Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, laat niets aan het toeval over om Vincent Verschueren en Veronique Hostens in de best mogelijke omstandigheden aan de start te brengen van de Kenotek Ypres Rally, de jaarlijkse topafspraak van het Europees kampioenschap in de Westhoek. De DS 3 R5 werd, zoals voor elke wedstrijd, weer op en top geprepareerd om te knallen op de West-Vlaamse proeven.
Vincent Verschueren heeft de voorbije jaren niet veel plezier beleefd aan de Rally van Ieper. Daarom tempert de Oost-Vlaming liever de verwachtingen.
"In 2011 won ik de Fiesta Trophy in Ieper, maar daarna heb ik de finish niet meer gezien," vertelt de piloot uit Gavere. "In 2012 vielen we op de laatste proef uit en in 2013 schoof ik met de VW Polo S2000 vrijdagavond van de baan. Vorig jaar debuteerden we met de DS 3 R5 en hadden we veel technische problemen. Wanneer je al zoveel pech hebt gehad in Ieper, dan blijf je wel voorzichtig in je voorspellingen. Natuurlijk willen we goed scoren, maar de eerste opdracht is de finish halen."

GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, heeft zijn thuisbasis in Heuvelland, de sponsors zijn uit de streek, de mecaniciens zijn van het Ieperse... Voor Vincent voelt de Kenotek Ypres Rally aan als een thuisrally.
"Natuurlijk wil ik iedereen een topweekend bezorgen door goed te scoren. De DS 3 R5 is weer op en top geprepareerd door het team. Gaby laat nooit iets aan het toeval over. Deze keer rijden we zelfs met een nieuwe motor en een nieuwe versnellingsbak. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de Belgen vooraan mee zullen spelen, want het niveau in het Belgisch kampioenschap ligt enorm hoog. De Europese toppers zullen rekening met ons moeten houden," vervolgt Vincent, die zondag een testdag afwerkte.

Samen met Veronique Hostens, die natuurlijk ook droomt van een top 5 in Ieper, zal Vincent Verschueren vanaf donderdag voluit gaan.

"De strijd begint inderdaad donderdag al, want de Qualifying Stage in Nieuwkerke wordt heel belangrijk," besluit Vincent. "Een goede startpositie is essentieel in Ieper, dus het zal een felle strijd worden om een chrono in de top 15 te rijden. Je krijgt maar één kans, dus het moet perfect zijn... We zijn er klaar voor. We zijn goed voorbereid en we gaan het maximum geven...."

Vorig jaar leek hij met de Peugeot 208 T16 op weg naar de overwinning, maar zaterdagnamiddag liet de mechaniek Kevin Abbring in de steek. Zijn knappe prestatie bleef niet onopgemerkt, want in het tussenseizoen werd de jonge Nederlander aangetrokken door Hyundai Motorsport als vierde piloot in het Wereldkampioenschap Rally. De fabriekspiloot van het Koreaanse team verschijnt vrijdag in Ieper aan de start met de DS 3 R5 van J-Motorsport, met 8-voudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen als copiloot.
"Toen Pieter me het voorstel deed om de DS 3 R5 te besturen, was ik meteen enthousiast, want ik kom altijd met plezier een wedstrijd rijden in België, waar de fans me altijd gesteund hebben," vertelt Kevin Abbring. "Dit seizoen heb ik nog niet veel echte wedstrijdkilometers in de benen. Buiten de Rally van Zweden, heb ik vooral testwerk gedaan en WK-rally's verkend. Het grootste deel van het testwerk met de nieuwe Hyundai i20 WRC is vanaf nu gepland. Maandag en dinsdag voor Ieper ga ik twee dagen testen in Finland. Ik kan wel wat echte wedstrijdkilometers gebruiken, zeker omdat ik binnenkort de Rally van Polen zal rijden."

Deze keer zal Kevin samen met Pieter Tsjoen rijden. Voor beiden wordt het een interessante uitdaging. "Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van Pieter als copiloot, maar het zal wel een uitdaging zijn om de nota's in het Engels te lezen. Het lijkt me normaal dat we hierdoor misschien af en toe een tiende van een seconde zullen laten liggen, want het is toch anders dan wanneer je met je vaste copiloot kunt rijden. Maar, ook Freddy Loix zal niet overal het maximum uit zijn nieuwe Fabia R5 kunnen halen. Op het vlak van bochtensnelheid is een R5 niet sneller, dus het verschil zal niet groot zijn."

Als piloot zal Kevin Abbring de overstap maken van de Hyundai i20 WRC naar de DS 3 R5, een wagen die hij relatief goed kent, want de DS is quasi identiek aan de Peugeot 208 T16 die hij vorig jaar bestuurde.

"Toen Pieter twee weken geleden een codriving organiseerde voor zijn sponsors, heb ik even gereden met de DS3. Ik had een tiental minuten nodig om terug om de omschakeling te maken, maar de wagen voelde vertrouwd aan. Ik heb wel meteen een aantal afstellingen laten aanpassen. Nee, mijn rijstijl met de WRC verschilt niet zoveel van de rijstijl met de R5. Ik heb van nature een vloeiende, zuivere stijl, dus dat mag geen probleem zijn voor de mechaniek van de R5. Het belangrijkste is dat we technisch een probleemloze wedstrijd kunnen afwerken, zodat we voluit de strijd met Freddy aan kunnen gaan. Als de wagen feilloos blijft, dan heeft hij zeker de snelheid om vooraan mee te draaien."

Want, Kevin Abbring komt niet naar Ieper om zich te amuseren, maar om ritme op te doen. Een hoog ritme. Zoals het past voor een piloot die door wil breken op het hoogste niveau, wil Abbring immers winnen!

Hij werd lang verwacht en er is reikhalzend naar hem uitgekeken maar eindelijk is hij daar, de gloednieuwe ŠKODA Fabia R5. De wagen toonde zijn snelheid en betrouwbaarheid al in het WK en in wedstrijden in Tsjechië en Oostenrijk maar nu is de ŠKODA Fabia R5 ook beschikbaar in België. Vanaf de rally van Ieper eind deze maand zetten Freddy Loix en Johan Gitsels hun jacht op een nieuwe titel verder met deze wagen. Net zoals dat het geval was met de ŠKODA Fabia S2000 wordt ook de ŠKODA Fabia R5 klaargestoomd in de ateliers van BMA-Autosport.

