Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Geko Rally Ypres 2012 : Pieter Tsjoen“Net achter de fabrieksrijders finishen”

Pieter Tsjoen krijgt tijdens de Geko Ypres Rally de steun van SKODA België. Met zijn Fabia Super 2000 wil hij uiteraard zijn leidersplaats in het Belgisch kampioenschap verdedigen, maar ook zo hoog mogelijk finishen in de eindrangschikking.

De belangrijkste wedstrijd op de Belgische rallykalender, die eveneens een manche is van de Intercontinental Rally Challenge, start over enkele uren in Ieper. Een wedstrijd die Pieter Tsjoen, in 2001 winnaar in de Westhoek, voor niets ter wereld zou willen missen.“Ik wou voor de belangrijkste wedstrijd van het kampioenschap over een competitieve wagen beschikken”, benadrukt de man die goed op weg lijkt naar zijn achtste Belgische titel. “Het lag dan ook voor de hand dat ik voor een SKODA Fabia Super 2000 koos. Ik heb er één gehuurd bij de Nederlander Erik Wevers.” Afgelopen zaterdag maakte de Vlaamse zakenman tijdens een testrit kennis met het team en de auto.

Een test van een honderdtal kilometer, op een deel van een oude chronorit van de Rally van Ieper”, legt Tsjoen uit. “Een test die perfect verliep. We wisten dan ook een goede afstelling te vinden voor het differentieel en de ophanging.” Pieter Tsjoen, dit seizoen nog ongeslagen in het Belgisch kampioenschap, kon meteen de verschillen met zijn gebruikelijke WRC vaststellen.“In een Super 2000 moet je de motor vooral bij hoge toeren gebruiken, terwijl je bij een WRC meer het koppel hoort aan te spreken. Maar ik was aangenaam verrast door de wegligging van de ŠKODA. De stabiliteit in de snelle bochten is werkelijk uitzonderlijk.” En denkt de man uit de streek die kwaliteiten voluit te kunnen benutten? “Ik zal zonder twijfel enkele chronoritten nodig hebben om het volledige potentieel van deze schitterende auto te kunnen gebruiken. Bovendien moet ik ook realistisch blijven: het zal me onmogelijk zijn het tempo van professionals als Juho Hänninen en Andreas Mikkelsen aan te houden. Maar ik wil wel de beste zijn van het tweede peloton en zoveel mogelijk punten voor het Belgisch kampioenschap scoren.”

Afgelopen woensdagavond kwamen de officiële ŠKODA-rijders samen in de Duranconcessie te Ieper, om er hun laatste indrukken voor de start mee te geven: Andreas Mikkelsen: “Ik wil vooral een herhaling van vorig jaar vermijden, toen ik er in de eerste proef naast ging. Dit jaar ga ik opnieuw voor de titel in de IRC, maar tegelijk wil ik ook wel Ieper winnen. Het is en blijft tenslotte een heel prestigieuze wedstrijd.”Juho Hänninen: “Dit is een heel unieke wedstrijd. Je moet hier toch over wat ervaring beschikken om te kunnen winnen. Zelfs voor mij, die toch nogal wat rally’s op onverhard rij, is het heel indrukwekkend om in actie te komen op asfalt dat voortdurend van grip verandert. Bovendien zijn de wegen hier heel smal en dikwijls nogal hobbelig ook.”