een nationale RACB vergunning of een buitenlandse vergunning. Hou er wel rekening mee dat je dan 60 euro administratief recht aan de aangestelde VAS sportcommissaris dient te betalen aan de inschrijvingstafel tijdens de administratieve controle.
Het reglement en inschrijvingsformulier zijn te vinden op onze website: www.tienseveiligheidsclub.be
Je kan ook terecht op onze Facebook pagina: Rally van Sint-Truiden.
Voor info en/of vragen kan je steeds contacteren via mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Nog maar twee weken wachten en dan gaat de 41ste Condroz Rally in Hoei in alle ernst van start. Ook al worden er nog meerdere inschrijvingen - en niet van de minste - verwacht door de MC Huy, toch wordt het al eens tijd om een overzicht te geven van de aanwezige troepen.
Beginnen we vandaag met de rijders die hun deelname al bevestigd hebben en die aanwezig zullen zijn met een WRC. Buiten de reeds aangekondigde Alexandre Busin (Skoda Fabia WRC) zien we ook nog David Bonjean (Citroën Xsara WRC), Eric Cunin (Skoda Fabia WRC) en Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC). Allen deelnemers die beschikken over een tweeliter WRC.
Verder zal Bertrand Grooten van de partij zijn op een Citroën DS3 WRC, een machine van de laatste generatie dus. Maar, we herhalen het nogmaals, er worden op het secretariaat van de MC Huy nog bijkomende inschrijvingen verwacht, met name die van Petter Solberg, Yves Matton en nog vele anderen…
Weinig verrassingen wat de R5's betreft: Cédric Cherain (Ford Fiesta), Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16) en Vincent Verschueren (Citroën DS3) zullen van de partij zijn, evenals Kris meeke (Citroën DS3) natuurlijk. Tegenstand zal er moeten komen van de concurrenten op de Super 2000, aangevoerd door Freddy Loix (Skoda Fabia), François Kicq (Skoda Fabia) en Davy Vanneste (Peugeot 207).

De lijst van deelnemers aan de 41ste Rally van de Condroz-Hoei groeit met de dag aan en is nu voorbij de 100 ingeschrevenen. Alexandre Busin maakt daar deel van uit.

We zagen Alexandre Busin niet meer in de Condroz sinds 2007, toen hij de gebeurtenissen kleur gaf in de Volkswagen Polo Super 2000. Vorig seizoen deed hij nog mee in de Rallysprint "Micky". En nu is hij terug voor deze 41ste editie, waarbij zijn keuze gevallen is op een uitrusting waarmee rekening zal moeten gehouden worden: Alex zal aan het stuur zitten van een Skoda Fabia WRC van de renstal RSR. Op de traditioneel vettige wegen van begin november moet deze wagen normaal gezien zeer efficiënt zijn. Busin wordt bijgestaan door Stéphane Septon.

De Hemicuda rally te Koekelare was voor mij iets speciaals , het MAS-RACING team ging ervan start met de Porsche 911 met vader en zoon Sander als bemanningsleden .

Onze doelstelling was voor de start de finish halen en mikken op een top 5 plaats . We starten in de eerste ronde op de verkeerde banden en waren zo al op een achterstand gereden . In de 2 de ronde probeerden we onze verloren tijd goed te maken met enkele foutjes van dien maar toch konden we terug opklimmen naar een 5 de plaats .

In de laatste ronde konden we zelfs naar het podium opklimmen om deze niet meer uit handen te geven en zo op een prachtige 3 de plaats te eindigen .

Maar de topper van dienst was het Nederlandse toptalent Kevin Abbring die met de Ford Escort reed en genavigeerd werd door mijn dochter Sharon .

Kevin kon de Escort niet aan de finish brengen , de nieuwe motor stond niet optimaal afgesteld en de pook van de versnellingsbak begaf het tijdens een verbindingsrit .

Tijdens de service moest de versnellingsbak eruit maar die kon niet tijdig terug geplaatst worden zodat ze te laat moesten klokken en zo uit de wedstrijd genomen waren .

Jammer want Kevin haalde alles uit de wagen wat erin zat , indien de wagen perfect afgesteld was ging de Polle het niet zo makkelijk hebben .