Ik sta werkelijk te trappelen om met de wagen over de Ieperse wegen te scheuren” zegt Freddy Loix. “In vergelijking met de S2000 is zijn topsnelheid een grote troef, zeker wat betreft de Belgische rally’s die niet altijd even technisch zijn en waar topsnelheid enorm belangrijk is. Ook bij richtingveranderingen, een T links of rechts situatie, gaan we het verschil merken. De acceleratie van de ŠKODA Fabia R5 is enorm.”

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben de wagen maandenlang getest maar dat is geen garantie om meteen succesvol te zijn in een wedstrijd. “Ik ga een enorme open deur intrappen en zeggen dat een wedstrijd niet te vergelijken is met een test” zegt Freddy Loix. “Het is een cliché, maar wel eentje dat staat als een huis. Ik verklaar me nader. Door mijn ervaring met de S2000 ken ik haast alle situaties in België en weet ik waar ik voluit kan gaan. Doordat de R5 over een hogere topsnelheid beschikt wordt het op dat vlak zoeken want door de verbeterde acceleratie bij lage toeren ga ik sneller weg rijden uit een bocht waardoor ik ook sneller aan de topsnelheid zal komen, een topsnelheid die hoger ligt dan die van de S2000. Dat wordt dus zoeken. Maar mij hoor je niet klagen hoor.”

Jan Kopecky won in eigen land al enkele wedstrijden met de ŠKODA Fabia R5. De wagen is meteen competitief. “Dat verbaast me helemaal niet gezien de vooruitgang die het team geboekt heeft” aldus Johan Gitsels. “De R5 is meteen betrouwbaar al kan je nooit uitsluiten dat er in het begin hier of daar nog kinderziektes opduiken. Net als het bij de S2000 het geval was hebben we een tijd moeten wachten op de ŠKODA Fabia R5. Het voordeel daarvan is dat je de tijd kan nemen om bepaalde dingen te bestuderen om ze vervolgens te ontwikkelen. Wachten is niet fijn maar als het loont is iedereen winnaar. We debuteren met de ŠKODA Fabia R5 in de rally van Ieper. Ondanks de competitiviteit die er nu al is zal er toch ook wat stress zijn.”

Sinds de eerste testen is er een grote evolutie geweest” zegt Johan Gitsels. “De motor voelde meteen goed aan maar er waren nogal wat andere dingen waar hard aan gewerkt moest worden. Het is verbluffend hoe professioneel het team  te werk is gegaan en hoe zeer ze rekening hebben gehouden met onze input. Ze gingen ver, heel ver en hadden oog voor detail, zelfs tot de plaats van bepaalde knopjes tussen de zetels, de plaats van het lampje van de corijder en de lichtsterkte van het lampje. De grootste stappen voorwaarts zijn geboekt op vlak van ophanging, versnellingsbak en differentieel.

De betrouwbaarheid van de ŠKODA Fabia S2000 was dé grote troef van de wagen. “Ik durf er bijna gif op innemen dat de betrouwbaarheid van de R5 net zo groot is” zegt Freddy Loix. “In al die maanden dat Johan en ik de wagen getest hebben zijn we nooit voor verrassingen komen te staan, zijn er nooit onverwachte technische problemen opgedoken. ŠKODA Motorsport heeft de tijd genomen om de R5 te bouwen. Hun streefdoel was betrouwbaarheid. Ze zijn in dat opzet geslaagd. Net zoals ik met de S2000 fantastische tijden heb beleefd verwacht ik hetzelfde van de R5”

Toen vorig jaar ŠKODA België BMA-Autosport koos als preparateur vond ik dat fantastisch” zegt teammanager Bernard Munster. “Begin dit jaar werd dat vertrouwen bevestigd. Dat we nu de kans krijgen om mee te schrijven aan een nieuw hoofdstuk in hun autosportverhaal vind ik overweldigend. Het is een enorme blijk van vertrouwen waar ik zelfs een beetje van ga blozen. Naast het vertrouwen van ŠKODA België is er ook het vertrouwen van Freddy Loix en Johan Gitsels. Sinds het begin van onze samenwerking is er een enorme honger, een enorme goesting om samen resultaten neer te zetten. Alle neuzen staan in dezelfde richting en dat is knap. De ŠKODA Fabia R5 werd drie weken geleden geleverd. In aanloop van de rally van Ieper wacht ons nog heel wat werk want de wagen is afgeleverd met een basisafstelling. Alles moet nu op maat komen van Freddy zodat hij in perfecte omstandigheden aan de start kan komen in Ieper.”

Het slotwoord is voor Christian Rampelbergh, directeur ŠKODA België. “Elk afscheid is een nieuw begin maar vooraleer ik het over de nieuwe ŠKODA Fabia R5 heb wil ik toch nog eens die prachtige cijfers van de combinatie ŠKODA Fabia S2000 en Freddy Loix citeren. 36 rally’s gereden, 13 zeges, 26 podia en slechts één opgave door een technisch euvel. Dit zijn feiten, dit zijn cijfers die er staan. Dit is een toonbeeld van betrouwbaarheid en diezelfde betrouwbaarheid trachten we eveneens over te brengen op onze ‘klassieke’ auto’s. Voor ŠKODA is de rally een fantastisch uithangbord en zijn Freddy Loix en Johan Gitsels schitterende ambassadeurs die ons helpen om het merkimago van ŠKODA verder uit te bouwen. De nieuwe ŠKODA Fabia R5 is de sportiefste versie van de serie geproduceerde ŠKODA Fabia die in België voorgesteld werd tijdens het autosalon van januari jongsleden. Binnen het ŠKODA gamma is de Fabia een succesmodel en we zijn ervan overtuigd dat de R5 dit succes zal helpen vergroten. De doelstelling voor 2015 is dezelfde als die voor 2014, namelijk het kampioenschap en de rally van Ieper winnen. Wat het kampioenschap betreft zijn Freddy en Johan goed bezig. Ieper is en blijft altijd een speciale wedstrijd en voor iemand als Freddy Loix is die wedstrijd zo mogelijk nog specialer. Dit jaar staat hij voor de 20e keer aan de start en kan hij de wedstrijd voor een 10e keer winnen. Dat zijn hallucinante cijfers. Wij wensen het team van BMA-Autosport, Freddy Loix en Johan Gitsels een fantastische rally en een uitstekende verderzetting van het kampioenschap toe. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Het zijn drukke tijden voor de Pinto Cup piloten en Co’s. Na de ORC werden de tenten nu opgeslagen in Wervik. We konden hier met trots onze 1ste buitenlandse piloot verwelkomen! Smith Andrew nam de oversteek en wou zich meten met onze Belgische piloten . Aan het weer zou het deze keer zeker niet liggen. We hadden het mooie weer mee en op die manier konden de piloten hun wens in vervulling laten gaan.

