Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na de rally van Kortrijk 2014 was het bijzonder stil rond het Renties Racing Team, maar achter de schermen
werd er hard gewerkt aan een programma voor 2015. Na veel overleg werd deze week door Renties een
nieuwe Ford Fiesta R5 aangekocht bij Floral Racing.
De Ford Fiesta R5 is een wagen van de nieuwste generatie. Vorig jaar werd Cedric Cherain aan het stuur
van een gelijkaardige wagen nog tweede in het Belgisch Kampioenschap.
De wagen zal gedurende 3 seizoenen bestuurd worden door Didier Duquesne en copiloot Filip Cuvelier. Dit
duo reed in 2014 reeds onder de vlag van het Renties Racing Team de GEKO Ypres Rally met een Ford
Fiesta R5.
“Ik ben bijzonder tevreden dat we het vertrouwen krijgen van Renties om een vervolg te breien aan dit
verhaal. Ik had vorig jaar meteen een goed gevoel in de Ford Fiesta R5, dit is een droom die werkelijkheid
komt!” aldus de piloot uit Aalbeke.
Copiloot Filip Cuvelier is minstens even enthousiast. “Je kan niet geloven hoe ik er naar uitkijk om in die
wagen te stappen. Een R5 is de wagen van de toekomst! Didier won de Rally van Kortrijk in 2013 met een
Celica van 20 jaar oud, en nu komen we met de modernste wagen aan de start…”
De Ford Fiesta R5 zal eind mei geleverd worden, als voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally zal de wagen
debuteren in de Rally van Wervik midden juni. Het voltallige team heeft Westvlaamse roots en kijkt vooral uit
naar de rally van Ieper.
De overeenkomst tussen het Renties Team, Didier Duquesne en copiloot Filip Cuvelier gaat over 3
seizoenen. Na de Rally van Ieper zal het team ook aan de start komen tijdens de Omloop van Vlaanderen in
Roeselare en de Rally van Kortrijk. 2015 wordt vooral gezien als een leerjaar, na de dit jaar zal met de
betrokken partijden een programma opgemaakt worden voor 2016.
Renties is een verhuurbedrijf uit Wevelgem. Renties beschikt over de meest recente modellen en topmerken
van zowel personen-, bestel- en vrachtwagens alsook minibusjes en koelwagens. Meer info www.renties.be

Vrijdagavond wordt op de Citadel van Namen het startschot gegeven van de Rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het BK Rally. Het wordt een lange en gevarieerde wedstrijd gespreid over drie dagen en gereden op verschillende ondergrond. Beton, asfalt en gravel.

Die variatie maakt het interessant” zegt Freddy Loix die samen met corijder Johan Gitsels de Spa rally en de TAC Rally won. “De Rally van Wallonië is een wedstrijd op maat van de WRC’s en Porsches. Bepaalde klassementsritten zijn heel erg breed waardoor de WRC’s en Porsches hun volledige vermogen kunnen gebruiken. Als de weersomstandigheden het toelaten natuurlijk” voegt Freddy Loix er fijntjes en met de glimlach aan toe. “Maar los van de aanwezigheid van WRC’s, R5’s en Porsches gaan wij met onze ŠKODA Fabia S2000 uit van onze eigen kracht! Net zoals de voorbije wedstrijd is de tactiek poepsimpel. Aanvallen vanaf de eerste meter en niet omkijken maar gas geven.”

Het gevarieerd parcours maakt de wedstrijd heel interessant” pikt corijder Johan Gitsels in. “Tijdens de snelle stukken zijn er minder richtingsveranderingen maar volgen de nota’s elkaar heel snel op. In de waaiers moet je echt het hoofd erbij houden. Daar een verkeerde nota geven kan ernstige gevolgen hebben. Het is best moeilijk maar dat maakt het net zo interessant.”

In sommige ritten gaan we echt klop krijgen denk ik” zegt Freddy Loix. “Maar in andere ritten gaan we ook tikken uitdelen. Het wordt een boeiend weekend!”

27 ritten krijgen we voor de wielen geschoven die goed zijn voor 251.89 km rijden tegen de tijd” aldus Johan Gitsels. “3 ritten zijn nieuw waarvan één rit die we, in vergelijking met vorig jaar, in omgekeerde richting rijden. De nieuwe ritten zijn technische ritten die ons moeten liggen. KP Arbre wordt op zondag gereden. Die rit is voor mij de mooiste van het BK. Veel tijd om te genieten zal er niet bij zijn. Met rist WRC’s en R5’s aan de start zullen we aardig moeten doortrappen om het podium te halen. Dat is dan ook onze doelstelling voor dit weekend.”

Een van de mooiste evenementen van het seizoen staat weer op het programma: de Rallye de Wallonie. Van 1 tot en met 3 mei worden 27 klassementsproeven rondom het Belgische Huy verreden. Het FABORY Rallyteam, met rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen, staat aan de start met nummer 31 op de deuren van de Mitsubishi Lancer Evo IX. Het wordt drie dagen lang volop genieten van uitdagende klassementsproeven.

De Rallye de Wallonie is een van de favorieten wedstrijden van Johan Faes: “Een prachtige omgeving, mooie entourage, uitdagende proeven en heel veel afwisseling. Kortom, drie dagen plezier.” De wedstrijd wordt verreden van vrijdag tot en met zondag, iets wat in Nederland helaas vrij ongebruikelijk is geworden. Op vrijdagavond vormt de proef Citadelle de aftrap. Deze proef wordt tweemaal achtereen afgelegd. “De Citadelle is ongekend. Heel vroeger kwam ik hier al om naar de Grand Prix Motorcross te kijken, ten tijde van Eric Geboers, Cees van de Ven en Gerard Rond. Toen reden die mannen over de Citadelle en nu doen wij dat zelf. Deze bijzondere proef bestaat uit een rondkoers over de Esplanade van de Citadelle in Namen en trekt altijd veel publiek. Het is wel belangrijk je niet gek te laten maken op deze proef. De echte wedstrijd wordt op zaterdag en zondag verreden.”

