Vrijdagavond wordt op de Citadel van Namen het startschot gegeven van de Rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het BK Rally. Het wordt een lange en gevarieerde wedstrijd gespreid over drie dagen en gereden op verschillende ondergrond. Beton, asfalt en gravel.
“Die variatie maakt het interessant” zegt Freddy Loix die samen met corijder Johan Gitsels de Spa rally en de TAC Rally won. “De Rally van Wallonië is een wedstrijd op maat van de WRC’s en Porsches. Bepaalde klassementsritten zijn heel erg breed waardoor de WRC’s en Porsches hun volledige vermogen kunnen gebruiken. Als de weersomstandigheden het toelaten natuurlijk” voegt Freddy Loix er fijntjes en met de glimlach aan toe. “Maar los van de aanwezigheid van WRC’s, R5’s en Porsches gaan wij met onze ŠKODA Fabia S2000 uit van onze eigen kracht! Net zoals de voorbije wedstrijd is de tactiek poepsimpel. Aanvallen vanaf de eerste meter en niet omkijken maar gas geven.”
“Het gevarieerd parcours maakt de wedstrijd heel interessant” pikt corijder Johan Gitsels in. “Tijdens de snelle stukken zijn er minder richtingsveranderingen maar volgen de nota’s elkaar heel snel op. In de waaiers moet je echt het hoofd erbij houden. Daar een verkeerde nota geven kan ernstige gevolgen hebben. Het is best moeilijk maar dat maakt het net zo interessant.”
“In sommige ritten gaan we echt klop krijgen denk ik” zegt Freddy Loix. “Maar in andere ritten gaan we ook tikken uitdelen. Het wordt een boeiend weekend!”
“27 ritten krijgen we voor de wielen geschoven die goed zijn voor 251.89 km rijden tegen de tijd” aldus Johan Gitsels. “3 ritten zijn nieuw waarvan één rit die we, in vergelijking met vorig jaar, in omgekeerde richting rijden. De nieuwe ritten zijn technische ritten die ons moeten liggen. KP Arbre wordt op zondag gereden. Die rit is voor mij de mooiste van het BK. Veel tijd om te genieten zal er niet bij zijn. Met rist WRC’s en R5’s aan de start zullen we aardig moeten doortrappen om het podium te halen. Dat is dan ook onze doelstelling voor dit weekend.”
Een van de mooiste evenementen van het seizoen staat weer op het programma: de Rallye de Wallonie. Van 1 tot en met 3 mei worden 27 klassementsproeven rondom het Belgische Huy verreden. Het FABORY Rallyteam, met rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen, staat aan de start met nummer 31 op de deuren van de Mitsubishi Lancer Evo IX. Het wordt drie dagen lang volop genieten van uitdagende klassementsproeven.
De Rallye de Wallonie is een van de favorieten wedstrijden van Johan Faes: “Een prachtige omgeving, mooie entourage, uitdagende proeven en heel veel afwisseling. Kortom, drie dagen plezier.” De wedstrijd wordt verreden van vrijdag tot en met zondag, iets wat in Nederland helaas vrij ongebruikelijk is geworden. Op vrijdagavond vormt de proef Citadelle de aftrap. Deze proef wordt tweemaal achtereen afgelegd. “De Citadelle is ongekend. Heel vroeger kwam ik hier al om naar de Grand Prix Motorcross te kijken, ten tijde van Eric Geboers, Cees van de Ven en Gerard Rond. Toen reden die mannen over de Citadelle en nu doen wij dat zelf. Deze bijzondere proef bestaat uit een rondkoers over de Esplanade van de Citadelle in Namen en trekt altijd veel publiek. Het is wel belangrijk je niet gek te laten maken op deze proef. De echte wedstrijd wordt op zaterdag en zondag verreden.”In totaal bestaat de rally uit 27 klassementsproeven. “De proeven zijn echt uitdagend. Alles zit erin: dorpjes, bos, asfalt, gravel, kasseien, steile afdalingen, jumps en dips. Als het regent is het bijzonder tricky op de Waalse rallypaden. Het is een rally waar een foutje meteen wordt afgestraft. De wisselende ondergronden en variatie in snelle en langzame stukken maken het een pittig evenement,” blikt Faes vooruit. Van gebrek aan terreinkennis is echter geen sprake: “Ik ken de proeven ondertussen redelijk goed. De Rallye de Wallonie was zelfs een van mijn eerste grote buitenlandse wedstrijden. De proef Nannine zit er ook dit jaar weer in. Op deze proef heb ik mijn hoogste jump ooit gemaakt. Het onverharde stuk voor de jump ligt er dit jaar echter wel erg slecht bij. Maar dat mag de pret niet drukken. Er zit ook een – voor mij – totaal nieuwe proef in: Haltinne. Die is breed en erg snel. Als je een groot hart hebt, kun je daar verschrikkelijk hard gaan. Een erg mooie proef voor de R5’s en wellicht ook de Porsches. Al met al kijken wij er enorm naar uit om de Evo weer op de Waalse rallypaden uit te laten.”
