Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

East Belgian Rally 2023: Jos Verstappen wint de thriller met slechts 0.5 seconde voorsprong op Cédric Cherain.

De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd pas in de slotmeters beslist. Cédric Cherain en Jos Verstappen maakten er een absolute thriller van. Na 140 km tegen de klok, bedroeg het verschil amper 0”7 in het voordeel van de Nederlander. Op de allerlaatste proef realiseerde Cédric Cherain opnieuw de snelste tijd, maar hij kon maar 0”2 van zijn achterstand goedmaken. Zo won de 51-jarige Jos Verstappen, die pas vorig jaar in de rallysport debuteerde, voor de eerste keer een manche van het Belgisch kampioenschap met zijn Skoda Fabia RS Rally2.
Jos Verstappen nam met vier snelste tijden in de tweede ronde de leiding over van Cédric Cherain, maar in de slotronde werd het nog erg spannend. In het donker hield hij net 0”5 over op Cherain. “Een halve seconde, dat is hoe Max het ook wel eens doet,” lachte de pa van de tweevoudige F1-wereldkampioen. “Max heeft de eerste helft van de wedstrijd gevolgd, maar ondertussen ligt hij wel te slapen, want er is 7 uur tijdverschil met Japan. Weet je, ik had eigenlijk niet gedacht dat ik dit seizoen al zou kunnen strijden tegen een ervaren topper als Cédric Cherain, zeker niet omdat hij de proeven hier als zijn broekzak kent, maar dankzij de perfecte nota’s van Renaud, mijn navigator, heb ik veel progressie gemaakt. Zelfs in het donker had ik het vertrouwen in de nota’s om maximaal te blijven aanvallen. Ook onze ouvreur Gino Bux heeft weer prima werk geleverd. Echt, dit is een overwinning van een gans team,” vertelde Jos Verstappen. ......

Cédric Cherain was ontgoocheld, maar tegelijkertijd ook tevreden dat hij tot de finale van het seizoen in de Spa Rally in de running blijft voor de titel. “Ik heb op de laatste proeven mijn grenzen verlegd. We hadden de afstellingen veranderd en de auto meer “racing” afgesteld, met ook een hardere bandencompound. Dat werkte, maar het was net niet voldoende. Jammer, maar sneller kon echt niet meer…”
De leider in het kampioenschap, de 23-jarige Maxime Potty, moest op KP 4 opgeven. Door een kapotte aandrijfas verloor hij even de controle over de Citroën, waardoor de C3 met de achtertrein een boordsteen raakte en de ophanging achteraan brak. Met 146 punten houdt Maxime Potty nog 23 punten voorsprong over op Cédric Cherain, terwijl er in Spa nog 30 punten te verdienen zijn…
Niels Reynvoet stuurde zijn Citroën C3 Rally2 naar een prima derde plaats op 52”: “Ik had niet de parcourskennis om het tempo van Verstappen of Cherain een ganse rally te volgen. Ik heb een vlot ritme gereden zonder te veel risico’s te nemen. We doen een mooie zaak in het kampioenschap.”
De vierde plaats op 1’24”5 ging naar Charles Munster in de tweede Hyundai i20 N Rally2 van BMA. Een knappe prestatie van de 22-jarige: “Toch wil ik altijd meer. Ik ben wel tevreden over mijn tijden en met de vierde plaats, maar mijn doel is om de kloof met mijn teamgenoot Cédric te verkleinen. Alleen mag ik niet vergeten dat dit mijn eerste jaar is met een Rally2…”
Tobias Brüls realiseerde zijn beste prestatie in het Belgisch kampioenschap met een vijfde plaats op 1’53”0 in zijn thuisrally, voor Bastien Rouard op 2’00”5, die na vier maanden inactiviteit wat tijd nodig had om opnieuw de snelheid van het begin van het seizoen te vinden.  De top 10 werd vervolledigd door Emile Breittmayer, de Pool Jaroslav Koltun, Mats Van den Brand, winnaar in de M-Cup, en Nicola Stampaert. 
Cédric De Cecco opende met een knappe vierde tijd, maar hij moest zijn Citroën meteen aan de kant zetten met een kapotte waterpomp. In de slotronde ging hij opnieuw van start om ervaring en ritme op te doen. Roger Hodenius eindigde ook via een herstart, nadat hij van de tabellen verdween door een kapotte batterij. 
In Historic ging de zege en de titel naar Rainer Hermann met zijn BMW M3 E30. In het Junior BRC was Tom Heindrichs veruit de snelste. De lokale jongere was trouwens ook de beste in de Stellantis Motorsport Rally Cup Belux. En in de Clio Trophy ging de overwinning en de titel naar Lander Depotter, al was Pierre-Manuel Brasseur de snelste op de proeven. De titel in de M-Cup was voor Philip Lommers, hoewel die over de kop ging. Zijn titelconcurrent Franky Boulat ging wat later ook van de baan, waardoor de titel alsnog naar de Lommelse meubelhandelaar ging. 
Afspraak in het laatste weekend van november voor de Spa Rally waar de titelstrijd in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship definitief beslist zal worden tussen Maxime Potty en Cédric Cherain. 

