Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally de Wallonie 2023: Maxime Potty pakt 3de zege van het seizoen in het BRC.

Maxime Potty en Renaud Herman hebben hun derde overwinning behaald in het Belgian Rally Championship 2023. Na de Rally van Haspengouw (2de plaats, maar maximum score in het BRC), de South Belgian Rally en de TAC Rally, vergroten Maxime Potty en Renaud Herman met hun Citroën C3 Rally2 van PH Sport hun voorsprong in het kampioenschap. 
"Echt, het was spannend. Zeker het einde van de wedstrijd. Het ging heel hard. Door een foutje kwam Cédric Cherain terug tot op 0"2 met nog vier proeven te rijden, maar ik heb nooit een hachelijk moment gehad… ook al ging het erg snel," vertelt Maxime Potty, zuinig met zijn emoties zoals altijd.
Nadat op de eerste proef zondagochtend autoritair leider Cédric De Cecco door een motorpanne moest opgeven, nam Potty de leiding over, maar Cédric Cherain zette hem onder druk. 
In de finale was Cédric Cherain de grote verliezer, want hij ging op dezelfde plaats als enkele uren eerder Thibaud Mazuin aan hoge snelheid van de baan. Opgave voor de Hyundai-rijder die een slechte zaak deed in het kampioenschap. In de bijzonder intense eindsprint, deed Sébastien Bedoret uiteindelijk de beste zaak. Hij pakte de tweede plaats. Een resultaat dat hij zaterdagochtend niet voor mogelijk hield. .......

"Zeker niet, gelet op mijn gebrek aan ritme en kennis van de wagen. Op de voorlaatste proef verloor ik even het vermogen, maar na een dubbele "reset", was de panne plots verholpen en kon ik de laatste proef op een normale manier afwerken," vertelde Bedoret. Deze keer had hij het geluk aan zijn zijde. Dat kon niet gezegd worden van Niels Reynvoet, die de ganse wedstrijd in duel was met Bedoret. Reynvoet verloor een wiel op de allerlaatste klassementsproef. De Citroën-rijder bereikte Jambes op drie wielen… Het sportreglement van het BRC en de sportcode zijn op dat vlak duidelijk. Er volgde een harde… uitsluiting voor de sympathieke en getalenteerde Oost-Vlaming. 
Daardoor kon John Wartique, auteur van een mooie forcing in het slot van de wedstrijd, waardoor hij uiteindelijk 0"6 voor Romain Delhez eindigde, de derde podiumplaats pakken. Een mooie bekroning voor de circuitracer die steeds meer neigt naar het rallywerk. De vierde plaats van Romain Delhez is ook een stunt, want de Porsche-piloot domineerde het ganse weekend de categorie voor GT's. "Sommige proeven waren in het voordeel van de Porsche, maar andere proeven zeker niet. Zeker de laatste twee proeven op zondag, met wat stroken onverhard, waren niet gunstig voor onze 991 GT3. Ik heb echt moeten knokken. En gisteren verloor ik op de Citadel op twee passages 35 seconden op mijn rechtstreekse concurrenten, omdat onze Porsche enkel achterwielaandrijving heeft. Maar goed, de wagen stond dit weekend op punt en ik heb me geamuseerd!"
Christophe Verstaen was ook blij met het verloop van de wedstrijd. Hij pakte een mooie vijfde plaats bij de subtoppers van de topklasse Rally2. Hij eindigde voor Emile Breittmayer (Skoda) en Tobias Brüls (Citroën C3). Minder geluk was er voor Junior Planckaert, die moest opgeven in de slotronde. Daar had Olivier Collard, 2de in RGT, van kunnen profiteren om in de Top 10 te eindigen, maar de Porschist kreeg een straftijd van 5 minuten wegens een onregelmatigheid bij het markeren van de banden (zoals dat gisterenavond het geval was bij Corentin Fiasse). Daardoor zakte Collard naar de 12de plaats terug. 
Verder was er een knappe prestatie van Tom Boonen, die zijn debuut met een Skoda Fabia Rally2 bekroonde met een plaats in de Top 10, ondanks een indrukwekkende schuiver tegen een strobaal. Bastien Rouard (Hyundai), die heel veel had verwacht van zijn thuisrally, moest door lekke banden en een sortie tevreden zijn met een plaats in de top 15. Een schrale troostprijs.
In Rally4 was er een overtuigende overwinning van Steve Fernandes (Renault Clio), terwijl Emile Tollet (Porsche) de snelste was in Historic.

JBRC

Drie jongeren gingen dit weekend de uitdaging van de Rally van Wallonië aan, maar het geluk stond dit weekend niet aan hun zijde. Geen enkele Junior haalde de finish.

Fraser Anderson nam zaterdagochtend meteen de leiding in handen, maar bij het begin van de tweede ronde liet de Brit zich verrassen. In Nettine-Mohiville ging hij met zijn Ford Fiesta Rally4 over de kop. 
Een proef verder moest Maxim Decock zijn Opel Corsa Rally4 aan de kant zetten met een gebroken aandrijfas. Corentin Fiasse leek de zege in de schoot geworpen te krijgen, maar de Peugeot 208 Rally4 verscheen zondagochtend niet meer aan de start. 
"We kregen een straftijd van 5 minuten wegens het gebruik van een verkeerde... balpen voor het invullen van de bandenkaart. De  inkt, die niet uitwisbaar mag zijn, zou niet conform geweest zijn. Onze argumenten kregen geen gehoor en daarom beslisten we niet meer te starten," aldus Corentin Fiasse.
Maxim Decock ging zondag wel opnieuw van start, maar opnieuw moest de Opel-rijder opgeven met een gebroken aandrijfas. 
"De Rally van Wallonië brengt me duidelijk geen geluk," aldus Maxim. "Na onze zware sortie vorig jaar, breken we nu twee keer een aandrijfas. Dat overkwam me ook in Tielt. Er moet een ander probleem zijn, want dit is niet meer normaal..."