En zo elkaar in droge omstandigheden bekampen. Het was meteen Van Wanseele Jeroen die de besttijd kon neerzetten. Gevolgd door Olivier Kurt die een sec. prijs gaf. 2 tellen later plaatsten Nemegheer Tom, Anckaert Christof alsook Vannieuwenhuyse Rik, alle drie dezelfde tijd neer. Ook onze Engelse vriend verbaasde ons door met een 5 de tijd aan te kloppen. Het werd al vroeg duidelijk dat het er terug hard zou aan toegaan .
Op Kp 2 ging Nemegheer Tom een Catteeuwke doen, zoals vorig jaar in Kortrijk (een rondje teveel op de zoning). Met als gevolg meteen een grote achterstand op de kopgroep. Het was ook op diezelfde Kp dat Van Wanseele Jeroen de scratch voor zijn rekening nam met enkel Vannieuwenhuyse Rik & Smith Andrew die in zijn buurt kon blijven. Op de laatste kp van de 1ste ronde verremde Olivier Kurt zich en kon zo al op een achterstand aankijken van 16 sec op de leider. Paquot Olivier nam de laatste plaats in beslag na een iets wat aftastende start, zo reed ook Verhaeghe Koen een ietwat eenzame wedstrijd rond op een 7de plaats. Er kon zo voor het eerst terug naar het service worden gereden om de 1ste vaststelling & eventuele wijzigingen aan de auto’s aan te brengen .
Op naar ronde 2! Het was in die ronde dat Olivier K. met een besttijd een stuk van zijn opgelopen achterstand terug wou inhalen op Van Wanseele J. Ook Nemegheer T. bleef een heel goede wedstrijd rijden met zeer scherpe tijden na zijn opgelopen achterstand van KP2. Anders zou hij zeker meegedaan hebben voor een podium plaats . Iedereen verbeterde zijn tijd enkel Van Wanseele J. kon geen verbetering noteren en zag op die manier zijn opgebouwde voorsprong in dit weer smelten als sneeuw voor de zon. Ook Anckaert Christof bleef de druk op de ketel zetten bij zijn concurrenten. Maar Vannieuwenhuyse R. bleef de constante tijden draaien die altijd in de buurt van Olivier K. bleven. Op die manier kon hij als leider na ronde 2 terug naar het service rijden.
In Ronde 3 sloeg Olivier K. toe in de ORC en ook in Wervik was dit zijn uitgekozen moment om toe te slaan. Hij reed de ene scratch na de andere met als resultaat dat hij de laatste ronde zou ingaan als de nieuwe leider. Ook Anckaert Christof voelde zich beter en beter in zijn vel in deze ronde en zette zijn pijlen op Van Wanseele Jeroen en zo een achterstand van 6 sec dicht reed. Zo kregen we terug een zeer spannende wedstrijd met 3 verreden rondes en 3 nieuwe leiders met een zeer sterk rijdende Smith Andrew die op een 5de plaats algemeen rond reed.
Nog een laatste keer service en nog altijd 4 piloten die volop streden voor de ereplaatsen.
Wie zou nog da tikkeltje extra vinden in deze laatste ronde?
Het was jammer genoeg op KP 11 dat we onze 1ste uitvaller moesten noteren, Smith Andrew kampte op 50 m. voor de Finish met gearbox problemen en zag zijn prachtige 5de plaats in mineur beëindigen. Al keek hij na wedstrijd zeer tevreden en terecht terug naar zijn gezette prestaties. Op de 7de plaats kon Paquot O. iedere ronde betere tijden draaien en deze ervaring meenemen naar volgend jaar. Ook Verhaeghe K. kon tevreden zijn met zijn resultaat hier te Wervik die als voorbereiding telde voor Ypres. Nemegheer Tom reed een bere sterke wedstrijd en zoals eerder vermeld was het spijtig van zijn opgelopen achterstand op KP2. Anders zou hij zeker ook een rol hebben gespeeld in de strijd voor de ereplaatsen. Van Wanseele J. sloeg de 1ste aanval van Anckaert C. af voor de 3de plaats en kon met nog 2 kp’s te gaan een kleine voorsprong van welgeteld 3 sec. nemen. Anckaert C. probeerde nog alles op alles te zetten en zou uiteindelijk stranden op een zelfde eindtijd als Van Wanseele J. Wat was dit een duel om van te smullen! Vannieuwenhuyse R. kon niets meer doen aan de tijden van Olivier K. en eindigde op een 2de plaats. Met als resultaat dat Olivier K. terug de overwinning pakt alsook de Powerstage en Wervik verlaat met het maximum van de punten.
Nu kunnen de teams terug hun bolides, in het geval Olivier ( Marreitje ), in orde zetten om binnen een week naar Boezinge te trekken voor de Ypres Historic Rally.

Aanstaande zaterdag staat een van de mooiste eendagswedstrijden van het seizoen op het programma: de Vechtdalrally rondom het Overijsselse Hardenberg. Het FABORY Rallyteam is ook van de partij, maar dit keer in een iets andere samenstelling. Rijder Johan Faes zal met de Mitsubishi Lancer Evo 9 meedoen als X1-rijder en neemt een aantal familieleden mee.

De Vechtdalrally is een prachtig compact eendagsevenement met mooie landelijke proeven rondom Hardenberg. Dit keer zal het FABORY Rallyteam niet meedoen in de competitie, maar als een van de voorauto’s van het evenement. “Ik heb ervoor gekozen de Vechtdalrally als voorrijder mee te doen. In eerste instantie wilde ik met sponsors gaan rijden, maar toen die geen tijd bleken te hebben heb ik de kans aangegrepen enkele familieleden een keer van het rallyrijden te kunnen laten proeven.” Faes neemt zijn jongste dochter en twee van zijn schoonzoons mee met de Evo om hen een onvergetelijke dag te gaan bezorgen. “We gaan natuurlijk 100% voor lol maken. De tijden en de snelheid zijn zwaar ondergeschikt. Maar uiteraard ga ik wel op een leuk tempo rijden, zodat ze de ultieme ervaring krijgen.”