In totaal bestaat de rally uit 27 klassementsproeven. “De proeven zijn echt uitdagend. Alles zit erin: dorpjes, bos, asfalt, gravel, kasseien, steile afdalingen, jumps en dips. Als het regent is het bijzonder tricky op de Waalse rallypaden. Het is een rally waar een foutje meteen wordt afgestraft. De wisselende ondergronden en variatie in snelle en langzame stukken maken het een pittig evenement,” blikt Faes vooruit. Van gebrek aan terreinkennis is echter geen sprake: “Ik ken de proeven ondertussen redelijk goed. De Rallye de Wallonie was zelfs een van mijn eerste grote buitenlandse wedstrijden. De proef Nannine zit er ook dit jaar weer in. Op deze proef heb ik mijn hoogste jump ooit gemaakt. Het onverharde stuk voor de jump ligt er dit jaar echter wel erg slecht bij. Maar dat mag de pret niet drukken. Er zit ook een – voor mij – totaal nieuwe proef in: Haltinne. Die is breed en erg snel. Als je een groot hart hebt, kun je daar verschrikkelijk hard gaan. Een erg mooie proef voor de R5’s en wellicht ook de Porsches. Al met al kijken wij er enorm naar uit om de Evo weer op de Waalse rallypaden uit te laten.”

Voor Tim Van Parijs wordt de Rally van Wallonië de derde prestigestrijd van het seizoen. De specialist van de Porsche 997 GT3 heeft in de voorbije TAC Rally bewezen dat hij klaar is voor de strijd tegen die twee andere ervaren kleppers in GT. Op de snelle proeven in de buurt van Namen zal de zescilinder boxer ongetwijfeld opnieuw indruk maken op de rallyliefhebbers.
Het is niet van de gewoonte van Tim Van Parijs om luid van de daken te schreeuwen. De sympathieke piloot uit Oudenaarde wil zich in de eerste plaats amuseren in de rallysport, samen met zijn copiloot, sponsor en kameraad Kurt Heyndrickx. Maar, wanneer de tijden voor zich spreken, dan mag het ook gezegd worden...
"Wanneer iemand sneller is dan ik, dan kan ik daar goed mee leven en ben ik de eerste om het toe te geven. Als sportman moet je zoiets kunnen accepteren. Ik zoek geen excuses als het eens niet lukt. Wanneer we met dezelfde banden Patrick Snijers op meer dan een minuut rijden op drie proeven in Tielt, dan verwacht ik hetzelfde respect van mijn collega's," vertelt Tim Van Parijs, die in die openingsronde trouwens als eerste stopte om hulp te bieden aan zijn makker Jochen Claerhout, die hard van de baan ging.

In de Rally van Wallonië komen drie Porsches 997 GT3 aan de start en met Patrick Snijers en Jean-Pierre Van de Wauwer worden ze bestuurd door ervaren kleppers die hun sporen al verdiend hebben.

"Het zal een mooie strijd worden en hopelijk duurt het langer dan in de vorige twee wedstrijden," vertelt Tim. "De Wallonie is echt een rally waar we de kwaliteiten van de Porsche optimaal kunnen benutten. In vergelijking met de 996 GT3, waarmee ik een paar jaar geleden in een snelle situatie even van de baan ging, is de 997 GT3 veel stabieler, wat natuurlijk een pak meer vertrouwen geeft. We hebben, samen met Fabio Lazzerini, hard aan de ophanging gewerkt. De tractie en baanvastheid van de Porsche is fenomenaal en dat wil ik dit weekend nog eens bewijzen."

Met de razend populaire Porsche in de kleuren van Tabaknatie en Aarova, zal Tim vrijdagavond in elk geval de show verzorgen op de Citadel in Namen, waar elk jaar duizenden fans genieten van het spektakel.

"We gaan de chrono natuurlijk niet uit het oog verliezen, maar het amusement komt op de eerste plaats bij Kurt en mij. Even spelen met de handrem, dat kan ik niet laten," lacht Tim.

Beter dan vorig jaar, 18 topwagens aan de start van de rally van Wallonië !
Hoewel er 96 teams ingeschreven zijn, wordt de rally van Wallonië voor het eerst in jaren geconfronteerd met een gevoelige daling van het aantal deelnemers. Aan kwaliteit werd er echter niet ingeboet, want net zoals vorig jaar zullen vooraan een twintigtal teams de strijd aanbinden tijdens het lange weekend van 1 mei .

Het goede nieuws is dat tijdens de Rally van Wallonië en voor het eerst dit seizoen, zowel de R5, de S2000, de WRC’s als de RGT-deelnemers die strijd op gelijke voet kunnen aangaan. De organisatoren namen immers hun verantwoordelijkheid door te vermijden dat er stokken in de wielen van sommigen gestoken worden. Goed voor de sport maar uiteraard ook voor het spektakel !
Opnieuw een podium voor Loix en zijn Skoda S2000 ?

