Op zaterdag 16 maart opent de Rallye des Ardennes het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. Dat betekent dat de Rally2-piloten, zoals titelverdediger Maxime Potty, wel strijden om de algemene dagzege, maar ze scoren geen punten in het Divisie 2 kampioenschap. Daarin gaat de strijd aanstaande zaterdag wellicht tussen de BMW van Jonathan Wiart en de snelste voortrekkers, waaronder de Opel Corsa van Junior-kampioen Jonas Dewilde.
Nadat het kampioenschap vorige week de Aarova Oudenaarde Rally verloor, staan er nog 5 manches op de kalender van het Kroon-Oil BRC Divisie 2. De eerste wedstrijd is de 70ste editie van de Rallye des Ardennes, de opvolger van het Circuit des Ardennes. De overige manches op de kalender zijn de TAC Rally en de Div2-nevenwedstrijden in de Rally van Wallonië, de Ardeca Ypres Rally en de Spa Rally (telkens de langste dag van de wedstrijd). De 4 beste resultaten zullen meegeteld worden in de eindstand van het kampioenschap.
In Divisie 2 scoren de klassen RC2 en RGT geen punten. Net zoals vorig seizoen in de Cup, zijn de krachtige achterwielaandrijvers belangrijke kanshebbers op de overwinning. In deze Rallye des Ardennes wordt die favorietenrol opgenomen door Jonathan Wiart met zijn BMW M3. Hij neemt het op tegen een aantal snelle voorwielaandrijvers van het type Rally4, waaronder de Opel Corsa's Rally4 van Junior-kampioen Jonas Dewilde en Maxim Decock. Lokale held Jérôme Septon is met zijn Peugeot 208 Rally4 ook een serieuze kanshebber, net als Corentin Fiasse en Steven Spittaels, in Haspengouw nog de navigator van Gino Bux. Een outsider in deze categorie is zeker de Toyota GT86 SC van Dirk Verhaert. ......
In totaal telt het startveld 41 deelnemers voor de BRC-manche. Iedereen start trouwens met gelijke kansen, want het parcours is quasi volledig vernieuwd. De wedstrijd gaat zaterdag 16 maart om 7h33 van start op het podium in Dinant. De wedstrijd telt drie ronden van 4 klassementsproeven, Custinne (5,85 km), Falmagne (9,48 km), Chevetogne (18,03 km) en Fonds de Leffe (10,80 km), samen goed voor 132 km tegen de chrono. De winnaar zal om 19h07 op het finishpodium langs de Maas in Dinant gehuldigd worden.
Sterke concurrentie voor kampioen Maxime Potty
De Rallye des Ardennes is zaterdag de eerste wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. De top van de affiche wordt ingenomen door 9 wagens van de topklasse Rally2. Hun rijders kunnen in één wedstrijd van Divisie 2, de Rallye des Ardennes of de TAC Rally, een 8ste resultaat scoren dat mee ingebracht kan worden naast de 7 resultaten die ze kunnen behalen in Divisie 1.
Om het in mensentaal te zeggen: het zijn de Rally2-bolides die ongetwijfeld voor de algemene overwinning gaan strijden op de snelle proeven rond Dinant. Maxime Potty, regerend Belgisch kampioen en knap tweede in Haspengouw op 3 seconden van winnaar Cédric Cherain, is met zijn Citroën C3 de logische favoriet. In deze regio moet hij wel rekening houden met Bastien Rouard, die vorig seizoen een erg knappe tweede plaats behaalde met zijn Hyundai achter de Georg Linnemae uit Estland. Een derde kanshebber op de zege is Jos Verstappen, de Nederlander die afgelopen weekend met zijn Skoda Fabia RS de snelste was in Hannuit.
Aan outsiders geen gebrek. Denk maar aan Sébastien Bedoret, in Haspengouw nog ouvreur van Verstappen en deze keer een serieuze concurrent in een Skoda van SXM. Bedoret heeft zeker de snelheid, maar heeft hij ook het ritme om meteen vooraan mee te doen. Jourdan Serderidis, die zijn schouders mee onder dit evenement zet, staat opnieuw met de Volkswagen Polo GTi Rally2 aan de start. Nog een kanshebber op een dichte ereplaats.
Thibaud Mazuin wil in zijn Skoda Fabia de aansluiting maken met de kopgroep. Dat is zeker ook de ambitie van Roger Hodenius, die aan zijn seizoen begint in Dinant, en van Nicola Stampaert, die deze week de nieuwe decoratie van zijn Skoda presenteerde. Richard Pex kan een goede zaak doen in het Master-klassement, al zal hij dan vooral af moeten rekenen met zijn "makkers" Jos Verstappen en Roger Hodenius, maar ook met Jourdan Serderidis.