Beter dan vorig jaar, 18 topwagens aan de start van de rally van Wallonië !
Hoewel er 96 teams ingeschreven zijn, wordt de rally van Wallonië voor het eerst in jaren geconfronteerd met een gevoelige daling van het aantal deelnemers. Aan kwaliteit werd er echter niet ingeboet, want net zoals vorig jaar zullen vooraan een twintigtal teams de strijd aanbinden tijdens het lange weekend van 1 mei .
Het goede nieuws is dat tijdens de Rally van Wallonië en voor het eerst dit seizoen, zowel de R5, de S2000, de WRC’s als de RGT-deelnemers die strijd op gelijke voet kunnen aangaan. De organisatoren namen immers hun verantwoordelijkheid door te vermijden dat er stokken in de wielen van sommigen gestoken worden. Goed voor de sport maar uiteraard ook voor het spektakel !
Opnieuw een podium voor Loix en zijn Skoda S2000 ?
Na het behalen van de eerste S2000-podiumplaats in de rally van Wallonië van vorig jaar, rijdt titelverdediger Freddy Loix, voor hij overstapt naar een R5, nu wellicht zijn laatste rally met zijn trouwe Skoda Fabia S2000. Wordt het een afscheid in schoonheid ? Zeker is alvast dat de concurrentie stevig zal zijn. Te beginnen met Kris Princen,de laatste winnaar in
Namen en tevens de actuele leider in de BRC-tussenstand. Zijn Peugeot 208T16 voert alvast de talrijke lijst van R5
concurrenten aan met verder Philippe Stéveny en Michiel Biecx (Ford Fiesta R5) en de DS3 van Vincent Verschueren,
Cédric Cherain, Jourdan Serderidis en vooral de jonge Fransman Stéphane Lefebvre. De wereldkampioen bij de juniors
en de officiële DS-piloot in WRC-2 dit seizoen, moet zeker in staat zijn om reeds bij zijn eerste deelname in de rally van
Wallonië te verrassen, temeer omdat hij kan rekenen op de enorme ervaring van zijn co-driver Pieter Tsjoen, die als piloot
deze rally maar liefst acht keer won ! Vermelden we verder ook nog de Peugeot 207 S2000 (ex-Neuville en Deferm) van
de Luxemburger Steve Fernandes, die evenwel nog in een leerfase zit.
5 WRC’s met revanche gevoelens
De piloten van de oudere maar niet minder krachtige WRC’s zijn van plan om te profiteren van de gelegenheid die hen in
Namen geboden wordt om in goede omstandigheden mee te strijden voor de hoofdprijzen. Te beginnen met Xavier
Bouche, in laatste instantie ingeschreven met een Ford Fiesta WRC 1.6T. Pakt de piloot uit Marche na zijn tweede plaats
vorig jaar (en in 2006) nu eindelijk de zege ? We zijn tevens benieuwd of ook de voormalige WRC 2.0T op het snelle
parkoers van Namen nog een hoofdrol kunnen spelen. Drie piloten gaan alvast de uitdaging aan : Benoît Allart, die vorig
jaar alvast 5 besttijden realiseerde met dezelfde Skoda Fabia waarmee hij dit seizoen actief is; David Bonjean, die zonder
objectif i.f.v. het BRC koos om zijn prachtige Subaru S12 te laten rusten en uiteindelijk en net zoals vorig jaar koos voor
een Italiaanse Citroën Xsara en Bertrand Grooten, die de DS3 R5 ruilt voor diens oudere zus, de Citroën C4 WRC.
Wellicht zal ook Laurent Léonard in de eigen achtertuin snel evolueren met zijn nieuwe Subaru WRC S9. Laurent Mottet
zal wellicht wel enige tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de gehuurde Skoda Fabia WRC. Hoewel ze
reglementair verbannen zijn door de FIA om nog langer een hoofdrol te spelen, kunnen de Mitsubishi’s in RC1 (Gr.A) of
die in RC2 (Gr.N of R4) mogelijk toch verrassen, zeker die met Olivier Collard en Anthony Martin (A8) of Eric Cunin en
Johan Faes (R4) achter het stuur. Verder is er ook nog Michaël Albert (N4) terwijl Laurent Benoît uiteindelijk forfait geeft.