Kevin alvast bedankt en hopelijk zien we je volgend seizoen in een topwagen aan de start , je bewees dit jaar dat je de snelste was .

Graag wil ik ook nog een dankwoordje richten aan alle personen ( partners , fotografen , cameramannen , supporters enz ..) die ons dit seizoen steunden in een tegenvallend Bk ( voorlopig 4 de plaats ) , toch werd dit seizoen mooi afgesloten met een 3 de plaats in de Hemicuda rally. Volgend jaar zijn wij er terug met de vaste servicecrew ( Dirk Vermeulen ) die ik ook nog eens speciaal wil bedanken voor hun inzet .

Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen bekroonden hun eerste deelname aan de Hemicuda Rally afgelopen weekend met een prachtige podiumplaats. Na eerst even de kat uit de boom te hebben gekeken, stuurden zij de Mitsubishi Lancer Evo 9 van het FABORY Rallyteam vakkundig naar de derde plek algemeen.

Afgelopen weekend stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de 14de editie van de Hemicuda Rally, rondom het Belgische Koekelare. Vooraf wist Faes niet goed wat hij moest verwachten: “Ik heb de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen gereden, dus ik dacht dat het wel redelijk vergelijkbaar zou zijn. Hoe dan ook bevallen de Belgische evenementen mij goed, dus we hadden er zin in.

” Met startnummer 11 op de deuren ging de equipe zondagochtend 12 oktober rond half negen van start. Op het programma stonden vier proeven, die driemaal afgelegd zouden worden. “De wedstrijd bleek toch weer net iets anders dan de andere te zijn. Er waren veel brede snelle stukken, afgewisseld met technische delen. Ook deze wedstrijd kent gladde stukken wegdek die lastig in te schatten zijn zonder terreinkennis. We besloten de eerste boucle dan ook rustig te beginnen, zodat ik mijn rempunten goed kon bepalen.” Na vier proeven lag de equipe op een keurige zesde plek algemeen. De tweede boucle van vier proeven werd er een tandje bijgezet: “Het tempo kon omhoog, omdat ik nu wist waar ik laat kon remmen en waar niet.” Dat bleek uit de tijden. Op de zevende proef noteerde Faes zelfs een tweede tijd algemeen. Na acht proeven, voor de laatste boucle van vier, was de equipe een positie geklommen naar plek vijf. “Er zat nog geen halve minuut tussen ons en het podium en we wisten dat het sneller kon.” Op de negende proef passeerden Faes en Van der Rijsen Vermeeren (Lancer Evo 9) in het klassement, terwijl Becaert (Lancer Evo 10) de wedstrijd moest staken. Met nog drie proeven te gaan lag de equipe derde algemeen, slechts een seconde voor Vermeeren. De volgende twee proeven werd er een seconde per proef op Vermeeren gepakt, terwijl de equipes op de laatste proef exact dezelfde tijd noteerden! Uiteindelijk eindigde het FABORY Rallyteam op de derde plek algemeen, 3 seconden voor Vermeeren en 11 seconden achter Beauprez (Subaru Impreza WRC). Een spannend duel!

Faes blikt terug: “Het ging echt goed en daarmee verrasten we ook de Belgische Evo-rijders waarvan er toch een stuk of tien aan de start stonden. Aangezien ik zelf tijdens de laatste boucle het gevoel had dat het nog wel harder kon, geeft dit resultaat ons een goed gevoel in de aanloop naar de Condroz Rally. We hebben geen risico genomen, maar het tempo was blijkbaar hoog genoeg om minder dan een seconde per proef te verliezen op een WRC. We hebben de juiste schokbrekerafstelling gevonden en een goede bandenkeuze gemaakt en dat geeft vertrouwen. Het was opnieuw een leuk evenement met de gebruikelijke Belgische gemoedelijkheid. We rijden erg graag bij onze zuiderburen en kijken uit naar onze volgende wedstrijd.”

De volgende rally voor het team is de Condroz Rally rondom het Belgische Huy. Een van de mooiste wedstrijden van het jaar en zeker ook een van de uitdagendste. De Condroz Rally wordt van 31 oktober tot en met 2 november verreden. Meer informatie vindt u op www.condrozrally.be.