Na het behalen van de eerste S2000-podiumplaats in de rally van Wallonië van vorig jaar, rijdt titelverdediger Freddy Loix, voor hij overstapt naar een R5, nu wellicht zijn laatste rally met zijn trouwe Skoda Fabia S2000. Wordt het een afscheid in schoonheid ? Zeker is alvast dat de concurrentie stevig zal zijn. Te beginnen met Kris Princen,de laatste winnaar in
Namen en tevens de actuele leider in de BRC-tussenstand. Zijn Peugeot 208T16 voert alvast de talrijke lijst van R5
concurrenten aan met verder Philippe Stéveny en Michiel Biecx (Ford Fiesta R5) en de DS3 van Vincent Verschueren,
Cédric Cherain, Jourdan Serderidis en vooral de jonge Fransman Stéphane Lefebvre. De wereldkampioen bij de juniors
en de officiële DS-piloot in WRC-2 dit seizoen, moet zeker in staat zijn om reeds bij zijn eerste deelname in de rally van
Wallonië te verrassen, temeer omdat hij kan rekenen op de enorme ervaring van zijn co-driver Pieter Tsjoen, die als piloot
deze rally maar liefst acht keer won ! Vermelden we verder ook nog de Peugeot 207 S2000 (ex-Neuville en Deferm) van
de Luxemburger Steve Fernandes, die evenwel nog in een leerfase zit.
5 WRC’s met revanche gevoelens
De piloten van de oudere maar niet minder krachtige WRC’s zijn van plan om te profiteren van de gelegenheid die hen in
Namen geboden wordt om in goede omstandigheden mee te strijden voor de hoofdprijzen. Te beginnen met Xavier
Bouche, in laatste instantie ingeschreven met een Ford Fiesta WRC 1.6T. Pakt de piloot uit Marche na zijn tweede plaats
vorig jaar (en in 2006) nu eindelijk de zege ? We zijn tevens benieuwd of ook de voormalige WRC 2.0T op het snelle
parkoers van Namen nog een hoofdrol kunnen spelen. Drie piloten gaan alvast de uitdaging aan : Benoît Allart, die vorig
jaar alvast 5 besttijden realiseerde met dezelfde Skoda Fabia waarmee hij dit seizoen actief is; David Bonjean, die zonder
objectif i.f.v. het BRC koos om zijn prachtige Subaru S12 te laten rusten en uiteindelijk en net zoals vorig jaar koos voor
een Italiaanse Citroën Xsara en Bertrand Grooten, die de DS3 R5 ruilt voor diens oudere zus, de Citroën C4 WRC.
Wellicht zal ook Laurent Léonard in de eigen achtertuin snel evolueren met zijn nieuwe Subaru WRC S9. Laurent Mottet
zal wellicht wel enige tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de gehuurde Skoda Fabia WRC. Hoewel ze
reglementair verbannen zijn door de FIA om nog langer een hoofdrol te spelen, kunnen de Mitsubishi’s in RC1 (Gr.A) of
die in RC2 (Gr.N of R4) mogelijk toch verrassen, zeker die met Olivier Collard en Anthony Martin (A8) of Eric Cunin en
Johan Faes (R4) achter het stuur. Verder is er ook nog Michaël Albert (N4) terwijl Laurent Benoît uiteindelijk forfait geeft.
Een ideaal terrein voor Porsche !
Maar als de weergoden hen gunstig gezind zijn – en zo ziet het er momenteel naar uit - kunnen op droge Naamse wegen
ook de GT’s schitteren, zeker als het gaat om een Porsche 997 GT3 in handen van talenten zoals Patrick Snijers of Tim
Van Parijs, die bovendien ook al erg veel ervaring hebben met deze Duitse bolide en Jean-Pierre Vande Wauwer,
waarvan iedereen zich wellicht nog zijn exploot uit de laatste Condroz herinnert . Iets vertelt ons dat de slimste van dit trio
het zal halen en daardoor ongetwijfeld ook algemeen goed zal scoren. Andere spectaculaire en snelle twee-wiel
aangedreven wagens in de klasse NCM die een prominente rol kunnen spelen zijn : de BMW’s van Tobi Vandenberghe
(130i, 9de in Landen, 7de in Tielt), Jordan Scaillet (M3 E90, Gr.M-kampioen in 2010) en Stéphane Boelens (M3 E46).
Tussen voortrekkers en juniors...
In het Junior kampioenschap “JBRC” staan er zeven teams aan de start. Bij de vaste klanten huidig leider Andy Dewallef
(Renault Twingo R1), Jelle Vermeire (DS3 R1) en drie R2-teams, Polle Geusens (een van de deelnemers van de Peugeot
208 Rally Cup), Amaury Molle en Gert-Jan Kobus (Ford Fiesta) verder ook Lucas Walbrecq (Citroën C2 R2 Max) en
streekpiloot Simon Mirguet, die met een Fiesta R2 zijn debuut maakt. Bij de voortrekkers spelen er evenwel nog andere
motieven… Zo mag Geusens in de Peugeot 208 Rally Cup stevig weerwerk verwachten van Cédric De Cecco en
weliswaar (buiten de cup – vanwege zijn banden) ook van Caren Burton. Andere snelle voorstrekkers zijn de DS3’s R3T
Max William Deridder, Guillaume Dilley en Armand Fumal. Te volgen is verder het debuut met de Adam Opel R2 van de
getalenteerde Stephan Hermann, de deelname van Frédéricq Delplace met een Suzuki Swift S1600 en… onder
aanvoering van Adrian Fernémont, het groepje der Fiesta’s R2 met ook Xavier Baugnet, Thibaut Radoux en Jean-Louis
Boesmans. Verder vermelden we ook nog Christophe Verstaen (Opel Astra M2000), Bastien Rouard en P-J Kaufmann
(Renault Clio RS) of Aurélie Dehaye (VW Golf III kit-car).
Ook de historics zorgen voor spektakel
De minder talrijke groep historics (ingeschreven in het HBRS) tenslotte, krijgen vrijdag op de flanken van de Citadelle de
eer de wedstrijd te openen. Met piloten van het kaliber van Christopher Demortier Pascal Regnier, Jacky Hannon (Ford
Escort RS Gr.4), Alexander Derez (BMW 2002), Jens Maes Stefaan Prinzie en Tony Lattaque (Opel Ascona), mogen we
stellen dat show verzekerd is, terwijl de kleine Austin A35 van de Engelsman Kevin Haselden wellicht de rol van mascotte
van het evenement op zich zal nemen !
Tot slot nog even herhalen dat er dit jaar geen Criterium georganiseerd wordt, een keuze die deels de daling van het
aantal deelnemers verklaart, niettegenstaande de rally van Wallonië in samenwerking met de Condrozrally de Challenge
Mosan lanceerde om de regionale teams aan te moedigen de stap naar het BRC te zetten. Hoe dan ook kunnen alle
deelnemers, verdeeld over 3 etappes en 27 klassementsproeven, 251 km tegen de chrono afwerken. De eerste start is
voorzien op vrijdag 1 mei om 18 uur met de show-proef op de Citadelle van Namen. De eindstreep ligt zondagnamiddag
omstreeks 16uur op het podium in de tent in het centrum van Jambes.

