De 70ste editie van de Rallye des Ardennes opende het Belgisch kampioenschap Divisie 2. De klassieker in Dinant werd gewonnen door Jos Verstappen, die op zijn 51ste zijn tweede overwinning in het BRC veroverde, nadat hij vorig jaar de beste was in de East Belgian Rally. Vorig jaar klopte hij vice-kampioen Cédric Cherain. Deze keer klopte de vroegere F1-coureur titelverdediger Maxime Potty, met wie hij de leidersplaats in het Kroon-Oil BRC deelt.
40 teams gingen vanochtend van start in deze Rallye des Ardennes. Het regende lichtjes, wat de wegen extra verraderlijk maakte. Jos Verstappen zette de eerste snelste tijd op de tabellen, maar daarna nam Bastien Rouard de leiding over. In een regio waarin hij opgroeide en waarin hij vaak trainde als wielrenner, liep Rouard een halve minuut uit. Vorig jaar was hij ook al tweede in de Rallye des Ardennes en deze keer leek hij uitzicht te hebben op de zege. Tot hij net halfweg de rally af te rekenen kreeg met lekke banden.
"Ik reed eerst in Falmagne twee banden vooraan lek, waarna we op de verbinding richting de start van de proef van Fonds de Leffe merkten dat opnieuw een band druk verloor. Omdat we maar twee reservewielen hadden, moest ik opgeven...," aldus een aangeslagen Bastien Rouard. ......
Jos Verstappen nam de leiding over en met 7 snelste tijden op 12 proeven zette de Nederlander in zijn Skoda Fabia RS de wedstrijd helemaal naar zijn hand. Samen met navigator Renaud Jamoul boekte hij zijn tweede overwinning in het BRC en zijn tweede zege op twee weken tijd, nadat hij vorig weekend ook de Rally van Hannuit won.
"Het was mijn eerste deelname aan de Rallye des Ardennes, dus moest ik in de eerste ronde even zoeken naar de grip op deze proeven. Ik had op de eerste proef een leegloper en we schoven even rechtdoor op de derde proef. Vanaf de tweede ronde, toen het droog was, ging het veel beter. We namen de wedstrijd in handen en pakten een mooie zege," vertelde Jos Vertappen.
Maxime Potty strandde met zijn Citroën C3 Rally2 op de tweede plaats op 37"5. "We verloren te veel tijd in de eerste ronde, toen ik niet tevreden was over de afstellingen in de regen. Bij watergladheid reageerde de auto soms bizar. Ik had te weinig vertrouwen en verloor de aansluiting. Ik moet gewoon toegeven dat Jos Verstappen vandaag heel sterk was. Ik kon zijn tijden benaderen, maar mijn achterstand goed maken zat er nooit in," aldus Potty.
Roger Hodenius moest zich in de laatste ronde nog reppen om de derde podiumplaats vast te houden. Hij hield 8"5 over op Sébastien Bedoret, die een geweldige inhaalrace reed na een lekke band in de openingsronde.
"Ik had vanochtend problemen om in het ritme te komen," vertelde Roger Hodenius. "We gingen in de eerste ronde twee keer van de baan, waarvan een keer best hard tegen een muur. Ook in de tweede ronde maakte ik een schuiver. Dus, vandaag hadden we wat geluk nodig om te finishen. Toen het droger werd, zat de snelheid er wel goed in op deze snelle en moeilijke proeven."
Sébastien Bedoret stuurde de oudste van de Skoda Fabia's naar een knappe vierde plaats, voor Thibaud Mazuin, die zijn doel, de top 5, bereikte. Nicola Stampaert opende zijn seizoen in het BRC met een mooie 6de plaats, nadat hij in de slotronde de maat kon nemen van Jourdan Serderidis, eerder al tweevoudig winnaar van de wedstrijd.
Op de voorlaatste klassementsproef liet Maxim Decock, die de ganse dag de wedstrijd domineerde in de klasse RC4 met zijn Opel Corsa Rally4, de zege in Divisie 2 en in het Junior BRC door de vingers glippen. De piloot uit Komen schoof van de baan. Daardoor ging de zege in Divisie 2 en in het Junior BRC naar regerend Junior-kampioen Jonas Dewilde in een gelijkaardige Opel Corsa Rally4.
"Vandaag was Maxim Decock de snelste en hij verdiende de overwinning, maar hij heeft zich laten verrassen. Ons doel was om zoveel mogelijk ervaring op te doen met de Opel Corsa Rally4 om klaar te zijn voor de start van de Stellantis Cup in de Rally van Wallonië. Dat is alvast goed gelukt," vertelde Jonas Dewilde.
In Historic ging de zege naar Christophe Leclercq in zijn BMW 323i, na de vroege opgave van Frank Jorissen met motorproblemen. In de 2WD Trophy was David Delvigne voor eigen publiek de snelste met zijn bescheiden Nissan Micra.