In 1953 zag de proef het levenslicht onder de naam Routes Blanches met start op de Waterloose Steenweg in Brussel. In 1966, onder de impuls van Alphonse Delettre, die de nieuwe grote man van het evenement was geworden, verhuisde de proef naar Spa, stad van het casino en de thermen. Het was meteen ook de geboorte van de Boucles de Spa.

40 jaar later startte Pierre, die in 1987 de fakkel overnam, met de Legend Boucles de Spa. 10 jaar na de eerste editie in 2006, viert de regelmatigheidsproef voor historische rallywagens zijn tiende verjaardag of de 57ste editie ooit van wat startte als de Routes Blanches.  En voor deze jubileumeditie heeft Pierre Delettre voor de vele trouwe deelnemers heel wat verrassingen in petto. De eerste onthullen we vandaag, vrijdag, met de verhuis van Spa naar Bastogne. De naam van de rally wordt dan ook Legend Boucles.

“Er zijn meerdere redenen voor deze enorme ingreep in onze rally”, legt de organisator van de Legend Boucles uit. “Al geruime tijd kregen we minder en minder plaats in de stad van de thermen en we werden er gewoon ook minder goed ontvangen. We hebben naar oplossingen gezocht, maar we kwamen stilaan aan het einde van de mogelijke uitwegen, dus hebben we knopen doorgehakt… Ik denk niet dat Patrick Snijers en het publiek het ons gaan kwalijk nemen dat we Creppe niet meer voor een 60ste maal aandoen.”

Rendez-vous op 21 februari op de Place McAuliffe

Pierre Delettre en de hele RAC Spa gingen op zoek naar een nieuwe uitdaging, op een onontgonnen terrein dat ze vorig jaar voor het eerst aandeden: de regio rond Bastogne.

“We zijn daar fantastisch ontvangen”, herinnert Pierre zich. “We hadden er twee gloednieuwe RT’s, die, én door de rijders én door het talrijk opgekomen publiek gesmaakt werden. Meteen na de eerste passage in de streek al waren er gesprekken om de samenwerking intenser te maken. de Burgemeester van Bastogne, Benoît Lutgen, de Schepen van sport, Philippe Collignon, en alle verantwoordelijken van de gemeente ontvingen ons met open armen. Ik voelde me voor het eerst sinds geruime tijd welkom! Ik ben een man van uitdagingen, ik heb nieuwe projecten nodig… Deze verhuis gaat onze rally een nieuwe boost geven. Maar ook de deelnemers die nog amper een roadbook nodig hadden, zullen opnieuw extra gemotiveerd worden.”

Bastogne is uiteraard bekend als stad van het Winteroffensief in december 1944, maar de stad telt ook 300 winkels die allemaal open zijn op zondag. Bovendien vinden liefhebbers van de prachtige Ardennen er hun ding en zal ook degastronomie meer dan gesmaakt worden.

Ook sportief staat de stad meer dan eens op de kalender. De bekendste sportieve afspraak is zonder meer de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik, maar ook de 20 km van Bastogne, de European Quad Trophy, de Nuts Night Run of de Circuit des Ardennes dragen bij tot de sportieve bekendheid van de stad en de streek.

“2014 was een bijzonder jaar, want we kregen voor het eerst in 30 jaar weer het bezoek van één van de grootste automobielwedstrijden van ons land, de befaamde Boucles”, weet Burgemeester Benoît Lutgen. “We zijn trots en blij met die samenwerking en we zijn er van overtuigd dat de Boucles in Bastogne ook weer het succes zullen kennen dat ze eerder elders hadden.”

Kruis dus al maar aan in uw agenda: de editie 2015 van de Legend Boucles heeft plaats op 21 februari met start op de Place McAuliffe, met een grote tent naast de bekende Sherman tank, het symbool van de stad.

Een nieuwe woudetappe, genaamd Mandarine

Een tweede grote nieuwigheid is uiteraard het parcours, want goed 60 à 70% van de proeven zal nieuw zijn. Bovendien is er een volledig nieuwe woudetappe in de rally opgenomen.