Niet alleen de familieleden worden getrakteerd, ook de vips. “We hebben weer vip-gasten op de service, dus het belooft een hele leuke dag te worden. Mijn voormalig navigator en nog steeds gewaardeerd teamlid, Arie Lekkerkerker, zal tijdens de verkenning de pacenotes gaan maken. Tijdens de wedstrijd zelf vertelt hij de gasten meer over wat rallysport nou eigenlijk is. We hebben er ontzettend veel zin in.”

Het evenement bestaat uit drie verschillende proeven waarvan een proef driemaal en twee proeven tweemaal verreden worden. Ze zijn allemaal gesitueerd nabij het serviceterrein in Hardenberg. De langste klassementsproef is maar liefst 27 kilometer lang.

U bent, zoals altijd, welkom op de service van FABORY Rallyteam.

Iedere keer weer zorgt de Rally van Wervik voor het nodige drama. Dat was deze 41ste editie niet anders. Voor organisator Filip Forrest sloeg het noodlot al toe in de voorbereidingsperiode van deze rally. Hij verloor enkele weken geleden zijn zoon bij een verkeersongeval. Uit medeleven startten alle deelnemers met een “in memoriam”
plaatje op de wagen. De winst ging uiteindelijk naar thuisrijder Davy Vanneste, maar ook dat ging niet zomaar vanzelf!
De verraderlijke reputatie van de proeven op de Rally van Wervik werd snel duidelijk. Steven Dolfen (met een koprol voor de Peugeot 208 R2), podiumaspiranten Bossu-Ozeel in de Mitsubishi Lancer Evo 7 en nog wat later Hoendervangers (Evo9) zorgden voor onderbrekingen die de organisatie één uur achter zetten op het normale tijdsschema, een euvel dat de hele dag zou meegesleept worden.
Andy Lefevere is in topvorm, en zo ook zijn Mitsubishi Evo Lancer X R4. Hij bouwde dan ook al snel een behoorlijke voorsprong uit op de achtervolgers Davy Vanneste en Didier Duquesne, beiden op hun nieuwe Fiesta R5. Zowel Vanneste als Duquesne dienden nog te wennen aan hun nieuwe montuur en tegen half wedstrijd leek geen van beiden in staat Lefevere te komen bedreigen. Bij het ingaan van de 9de klassementsproef (Geluwe) had de Ieperse
garagehouder een voorsprong van 14 seconden, moeilijk bij te halen op de relatief korte maar snelle proeven.
Maar dan dook ook de pechduivel op voor Lefevere, aan de flying finish op Geluwe ging hij er af... Game over en weg leiding!
Op dezelfde KP9 reed ook de leider in de Historics, Stefaan Stouf, een wiel van zijn Porsche 911. Ook hij moest opgeven en zag zijn leidersplaats verloren gaan.
“Ik zou graag mijn thuisrally winnen, uiteraard”, sprak Davy Vanneste voor aanvang van de wedstrijd. En uiteindelijk mocht hij dus zijn allereerste algemene overwinning in een Belgische rally laten noteren. “Alles zat perfect in elkaar, het team leverde me de perfecte wagen af. Een overwinning in mijn thuisstad is iets waar ik steeds van gedroomd heb”, aldus een dolblije Vanneste, die toonde dat zijn nieuwe Ford Fiesta R5 klaar is voor de grote Ieperse afspraak binnen twee weken. Ook Historics winnaar,
Poperingenaar Alain Vermeulen (BMW 323i) was meer dan gelukkig. Nadat favorieten Vanwijnsberghe (1 rondje teveel in de Wervikse rondkoers) en Stefaan Stouf (afgebroken wiel na ongeval) zich uit koers hadden gecijferd, loodste Vermeulen, bijgestaan door de ervaren Kurt Declerck, de blauwe BMW naar winst. “Vorig jaar voor het eerst in 10 jaar met Kurt gereden en gewonnen. We hadden de afspraak voor dit jaar dadelijk opnieuw gemaakt en opnieuw een geweldig resultaat. Nochtans zijn we vrijdag maar één keer over de proef gereden!” vertelde Vermeulen.
Voor de organisatie was er nog meer spannends aan de hand want ze kregen het officiële Opel Adam Junior team op bezoek, en in extremis nog de inschrijving van de Fiesta R2 van Chris Ingram. De Zweed Bergkvist, leider in de Europese tussenstand, zette de kleine R2 tussen de diverse R5’s en Lancer Evo’s op een fenomenale 4de plaats. Bergkvist moest toegeven dat het voor hem “een leerrijke dag was geweest en een goede test als voorbereiding op Ieper.”
Paul Lietaer maakte in Wervik het langverwachte debuut met zijn Subaru Legacy. In de VAS reglementering trad Lietaer aan in div. 3 klasse H maar het was meteen duidelijk dat hij veel sneller was dan de traditionele Historics van de divisie 4. Dat belooft voor het vervolg van het seizoen op Belgisch niveau want deze wagen staat nog maar aan het prille begin van zijn ontwikkeling. Het FIRC werd gewonnen door smaakmaker Alex Taylor die 16de algemeen werd.
Afsluitend was er in de rand van de rally nog de uitreiking van de “Golden Poppy Trophy”. De gouden munt kwam toe aan Val Thompson, die de oversteek maakte vanuit Engeland. “Dit betekent veel voor me”, zei de rallydame (Thompson treedt soms aan in de West-Vlaamse rally’s van het FIRC). “Mijn grootvader
sneuvelde hier. Hij staat op plak 33 van de Meensepoort in Ieper. Toen ik onderzoek deed naar mijn familiegeschiedenis besefte ik plots dat dit de streek is waar wij onze rally’s rijden. Het is zeker belangrijk voor mij want het zijn mensen als mijn grootvader die ons tenslotte de wereld gegeven hebben die we nu kennen”, aldus een geëmotioneerde Val Thompson.
De rijders voor het Vlaamse regionale rallykampioenschap spreken af op zondag 12 juli. Dan strijden ze opnieuw voor de overwinning in de TBR Rally te Roeselare.