Een ideaal terrein voor Porsche !
Maar als de weergoden hen gunstig gezind zijn – en zo ziet het er momenteel naar uit - kunnen op droge Naamse wegen
ook de GT’s schitteren, zeker als het gaat om een Porsche 997 GT3 in handen van talenten zoals Patrick Snijers of Tim
Van Parijs, die bovendien ook al erg veel ervaring hebben met deze Duitse bolide en Jean-Pierre Vande Wauwer,
waarvan iedereen zich wellicht nog zijn exploot uit de laatste Condroz herinnert . Iets vertelt ons dat de slimste van dit trio
het zal halen en daardoor ongetwijfeld ook algemeen goed zal scoren. Andere spectaculaire en snelle twee-wiel
aangedreven wagens in de klasse NCM die een prominente rol kunnen spelen zijn : de BMW’s van Tobi Vandenberghe
(130i, 9de in Landen, 7de in Tielt), Jordan Scaillet (M3 E90, Gr.M-kampioen in 2010) en Stéphane Boelens (M3 E46).
Tussen voortrekkers en juniors...
In het Junior kampioenschap “JBRC” staan er zeven teams aan de start. Bij de vaste klanten huidig leider Andy Dewallef
(Renault Twingo R1), Jelle Vermeire (DS3 R1) en drie R2-teams, Polle Geusens (een van de deelnemers van de Peugeot
208 Rally Cup), Amaury Molle en Gert-Jan Kobus (Ford Fiesta) verder ook Lucas Walbrecq (Citroën C2 R2 Max) en
streekpiloot Simon Mirguet, die met een Fiesta R2 zijn debuut maakt. Bij de voortrekkers spelen er evenwel nog andere
motieven… Zo mag Geusens in de Peugeot 208 Rally Cup stevig weerwerk verwachten van Cédric De Cecco en
weliswaar (buiten de cup – vanwege zijn banden) ook van Caren Burton. Andere snelle voorstrekkers zijn de DS3’s R3T
Max William Deridder, Guillaume Dilley en Armand Fumal. Te volgen is verder het debuut met de Adam Opel R2 van de
getalenteerde Stephan Hermann, de deelname van Frédéricq Delplace met een Suzuki Swift S1600 en… onder
aanvoering van Adrian Fernémont, het groepje der Fiesta’s R2 met ook Xavier Baugnet, Thibaut Radoux en Jean-Louis
Boesmans. Verder vermelden we ook nog Christophe Verstaen (Opel Astra M2000), Bastien Rouard en P-J Kaufmann
(Renault Clio RS) of Aurélie Dehaye (VW Golf III kit-car).
Ook de historics zorgen voor spektakel
De minder talrijke groep historics (ingeschreven in het HBRS) tenslotte, krijgen vrijdag op de flanken van de Citadelle de
eer de wedstrijd te openen. Met piloten van het kaliber van Christopher Demortier Pascal Regnier, Jacky Hannon (Ford
Escort RS Gr.4), Alexander Derez (BMW 2002), Jens Maes Stefaan Prinzie en Tony Lattaque (Opel Ascona), mogen we
stellen dat show verzekerd is, terwijl de kleine Austin A35 van de Engelsman Kevin Haselden wellicht de rol van mascotte
van het evenement op zich zal nemen !
Tot slot nog even herhalen dat er dit jaar geen Criterium georganiseerd wordt, een keuze die deels de daling van het
aantal deelnemers verklaart, niettegenstaande de rally van Wallonië in samenwerking met de Condrozrally de Challenge
Mosan lanceerde om de regionale teams aan te moedigen de stap naar het BRC te zetten. Hoe dan ook kunnen alle
deelnemers, verdeeld over 3 etappes en 27 klassementsproeven, 251 km tegen de chrono afwerken. De eerste start is
voorzien op vrijdag 1 mei om 18 uur met de show-proef op de Citadelle van Namen. De eindstreep ligt zondagnamiddag
omstreeks 16uur op het podium in de tent in het centrum van Jambes.