“We gaan zeker enkele bekende proeven houden, om de overgang niet te bruusk te maken”, aldus nog Pierre Delettre. “Maar er staan heel wat nieuwigheden op het programma. De meest spectaculaire is de nieuwe woudetappe, op onverhard, een proef die we ’s nachts zullen rijden. De geheime proef doet me denken aan Kielder Forest in Schotland uit de goede oude tijd van de RAC. De lange proef op privéterrein doopten we ‘Mandarine’ en ze vervangt natuurlijk de ‘Clémentine’, die iedereen ondertussen wel kende. Voor het overige bewaren we de verrassingen voor later.”

Sportief verandert er niets met de categorieën Classic (60 km/u) en Legend (80 km/u), naast de mogelijkheid om met meer recente wagens deel te nemen in de categorie Demo. De inschrijvingen gaan open op 1 november via de site www.racspa.be

Rendez-vous op 21 februari 2015 voor de Legend Boucles in Bastogne. En zelfs vroeger voor een officiële presentatie in het Bastogne War Museum.

Aankomend weekend wordt rondom het Belgische Koekelare de Hemicuda Rally verreden. Een van de deelnemers aan dit compacte evenement is Johan Faes. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen kijkt Faes ernaar uit zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 op de, voor hem, onbekende rallypaden uit te laten.

Op zondag 12 oktober staat de 14de editie van de Hemicuda Rally op de kalender van het FABORY Rallyteam. Het is voor de eerste keer dat het team naar Koekelare afreist. Faes blikt vooruit: “Deze rally is mij volledig onbekend. Ik heb er nooit meegedaan en ben er ook nooit als toeschouwer geweest. De ondergrond bestaat volledig uit asfalt en ik verwacht dat de proeven vergelijkbaar zullen zijn met die van de Omloop van Vlaanderen en de TAC Rally in Tielt. Beide wedstrijden vind ik enorm leuk om te rijden, dus ik sta eerlijk gezegd te popelen om het eens rondom Koekelare te gaan proberen.”

Zaterdag verkennen Faes en navigator Van der Rijsen de vier verschillende klassementsproeven en wordt de auto gekeurd. Zondag om 08.15 uur rijdt de eerste deelnemer over het podium. De blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 volgt – met startnummer 11 op de deuren – een dikke tien minuten later. De equipes rijden vervolgens vier verschillende klassementsproeven driemaal, met tussen elke vier proeven een service. Als om 17.15 uur de eerste auto over het finishpodium rijdt, heeft hij 118.17 kilometer op snelheid afgelegd.

“We hebben voor dit evenement gekozen omdat het mooi in onze rallykalender paste en we graag in België rijden. Het is een leuke compacte wedstrijd, we gaan vooral plezier maken. Begin november gaan we er dan nog eens serieus voor zitten: dan rijden we de Condroz Rallye als afsluiter van het seizoen,” besluit navigator Van der Rijsen.

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.hemicuda.be/Rally.html.

Dankzij de verenigde krachten van het team Marc VDS - de hoofdpartner van het initiatief - en Citroën Belux zullen de kleuren van Citroën tijdens het weekend van 1 en 2 november 2014 opnieuw goed vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas.

Yves Matton zal wederom met de ondersteuning van Daniel Elena zijn prestatie van 2013 proberen over te doen, terwijl wereldkampioen rally 2003 en kersvers wereldkampioen rallycross 2014 Petter Solberg zich voor het eerst aan de Rally van de Condroz waagt, eveneens aan het stuur van een WRC-wagen van het merk met de dubbele visgraat.

- “Ik ben erg blij dat ik opnieuw achter het stuur mag kruipen van een Citroën C4 WRC”, glimlacht Petter. “Ik heb uitstekende herinneringen aan de C4 van toen ik er WRC mee reed. Vandaag leg ik me helemaal toe op de rallycross. Bovendien heb ik al twee jaar geen rally meer gereden. Ik zal dan ook ongetwijfeld wat tijd nodig hebben om er terug in te komen. Dat geldt ook voor mijn corijder, Phil Mills. De laatste keer dat we samen reden was in 2010. Het zal even oefenen zijn met de nota’s (lacht). Ik kijk enorm uit naar de Condroz-rally, omdat er naar verluidt een bijzondere sfeer heerst in het Belgische rallygebeuren. Ik heb al een voorsmaakje gehad in Mettet. Op deze manier kan ik mijn wereldtitel in de rallycross waardig vieren. Ik doe deze one-shot met Citroën in de rally met plezier, omdat we altijd al uitstekende relaties hebben gehad met Citroën Racing.