Jonas Dewilde leider in het Kroon-Oil BRC Divisie 2
De Rallye des Ardennes was de eerste wedstrijd van het nieuwe Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. In dit kampioenschap scoren de wagens uit de topklassen van het Belgisch rallykampioenschap, de zogenaamde Rally2's en GT's, geen punten. In de Rallye des Ardennes werd de openingswedstrijd van Divisie 2 gedomineerd door de tenoren van het Junior-kampioenschap. Uiteindelijk ging de overwinning naar Jonas Dewilde met zijn Opel Corsa Rally4.
De wedstrijd ging van start met lichte regen en er werd verwacht dat enkele streekpiloten sterk voor de dag zouden komen, maar competitieritme bleek dan toch de doorslag te geven. Van bij de start namen twee jongeren de wedstrijd in handen, ook al kwamen ze voor de eerste keer aan de start in Dinant. Jonas Dewilde, genavigeerd door Jens De Splenter, realiseerde de eerste snelste tijd, maar vanaf de tweede proef nam Maxim Decock, met Tom Buyse als navigator, het commando over. Decock ging met een halve minuut voorsprong de slotronde in, maar op de voorlaatste proef liet hij zich verrassen en ging hij van de baan.
"Ik was nochtans niet aan het pushen," vertelde de jonge piloot uit Komen. "De ganse dag reden we onze eigen wedstrijd en ging het echt uitstekend. De proeven waren nochtans heel snel en uitdagend."
Jonas Dewilde kreeg de overwinning in de schoot geworpen door het foutje van zijn concurrent. "Ik moet toegeven dat Maxim vandaag gewoon de snelste was. Ik had Maxim liever op de proeven geklopt dan op deze manier te winnen. In het begin van de wedstrijd moest ik wel even wennen aan de hoge snelheden op deze proeven. We hebben ook gewerkt aan de afstellingen met het oog op de start van de Stellantis Cup, want in snelle waaiers wilde de achtertrein wel eens uitbreken en dat gaf geen vertrouwen," vertelde Decock.
Thierry Schloesser, die in extremis zijn inschrijving voor het BRC nog in orde bracht, pakte met zijn Ford Escort Mk2 de tweede plaats in Divisie 2. "Ik had gehoopt om eindelijk eens op droog weer te kunnen rijden met deze Escort, want dan komt de motor pas helemaal tot zijn recht. Met 308 pk en een sequentiële bak, is dit een heel plezante wagen om te besturen, zeker op snelle proeven zoals hier. Ik mikte op een top 15 algemeen. De Top 10 overtreft mijn verwachtingen," aldus de Luxemburger.
De 35-jarige Jérôme Septon, een man van de streek, stuurde zijn Peugeot 208 Rally4 naar de derde plaats, voor Corentin Fiasse, de derde jongere aan de start, met eveneens een 208 Rally4. Fiasse, die ook zijn debuut maakte op deze proeven, verloor door twee schuivers in de openingsronde meteen de aansluiting met de koplopers.
Valery Revillod bekroonde zijn test met het oog op de start van de Clio Trophy met een mooie 5de plaats, voor Steven Spittaels, die zijn nieuwe 208 Rally4 kwam testen voor de Stellantis Cup. De 7de plaats in Divisie 2 ging naar de bescheiden Nissan Micra van streekpiloot David Delvigne, tevens winnaar in de 2WD Trophy.
Decock domineert, Dewilde scoort
"De prijzen worden pas aan de meet verdeeld." Niemand die het gezegde beter kent dan Maxim Decock, want net zoals in de Rally van Haspengouw werd hij niet beloond voor een erg sterke wedstrijd in de Rallye des Ardennes. De overwinning ging voor de tweede keer op rij naar Junior-kampioen Jonas Dewilde.
Nadat Maxim Decock op de eerste proef nog een halve seconde moest toegeven op Jonas Dewilde, nam hij vanaf de tweede proef het commando over. Met zijn Opel Corsa Rally4 nam de jonge piloot uit Komen een kleine halve minuut voorsprong op kampioen Jonas Dewilde.
"Het is onze eerste deelname hier en de klassementsproeven zijn erg snel. Dat ligt me wel. Ik ben niet overdreven aan het pushen, maar de tijden zijn prima. Na een leegloper heb ik in Chevetogne het verschil gemaakt. Vorig jaar zat ik ook regelmatig in de tijden van Dewilde, maar toen kon ik het door pech vaak niet omzetten in een resultaat. Dat was ook het geval in Haspengouw. Hopelijk lukt het deze keer wel," vertelde Decock halfweg de wedstrijd.
Helaas, op de voorlaatste proef liet de leider zich verrassen in een gladde remzone. De groene Opel Corsa Rally4 schoof van de baan, waardoor Jonas Dewilde de maximale punten scoorde voor het Junior BRC.
