Cédric Cherain heeft in de A&D Omloop van Vlaanderen zijn tweede overwinning van het seizoen behaald, nadat hij ook de snelste was in de Rally van Haspengouw. Deze keer was Hyundai-rijder mentaal bijzonder sterk, want hij reed beheerst en foutloos naar de overwinning, ook al bleef Jos Verstappen hem de ganse wedstrijd onder druk zetten. Omdat Cédric Cherain ook nog de snelste was op de afsluitende powerstage in Rumbeke, scoort hij het maximum van de punten voor het kampioenschap. De vice-kampioen van 2023 doet weer helemaal mee in de titelrace.
Voor 2 van de 3 titelkandidaten begon de wedstrijd in mineur. Maxime Potty, de regerende kampioen, ging van de baan op de tweede proef in Koolskamp met de Toyota Yaris GR van Lifelive: "Ik trapte te hard op het rempedaal en daardoor blokkeerden de wielen. We schoven tegen een stapel dakpannen en de radiator was stuk."
Niels Reynvoet, de winnaar van 2023, legde zijn Skoda Fabia RS op de flank in een veld op dezelfde proef. De toeschouwers kregen de auto weer op de baan, maar het kostte de leider in het kampioenschap wel meer dan 3 minuten. Reynvoet reed een knappe inhaalrace van de 55ste naar de 5de plaats, maar de 5de tijd op de finale powerstage was toch een teleurstelling. "Dat foutje op KP 2 was te wijten aan het feit dat ik een band voor droog weer moest monteren vooraan na een lekke band op de openingsproef. De wagen vond geen grip in de natte, gladde remzone. De rest van het weekend hebben we hard gereden en goede tijden geklokt, al was het moeilijk om gemotiveerd te blijven wanneer je niet meer strijdt voor de zege. Het doel, oprukken naar de 5de plaats, is behaald, maar op de laatste proef bleek dat ik niet genoeg ervaring met de Skoda heb om op een deels nat parcours maximaal aan te vallen," aldus Niels Reynvoet, die leider blijft in het kampioenschap met 110 punten. ...
De grote winnaar was natuurlijk Cédric Cherain, die sinds 10 jaar niet meer gereden had in Roeselare. "Na die 2de proef was het een duel tussen Jos Verstappen en mij voor de zege. Ik stond na de openingsdag 1"3 voor hem, maar toen maakte hij een klein foutje in Houthulst, wat hem 13" kostte. Vanaf dat moment ben ik blijven aanvallen om geconcentreerd te blijven, maar wel met een kleine marge omdat ik zeker geen foutje wilde maken. Ik bleef Jos onder druk zetten en ik bleef gecontroleerd aanvallen, want in Ieper vonden we een set-up voor de Hyundai die me veel vertrouwen geeft. Ja, met deze 30 punten blijft alles mogelijk in het kampioenschap. De volgende twee rally's, de East Belgian Rally en de Spa Rally, zijn mijn lievelingsrally's. Als ik die win, dan is de titel binnen. Ik blijf erin geloven!," aldus winnaar Cédric Cherain.
Jos Verstappen kon vrede nemen met de tweede plaats. "Kijk, soms zijn er dagen dat er niet meer in zit. Ik heb het ganse weekend alles gegeven. We hadden de snelheid, maar ik heb een paar kleine foutjes gemaakt, zoals die schuiver deze ochtend in Houthulst en een klein foutje op de Zoning, waar ik lek reed. Het niveau ligt gewoon erg hoog en ik had het gevoel dat we op het maximum van het potentieel van de Skoda zaten," vertelde Jos Verstappen.
Voor de derde plaats werd nog hard gebikkeld tussen Vincent Verschueren en Bjorn Syx, allebei met een Citroën C3 Rally2. Met vier snelste tijden, zijn eerste in het Belgisch kampioenschap, naderde Syx tot op 5" van Verschueren, maar die hield stand en werd derde.
"Ik moest iets doen en heb voor de laatste proef de dempers wat zachter gezet. Ik had niet het gevoel harder te rijden dan op de andere proeven, maar deze keer was ik wel sneller dan Bjorn," aldus Verschueren, die opgelucht was na deze mooie derde plaats.