Na drie wedstrijden in het Junior BRC heeft Andy Dewallef, de jongste van allemaal, een mooie voorsprong opgebouwd van 30 punten op zich dichtste achtervolger, Polle Geusens. Maar, enkel de zes beste resultaten worden op het einde van het seizoen in rekening gebracht, zodat er nog niets beslist is. Voor alle titelkandidaten is deze Rally van Wallonië een cruciale wedstrijd, want met 27 klassementsproeven zijn er in Jambes de meeste bonuspunten te verdienen voor snelste tijden in de categorie R2 Junior en R1 Junior. Een vroege opgave kan grote gevolgen hebben.

Met 250 km tegen de chrono, wordt het mechanisch een loodzware wedstrijd voor de R1's, zeker omdat de transmissie quasi standaard is. Voor Andy Dewallef, een toonbeeld van regelmaat in zijn eerste nationale rallyseizoen met de Twingo R1, en Jelle Vermeire, ongelukkig in Tielt met zijn DS 3, wordt het zaak om zoveel mogelijk bonuspunten te scoren om de R2's onder druk te zetten.

In R2 zal het voor de jongeren een stuk lastiger zijn om bonuspunten te sprokkelen, want met Xavier Baugnet, Caren Burton, Adrian Fernémont, Cédric De Cecco en Stephan Hermann komen er een aantal serieuze kleppers aan de start in klasse RC4. Polle Geusens heeft al aangekondigd de strijd aan te zullen gaan, wat ook verwacht wordt van Gert-Jan Kobus, die erg snel was in Landen met zijn Ford Fiesta R2. Amaury Molle, die dit seizoen van het Junior BRC geen prioriteit heeft gemaakt omdat hij wil proeven van een aantal buitenlandse wedstrijden, keert terug met zijn Fiesta R2 in Namen.

Deze vijf piloten starten in de kopgroep van de Juniors, terwijl de twee andere Juniors wat verder zullen starten. Vrijdagavond starten ze wel als eerste, gelet op de omgekeerde startorde op de Citadel.

Lucas Walbrecq keert terug in het Junior BRC, deze keer met een Citroën C2-R2, terwijl Simon Mirguet zijn debuut maakt in het Junior BRC met een Fiesta R2.

Tussenstand Junior BRC na 3 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 82; 2. Geusens 52; 3.Bux 31; 4. Vermeire, Pacolet & Molle 22; 7. Kobus 16

De manches van het Belgian Rally Championship blijven zich in razend tempo opvolgen. Vrijdag gaat in Namen de vierde manche van het BRC van start, waarmee het seizoen al bijna halfweg is. In de Rally van Wallonië krijgen we het vierde hoofdstuk in de tweestrijd tussen Kris Princen, nog altijd stevig aan de leiding in het BRC met zijn Peugeot 208 T16, en Freddy Loix, die vol vertrouwen aan de start komt met de Skoda Fabia Super 2000 na twee opeenvolgende zeges in Spa en Tielt. Maar, vooral de troepen van DS zijn gebrand op een eerste succes met "the new kid on the block", Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre, die zich bovendien inschrijft in het BRC om punten te scoren.

De 23-jarige Franse belofte, niet toevallig al jaren de beschermeling van Sébastien Loeb die een neus heeft voor talent, won vorig jaar zowel in het ERC als in het WRC de Junior-titel. Lefebvre kent bovendien de DS 3 R5 als fabriekspiloot als geen ander. De snelle proeven van de Rally van Wallonië mogen voor hem evenmin een probleem zijn, zeker omdat hij met Pieter Tsjoen een man naast zich heeft die alle valstrikken kent in Namen. We zien de combinatie Lefebvre-Tsjoen dus zeker een gooi doen naar de zege, al zal Stéphane pas donderdag in België arriveren om te beginnen aan het testwerk en de verkenningen.

De troepen van DS zijn goed gewapend om te schitteren in de Rally van Wallonië, want ook Cédric Cherain is er terug bij, nadat hij voor de TAC Rally forfait moest geven. De Luikenaar wil zo goed mogelijk scoren om potentiële partners te overtuigen om zijn budget voor de resterende manches te vervolledigen. Vincent Verschueren is de derde DS-rijder die mikt op een topprestatie, na een ongelukkig seizoensbegin. Voor de gelegenheid zal Vincent genavigeerd worden door Stéphane Prévot, de vaste copiloot van... Stéphane Lefebvre!

Maar, laten we niet uit het oog verliezen dat in het kampioenschap ook de kleinere klassen een rol kunnen spelen. Guillaume Dilley staat na drie zeges in RC3 op een knappe 3de plaats in de tussenstand van het BRC. Nog een DS piloot met ambitie. Hij deelt die 3de plaats met Andy Dewallef, de leider in het Junior BRC.

Maar, Kris Princen start in deze Rallye de Wallonie als fiere leider in het BRC, maar na twee nederlagen heeft de Peugeot-piloot iets recht te zetten in Jambes, waar hij vorig jaar overtuigend naar de overwinning reed. Freddy Loix heeft na twee zeges zijn achterstand op Princen al voor een groot deel goed gemaakt. Binnenkort stapt Loix over naar de nieuwe Skoda Fabia R5, dus Princen heeft er alle belang bij om zijn voorsprong wat uit te diepen dit weekend.

Omdat Bertrand Grooten de overstap naar een oudere WRC heeft gemaakt, kijken we voor het overige uit naar het nationaal debuut van Jourdan Serderidis met de tweede DS 3 R5 van J-Motorsport en naar de chrono's van de twee Ford Fiesta's R5 van Michiel Becx en Philipppe Stéveny, die ook een beroep doet op J-Motorsport.