Na drie wedstrijden in het Junior BRC heeft Andy Dewallef, de jongste van allemaal, een mooie voorsprong opgebouwd van 30 punten op zich dichtste achtervolger, Polle Geusens. Maar, enkel de zes beste resultaten worden op het einde van het seizoen in rekening gebracht, zodat er nog niets beslist is. Voor alle titelkandidaten is deze Rally van Wallonië een cruciale wedstrijd, want met 27 klassementsproeven zijn er in Jambes de meeste bonuspunten te verdienen voor snelste tijden in de categorie R2 Junior en R1 Junior. Een vroege opgave kan grote gevolgen hebben.
Met 250 km tegen de chrono, wordt het mechanisch een loodzware wedstrijd voor de R1's, zeker omdat de transmissie quasi standaard is. Voor Andy Dewallef, een toonbeeld van regelmaat in zijn eerste nationale rallyseizoen met de Twingo R1, en Jelle Vermeire, ongelukkig in Tielt met zijn DS 3, wordt het zaak om zoveel mogelijk bonuspunten te scoren om de R2's onder druk te zetten.
In R2 zal het voor de jongeren een stuk lastiger zijn om bonuspunten te sprokkelen, want met Xavier Baugnet, Caren Burton, Adrian Fernémont, Cédric De Cecco en Stephan Hermann komen er een aantal serieuze kleppers aan de start in klasse RC4. Polle Geusens heeft al aangekondigd de strijd aan te zullen gaan, wat ook verwacht wordt van Gert-Jan Kobus, die erg snel was in Landen met zijn Ford Fiesta R2. Amaury Molle, die dit seizoen van het Junior BRC geen prioriteit heeft gemaakt omdat hij wil proeven van een aantal buitenlandse wedstrijden, keert terug met zijn Fiesta R2 in Namen.
Deze vijf piloten starten in de kopgroep van de Juniors, terwijl de twee andere Juniors wat verder zullen starten. Vrijdagavond starten ze wel als eerste, gelet op de omgekeerde startorde op de Citadel.
Lucas Walbrecq keert terug in het Junior BRC, deze keer met een Citroën C2-R2, terwijl Simon Mirguet zijn debuut maakt in het Junior BRC met een Fiesta R2.
Tussenstand Junior BRC na 3 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 82; 2. Geusens 52; 3.Bux 31; 4. Vermeire, Pacolet & Molle 22; 7. Kobus 16
De manches van het Belgian Rally Championship blijven zich in razend tempo opvolgen. Vrijdag gaat in Namen de vierde manche van het BRC van start, waarmee het seizoen al bijna halfweg is. In de Rally van Wallonië krijgen we het vierde hoofdstuk in de tweestrijd tussen Kris Princen, nog altijd stevig aan de leiding in het BRC met zijn Peugeot 208 T16, en Freddy Loix, die vol vertrouwen aan de start komt met de Skoda Fabia Super 2000 na twee opeenvolgende zeges in Spa en Tielt. Maar, vooral de troepen van DS zijn gebrand op een eerste succes met "the new kid on the block", Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre, die zich bovendien inschrijft in het BRC om punten te scoren.
De 23-jarige Franse belofte, niet toevallig al jaren de beschermeling van Sébastien Loeb die een neus heeft voor talent, won vorig jaar zowel in het ERC als in het WRC de Junior-titel. Lefebvre kent bovendien de DS 3 R5 als fabriekspiloot als geen ander. De snelle proeven van de Rally van Wallonië mogen voor hem evenmin een probleem zijn, zeker omdat hij met Pieter Tsjoen een man naast zich heeft die alle valstrikken kent in Namen. We zien de combinatie Lefebvre-Tsjoen dus zeker een gooi doen naar de zege, al zal Stéphane pas donderdag in België arriveren om te beginnen aan het testwerk en de verkenningen.
De troepen van DS zijn goed gewapend om te schitteren in de Rally van Wallonië, want ook Cédric Cherain is er terug bij, nadat hij voor de TAC Rally forfait moest geven. De Luikenaar wil zo goed mogelijk scoren om potentiële partners te overtuigen om zijn budget voor de resterende manches te vervolledigen. Vincent Verschueren is de derde DS-rijder die mikt op een topprestatie, na een ongelukkig seizoensbegin. Voor de gelegenheid zal Vincent genavigeerd worden door Stéphane Prévot, de vaste copiloot van... Stéphane Lefebvre!
Maar, laten we niet uit het oog verliezen dat in het kampioenschap ook de kleinere klassen een rol kunnen spelen. Guillaume Dilley staat na drie zeges in RC3 op een knappe 3de plaats in de tussenstand van het BRC. Nog een DS piloot met ambitie. Hij deelt die 3de plaats met Andy Dewallef, de leider in het Junior BRC.