Voor Yves Matton staat de Rally van de Condroz al jarenlang met stip genoteerd in de agenda.

- “Eens je hem met een WRC-wagen hebt gereden, is het moeilijk om te weerstaan aan de verleiding om er elk jaar opnieuw te staan met een erg performante auto,” glimlacht de directeur van Citroën Racing. “Ik ben ook lid van de Motor Club de Huy en zal nooit vergeten dat het de Rally van de Condroz was die bij mij de passie voor de autosport heeft losgeweekt, en dan zeker voor de rally. Ik sla opnieuw de handen in elkaar met Daniel Elena, zodat professionalisme en humor gegarandeerd zijn in de cockpit. De deelname van Petter Solberg stamt voort uit dezelfde filosofie: Petter is een echte liefhebber en viert in Hoei zijn wereldkampioentitel in de rallycross, die hij verzilverde aan het stuur van een Citroën, het merk waaraan hij al jarenlang trouw is. Hetzelfde geldt overigens voor Kris Meeke, die deelneemt met een officiële DS3 R5. We verschijnen dus gezamenlijk aan de start – met alle drie de ambitie om ervan te genieten, het publiek spektakel te bieden en de prestaties van Citroën in de verf te zetten.

Marc van der Straten-Ponthoz, de oprichter van het beroemde Marc VDS Racing Team, reageerde enthousiast op het initiatief en besloot om hoofdpartner te worden van de Citroën WRC’s die bestuurd worden door Petter Solberg en Yves Matton tijdens de Rally van de Condroz:

- “Het concept dat de initiatiefnemers voorstelden, was erg overtuigend en ik heb dan ook niet getwijfeld om met team Marc VDS mee in het avontuur te stappen. Dat betekent niet dat we ons volop op de rally gaan storten. Met dit partnerschap kunnen we de activiteiten van ons team in de autosport promoten, wat gezien de wat mindere resultaten in vergelijking met die van onze motorsportprogramma’s welkom is. Onze aanwezigheid tijdens de Rally van de Condroz aan de zijde van enkele grote namen vormt een mooi visitekaartje voor Marc VDS Racing Team. Op die manier houden we ook de traditie die mijn vader geïnitieerd heeft – het ondersteunen van de autosport – in ere.

Als woordvoerder van de Motor Club de Huy verklaarde Olivier Rocourt opnieuw bijzonder trots te zijn op de mooie affiche voor de Rally van de Condroz, die mede tot stand kon komen door de steun van diverse partner.

- “Dit initiatief kon worden uitgewerkt dankzij de inzet van diverse spelers, waaronder Yves Matton, maar ook een mediapartner als de RTBF. Met de Motor Club de Huy hopen we elk jaar opnieuw een mooi deelnemersveld te kunnen voorstellen en de Rally van de Condroz de dynamiek te geven die het publiek verdient. Vorig jaar was een bijzonder geslaagde editie, met de uitzonderlijke deelname van Sébastien Loeb. Maar ook dit jaar hebben we met Petter Solberg een rijder van wereldklasse kunnen strikken:  hij is immers de eerste coureur die zowel tot wereldkampioen rally als wereldkampioen rallycross werd gekroond.

Door het forfait van Alex Taylor zal de strijd voor de titel in het FIRC kampioenschap opnieuw volledig open liggen . Andrew Thomson ( Mitsu Evo 6 ) en Tony Clements ( Mitsu Evo 9 ) zullen dus optimaal punten kunnen scoren . Taylor reed namelijk vorig weekend een rally in zijn thuisland en kreeg af te rekenen met een mechanisch defect die hij onmogelijk nog kan herstellen voor het komend weekend . Zodoende moet Alex dus jammer genoeg forfait geven want de spectaculaire Subaru Forester is een publiekslieveling. De volgende rally in Kortrijk zal normaal gezien wel haalbaar zijn .