Op de uiterst snelle proeven van de Rally van Wallonië is het ook uitkijken naar de snelle GT's. Patrick Snijers bewees vorig weekend in de RS van de Monteberg dat de versnellingsbak van zijn 997 GT3 klaar is voor de strijd. Tim Van Parijs, overtuigend winnaar bij de GT's in Tielt, wil opnieuw bewijzen dat hij de "koning van de Porsche" blijft, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer nog eens aan de start verschijnt met de BMA Porsche.

Eric Cunin en Michaël Albert rekenen op hun Mitsubishi's om punten te scoren, terwijl Steve Fernandes een ex-Neuville Peugeot 207 S2000 aan de start brengt.

Voor de punten in het algemeen klassement zullen we zeker ook rekening moeten houden met de snelle WRC's en RC1's, die van start gaan achter de kleppers in RC2. Xavier Bouche wil met een Ford Fiesta WRC zijn 2de plaats van vorig verbeteren. Na 5 snelste tijden vorig jaar, lijkt Benoît Allart echter de belangrijkste outsider voor de zege met zijn Skoda Fabia WRC. David Bonjean en Bertrand Grooten kiezen voor een Citroën C4 WRC, Laurent Léonard brengt zijn Subaru Impreza WRC S9 in stelling. Laurent Mottet start eveneens met een Skoda Fabia WRC. Met Olivier Collard en Anthony Martin zijn er bovendien twee Mitsubishi-piloten die we zeker in het oog moeten houden in de strijd voor de ereplaatsen, net als de snelste BMW-piloten Tobi Vandenberghe en Jourdan Scaillet.

De Rally van Wallonië gaat vrijdagavond van start met 2 showproeven op de Citadel in Namen. Na 250 km tegen de chrono, zullen we weten wie zondagavond de champagne mag ontkurken. Onze Belgische tenoren of... the new kid on the block?

We kennen het als een onnatuurlijke kruising van rally, maar dan op circuit en vooral in een veel bredere vorm als op de klassementsproeven en… dat drift-spectakel zal nu ook te bewonderen zijn
op vrijdag 1 mei tijdens de rally van Wallonië.

Voor deze onverwachte attractie zorgen de drifters van het vermaarde team Falken en zij zullen voor en tussen de twee passages van de rallywagens op de Citadel van Namen het publiek alvast opwarmen. Zij beschikken daarvoor over 4 fenomenale achtertrekkers die ongetwijfeld de hormonen zullen stimuleren : Een BMW M3 V8 van 480 pk voor Remmo Niezen, de meervoudige kampioen van deze discipline in Nederland, België, Duistland en Groot-Brittannië en de titelverdediger in de “Nurburgring Drift Cup”, een indrukwekkende BMW M3 E30 voorzien van een 6 cilinder van 465 pk voor Lars Verbraeken, in 2009 de kampioen van de Duitse IDS Series, een derde BMW M3 voor Rohan Van Riel en tenslotte een Nissan Skyline R32, die we kennen van “Fast and Furious”, voor Rick Van Goethem, een veelbelovend jong talent van amper 20 jaar, die echter al twee keer gekroond werd (jongste bestuurder in 2013 en Rookie of the Year – vorig jaar) tijdens de “Nurburgring Drift Cup”

Vier piloten die eerder ook al te bewonderen waren tijdens de Racing Show van Luxemburg, maar die ongetwijfeld ook een publiek dat misschien niet zo vertrouwd is met deze discipline meteen in vuur en vlam zullen zetten, want… in de rallysport of op het circuit is het niet gebruikelijk dat vier krachtige wagens amper gescheiden door enkele centimeters in brede drifts naast mekaar en op hoge snelheid door een bocht schuiven !

Dit grandioos spektakel is dus absoluut geen improvisatie maar eerder een millimeterballet dat opgevoerd word door professionele piloten met een geweldige car-control. Kortom niet te missen op vrijdag 1 mei. Het eerste deel van de show begint om 17u25 en het tweede deel is voorzien om 20u35, juist voor de tweede passage van de deelnemers aan de rally van Wallonië op de Citadel.

Na een bijzonder sterk bezette Historic-categorie in de TAC Rally, ontbreken de tenoren van het kampioenschap aan de start van de Rally van Wallonië. Elk nadeel heeft zijn voordeel. We zullen in elk geval een open strijd krijgen voor de overwinning en Alexander Derez, voorlopig derde in de tussenstand van het Historic BRC, kan een gouden zaak doen met zijn vertrouwde BMW.
De Historic-piloten krijgen in Namen de eer om vrijdagavond het spektakel te openen op de Citadel, waar ongetwijfeld weer duizenden fans de spectaculaire achterwielaandrijvers zullen aanmoedigen. De eerste wagen op de Esplanade zal de mooie Ford Escort van Pascal Regnier zijn, gevolg door zijn merkgenoot Christophe Demortier. Jacky Hannon start enkele wagens verder met zijn Escort.
Voor het kampioenschap kijken we vooral uit naar de prestatie van Alexander Derez, die met een goed resultaat niet alleen over Wim Decock kan springen, maar zelfs de leiding kan nemen in het Historic BRC. Wie we zeker ook in het oog moeten houden is Jens Maes, die zijn Opel naar een knappe podiumplaats stuurde in Haspengouw. Tony Lattaque rekent op zijn Opel Manta, terwijl Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona eveneens een kanshebber is voor de overwinning.
De Brit Kevin Haselden zorgt voor de nodige originaliteit met zijn kleine Austin A35, een wagen die zeker op aanmoedigingen van de rallyfans zal kunnen rekenen.