Maar, Kris Princen start in deze Rallye de Wallonie als fiere leider in het BRC, maar na twee nederlagen heeft de Peugeot-piloot iets recht te zetten in Jambes, waar hij vorig jaar overtuigend naar de overwinning reed. Freddy Loix heeft na twee zeges zijn achterstand op Princen al voor een groot deel goed gemaakt. Binnenkort stapt Loix over naar de nieuwe Skoda Fabia R5, dus Princen heeft er alle belang bij om zijn voorsprong wat uit te diepen dit weekend.
Omdat Bertrand Grooten de overstap naar een oudere WRC heeft gemaakt, kijken we voor het overige uit naar het nationaal debuut van Jourdan Serderidis met de tweede DS 3 R5 van J-Motorsport en naar de chrono's van de twee Ford Fiesta's R5 van Michiel Becx en Philipppe Stéveny, die ook een beroep doet op J-Motorsport.
Op de uiterst snelle proeven van de Rally van Wallonië is het ook uitkijken naar de snelle GT's. Patrick Snijers bewees vorig weekend in de RS van de Monteberg dat de versnellingsbak van zijn 997 GT3 klaar is voor de strijd. Tim Van Parijs, overtuigend winnaar bij de GT's in Tielt, wil opnieuw bewijzen dat hij de "koning van de Porsche" blijft, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer nog eens aan de start verschijnt met de BMA Porsche.
Eric Cunin en Michaël Albert rekenen op hun Mitsubishi's om punten te scoren, terwijl Steve Fernandes een ex-Neuville Peugeot 207 S2000 aan de start brengt.
Voor de punten in het algemeen klassement zullen we zeker ook rekening moeten houden met de snelle WRC's en RC1's, die van start gaan achter de kleppers in RC2. Xavier Bouche wil met een Ford Fiesta WRC zijn 2de plaats van vorig verbeteren. Na 5 snelste tijden vorig jaar, lijkt Benoît Allart echter de belangrijkste outsider voor de zege met zijn Skoda Fabia WRC. David Bonjean en Bertrand Grooten kiezen voor een Citroën C4 WRC, Laurent Léonard brengt zijn Subaru Impreza WRC S9 in stelling. Laurent Mottet start eveneens met een Skoda Fabia WRC. Met Olivier Collard en Anthony Martin zijn er bovendien twee Mitsubishi-piloten die we zeker in het oog moeten houden in de strijd voor de ereplaatsen, net als de snelste BMW-piloten Tobi Vandenberghe en Jourdan Scaillet.
De Rally van Wallonië gaat vrijdagavond van start met 2 showproeven op de Citadel in Namen. Na 250 km tegen de chrono, zullen we weten wie zondagavond de champagne mag ontkurken. Onze Belgische tenoren of... the new kid on the block?
We kennen het als een onnatuurlijke kruising van rally, maar dan op circuit en vooral in een veel bredere vorm als op de klassementsproeven en… dat drift-spectakel zal nu ook te bewonderen zijn
op vrijdag 1 mei tijdens de rally van Wallonië.
Voor deze onverwachte attractie zorgen de drifters van het vermaarde team Falken en zij zullen voor en tussen de twee passages van de rallywagens op de Citadel van Namen het publiek alvast opwarmen. Zij beschikken daarvoor over 4 fenomenale achtertrekkers die ongetwijfeld de hormonen zullen stimuleren : Een BMW M3 V8 van 480 pk voor Remmo Niezen, de meervoudige kampioen van deze discipline in Nederland, België, Duistland en Groot-Brittannië en de titelverdediger in de “Nurburgring Drift Cup”, een indrukwekkende BMW M3 E30 voorzien van een 6 cilinder van 465 pk voor Lars Verbraeken, in 2009 de kampioen van de Duitse IDS Series, een derde BMW M3 voor Rohan Van Riel en tenslotte een Nissan Skyline R32, die we kennen van “Fast and Furious”, voor Rick Van Goethem, een veelbelovend jong talent van amper 20 jaar, die echter al twee keer gekroond werd (jongste bestuurder in 2013 en Rookie of the Year – vorig jaar) tijdens de “Nurburgring Drift Cup”
Vier piloten die eerder ook al te bewonderen waren tijdens de Racing Show van Luxemburg, maar die ongetwijfeld ook een publiek dat misschien niet zo vertrouwd is met deze discipline meteen in vuur en vlam zullen zetten, want… in de rallysport of op het circuit is het niet gebruikelijk dat vier krachtige wagens amper gescheiden door enkele centimeters in brede drifts naast mekaar en op hoge snelheid door een bocht schuiven !