Bjorn Syx was ook tevreden. "Die snelste tijden geven me veel voldoening, want het bewijst dat we de snelheid hebben om de echte toppers te evenaren en zelfs te kloppen. Die bevestiging doet deugd. Voorlopig hebben we nog niet de beste set-up in proeven met veel haakse situaties, waar de Citroën nog onderstuur heeft. Daar moeten we nog aan werken," aldus Syx, die in Roeselare genavigeerd werd door Rik Snaet.
De 5de plaats ging naar Niels Reynvoet, voor Gunther Monnens, die opnieuw indrukwekkende tijden klokte met zijn Porsche 991 GT3, waaronder zelfs een snelste tijd op de Zoning, ondanks een gebroken uitlaat. Lander Depotter was de revelatie van de wedstrijd met de officiële Renault Clio Rally3. De 21-jarige ex-winnaar van de Clio Trophy hield heel wat Rally2-rijders achter zich en klokte knappe tijden. Thibault Mazuin, in een nieuwe Skoda Fabia RS, Enzo Ide, die zijn debuut maakte in het Belgisch kampioenschap, en streekrijder Frank Mesure, die op zijn 60ste eens wilde proeven van het rijden met een Rally2, maakten de top 10 vol.
Enzo Ide, die genavigeerd werd door Pieter Tsjoen, zelf 8-voudig Belgisch rallykampioen, was heel enthousiast over zijn kennismaking met de rallysport. "Dit is zoveel meer dan hard rijden met een auto. Er komt zoveel meer bij rally kijken. Het is echt een teamsport en de navigator heeft een enorm groot aandeel in een succes. Je moet als rijder 100% vertrouwen hebben in de nota's en in je copiloot. Ik mis nog ervaring, want het was de eerste keer dat ik naar nota's moest luisteren. Pieter Tsjoen heeft me heel goed geholpen en gecoacht. Dat was ook de reden waarom ik met hem wilde rijden, want zijn ervaring is van onschatbare waarde. Maar, wat een mooie sport! Ik ben onder de indruk van de snelheid op de kleine baantjes, de moeilijkheidsgraad, het teamwerk en het feit dat er zoveel bij komt kijken," aldus Enzo Ide.
In het Junior BRC boekte Maxime Decock zijn eerste overwinning, nipt voor Jonas Dewilde. In de Clio Trophy domineerde Nard Ippen de wedstrijd. Leny Cols werd tweede na een late sortie van Benoit Verlinde. In Historic was Paul Lietaer eens te meer oppermachtig.
Minder geluk was er voor een aantal tenoren die vroegtijdig moesten opgeven, zoals Andy Lefevere, van de baan op KP 2, Nicola Stampaert (2x van de baan, maar telkens weer herstart), Roger Hodenius (van de baan KP 7), Emile Breittmayer (differentieel KP 16) en Jimmy D'hondt (van de baan KP 19).
Juniors: Maxime Decock boekt zijn eerste Junior-zege.
Eindelijk is Maxime Decock beloond voor zijn knap seizoen in het Junior BRC. De jonge Opel-rijder uit Komen was dit seizoen al meermaals de evenknie van Junior-kampioen Jonas Dewilde, maar telkens ging er wel iets mis, mechanische pech of een foutje, zoals die sortie op de allerlaatste proef in de Rallye des Ardennes, waar de overwinning ook wenkte. Deze keer bleef Maxime foutloos en pakte hij samen met navigator Tom Buyse verdiend zijn eerste Junior BRC-zege.
"Deze overwinning doet echt deugd, want ik was er al een paar keer dichtbij. We hebben hier vanaf vrijdagavond heel hard gereden. Omdat Jonas bij winst de titel op zak zou hebben, heeft hij ook alles gegeven. We hebben allebei de ganse wedstrijd op de limiet gereden. Ik ben trots op deze overwinning, want dit is de thuisrally van Jonas Dewilde en hij heeft hier al 4 of 5 keer gereden. Voor mij was het mijn eerste deelname aan de Omloop van Vlaanderen," vertelde Maxime Decock.