Na zijn foutloos optreden in de TAC Rally, waar de punten voor het Junior BRC centraal stonden, wil Polle Geusens in de Rally van Wallonië nog eens voluit voor de overwinning strijden. Natuurlijk zal hij de punten voor het Junior BRC niet laten liggen, maar deze keer krijgt hij van sponsor John Eggerickx carte blanche om de strijd aan te gaan in de sterk bezette klasse RC4.
"Er is veel meer concurrentie in R2 dan in Tielt en dan wil ik graag voluit strijden voor wat ik waard ben," vertelt Polle Geusens. "Met Xavier Baugnet, Cédric De Cecco, Caren Burton, Adrian Fernémont en Stephan Hermann, staan er een paar serieuze kleppers aan de start. Maar, de snelle proeven liggen me wel. We zullen zien hoe ver we komen."
Altijd zal de Peugeot 208 R2 op en top geprepareerd aan de start komen. Polle laat niets aan het toeval over. "We hebben alles weer gecontroleerd en de slijtage aan het sperdifferentieel was aanzienlijk, dus dat hebben we vervangen. De Rally van Wallonië is een erg lange wedstrijd, met 250 km tegen de chrono. Dan kan je niets aan het toeval overlaten. Als piloot heb ik altijd wel respect voor de mechaniek."
Twee jaar geleden kon Polle niet helemaal voluit aanvallen in de Rally van Wallonië.
"Ik was toen zwaar van de baan gegaan in de TAC Rally en op twee weken tijd hadden we een nieuwe Citroën C2-R2 gebouwd. Twee weken dag en nacht werken, dat betekende dat ik erg vermoeid aan de start kwam en bovendien moest ik het vertrouwen weer opbouwen na die sortie. Pas in de slotfase kwam ik op dreef. Deze keer is de voorbereiding ideaal verlopen en zal ik klaar zijn om er vanaf de start in te vliegen, al zal ik op de Citadel gewoon mijn tempo rijden."

Na de ongelukkige TAC Rally, staat de Rally van Wallonië dit weekend voor Vincent Verschueren in het teken van revanche. Samen met het voltallige team van GoDrive mikt de voormalige motoracer op een topprestatie op de supersnelle proeven waar zijn gevoel voor de ideale lijn een belangrijke troef is.
In de Rally van Wallonië zal Vincent Verschueren luisteren naar de nota's van Stéphane Prévot, de copiloot die hem twee jaar geleden al navigeerde in deze wedstrijd.
"Die wedstrijd met Stéphane blijft een van mijn mooiste herinneringen," vertelt Vincent. "Voor mij is Prévot de enige "boss" van de copiloten door zijn enorme ervaring en de rust die hij uitstraalt. Toen Véronique wegens onvoorziene omstandigheden verstek moest geven, heb ik Stéphane gecontacteerd om nog eens samen te rijden. Hoewel hij vorig weekend nog aan het werk was in Argentinië, was hij meteen bereid om samen te rijden."
Pikant detail: Stéphane Prévot zal het, samen met Vincent, opnemen tegen zijn piloot in WRC-2, Stéphane Lefebvre. Bovendien strijden ze met gelijke wapens, want ze rijden elk met een DS 3 R5.
"Voor mij is Lefebvre de grote favoriet. Je rijdt niet toevallig vooraan in WRC-2. De Fransman wordt een ideale referentie. We zullen goed kunnen inschatten hoe hoog het niveau ligt in het BRC. Ik ben ervan overtuigd dat Freddy Loix en Kris Princen moeten uitkijken voor de fabriekspiloot van DS."
Zelf mikt Vincent Verschueren ook op een knalprestatie in de Rally van Wallonië.
"Het is een wedstrijd die me wel ligt. De snelle proeven zijn prachtig. Maar, ik wil in de eerste plaats eens een wedstrijd zonder problemen afwerken. Zowel in Spa als in Tielt verloren we erg veel tijd door een mechanische breuk in de transmissie. Hopelijk blijven we daar deze keer van gespaard. Aan de voorbereiding zal het niet liggen, want na elke wedstrijd wordt alles gecontroleerd en we vervangen veel onderdelen preventief zelfs vroeger dan voorgeschreven door Citroën."

De Rally van Wallonië wordt ook de eerste wedstrijd waarin de nieuwe FIA-banden verplicht zijn. Vincent hoopt daarom dat het droog zal blijven.
"In de regen heb ik de DS 3 R5 nog niet zo goed in de vingers als onze Polo S2000 van vorig jaar. De wagen is wat brutaler in die omstandigheden. Die nieuwe banden zijn wel goed in de regen, maar het gevoel is toch anders dan met intermediates. Op een droog parcours zijn de nieuwe banden wel uitstekend, dus hoop ik op een snelle, droge wedstrijd dit weekend."

In afwachting van de komst van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost, blijven TeamFloral en Ford België de piloten steunen die in het Belgian Rally Championship rijden met een Ford Fiesta R2 of een Ford Fiesta R200. In de Rally van Wallonië is er een interessante prijs te winnen voor de vele piloten die met Fiesta's R2 en R200 aan de start komen.
"We hadden het beloofd en we houden onze belofte," lacht Davie Meert. "Ondanks de afwezigheid van de Trophy, waar we later mee van start gaan omdat we wachten op de komst van de nieuwe motor, zijn we blij dat er een tiental Ford Fiesta's R2 en zijn krachtigere neef, de R200, aan de start komen van de Rally van Wallonië. We zullen met onze vertrouwde infrastructuur aanwezig zijn in het servicepark van de Rally van Wallonië. Om de piloten die in onze producten blijven geloven te steunen, krijgt de piloot van de best geklasseerde Ford Fiesta R2 bij de finish een gratis inschrijving voor de Rally van Ieper + 1 week testrijden met de nieuwe Ford Mustang. De best geklasseerde piloot aan het stuur van een R200 krijgt een gratis inschrijving voor de Omloop van Vlaanderen + 1 week testrijden met de nieuwe Ford Focus ST."

Om in aanmerking te komen voor dit aantrekkelijk geschenk, moeten de piloten van de Fiesta's R2 en R200 aan enkele eenvoudige voorwaarden voldoen, meer bepaald rijden met Pirelli banden geleverd door CB Events Racing, al jaren een trouwe partner van de Fiesta SportTrophy. In Namen zijn maar liefst zeven piloten in de klasse RC4 ingeschreven met een Ford Fiesta R2: Adrian Fernémont, Xavier Baugnet, Gert-Jan Kobus, Geoffrey Collard, Geoffroy Defays en Simon Mirguet. Klasse NCM zal geanimeerd worden door de Ford Fiesta's R200 van Thibault Radoux, Jean-Louis Boesmans en Harry Bouillon. Kortom, mooi volk om de kleuren van Ford te verdedigen!