"Vandaag was Maxim sneller," gaf Jonas toe. "Maar, we pakken voor de tweede keer de maximale punten, wat een prima start van het seizoen is. In de eerste ronde maakte ik een foutje op de tweede proef en gingen we even rechtdoor in Chevetogne, waar ik wel een tiental seconden verspeelde. De achtertrein brak ook een paar keer uit aan hoge snelheid, wat ook geen vertrouwen gaf. We hebben de afstellingen aangepast, maar de kloof met Maxim kreeg ik niet meer gedicht."
Corentin Fiasse, die ook voor de eerste keer de Rallye des Ardennes reed, verloor de aansluiting in de eerste ronde. "We gingen op de openingsproef even rechtdoor, wat 20" kostte, en daarna miste ik mijn rempunt in de gladde remzone in Chevetogne waar ook Jonas in de fout ging. Wij schoven op de talud en ik vreesde dat we lek stonden of schade hadden. We zijn gestopt om de auto te checken en zo verloren we uiteindelijk meer dan 2 minuten. De aansluiting met Maxim en Jonas was weg. Uiteindelijk ben ik wel blij met de 2de plaats bij de Juniors en vooral met de extra kilometers die we maakten met het oog op de start van de Stellantis Cup in de Rally van Wallonië," verklaarde Corentin Fiasse, tweede in de tussenstand van het Junior BRC met deze extra score behaald in Divisie 2.
Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 50; 2. C. Fiasse 18
Historic: Christophe Leclercq amuseert zich.
In Historic telde de Rallye des Ardennes, de openingsmanche van het Kroon-Oil BRC Divisie 2, slechts twee deelnemers. Er werd vooral uitgekeken naar de tijden van Frank Jorissen met zijn Opel Ascona 400, die zijn wagen voor dit seizoen in een prachtige zwarte kleur heeft gezet, met gouden letters. De Limburger nam meteen de leiding in de wedstrijd, maar na de vierde proef, Fonds de Leffe, moest hij zijn wagen aan de kant zetten met motorstoringen.
"Omdat we de Haspengouw misten, kwamen we hier aan de start om nog een extra resultaat te scoren voor het Historic-kampioenschap, want ik wil dit jaar een gooi doen naar de titel. Het ging prima en we hadden na 4 proeven al 1'20" voorsprong op onze enige concurrent, maar bij de finish van de vierde proef hoorden we een vreemd geluid in de motor. Na contact met motorbouwer Gerent werd beslist de auto aan de kant te zetten om de motor niet helemaal stuk te rijden," aldus Frank Jorissen.
Op dat moment had ook Christophe Leclercq al kopzorgen. Zijn BMW 323i kampte met koppelingsproblemen. "Ik weet niet of we het einde van de wedstrijd zullen halen. De koppeling ontkoppelt niet helemaal, zodat de wagen altijd vooruit kruipt wanneer ik de koppeling in trap. Vervelend, maar we hopen toch de finish te halen."
Dat zou uiteindelijk wel lukken. Bovendien gaf de 50-jarige Christophe Leclercq met zijn 2,3 zescilinder nog heel wat spektakel om zijn fans te vermaken. De winnaar in Historic werd 24ste algemeen.
Jos Verstappen pakt de dubbel
In de Rallye des Ardennes scoorde Jos Verstappen een prachtige dubbel. Hij won niet alleen de strijd in de Master Cup, de competitie tussen rijders die de 50 al gepasseerd zijn, maar hij hield ook alle jongere piloten achter zich om de algemene overwinning te veroveren. In de Master Cup was het zijn tweede zege op rij, want ook in Haspengouw scoorde hij het maximum.
"Natuurlijk wil ik winnen. Dat zit gewoon in mijn natuur. Ik zoek altijd de competitie op. Winnen, daarvoor doen we mee," vertelde Jos Verstappen eerder op de dag. Samen met zijn kameraden neemt hij trouwens het volledige podium in. Richard Pex werd immers vierde in Dinant, waardoor hij oprukt naar de tweede plaats bij de Masters, voor Roger Hodenius en Fred Miclotte, die beiden 18 punten op hun naam hebben.
Roger Hodenius was tevreden met zijn eerste punten van het seizoen. "Dit snelle parcours was niet eenvoudig. In de eerste ronde had ik twee keer geluk toen we van de baan gingen. Daarna liep het beter en stelselmatig kwam het ritme terug. In het donker kwam Sébastien Bedoret nog opzetten, maar we hielden 8" over."
Richard Pex amuseerde zich met zijn Skoda Fabia RS. Hij eindigde in het spoor van Jourdan Serderidis, tweevoudig winnaar van de Rallye des Ardennes, die met de VW Polo GTI op de derde plaats eindigde bij de Masters.
Steven Spittaels, in Haspengouw nog navigator van Gino Bux, eindigde op de vijfde plaats met zijn nieuwe Peugeot 208 Rally4, één plaatsje voor de Peugeot... 205 GTi van Olivier Saucez. Christophe Leclercq, Eddy Buntinx en Patrick Gaethofs, die opnieuw moest starten na een opgave wegens een cardanbreuk, sloten de stand bij de Masters af.
Foto: BRC