De 38ste editie van de Sezoensrally houdt vast aan zijn beproefd en succesvol recept, met een parcours van drie lussen van vier proeven, die een uitdagende combinatie bieden van stroken maaskiezel en smalle asfaltbaantjes. De compacte wedstrijd in Noord-Limburg, met Bocholt als gezellig en sfeervol rallycentrum, is een atypische rally op de Belgische rallykalender.
Die eigenheid en de verraderlijke maaskiezel wordt unaniem gewaardeerd door echte rallypiloten, die ook in delicate omstandigheden de rechtervoet beneden durven te laten.
Het WRC-trio: Princen, Bonjean, Van Loon
De oppermachtige WRC's zullen dit jaar meer moeite hebben om hun stempel te drukken op de wedstrijd, want ze zijn slechts met drie. Kris Princen is na zijn overwinningen in de TAC Rally en de Rally van Wallonië de uitgesproken favoriet met de Subaru Impreza WRC S12B, maar de Truienaar heeft de Sezoensrally nooit eerder gewonnen. Hetzelfde kan gezegd worden van David Bonjean, die dit seizoen graag zijn eerste algemene BRC-overwinning zou veroveren. In de Rally van Wallonië, waar David met een Citroën Xsara WRC aan de start stond, bewees Benoît Allart dat de Fabia WRC in elk geval een competitieve machine blijft op de Belgische rallyproeven.
Maar, het is vooral uitkijken naar de Ford Fiesta RS WRC van Erik Van Loon, die zich in de Sezoensrally komt voorbereiden op zijn thuiswedstrijd, de ELE Rally. Vorig seizoen bewees Van Loon, die tegenwoordig zijn zinnen gezet heeft op de Dakar, met een tweede plaats in Bocholt dat de maaskiezel hem geenszins afschrikt. Maar, met de Fiesta RS WRC komt hij mogelijk wat topsnelheid tekort ten opzichte van de tweeliters van Kris Princen en David Bonjean.
Loix voelt zich goed op gravel
Wie zeker geen schrik heeft van een flinke portie gravel is Freddy Loix, de autoritaire leider in het Belgisch kampioenschap, waarin de WRC's dit jaar minder punten scoren. Freddy Loix heeft trouwens in Zuid-Frankrijk recent op onverhard getest met de... Ford HRX waarmee Van Loon de voorbije Dakar speelde in de Zuid-Amerikaanse Dakar. Van de tenoren is Freddy Loix alvast de enige die de Sezoensrally al heeft gewonnen (vorig jaar) en met zijn Skoda Fabia S2000 is hij ongetwijfeld in staat om het de WRC's weer knap lastig te maken, net zoals enkele weken geleden in de Rally van Wallonië.
In het Belgisch kampioenschap staat Hermen Kobus nog steeds op de tweede plaats, ondanks een opgave in Jambes. De Nederlander, vorig jaar knap 5de tussen de WRC's toen de mechaniek het lief afweten, wil op de maaskiezel een gooi doen naar een podiumplaats met zijn snelle Fiesta S2000. Er is ook een Fiesta voor die andere titelkandidaat, Cédric Cherain, maar deze keer geen R5, maar een bescheiden R2. Cédric Cherain zal zijn punten moeten sprokkelen in Klasse RC4, de categorie van de Juniors. Jourdan Serderidis brengt wel een rasechte Ford Fiesta R5 aan de start.
Op de snelle gravelproeven kunnen de snelle Mitsubishi's zich ongetwijfeld mengen in de strijd voor de podiumplaatsen. Jonas Langenakens is traditioneel erg snel op de maaskiezel, net als Hein Jonkers en Piet Van Hoof, de winnaar van de editie 2003.
Andere snelle Lancers zijn in handen van Guillaume De Ridder, Arjan de Koning, Antoine van Ballegooijen, Martin van Iersel, Philip Barbier en Kevin Kooijman.
Patrick Snijers wil bewijzen dat de BMW heel snel is .
Vorig jaar stuurde Patrick Snijers de tweede BMW 130i van Charly Schmid naar de 7de plaats algemeen in de Sezoensrally. Deze keer zal de tweevoudige winnaar van de Sezoensrally (2002 en 2009) de lat nog wat hoger leggen met de krachtigste versie van de BMW 130i uit de ateliers van Charly Schmid, zeker na zijn sterke prestatie in de Rally van Wallonië. Net als Freddy Loix, voelt Patrick Snijers zich als een vis in het water op de maaskiezel.
"Voor mij blijft gravel de beste leerschool voor een rallypiloot. De Limburgers waren jarenlang toonaangevend in de rallysport en dat was geen toeval. Wij leerden rallyrijden op deze maaskiezel en de car control die je op die ondergrond kweekt komt altijd van pas als rallyrijder, zeker ook op asfalt. Ik geniet elke keer van de proeven van de Sezoensrally. Het blijft een unieke wedstrijd op de Belgische kalender en een afspraak die ik niet wil missen," vertelde Patrick Snijers op de persvoorstelling in Bocholt.
Met de achterwielaangedreven BMW 130i kan Snijers natuurlijk niet concurreren met de WRC's. "Nee, maar de BMW is wel een heel amusante wagen die garant staat voor spectaculaire passages. Daar komen de toeschouwers voor. In de Wallonie bleven we gespaard van kleine technische problemen en kon ik eindelijk bewijzen dat de BMW heel snel is. Dat wil ik zaterdag in Bocholt opnieuw bewijzen."
Ondertussen werkt Patrick Snijers ook al aan de toekomst. "We gaan zeker rijden in Ieper. Als het kan met een Ford Fiesta R5..."
Kris Princen voor de eerste keer met deze subaru op onverhard .
Ook na twee opeenvolgende overwinningen in het Belgisch kampioenschap blijft Peter Kaspers, de copiloot van Kris Princen, op zijn hoede voor de Sezoensrally.
"Voor mij is er geen verschil. Alle wedstrijden zijn nieuw voor mij," lacht Peter. "Maar, ook voor Kris is het geen makkelijke opdracht. We hebben nog niet met de Subaru op onverhard gereden, dus ik verwacht dat we een aanpassingsperiode nodig zullen hebben om voluit te kunnen aanvallen. Maar, ons doel is duidelijk, zoals voor de andere wedstrijden waar we aan de start komen met onze Subaru: we gaan voor de overwinning."