Het Renties Racing Team presenteerde zaterdag in Wervik zijn nieuw rallywapen voor de Kenotek Ypres Rally: de gloednieuwe Ford Fiesta R5. Na een korte kennismakingsronde in het begin van de wedstrijd, verbeterden Didier Duquesne en Filip Cuvelier stelselmatig hun chrono's om uiteindelijk als tweede te finishen achter merkgenoot Davy Vanneste. Het vertrouwen voor Ieper kreeg alvast een flinke boost!
In Wervik namen Didier Duquesne en Filip Cuvelier het op tegen Davy Vanneste met een identieke Ford Fiesta R5. Voor Didier waren het de eerste meters op snelheid dit jaar.
"Ik had in de buurt van TeamFloral even met de wagen gereden, maar in feite leerde ik de Fiesta R5 pas kennen op de eerste klassementsproeven in Wervik. In de eerste ronde nam ik de tijd om de wagen te leren kennen. We zaten op ongeveer 0"5 per km van de tijden van Vanneste, die al een jaar ervaring heeft met zijn Fiesta R5. Ik reed voor de eerste keer op Pirelli's en in de tweede ronde bleek dat onze banden te heet werden. Vanneste had gekozen voor een hardere Michelin en bleef 0"5 per km sneller," vertelt Didier.

In het servicepark werden de data geanalyseerd door ingenieur Door Geusens. De set-up werd aangepast en Didier werd geadviseerd om zijn rijstijl een beetje aan te passen. Vanaf dat moment draaide de Renties Fiesta enkele snelste tijden en hield Didier gelijke tred met Davy Vanneste.

"Ik heb mijn rijstijl een beetje aangepast. Ik bleef in de bochten een versnelling hoger en hield meer snelheid in de auto in de bocht om vervolgens het koppel van de turbomotor te benutten bij het uitkomen van de bochten. Zo was ik minder agressief voor de banden. Met de nieuwe set-up waren onze chrono's meteen uitstekend. We zaten in de tijden van Davy en in vergelijking met vorig jaar reden we sneller dan Bernd Casier en Vincent Verschueren toen. Ik denk dat we een prima set-up hebben gevonden voor Ieper! De wagen geeft me in elk geval erg veel vertrouwen."

Didier Duquesne en Filip Cuvelier kunnen met vertrouwen toeleven naar de grote afspraak van het jaar in Ieper.

Ruim twee weken voor de Kenotek Ypres Rally draait niet alleen de organisatie op volle toeren om alles piekfijn voor mekaar te hebben. Ook de teams zijn zich volop aan het voorbereiden op de grote Europese afspraak in de Westhoek. Dit weekend gebruikten een aantal teams de Rally van Wervik, verreden op een boogscheut van Ieper, om zich klaar te stomen. Davy Vanneste bewees met een zege dat hij klaar is voor het treffen met de Europese top.
Voor Davy Vanneste, die in Ieper aan de start komt met een Ford Fiesta R5 geschoeid op Michelins, was deze overwinning zijn eerste algemene zege. Dat hij won voor eigen publiek, maakte het des te mooier voor de garagehouder die de voorbije jaren in Ieper telkens in strijd was voor de Top 5.
Uiteindelijk won Vanneste met 27" voorsprong op Didier Duquesne, die zijn eerste meters reed met zijn gloednieuwe Ford Fiesta R5. Duquesne reed trouwens op Pirelli's, wat ook in Ieper het geval zal zijn.
De derde plaats ging naar Victorien Heuninck, die in Ieper de Juniors in R2 wil verslaan met een Peugeot 208 R2. Deze keer toonde Heuninck zijn talent met een Mitsubishi Lancer Evo9.
Bij de voortrekkers ging Steven Dolfen, die uiterst gemotiveerd is voor de R2-strijd in Ieper, over de kop met zijn Peugeot 208. De Opel-jongere Emil Bergkvist en Marijan Griebel domineerden de strijd bij de voortrekkers. Uiteindelijk ging de zege met 3 seconden verschil naar Bergkvist, die 4de algemeen werd. Chris Ingram strandde op de 9de plaats met zijn Peugeot.
Davy Vanneste zal in elk geval met meer vertrouwen aan de start komen in Ieper dan bij voorbeeld Stéphane Lefebvre, die afgelopen weekend twee keer moest opgeven in de WK Rally van Sardinië, waarvan een keer na een koprol. Maar we zijn ervan overtuigd dat die sortie niet lang zal blijven hangen bij de Citroën-piloot die in Ieper de kleuren van Peugeot zal verdedigen...

De Kenotek Ypres Rally is niet enkel sportief een toonaangevende en vernieuwende wedstrijd op het Europese rallytoneel. Ook op andere vlakken blijft Superstage vernieuwen. De organisatie die als eerste in de Europese rallysport een klassementsproef live op televisie bracht, die als eerste en enige tijdens de wedstrijd beelden van de wedstrijd op het scherm brengt bij lokale horecazaken via een intern TV-circuit, die het gebruik van een 0-wagen om het parcours te openen introduceerde, mikt dit jaar maximaal op interactiviteit en betrokkenheid van de fans op de klassementsproeven.
De website van de Kenotek Ypres Rally volgt de actie tijdens de wedstrijd op de voet, wat vorig jaar al leidde tot ongeziene bezoekersaantallen op de website tijdens de wedstrijd. De newsfeed werd voortdurend vernieuwd, met quasi om de twee minuten een nieuwe update wanneer de wagens op de proeven aan het strijden waren.
"Dit jaar gaan we nog een stap verder en verhuist het Live News team van het perscentrum naar de Grote Markt, waar ze de enorme stroom aan informatie zullen monitoren en verwerken. De fans kunnen het team aan het werk zien terwijl het nieuws gemaakt wordt!," vertelt Jan Huyghe,

Y-reporter

Maar, er is meer. De fans zelf maken dit jaar allemaal deel uit van het team dat het nieuws maakt. Tienduizenden fans langs de proeven die de getuige zijn van de actie kunnen hun ervaringen delen met de anderen.

"Vorig jaar lanceerden we tijdens de wedstrijd een actie via Twitter om ons een toffe actiefoto te bezorgen. Het leverde een unieke actiefoto op van de sortie van Esapekka Lappi. De winnaar van de fotowedstrijd won als beloning een jas van de 50ste editie van de Ypres Rally," vertelt Frederik Debruyne, samen met webmaster Bart Geeraert de draaischijf van het nieuwsteam. "Dit jaar gaan we nog veel verder. We roepen alle fans op om het nieuws mee te maken, om ons de info heet van de naald te bezorgen en ons toffe foto's of filmpjes te bezorgen die wij dan zullen delen met alle rallyfans. Het is zeker niet de bedoeling dat we enkel foto's van crashes binnen krijgen, maar vooral foto's die de unieke beleving van de Kenotek Ypres Rally weerspiegelen."