Voor Jonas Dewilde moet het titelfeest nog even wachten, maar met een 2de plaats deed hij ook een goede zaak. "We reden hier met een nieuwe Opel Corsa Rally4, die al een tijdje stond te wachten bij Orfys. Het was nipt om de auto op tijd ingeschreven te krijgen. Pas vrijdagmiddag ontvingen we de platen uit Oostenrijk. Het was een felle strijd met Maxime. Omdat de nieuwe Corsa toch nog niet optimaal afgesteld stond, hebben we een paar foutjes gemaakt. In Houthulst ging ik even rechtdoor en in Passendale heb ik vanochtend ook een foutje gemaakt," verklaarde Jonas Dewilde, tweede met zijn Opel Corsa Rally4 op 27".
Leny Cols, de zoon van Larry, was de snelste bij de Clio-rijders in RC5, na de diskwalificatie van Nard Ippen. De jonge Cols profiteerde in de slotfase van de sortie van Benoit Verlinde, die op de laatste proef van de baan ging maar toch de finish haalde, en van een dubbele lekke band voor Thomas Martens. Door die incidenten werd Lyssia Baudet nog vierde in het Junior-klassement met haar Clio Rally5.
Historics : Paul Lietaer oppermachtig.
In de A&D Omloop van Vlaanderen stond er weer geen maat op het fenomeen Paul Lietaer in het Historic-klassement. De 67-jarige snor nam vrijdagavond meteen de leiding. Na de vroege opgave van Dirk Deveux, die met zijn Ford Sierra Cosworth als enige enigszins in de buurt kon blijven, domineerde Lietaer de wedstrijd om met 9'50" voorsprong te winnen.
Na het forfait van Nick Toorré (auto niet klaar) en de opgave om technische redenen van Dirk Deveux, zocht Paul Lietaer al snel een referentie buiten het Historic-startveld. Het resultaat: een 13de plaats algemeen, tussen de Rally2's van Richard Pex en Joep Lüth en voor de winnaar van de M-Cup, Wouter Lievens. "Ik heb me een beetje gericht op de Porsches en de BMW's, om toch enige competitie te vinden. De snelste Porsche van Gunther Monnens was een klasse apart, maar de BMW's en de andere Porsches kon ik wel hebben. We hebben ons geamuseerd op de gladde proeven," vertelde Paul Lietaer.
Voor de tweede plaats werd een spannend duel uitgevochten tussen Koen Verhaeghe, de leider in het kampioenschap, en Olivier Breittmayer, die uiteindelijk met zijn Ford Escort Mk1 aan de start kwam. het was Verhaeghe die op de snelle proeven afstand kon nemen en die opnieuw een flinke stap zette richting eerste Belgische titel. "Ik ben al 4 keer VAS-kampioen geweest, maar dit zou een eerste Belgische titel zijn in mijn 21ste seizoen als rallyrijder. Een volledig BRC rijden vergt wel wat meer tijd, maar de nationale rally's zijn ook een serieuze uitdaging die voorbereiding vergen. Ik zal ook de East Belgian Rally rijden," vertelde Koen Verhaeghe uit Zwevezele, die hier een thuisrally reed. "Ik heb zelfs de proef van Koolskamp gerealiseerd voor de organisatie. Door mijn lokale contacten, is het gelukt om een toelating te krijgen voor die proef die unaniem in de smaak viel bij de rijders. Het ziet er goed uit in het kampioenschap."
Olivier Breittmayer werd derde op 50" van Verhaeghe met een gelijkaardige Escort Mk1. "We hebben heel lang haasje-over gespeeld met Koen. Het was heel plezant, maar uiteindelijk heeft hij het verschil gemaakt op de snellere proeven zoals Houthulst en Passendale. We hadden graag met onze BMW M3 E30 gereden, maar het motorprobleem is nog niet opgelost."
Stefaan Crombez werd vierde met zijn Opel Kadett, voor Marijn Hoens, Dominiek Kindt en Jozef Lapeire.
Masters: Jos Verstappen veruit de snelste Master.
Met een tweede plaats algemeen, op 33" van winnaar Cédric Cherain, was Jos Verstappen opnieuw een van de smaakmakers in de vijfde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1. In het klassement voor Masters (50+ piloten) scoorde Jos Verstappen weer het maximum van de punten, al ligt de Nederlander niet wakker van die bekroning. Hij kwam in Roeselare gewoon aan de start om te winnen.