Dit grandioos spektakel is dus absoluut geen improvisatie maar eerder een millimeterballet dat opgevoerd word door professionele piloten met een geweldige car-control. Kortom niet te missen op vrijdag 1 mei. Het eerste deel van de show begint om 17u25 en het tweede deel is voorzien om 20u35, juist voor de tweede passage van de deelnemers aan de rally van Wallonië op de Citadel.
Door het wisselvallige weer, met vooral een kletsnatte vierde en laatste passage op de klassementsproef van 8,1 km, was de 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg een verraderlijke wedstrijd. Vooral de krachtige achterwielaandrijvers hadden het moeilijk om de pk's aan de grond te krijgen.
Net voor de tenoren van start gingen voor hun eerste manche, begon het te regenen in het centrum van Dranouter, traditioneel het zenuwcentrum van de RS van de Monteberg.
Andy Lefevere realiseerde meteen de snelste tijd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, voorzien van een Gr.A 34 mm restrictor. De Mitsubishi-piloot was 6" sneller dan Lorenzo Bossu en 7" sneller dan Steven Dolfen, die met zijn kleine Peugeot 208 R2 zijn topprestatie van de TAC Rally bevestigde.
Andy Lefevere was meteen gelanceerd en hij zou zijn koppositie niet meer uit handen geven.
"Het was 5 jaar geleden dat ik hier nog aan de start stond en dit is normaal niet mijn favoriet spelletje," vertelde Andy, die wat pijn in de rug had. "Het is moeilijk om de ganse dag geconcentreerd te blijven door het vele wachten. Maar, het ging uitstekend en mijn gelegenheidscopiloot, Melvin Florissoone, las de nota's prima. Het is voor mij in elk geval geen voorbereiding op Ieper, want daar zal ik niet starten dit jaar. Ik heb de voorbije twee jaar getoond wat ik kan, maar deze keer zal ik de wedstrijd als toeschouwer volgen. Het inschrijvingsgeld voor het ERC is te duur en ik heb ook geen zin om mijn R4 te de-tunen naar een N4."
Voor de tweede plaats werd in de slotronde nog fel strijd geleverd. Dirk Vermeirsch, die de strijd in Historic domineerde met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4, ging met 1" voorsprong op Lorenzo Bossu van start in de slotmanche. Bossu ging tot het uiterste en realiseerde de snelste tijd algemeen in de laatste heat, 2"1 sneller dan Jasper Van den Heuvel en 3"1 sneller dan Andy Lefevere, die niet meer bedreigd werd voor de leidersplaats.
Dirk Vermeirsch strandde op de derde plaats op 27"3 met zijn Historic Sierra, voor de leider in het Nederlands kampioenschap, Jasper Van den Heuvel, die zaterdagmiddag werd gecontacteerd door Filip Pyck om hem te vervangen aan het stuur van de Pico's Koffie Lancer. "Filip heeft me gisteren gebeld om te komen rijden, omdat hij door een blessure aan de heup niet kan rijden. Zonder veel voorbereiding en met een copiloot die voor de eerste keer in een rallywagen zat, was winnen niet mogelijk met onze Mitsubishi Gr.N, maar ik heb me geamuseerd, zeker in de regen."
Patrick Snijers had met het regenweer niet de ideale omstandigheden om de power van zijn Porsche aan de grond te krijgen, maar de vernieuwde versnellingsbak van de 997 GT3 bleef deze keer wel betrouwbaar. Na een 10de tijd in de eerste manche, toen hij niet op de juiste banden stond, eindigde de Degro-piloot nog als 5de in de thuisrally van zijn copiloot Arne.
Steven Dolfen bekroonde zijn knappe wedstrijd met een 6de plaats met de Peugeot 208 R2, voor Victorien Heuninck, die op 11" van de winnaar bij de voortrekkers strandde. Stefaan Stouf werd tweede in Historic en 8ste algemeen met zijn Porsche, voor de Brit White. De attractie van de wedstrijd was het Belgische debuut van de Ford Fiesta R5+ van de Brit Worley. Ondanks de 80 extra paarden in vergelijking met een "gewone" R5 (evenveel pk's als een Fiesta WRC), strandde Worley op de 12de plaats.