Interessante prijzen te winnen

"In onze studio zullen we de toestroom van informatie op de sociale media en de specifieke Y-Reporter kanalen filteren en delen op de verschillende communicatiekanalen van de Kenotek Ypres Rally: de live nieuwsbox op de website, de facebookpagina, die ondertussen bijna 10.000 leden telt, en Twitter," vervolgt Bart Geeraert. "Y-reporters die mee willen doen aan onze wedstrijd, registreren alvast het e-mailadres in hun smartphone: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.!"

En, onze top Y-reporters zullen ervoor beloond worden. We voorzien een We voorzien interessante en leuke cadeaus voor de fans die ons de tofste, relevantste berichten sturen. Denk aan Kenotek Ypres Rally polo's, hoodies, jassen, boeken Ypres Rally 50 years, all stages en Vip Superstage tickets 2016.

Y-reporters maken met ons het nieuws, vanaf de shakedown in Nieuwkerke tot de finish van de 51ste Kenotek Ypres Rally via:

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. en #ypresrally op twitter.

Het Renties Racing Team reisde vorige week af naar Cockermouth in het Britse Lake District, waar het team de gloednieuwe Ford Fiesta R5 in ontvangst nam bij M-Sport. Zaterdag presenteren Didier Duquesne en Filip Cuvelier hun nieuw wapen voor de Kenotek Ypres Rally in de Rally van Wervik.
Het verhaal van het Renties Racing Team begon vorig jaar in het Vijverhof, het bekende restaurant van Filip Cuvelier in Wevelgem. De verantwoordelijken van het Wevelgemse verhuurbedrijf Renties zijn er graag geziene gasten en Filip was na een lange break (zijn laatste deelname in Ieper dateerde van 1997 toen hij Frank Mesure naar de 15de plaats navigeerde) toe aan een nieuwe uitdaging in de rallysport. Didier Duquesne en Filip Cuvelier bekroonden het debuut van het Renties Racing Team met de bloedmooie Ford Fiesta R5 in de Geko Ypres Rally 2014 met een prachtige 8ste plaats algemeen.

"Vorig jaar hebben we na Ieper nog in Kortrijk gereden met een Skoda Fabia WRC, maar voor 2015 wilden we investeren in een eigen wagen en de keuze viel op een Ford Fiesta R5. We stappen in een project van drie seizoenen. Vorige week zijn we bij M-Sport fantastisch ontvangen door Malcolm Wilson. We kregen een rondleiding in de werkplaatsen van M-Sport, waarbij we enorm onder de indruk waren van de wijze waarop een fabrieksteam in het Wereldkampioenschap een topauto bouwt. Het is echt hoogtechnologisch handwerk. We namen onze Fiesta R5, chassisnummer 114, in ontvangst en Malcolm Wilson maakte tijd vrij om samen met ons te lunchen. Een fantastische ervaring," vertelt Filip.

Afgelopen zondag arriveerde de Ford Fiesta R5 in de ateliers van TeamFloral in Roeselare en zaterdag staan Didier Duquesne en Filip Cuvelier aan de start van de Rally van Wervik, de ideale voorbereidingswedstrijd voor de grote afspraak met de Europese tenoren in de Kenotek Ypres Rally.

"We rijden in Wervik om de auto te leren kennen en om terug in het ritme te komen voor Ieper. Het resultaat op zich is van ondergeschikt belang.Voor Ieper hebben we ons in elk geval ingeschreven in het Europees kampioenschap, zodat we ook kunnen deelnemen aan de Qualifying Stage op donderdagavond in Nieuwkerke. Wanneer je met een dergelijke topwagen aan de start komt, dan wil je ook tussen de tenoren van start gaan," lacht Filip.

Afspraak zaterdag in Wervik voor de première van de nieuwe Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team!

Na de ORC hebben de piloten niet te tijd gehad op bij de pakken te blijven zitten, want 14 dagen later is het tijd om terug vol aan de bak te komen. Voor velen de absolute voorbereidingswedstrijd voor de Historic Ypres Rally!
De Belgium Ford Pinto Cup kan met trots vermelden dat er een nieuwe piloot komt kennismaken met het kampioenschap. Het is onze 1ste buitenlandse piloot die er zelfs een overzeese overstap voor over had.
De Engelsman Smith Andrew zal zo voor het eerst te zien zijn in de Cup. we willen hem dan ook met volle dankbaarheid toejuichen en veel succes toewensen. Paquot Olivier is ook terug van de partij hier in Wervik eveneens zijn speelkameraad van in de TAC Verhaeghe Koen komt terug aan de start. Aan de kop zal het er terug hard aan toe gaan met de ondertussen bekende namen als Van Wanseele Jeroen ,Olivier Kurt en ook Vannieuwenhuyse Rik zal terug op zijn elan willen doorgaan. Catteeuw Rudy kan er door onvoorziene omstandigheden niet bij zijn en zien we dus pas terug in de Omloop Van Vlaanderen begin september. Ook geen Cornelis Bert & Warnez Sam in Wervik, maar wel terug van de partij is Anckaert Christof met zijn vertrouwde Co Dierick Frederik die van de streek is en zo opnieuw een thuiswedstrijd zal kunnen rijden. Aan de motivatie zal het zeker niet liggen en zal zo terug willen meedoen voor op z’n minst een podiumplaats. Na de motor problemen bij zowel Anckaert Christof & Nemegheer Tom in de ORC willen ze dit euvel achter zich laten en terug het onderlinge duel aangaan. Nemegheer Tom winnaar van vorig jaar mag je daardoor hier in Wervik zeker nooit uit het oog verliezen. De meeste piloten hopen toch eens op een volledig droge rally om op die manier toch eens duidelijk de onderlinge verschillen te zien in normale wedstrijd omstandigheden .
Wie er nog mocht aan twijfelen dat het ook bij de Pinto rijders er hard aan toe gaat, moet het met eigen ogen komen volgen. Kom hen allen aanmoedigen langs het Parcours en in ons Pinto Dorp, dat op het Service te vinden zal zijn in Wervik op 13 juni.

