Jarenlang markeerde de Rally van Staden met 15 augustus de “half oogst”. Covid perikelen en nadien de WK status van de Ypres Rally noodzaakten de organisatie om af te wijken van dit stramien. De wedstrijd heeft ondertussen zijn nieuwe thuis op de kalender gevonden, nog steeds “ergens” rond het midden van augustus. De Automobielclub van Staden organiseert dit jaar op zondag 11 augustus.
Het moet gezegd: aan populariteit boette de Rally van Staden niet in. Ook anno 2024 kan men beschikken over een voorlopige deelnemerslijst met nu al 114 wagens. Wie mogen we zoal verwachten? Wel, er is Chris Van Woensel, die er ondertussen een gewoonte van heeft gemaakt om in Staden zijn welgekende Mitsubishi Lancer WRC van stal te halen. Ook bij de kanshebbers zit Kurt Boone, die opnieuw de Mitsubishi Lancer aan de start brengt, maar we hoeven er u na de TBR wellicht amper op te wijzen wat hij met die machine allemaal vermag... En dan is er nog Nederlander Richard Pex, met een Skoda Fabia Rally 2. Hou hem zeker in het oog want hij zal worden bijgestaan door Roeselarenaar Thijs Ozeel, die tegenwoordig zeer goed in de markt ligt voor succes. Vreemde eenden zijn er ook nog in de bijt. Wat te denken van Enzo Ide, aan boord van een Toyota Yaris GR? ......
Maar daar eindigt de pret natuurlijk niet in Staden. Zoals steeds kan het publiek terecht aan het podium onder de kerktoren, pal in het midden van het centrum met alle horeca en voorzieningen binnen handbereik. En op de baan is er naast de strijd om de zege natuurlijk ook nog steeds het gevecht voor de VAS-punten, de strijd om de winst bij de Historics en de mooie en spektaculaire passages, zoals steeds verzorgd door een vloot aan BMW’s in diverse kleuren, maten en gewichten. Het belooft een zeer open strijd te worden aangezien er weinig nationale rijders present tekenen en een aantal kleppers (nog?) niet op de startlijst voorkomen. Zeggen we maar een Andy Lefevere, Gunther Monnens, Stefaan Stouf of een Paul Lietaer...
Vorig jaar in Staden.
Wie van Andy Lefevere of Paul Lietaer zou de Rally van Staden voor een vijfde keer op zijn naam schrijven? Dat was de vraag vorig jaar. Paul Lietaer kende met de Ascona 400 remproblemen, maar zag concurrent Cedriek Merlevede uitvallen en kon in de namiddag Nick Toorré bijbenen en voorgaan om in de slotfase de wedstrijd te controleren. Andy Lefevere was bij de “moderne” de torenhoge favoriet met de VW Polo GTI R5 en maakte die rol ook helemaal waar. Hij nam al van bij het begin van de wedstrijd afstand van de achtervolgers en geregelde regenbuien maakten dat Gunther Monnens en de Porsche GT3 moesten inleveren terwijl ze hun tweede plaats moesten verdedigen tegen een opzittende Chris Van Woensel en de Mitsubishi Lancer WRC. Zo kregen we één jaar geleden dus op het eindpodium twee winnaars, die elk vijf keer de winst in de Rally van Staden op het palmares mochten zetten...