En hoe staat het met de Ford Fiesta SportTrophy 2015? Die zal iets later in het seizoen van start gaan. "We hopen de Trophy te lanceren in de Kenotek Ypres Rally," vervolgt Davy Meert. "De verkoop van de nieuwe R2-kit draait goed, want we hebben er al 8 verkocht. TeamFloral is trouwens bezig met de bouw van het eerste exemplaar van de Fiesta R2 EcoBoost. Op vraag van heel wat eigenaars van een Fiesta R2 met een atmosferische 1,6-liter, zullen we in de Trophy zowel de Fiesta's R2 van de vorige generatie als de nieuwe Fiesta's R2 met de 1.0 EcoBoost verwelkomen. 2015 wordt een overgangsjaar waarin twee verschillende motortypes worden toegestaan."

Afspraak op 1, 2 en 3 mei in Namen voor de Rally van Wallonië, die zich veelbelovend aankondigt voor de Ford-teams.

Door het wisselvallige weer, met vooral een kletsnatte vierde en laatste passage op de klassementsproef van 8,1 km, was de 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg een verraderlijke wedstrijd. Vooral de krachtige achterwielaandrijvers hadden het moeilijk om de pk's aan de grond te krijgen.
Net voor de tenoren van start gingen voor hun eerste manche, begon het te regenen in het centrum van Dranouter, traditioneel het zenuwcentrum van de RS van de Monteberg.

Andy Lefevere realiseerde meteen de snelste tijd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, voorzien van een Gr.A 34 mm restrictor. De Mitsubishi-piloot was 6" sneller dan Lorenzo Bossu en 7" sneller dan Steven Dolfen, die met zijn kleine Peugeot 208 R2 zijn topprestatie van de TAC Rally bevestigde.
Andy Lefevere was meteen gelanceerd en hij zou zijn koppositie niet meer uit handen geven.

"Het was 5 jaar geleden dat ik hier nog aan de start stond en dit is normaal niet mijn favoriet spelletje," vertelde Andy, die wat pijn in de rug had. "Het is moeilijk om de ganse dag geconcentreerd te blijven door het vele wachten. Maar, het ging uitstekend en mijn gelegenheidscopiloot, Melvin Florissoone, las de nota's prima. Het is voor mij in elk geval geen voorbereiding op Ieper, want daar zal ik niet starten dit jaar. Ik heb de voorbije twee jaar getoond wat ik kan, maar deze keer zal ik de wedstrijd als toeschouwer volgen. Het inschrijvingsgeld voor het ERC is te duur en ik heb ook geen zin om mijn R4 te de-tunen naar een N4."
Voor de tweede plaats werd in de slotronde nog fel strijd geleverd. Dirk Vermeirsch, die de strijd in Historic domineerde met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4, ging met 1" voorsprong op Lorenzo Bossu van start in de slotmanche. Bossu ging tot het uiterste en realiseerde de snelste tijd algemeen in de laatste heat, 2"1 sneller dan Jasper Van den Heuvel en 3"1 sneller dan Andy Lefevere, die niet meer bedreigd werd voor de leidersplaats.
Dirk Vermeirsch strandde op de derde plaats op 27"3 met zijn Historic Sierra, voor de leider in het Nederlands kampioenschap, Jasper Van den Heuvel, die zaterdagmiddag werd gecontacteerd door Filip Pyck om hem te vervangen aan het stuur van de Pico's Koffie Lancer. "Filip heeft me gisteren gebeld om te komen rijden, omdat hij door een blessure aan de heup niet kan rijden. Zonder veel voorbereiding en met een copiloot die voor de eerste keer in een rallywagen zat, was winnen niet mogelijk met onze Mitsubishi Gr.N, maar ik heb me geamuseerd, zeker in de regen."
Patrick Snijers had met het regenweer niet de ideale omstandigheden om de power van zijn Porsche aan de grond te krijgen, maar de vernieuwde versnellingsbak van de 997 GT3 bleef deze keer wel betrouwbaar. Na een 10de tijd in de eerste manche, toen hij niet op de juiste banden stond, eindigde de Degro-piloot nog als 5de in de thuisrally van zijn copiloot Arne.
Steven Dolfen bekroonde zijn knappe wedstrijd met een 6de plaats met de Peugeot 208 R2, voor Victorien Heuninck, die op 11" van de winnaar bij de voortrekkers strandde. Stefaan Stouf werd tweede in Historic en 8ste algemeen met zijn Porsche, voor de Brit White. De attractie van de wedstrijd was het Belgische debuut van de Ford Fiesta R5+ van de Brit Worley. Ondanks de 80 extra paarden in vergelijking met een "gewone" R5 (evenveel pk's als een Fiesta WRC), strandde Worley op de 12de plaats.

Wat zondag voor wielerliefhebbers de beklimming van de Redoute is in Luik-Bastenaken-Luik, is voor de rallyfans de beklimming van de Monteberg in Dranouter. De deelnemers aan de 43ste Rallysprint van de Monteberg maken zich op om zondag vier keer een kanontijd te realiseren op de befaamde proef van 8,1 km. Zowel voor de piloten als voor de medewerkers van Superstage, de organisator, is de Monteberg de ideale voorbereiding op de grote afspraak eind juni, de Kenotek Ypres Rally.
Met 135 inschrijvingen blijft de Monteberg duidelijk tot de verbeelding spreken, zelfs ver buiten de landsgrenzen. Na het afhaken van tienvoudig winnaar Paul Lietaer, wiens Subaru niet tijdig klaar is, start Andy Lefevere logischerwijze als favoriet met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, zeker na zijn knappe podiumplaats in de voorbije TAC Rally. Er staat wel een prestigestrijd op het programma, want Lefevere mag zich aan weerwerk verwachten van Jasper Van den Heuvel, de winnaar van de eerste twee wedstrijden van het Nederlands rallykampioenschap. De twee Mitsubishi-kleppers zullen in de Kenotek Ypres Rally ongetwijfeld opnieuw met elkaar in duel gaan voor een dichte ereplaats.