Op zaterdag 13 juni zien we de 41ste editie van de Rally van Wervik. Voor de rijders is het een traditionele opwarmer voor Ieper en de Scuderia Vervica schakelde over naar een nieuwe naamsponsor. Maar het wordt ook een beladen editie want in volle voorbereidingsperiode voor de rally verloor organisator Filiep Forrest zijn zoon bij een verkeersongeval. Het evenement wordt ongetwijfeld een groot succes, getuige daarvan de inschrijvingslijst met 149 voorinschrijvingen.
Vorig jaar schakelde het Historics gedeelte van de rally over naar Motul als naamsponsor.
De invoerder van de smeermiddelen, Yves Dewulf, gaat ook dit jaar op de ingeslagen weg verder. Maar ook de overeenkomst met de hoofdsponsor GEKO nam een einde. Vanaf dit jaar wordt de wedstrijd officieel de “Woodstoxx Rally van Wervik”. Onder impuls van zaakvoerder Robbert Desmet neemt Woodstoxx, de specialist van afgewerkte houtproducten uit Menen, de fakkel over. Desmet rijdt bij gelegenheid zelf ook. Zijn oranje Opel Kadett is vooral gekend als de “uitgebouwde”
wagen uit de succesreeks “Eigen Kweek”. Ook de link met de Westhoek en de 1ste Wereldoorlog wordt verder uitgebouwd. Er komt een Golden Poppy Trofee. Ter nagedachtenis aan “den grooten oorlog” bracht het Belgische Munthuis een herdenkingsmunt uit en daarvan wordt er (bij lottrekking) één uitgedeeld aan een team dat de overtocht maakte om in Wervik aanwezig te zijn.
Elk jaar heeft de rally van Wervik wel een topper of een primeur op zijn affiche staan. Dit jaar kunnen de fans uitkijken naar het debuut van de door Didier Dusquesne aangekochte Fiesta R5 en ook Davy Vanneste komt zijn Fiesta R5 klaarstomen voor de nakende Ypres Rally. Ook Andy Lefevere zal aan de start staan met zijn Mitubishi Lancer Evo X R4 waarmee hij achtereenvolgens de Rallysprint van de Monteberg en de ORC Rally won. Lefevere mag dan ook niet onderschat worden! Podiumkandidaten kunnen we ook vinden aan de kant van Lorenzo Bossu en zijn Mitsubishi Lancer Evo7, maar ook Jimmy Taveirne (Lancer Evo9) en diverse Britse combinaties op Mitsubishi Lancers zoals Rowe-Lund, Nick West, Andrew Thomson. Opgelet ook voor de Nederlander Hoendervangers die vorig jaar in Mettet al bewees dat hij klaar is voor een regionaal podium.
Bij de Historics won Alain Vermeulen (BMW 323i) in 2014. Dit jaar krijgt hij af te rekenen met de Porsches 911 van Stefaan Stouf en Patrick Mylleville, met merkgenoot Danny Kerckhof (BMW E21), Peter Lemaihieu (Ford Escort MK2), Wim Soenens (Ford Escort MK2 BDA) en Stefaan Prinzie (Opel Ascona B). Afwachten of we het langverwachte debuut zullen zien van de Subaru Legacy van Paul Lietaer en of Didier Vanwijnsberghe zijn Toyota Celica ST 165 zal meebrengen... De Ford Pinto Cup deelnemers zullen hun eigen strijd leveren.
Ook internationaal krijgt de “kleine” rally van Wervik erkenning. Vorig jaar kwam plots het officiële Duitse Opel Adam team op bezoek. Dit jaar zal Marijan Griebel aan de start staan met een Adam R2. “We waren verrast toen we op een dag telefoon kregen om een Zweedse inschrijving te regelen”, vertelt Filiep Forrest. “Het ging om Emil Bergkvist! Hij is de leider van de Junior categorie in het Europese Rallykampioenschap.” Bergkvist treedt eveneens aan met een Opel Adam R2.
De rally van Wervik bestaat uit drie snelle klassementsproeven op Geluwe, Wervik en Kruiseke. Er worden vier rondes afgewerkt en de eerste wagen staat om 8u45 aan de start op KP Kruiseke. Dagtickets kosten 15€ en de programmaboekjes gaan voor 5€ van de hand, maar tot 12 juni kan u nog bestellen op de site en dan krijgt u het boekje bij de tickets. Het rallycentrum is gevestigd in “De Graankorrel”, het schooltje in de Magdalenastraat in het centrum van Wervik. Dankzij Patrick
Rosiers en RPR kunnen thuisblijvers alles volgen via JessFM op 89.9 FM. Afspraak op 13 juni.

Na een prachtige Sezoensrally, waarin Polle Geusens voor de derde opeenvolgende keer de snelste was in het Junior BRC, werd het team van E-Racing verrast door het nieuws dat de piloot de samenwerking beëindigt. John Eggerickx, de sterke man achter het programma van E-Racing met Polle Geusens in het Junior BRC, is erg ontgoocheld, maar tegelijkertijd klaar voor een nieuwe uitdaging.
"Een talentvolle jongere in het Belgisch kampioenschap steunen en samen strijden voor de Junior-titel, dat was mijn doelstelling. Ik geloofde in Polle Geusens, een van de snelste jonge talenten van België. We hebben samen vijf mooie wedstrijden gereden, waarbij Polle drie keer de overwinning behaalde bij de Juniors. Door een budgettair meningsverschil komt er helaas geen vervolg meer," vertelt John Eggerickx.
De zakenman die eerder al Frédéric Berville steunde, blijft wel gepassioneerd. E-Racing zal een andere jongere, die voor aanvang van het seizoen al contacten had met John Eggerickx, steunen: Joachim Wagemans.

"Er waren al plannen om samen te werken met Joachim Wagemans. We wilden een tweede Peugeot 208 R2 kopen voor Joachim. Hij zal in Ieper onze Peugeot 208 R2 besturen, nadat hij een eerste keer onze kleuren zal verdedigen in Wervik," vervolgt John Eggerickx.

E-Racing en CRLS Tegelcenter blijven geloven in jong Belgisch rallytalent.

Na de opgave in de Terre des Causses, heeft Joachim Wagemans een prima prestatie geleverd in de Rallye Antibes Côte d'Azur, een Franse klassieker die deels verreden wordt op de proeven van de beroemde Rally van Monte-Carlo. In Zuid-Frankrijk werd Joachim tweede bij de Juniors in de Peugeot 208 Rally Trophy.
"De Rally van Antibes is prima verlopen. De Peugeot 208 R2 van Pit Stop deed het prima en onze nota's waren uitstekend. Dat is niet evident op een parcours zonder rechte stukken, maar met ontelbare bochten. Je hebt er veel redelijk snelle bochten die sluiten of openen, zodat je alles goed moet beschrijven in de nota's. Hoewel we hier en daar nog wel wat tijd lieten liggen door een gebrek aan parcourskennis in vergelijking met onze Franse concurrenten, was ik heel tevreden over onze tijden. In het slot van de wedstrijd draaiden we tijden vergelijkbaar met die van Emmanuel Gascou, die vijfde werd in de Peugeot 208 Rally Trophy," vertelt Joachim.