JUNIORS:

In het Junior Belgian Rally Championship kwam Jonas Dewilde als kersvers kampioen aan de start van de voorlaatste manche van het Kroon-Oil BRC. In de East Belgian Rally streden de jongeren in de eerste plaats voor hun klassement in enerzijds de Stellantis Motorsport Rally Cup en anderzijds in de Clio Trophy Belgium. 
De wedstrijd werd van start tot finish gedomineerd door Tom Heindrichs. In eigen streek reed hij niet alleen 2’43” weg van zijn dichtste achtervolger bij de Juniors, maar hij reed ook de internationale referenties Julian Wagner en Marijan Griebel naar huis. 
“Ik ben bijzonder blij met de tijden die we vandaag gereden hebben. Ik had dit zeker niet verwacht. In de eerste ronde kon ik een klein verschil maken omdat ik een hardere compound gebruikte voor de banden vooraan,” vertelde Tom Heindrichs, de halfbroer van Thierry Neuville die ook in het Belgisch kampioenschap Cross Car de kleuren van Lifelive verdedigt. 
De tweede plaats ging naar Maxim Decock, ook al met een Opel Corsa Rally4. “We hebben een mooie wedstrijd gereden, maar Tom was een klasse apart. Ik werd hier voor de eerste keer genavigeerd door Tom Buyse, omdat mijn vaste navigator Bert Feys om medische redenen forfait moest geven. Hopelijk kunnen we in Spa weer samen rijden, al wil ik Tom zeker bedanken voor zijn invalbeurt.”
De derde plaats ging naar Lander Depotter, met een minimaal verschil van 7”4 op Pierre-Manuel Brasseur, die door een foutje bij het inklokken een minuut straftijd kreeg. Daardoor won Depotter ook de Clio Trophy. “Ik was vandaag niet de snelste met een Clio Rally5, maar er zijn in de rallysport ook andere regels die het resultaat kunnen bepalen. Toen ik een mooie voorsprong had na die straftijd, heb ik die marge gecontroleerd,” verklaarde Depotter.
Pierre-Manuel Brasseur was furieus en zwaar ontgoocheld. “Nee, ik heb geen fout gemaakt en mijn navigator ook niet, daar ben ik zeker van. Alleen zijn we machteloos tegen het woord van een official…”
Op de allerlaatste proef wipte Brasseur nog voorbij Benjamin Bosseloir naar de vierde plaats. De zesde plaats van Loïc Dumont was ook een aangename verrassing. “Na het seizoen als navigator van Tom Rensonnet in het WRC, reed ik hier nog eens zelf met een Clio Rally5, puur voor het plezier. Ik heb me echt geamuseerd en na 2 jaar niet gereden te hebben ging het vlotter dan ik had verwacht.”
Lyssia Baudet werd in de kleuren van het RACB National Team zevende. “Dit was een heel mooie afsluiter van ons seizoen. We hebben de wedstrijd afgesloten zonder schrammetje op de auto en zonder foutje. Bovendien maakte ik in elke ronde progressie,” vertelde Lyssia, die hoopt op een vervolg in de nationale driekleur, tevreden. 
Corentin Fiasse werd 8ste, voor… kersvers kampioen Jonas Dewilde, die voor de gelegenheid de Renault Clio Rally5 testte van Orfys. “Ik moet zeggen dat ik de overstap van de Rally4 naar de Rally5 moeilijker vond dan verwacht. Met de Clio Rally5 moet je nog zuiverder rijden dan met de Rally4, want je hebt niet het vermogen om na de bocht meteen weer snelheid te maken. Waarschijnlijk zal ik volgend jaar mijn titel verdedigen en af en toe misschien eens proeven van een Rally3…”

HISTORIC:

In het Historic Belgian Rally Championship werd de titelstrijd in de voorlaatste wedstrijd, de East Belgian Rally, beslist. Na de opgave van titelrivaal Dirk Deveux, had de 65-jarige Rainer Hermann aan een tweede plaats voldoende om zijn eerste Belgische titel veilig te stellen. 
Op de snelle en natuurlijke klassementsproeven van de East Belgian Rally, showden de BMW M3 E30’s nog maar eens hun snelheid. Aanvankelijk nam de Ier Donagh Kelly de leiding in handen, maar de viercilinder onder de motorkap van zijn BMW verloor water, waardoor hij de wagen aan de kant moest zetten. Daarna nam Christophe Merlevede het commando definitief over. Bij zijn eerste deelname pakte de BMW-rijder uit Poperinge meteen de overwinning.
“Een deelname aan de East Belgian Rally stond al lang op mijn verlanglijstje. Ik was al eens ingeschreven, maar toen moest ik om familiale omstandigheden verstek geven. Ik ben wel onder de indruk van het parcours. Echt snelle proeven en toch technisch. Alle respect trouwens voor Rainer Hermann, die tweede werd. Ik heb serieus moeten trappen om hem achter mij te houden. Rainer is op zijn 65ste een fenomeen in eigen streek,” lachte Merlevede.
In de titelstrijd was Dirk Deveux de enige die Hermann nog van de titel kon houden, maar de Ford-rijder moest zijn Sierra weer met technische averij aan de kant zetten. Deze keer kampte hij met elektronische problemen. Drie overwinningen en evenveel opgaves betekende het einde van de titelkansen van Dirk Deveux. Zo pakte Rainer Hermann, de enige in de Top 15 van het Historic BRC die punten scoorde, met een tweede plaats op 51”1 de titel. 
“En daar hebben we hard voor moeten werken,” genoot de veteraan van zijn titel. “Op de shakedown braken we de motor. Mats heeft de motor uit zijn E30 laten halen en het team heeft de motor overgebouwd in mijn wagen. De auto was vrijdagavond om 20h rijklaar. Gelukkig is het gelukt. Ik was ooit eens vice-Belgisch kampioen. Dit is mijn eerste Belgische titel. Mooi.”
Streekgenoot Reiner Feltes stuurde zijn Ford Escort naar de derde plaats, voor merkgenoten Eric Duthoit en Pierre-Louis Delettre. Eric Louies werd met zijn Opel Ascona zesde.