"Het is duidelijk dat het altijd mijn ambitie is om te winnen, maar soms moet je vaststellen dat het niet lukt. Vrijdagavond was ik heel tevreden dat we op 1"3 van Cédric Cherain stonden, want in regen en wisselvallig weer mis ik nog wat ervaring. Het leek me ook beter om op zaterdag de weg niet te moeten openen. Maar, zaterdagochtend miste ik een rempunt op de eerste proef wat 13" kostte. In de namiddag liet ik een keer de motor afslaan, wat een 6--tal seconden kostte, en op de Zoning reed ik lek toen ik een muurtje raakte. Soms wil ik het misschien te hard, waardoor ik kleine foutjes maak. Hoe dan ook, deze tweede plaats blijft mooi en ik moet Cédric Cherain feliciteren, want die ging heel hard en bleef foutloos," vertelde een oprechte Jos Verstappen, die zich helemaal gegeven heeft in Roeselare.
De tweede plaats in de BRC Master Cup ging naar Frank Mesure, de garagehouder uit Izegem die voor zijn 60ste verjaardag eens proefde van een Skoda Fabia Rally2 van de eerste generatie. Hij had absoluut geen spijt van die keuze, want hij eindigde op een mooie 10de plaats, voor die andere lokale routinier, Bert Coene.
"Het is natuurlijk een droom om met zo een Skoda Rally2 te kunnen rijden. De wagen was redelijk makkelijk onder controle te krijgen. Fred Miclotte had me verteld dat deze versie van de Skoda ideaal was voor een eerste kennismaking. De efficiëntie van een Rally2 is indrukwekkend. Het ging steeds beter en ik heb me geamuseerd," vertelde Frank Mesure.
Bert Coene werd derde in zijn thuisrally. "Op de technische proeven draaiden we goede tijden, maar op de snellere proeven, zoals Passendale, merkten we dat we vermogen te weinig hadden. Er is een update voor de motor beschikbaar, maar die gaan we pas tijdens de winter monteren," vertelde Bert, die Richard Pex klopte. De Nederlander verloor vrijdagavond heel wat tijd in een veld bloemkolen in Koolskamp. Richard Pex werd 12de algemeen, net voor Paul Lietaer, die weer op indrukwekkende wijze de snelste was in Historic met zijn Opel Ascona 400. Thierry Cokelaere, tweede in de M-Cup, werd 6de bij de Masters, voor Xavier Dekeyser, die tweede werd in klasse RC3 na jonge revelatie Lander Depotter.
2WD : Christiaan Spelmans neemt de leiding.
De regerende kampioen in de 2WD Trophy heeft in de 7de manche van het seizoen, de A&D Omloop van Vlaanderen, dan toch opnieuw de leiding genomen in de tussenstand van de 2WD Trophy. Na een tweede plaats in Haspengouw achter Bruno de Wilde, nam Eddy Buntinx dankzij de punten in klasse NAT3 de leiding in de 2WD Trophy, maar in Roeselare was de Alkenaar al toe aan zijn 7de wedstrijd. Daarom kon hij niet meer maximaal scoren, maar moest hij zijn slechtste resultaat in mindering brengen. Buntinx heeft dan ook slechts 19 in plaats van 40 punten gescoord, terwijl Christiaan Spelmans de maximale 50 punten pakt, goed voor de leidersplaats met 196 punten. Verdiend ook, want in de A&D Omloop van Vlaanderen kwam niemand in de buurt van de Clio-rijder. Spelmans eindigde met zijn Clio op straatbanden op de 28ste plaats algemeen... een klein kwartier voor zijn dichtste achtervolger in de 2WD Trophy, Christophe Blanckaert. Eddy Buntinx werd derde, omdat Stefaan T'joens ook van de baan ging en een herstart maakte.
"In de 2WD Trophy was er helaas te weinig concurrentie voor ons. Dat maakt het soms wel frustrerend, want ik wil graag aanvallen en ik kon me soms meten met enkele modernere Clio's Rally5, maar uiteindelijk moest ik wel denken aan de punten. In feite is die puntentelling niet correct, want door het magere startveld in de Trophy en de punten in zijn klasse, scoort Eddy telkens veel punten, terwijl hij altijd op minuten wordt gereden. Maar goed, ik denk dat we hier onze snelheid wel getoond hebben," vertelde Christiaan Spelmans.