Harde slicks

Nochtans was het voor de Belgische jongere extra lastig door een vroege lekke band.
"Reglementair mogen we maar 8 banden gebruiken en dat is krap in een wedstrijd van 200 km zoals in Antibes, waar de banden zwaar op de proef worden gesteld. Ik reed zaterdag lek achteraan, waar we de twee banden met een softe compound hadden gemonteerd. We hebben de rest van de wedstrijd afgewerkt met de zes resterende harde banden. Toen het zaterdag op de Col de Bleine heel hard regende, stond iedereen op slicks, met uitzondering van een aantal Citroën DS3's. Op die proef werd het algemeen klassement helemaal overhoop gehaald, maar ik kon de schade goed beperken, ondanks het feit dat we met harde slicks in het nadeel waren."

De remmen en banden sparen door niet te agressief aan te vallen, dat was het recept om tweede te worden bij de Juniors van Peugeot. Het mooie resultaat geeft Joachim alvast het nodige vertrouwen voor de volgende afspraak: de Kenotek Ypres Rally.

Wervik en... Ieper

"Het was een moeilijke beslissing, want de Kenotek Ypres Rally wordt samen met de Terre de Langres verreden. Maar, het is belangrijk om me in eigen land ook nog eens te tonen en Ieper blijft een topwedstrijd op de Europese kalender. In Ieper zal ik starten met de Peugeot 208 R2 van E-Racing, geprepareerd door Pevatec. Om ons goed voor te bereiden, zullen we de Rally van Wervik rijden. De volgende afspraak in Frankrijk wordt de Terre d'Auxerre."

De 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally stevent af op een topeditie. De inschrijvingen stromen vlot binnen en nu al kunnen we aankondigen dat het sportief weer een ongelofelijk sterke en boeiende editie belooft te worden. Een editie die in het teken staat van de strijd tussen enkele jonge talenten van wereldklasse tegen een aantal Belgische kleppers die de nationale trots in de Westhoek tot het uiterste zullen verdedigen.
Loix mikt op nummer 10
In afwachting van de laatste inschrijvingen die wellicht na de Rally van de Azoren binnen zullen komen, zijn we al verzekerd van de deelname van een dozijn R5's. Bij Skoda rekent men natuurlijk op Freddy Loix om het Europese debuut van de Fabia R5 met champagne te vieren. Negen keer stond Fast Freddy al op het hoogste schavotje, waarvan vier keer in de kleuren van Skoda. Loix, tevens de leider in het Belgisch kampioenschap, heeft een belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de Tsjechische R5. Reken er maar op dat de favoriet vanaf de eerste meter in de aanval zal trekken. Hopelijk komt er nog een tweede Fabia R5 aan de start...

Kevin Abbring vs Stéphane Lefebvre

Pieter Tsjoen, zelf in 2001 winnaar in Ieper en met 8 Belgische titels de meest succesvolle rallypiloot in het Belgisch kampioenschap, maakt ook een goede kans op een tweede zege in zijn thuisrally. Deze keer echter als copiloot in de DS 3 R5, naast Kevin Abbring, de piloot van Hyundai in het Wereldkampioenschap Rally. Kevin Abbring heeft nog een rekening te vereffenen met Dame Fortuna in Ieper, want vorig jaar moest hij door mechanische pech opgeven toen hij ruim aan de leiding stond.

In de Rally van Wallonië las Pieter Tsjoen nog de nota's van Stéphane Lefebvre, de Junior Wereldkampioen. Deze keer zal de jonge Fransman een concurrent zijn, want Lefebvre verschijnt aan de start met een officiële Peugeot 208 T16, het wapen waarmee Abbring vorig jaar schitterde. Een boeiende stoelendans, zeker omdat zijn copiloot, Stéphane Prévot, tijdens de vorige manche van het BRC de nota's las voor Vincent Verschueren, die in Ieper aan de start staat met zijn vertrouwde DS 3 R5...

Naast Stéphane Lefebvre, heeft Peugeot nog enkele kanshebbers in huis, natuurlijk te beginnen met Craig Breen, de huidige leider in het Europees kampioenschap, maar ook met Kris Princen, die dit seizoen Freddy Loix al wist te verslaan in het Belgisch kampioenschap en die in 2005 de Ieperse klassieker won. Verder verwelkomen we met veel plezier Bruno Magalhaes, die met de 208 T16 weer een topwagen heeft om vooraan mee te draaien.

Breen, Princen, Cherain, Casier...

DS heeft niet alleen Abbring als kanshebber aan de start, maar zeker ook Cédric Cherain, die vorig jaar een beresterke wedstrijd bekroonde met een tweede plaats en die na een bloedstollend duel met Freddy Loix de Rally van Wallonië won met zijn DS 3 R5. Maar, ook Vincent Verschueren werd niet toevallig twee keer Belgisch S2000-kampioen. Winnen in Ieper, het zou een primeur zijn voor het merk DS (logisch voor een nieuw merk), maar ook voor moedermerk Citroën.

De laatste overwinning van Ford, een vaste waarde in de internationale rallysport, dateert ook al van... 1994, toen Patrick Snijers zijn gloriejaren beleefde. Bernd Casier klokte vorig jaar, na zijn sortie op de eerste proef, enkele toptijden die het beste doen vermoeden voor dit seizoen. Laten we niet vergeten dat Bernd Casier al meermaals bewees een potentiële winnaar te zijn in Ieper. Didier Duquesne heeft geïnvesteerd in een nieuwe Fiesta R5 voor Ieper, terwijl Davy Vanneste in eigen streek ook altijd een kanshebber is voor de Top 5.

De R5's zijn op volle sterkte van de partij, maar de uitermate betrouwbare Super 2000's zijn niet kansloos, net zomin als de twee Ford Fiesta's RRC van de Ierse broers Sam en Josh Moffett. Kortom, het zal weer een strijd voor elke tiende van een seconde worden in de Kenotek Ypres Rally.