Kortom, met 41 ingeschreven deelnemers ontbreekt het aan kwantiteit op de affiche, maar niet aan kwaliteit, want vooraan zal het hard gaan op de snelle, uitdagende proeven van de 70ste Rallye des Ardennes.
Fiasse vervoegt Dewilde en Decock bij de Juniors.
Zaterdag wordt de 70ste Rallye des Ardennes gereden in Dinant. De wedstrijd staat op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. Dat betekent dat de wedstrijd in principe niet meetelt voor het Junior BRC. Maar, de deelnemers mogen in de loop van het seizoen één score inbrengen behaald in een wedstrijd van Divisie 2.
In Dinant komen drie jongeren aan de start die punten willen scoren voor het Junior BRC. Na zijn overwinning in Haspengouw, heeft Jonas Dewilde, de titelverdediger, al heel wat vertrouwen opgedaan aan het stuur van zijn Opel Corsa Rally4. Maar, het spannende duel in de Rally van Haspengouw bewees ook dat Maxim Decock een gooi kan doen naar de overwinning met eenzelfde Opel Corsa Rally4. De West-Vlaming had zich aanvankelijk ingeschreven voor de Rallye du Touquet, verreden tijdens hetzelfde weekend, maar hij zal toch aan de start komen in Dinant.
De twee Opel-rijders krijgen weerwerk van de 25-jarige Corentin Fiasse, die met zijn Peugeot 208 Rally4 de proeven van de Rallye des Ardennes zal ontdekken.
Frank Jorissen aan de start in Dinant.
De Rallye des Ardennes vormt zaterdag de openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap Divisie 2. De wedstrijd staat niet op de kalender van het Historic Belgian Rally Championship, maar deelnemers aan het Historic BRC mogen één resultaat inbrengen van een D2-wedstrijd. Zeker wie niet van de partij was in de Rally van Haspengouw, kan een bijkomend resultaat in de eindafrekening wel gebruiken.
Dat geldt voor Frank Jorissen, die we aan de start hadden verwacht in Haspengouw met zijn Opel Ascona 400 in de legendarische Colsoul-kleuren. Jorissen krijgt in Dinant weerwerk van Nick Geelen met een BMW M3 E30 en vooral van streekrijder Christophe Leclercq, die met een BMW 323i aan de start verschijnt. De vierde deelnemer in Historic is de Brit Jeff Wakefield met een kleine Peugeot 205 GTi.
Na de Rally van Haspengouw was de einduitslag in Historic een tijdje opgeschort, maar na een grondige nakeuring werd de Opel Manta A van Nick Hoens helemaal conform bevonden. Hoens pakte een knappe tweede plaats en de zege in HRC4, op amper 25" van de BMW van algemeen winnaar Olivier Breittmayer. Michael America uit Landen moest tevreden zijn met de derde plaats, voor Koen Verhaeghe in zijn gekende Ford Escort Mk1.
Jos versus Jourdan bij de Masters.
Met de Rallye des Ardennes staat zaterdag de eerste wedstrijd van het Kroon-Oil BRC Divisie 2 op het programma. In Dinant wordt in de eerste plaats gestreden voor de titel in Divisie 2, maar ook in Divisie 1 mogen de deelnemers één resultaat inbrengen behaald in een wedstrijd van Divisie 2. Vandaar dat de piloten die de kaap van 50 jaar bereikt hebben, ook in Dinant zullen strijden voor punten in de BRC Master Cup.
Het belooft alvast een boeiende strijd te worden. Jourdan Serderidis, tweevoudig winnaar van deze wedstrijd en vooral ook een belangrijke mecenas van de organisatie, heeft in elk geval de meeste ervaring op de snelle klassementsproeven rond Dinant, waar hij vorig jaar zelfs voormalig Wereldkampioen Ott Tänak aan de start bracht. De Belgische Griek won in 2023 het Master-klassement en ook deze keer zal hij zijn kansen verdedigen met een VW Polo GTI Rally2.
Het grootste weerwerk mag hij verwachten van de Nederlanders, te beginnen met Jos Verstappen, die de proeven van de Rallye des Ardennes zal ontdekken. Verstappen, leider in de Master Cup, heeft afgelopen weekend nog extra vertrouwen getankt met een mooie zege in Hannuit. Ook Roger Hodenius, vorig seizoen lange tijd in de running voor de Master-titel, is van de partij in Dinant. Hij mist wellicht nog wat competitieritme om meteen vooraan mee te doen. Ook Richard Pex kan met zijn Skoda Fabia RS interessante punten scoren voor de Master Cup.
Naast Frank Jorissen, favoriet in Historic met zijn Opel Ascona 400, brengt Dirk Verhaert een heel interessante Toyota GT86 SC R3 aan de start. Het betreft een echte fabriekswagen, gebouwd door TTE, met achterwielaandrijving.
Foto : BRC