Het verhaal van de ORC Canal Rally, gehouden op zondag 25 mei, leek wel heel erg op dat van verleden jaar. Om een tipje van de sluier op te lichten hebben we enkele woorden voor u: Melissa, Debackere, Skoda Fabia R5... Hier volgt het volledige relaas.
Een aantal dingen leken na de eerste klassementsproef logisch te zijn. Melissa Debackere, voor het eerst sinds lang in de zeer herkenbare kleuren van Stock-Depot op haar Skoda Fabia R5, en opnieuw vergezeld van Cindy Cokelaere, toonde zich de snelste. En Steve Bécaert toonde met een tweede plaats aan dat er met de EvoX nog steeds rekening dient te worden gehouden in de regionale rally’s. En hadden we vooraf ook niet ingeschat dat misschien wel het Britse Quigley duo op de Ford Fiesta Rally2 de buitenbeentjes konden worden van deze wedstrijd? Bij de krachtige BMW’s nam Braeckevelt zijn favorieten rol op en zette de E36 alvast op een vierde plaats. Maar algauw dienden de problemen zich aan. Lander Depotter verloor de turbodruk op zijn Opel Corsa Rally4, Erik Degeling kreeg motorproblemen op zijn Evo8, Xavier Beel ging vroeg van de baan met de EvoX....
Melissa Debackere echter leek immuun voor alle soorten akkefietjes en zij reeg de besttijden aan elkaar. Het zou tot de negende proef duren voordat iemand zich eens sneller toonde dan Debackere. Tegen die tijd echter hadden Debackere en Cokelaere allang het gat geslagen. Achter haar werd het vooral een strijd tussen de Evo X van Steve Bécaert en de Porsche’s. We bedoelen dan de 991 R-GT van Meulders, de 991 GT3 van Cracco en de 992 van Janssens die buiten klassement moest rijden. Maar Bécaert reed een uitstekende wedstrijd, beheerde zijn zaken goed en liet maar liefst vijf keer de tweede tijd optekenen. Hij haalde uiteindelijk de tweede plaats binnen. Op het podium kwam nog een Porsche, die van Pieter-Jan Michiel Cracco. Die had wat tijd nodig om op stoom te komen maar toonde zich in de namiddag geregeld binnen de top-5 en kwam nooit echt in de problemen. Nadat Braeckevelt uit de wedstrijd verdween werd het Thierry Cokelaere die als beste BMW rijder naar voren stapte.
Met de 1M haalde de lokale held een mooie vierde plaats en vermelden we ook nog dat Lander Depotter na zijn aanvankelijke problemen, nog een zesde plaats uit de brand kon slepen.
Bij de Historics kreeg men nog een onverwachte gast. Na zijn pech in de Sezoensrally kon Patrick Snijers niet aantreden met de beschadigde Porsche, maar ‘De Lange’ gaf wel present op een Ford Escort. Paul Lietaer ging uiteraard van start als de absolute favoriet, zeker nog na het forfait van Didier Vanwijnsberghe, maar de Polle kreeg al snel af te rekenen met een taaie Guy Anderson op een Mitsubishi Galant VR2, genavigeerd door Juha Bos. Anderson harkte al snel een voorsprong van meer dan een halve minuut bij elkaar en leek de wedstrijd in zijn zak te hebben. Het natte parcours speelde Lietaer parten. Maar Anderson ging alsnog van de baan, in de gracht, en vanaf dan was hij op achtervolgen aangewezen. Hij zou in de achtste proef uiteindelijk de handdoek in de ring gooien. Ook Nick Toorré, die zich met de Ford Sierra Cosworth in de namiddag steeds nadrukkelijker in de top-3 toonde, kwam met de schrik vrij toen hij een verlichtingspaal raakte en diende op te geven. Lietaer, die op een opdrogende baan steeds sneller ging, reed ondertussen naar een comfortabele zege bij de Historics, en naar de winst bij de Oldtimers (Divisie 4). Snijers erfde dan de tweede plaats, maar met meer dan anderhalve minuut achterstand kon ook hij niet veel meer verhopen. Hij moest zich immers nog verdedigen tegen een opzittende Bjorn Huyghelier en Mario De Pestel op de Mitsubishi WRX STi. Die wisselden een aantal proeven stuivertje met Snijers maar uiteindelijk pakte Patrick de tweede plaats bij de Historics en bezorgde de nieuwgebouwde Escort bij zijn vuurdoop ook de tweede plaats bij de Oldtimers. Huyghelier en De Pestel werden derde en de winnaars in de Divisie 5, Youngtimers. Een mooie wedstrijd ook in Divisie 1-2 voor Catelin en Vandenbussche, die na aanvankelijke duels met Feys en Verlinde uiteindelijk het gat
konden slaan en de winst konden opstrijken. Met Feys-Verlinde op de tweede plaats en Derez-Vromman op de derde plaats kregen we hier een volledig podium aan Renault Clio Rally 5 wagens!