Het wisselvallige weer speelt in elk geval niet in de kaart van de outsider voor de overwinning. Patrick Snijers en Arne Bruneel komen aan de start met de snelle Porsche 997 GT3 in Degro-kleuren. Na drie opgaves in het Belgisch kampioenschap hoopt Snijers eindelijk een probleemloze wedstrijd af te werken in de aanloop naar de Rally van Wallonië, die volgend weekend op het programma staat.

Naast deze drie tenoren zijn er nog een reeks outsiders, zoals de Brit Taylor met zijn beruchte Subaru Forester, en de Mitsubishi-piloten Jimmy Taveirne, Tuur Vanden Abeele, Steve Becaert en Lorenzo Bossu. Bij de voortrekkers wil Steven Dolfen zijn knalprestatie van de TAC Rally bevestigen met zijn Peugeot 208 R2, maar Vic Heuninck, altijd snel in West-Vlaanderen, zal hem de zege niet cadeau doen. Nico Denys presenteert trouwens een prachtige ex-Ragnotti Renault Maxi Mégane.

Het startveld in Historic is al even sterk bezet. Een veertigtal klassiekers gaan de strijd voor de overwinning aan. Voor de zege krijgen we een heruitgave van het duel om de overwinning van de TAC Rally tussen Stefaan Stouf met zijn snelle Porsche en Dirk Vermeirsch met de brute Ford Sierra Cosworth 4x4. Bij regenweer zal de 4x4 van Vermeirsch ongetwijfeld in het voordeel zijn. Fredericq Delplace (Porsche), Danny Kerckhof (BMW) en Bert Cornelis (Opel Monza) willen zich echter graag mengen in de strijd voor het podium.

Afspraak zondag op de Monteberg in Dranouter vanaf 8h30 voor een dag autosportspektakel!

De Rallysprint van de Monteberg is een begrip in de Vlaamse rallywereld. Sedert enkele jaren staat deze rallysprint, een organisatie van Superstage vzw, gekend van de Ypres Rally, enkel nog op de kalender van het (VAS) regionale kampioenschap. Op zondag 26 april strijkt de rallykaravaan opnieuw neer in en om de dorpskern van Dranouter. In de grote tent aan de start van de proef op het einde van de Letting-straat, zit je meteen midden in de actie. Maar natuurlijk wordt er ook druk overlegd en duchtig nagekaart in de horecazaken rond de kerk van Dranouter, het hart van het gezellige servicepark.
Twee rondjes mogen de deelnemers verkennen op zaterdag 25 april (van 16u tot 19u), en op zondag zijn er vier ritten op de rondkoers langs de Monteberg. Om 8u30 wordt de eerste wagen op pad gestuurd voor de eerste rit. Daarna verwacht men nog passages om 11u00, 13u30 en 16u00.
Het parcours is goed gekend door alle rijders. Het is een compacte rondkoers, volledig op asfalt van 8,1 km en een korte verbindingsrit van 3.69 km naar de service. De maximale tijd bedraagt 18 minuten en dit is een belangrijke regel. Vraagt u dat maar eens aan Paul Lietaer, die enige jaren
geleden ooit uit koers werd gezet wegens het overschrijden van deze termijn... Een maximum van 120 deelnemers stelde de organisatie voorop maar zoals bijna ieder jaar werd dat quotum vlot bereikt. Uiteindelijk zullen 136 equipes zich naar de technische controle op zaterdag begeven. Wie de deelnemerslijst bekijkt zal geen grote kijkcijferkanonnen vinden. Geen Loeb, Loix, Princen of ... maar wel een dwarsdoorsnede van de regionale en West-Vlaamse competitie.
De lokale en de ervaren rijders proberen zeker hun terreinkennis en thuisvoordeel uit te spelen. De vraag beperkt zich dan ook tot hetvolgende: “Wie houdt Paul Lietaer van de winst?” maar ... Lietaer zou echter forfait kunnen geven aangezien zijn Subaru WRC nog niet hersteld is, de nieuwe Legacy nog niet klaar is en de Escort gespaard wordt voor de komende manche van het Historic Belgisch Kampioenschap in de Wallonie. Als de tienvoudige winnaar niet aan de start komt dan krijgen we een zeer open editie met Patrick Snijers (Porsche GT3) en heel wat rijders uit de vloot van Mitsubishi Lancers die aanspraak kunnen maken op de overwinning. In de eerste plaats Andy Lefevere (Evo X), die onlangs nog schitterde in de TAC, maar ook Filip Pyck (Lancer Evo X), een Jimmy Taveirne (Evo9) op een goede dag, Lorenzo Bossu (Evo7), de niet onverdienstelijke Steve Becaert (Evo X) en misschien zelfs Tuur Van den Abeele (Evo7) als de omstandigheden meezitten.
En er is natuurlijk ook de Brit Mark Worley met de Fiesta R5+.
Bij de Historics is het helemaal feest want daar geven een paar toppers toch present. Stefaan Stouf, winnaar in de TAC, gaat verder met zijn leerproces in de Porsche Carrera RS. Hij zal zeker moeten rekening houden met Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), uitstekend 2de in de afgelopen TAC, en met de winnaar van vorig jaar, Bert Cornelis, die opnieuw zijn Opel Monza meebrengt. Verder zullen Danny Kerkhof (BMW E20), Fredericq Delplace (Porsche 911), Alain Vermeulen
(BMW 323i) en Piet Declercq (Escort) zeker meedingen voor de ereplaatsen.
Tickets (€12,00) zijn te koop bij het binnenkomen van het parkoers. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis binnen.