Hopelijk hebben de jongeren wat meer geluk in de Sezoensrally op 20 mei.

Klassement Junior BRC : 1. B. Verlinde & J. Dewilde 43 punten ; 3. L. Depotter 33 ; 4. L. Baudet 30 ; 5. P-M. Brasseur 28 ; 6. T. Heindrichs 25 ; 7. F. Anderson, A. Duville 18 ; 9. M. Decock 15 ; 10. L. Dhaene 14 ; 11. C. Fiasse 12 ; 12. T. Vronen 8 ; 13. V. Soupart 6 ; 14. N. Bruyneel 2 

HISTORIC :

Emile Tollet was al eens derde en tweede in de Rally van Wallonië. Deze keer mocht de 66-jarige Emile Tollet op het hoogste schavotje stappen na een Rally van Wallonië die slopend bleek voor de Historic-deelnemers. 

Dirk Deveux maakte aanvankelijk zijn favorietenrol waar, maar zaterdagavond verdween de Ford Sierra Cosworth van het toneel na mechanische problemen in Natoye. Op dat moment leek Olivier Saucez met zijn Peugeot 205 GTi het commando over te nemen, maar zondag werd de Peugeot-rijder geschrapt uit de categorie Historic. Een aantal onderdelen bleken niet conform het Historic-reglement, waarna de Peugeot werd ingedeeld in NCM...

De 66-jarige Emile Tollet, die al twee dichte ereplaatsen behaalde in de Wallonie, stuurde zijn rode Porsche naar een mooie overwinning. Daarmee werd de eerste samenwerking met Isi Lemahieu, de vroegere navigator van Michel Vandergeeten, meteen bekroond. "Nochtans was het niet eenvoudig, want ik ken geen Nederlands en voor Isi was het de eerste keer dat hij de nota's in het Frans moest lezen. Ik dacht trouwens al dat de Peugeot 205 niet in onze categorie paste. Ik reed op een paar proeven tijden in de buurt van de Sierra van Deveux, waarbij ik ruim 200 km/h haalde op de rechte stukken, maar die kleine Peugeot bleef sneller. Dat klopte niet," lachte de flamboyante Tollet.

Dirk Vermeersch werd op bijna 6 minuten tweede in Historic met zijn Fiat 124 Abarth. Eindelijk kon de Antwerpse wijnbouwer zijn tweeliter gebruiken. Pierre-Louis Delettre, genavigeerd door Pascal Lopès, werd derde in zijn Ford Escort Mk1, voor Olivier Breittmayer, die zaterdag het grootste deel van de proeven miste na een gebroken versnellingsbak op de openingsproef. Maar, het zilvergrijze juweeltje, een ex-Carlos Sainz Porsche 911 SC, van Olivier Breittmayer werd toch nog naar de vierde plaats gestuurd op... 1h12' van winnaar Tollet.

BRC MASTERS : Jimmy D'hondt ging met een achterstand van 15" van start en daardoor moest hij vanaf de eerste ronde in de achtervolging op Porsche-piloot Olivier Collard. Het duurde echter tot... na de finish voor hij de Porsche-piloot van de leidersplaats kon verdringen. Het werd een verrassende overwinning voor de regerende Master-kampioen, die met deze overwinning aan de leiding komt in de BRC Master Cup, samen met Roger Hodenius.

In principe was Etienne Monfort de enige 50er die net als D'hondt met een Rally2 van start zou gaan. Maar, Monfort was te snel tijdens de verkenningen, waardoor hij niet van start kon gaan (rijbewijs ingetrokken). Ook Jimmy D'hondt moest met een straftijd van 15" aan de wedstrijd beginnen. Via een onbemande camera werd immers vastgesteld dat de Master een passage te veel (twee passages toegelaten) had afgewerkt tijdens de officiële verkenning van een proef. 

Die 15" kreeg Jimmy bijna gedicht op Olivier Collard in de openingsronde, waarin Collard geen stuurbekrachtiging had op zijn Porsche 997 GT3, een wagen die hij pas had aangekocht. "Het is de ex-Zimmer Porsche. De set-up stond echter niet goed. Bij elke remzone dook de neus te fel. De auto is veel te soepel afgesteld. Bovendien viel de stuurbekrachtiging uit," aldus Collard na de openingslus. De Porsche-rijder herpakte zich en stuurde zijn 997 GT3 naar een knappe 9de plaats, ondanks het zware onverhard op zondag. "Ik begrijp de organisatoren niet. De moderne rallywagens zijn echt niet gemaakt voor die onverharde stroken. Onze Porsche kreeg echt harde klappen. Andere rijders braken een velg of reden lek. Echt, elke zware klap kost ons 1.000 euro aan schade, terwijl die onverharde stukken sportief zeker geen meerwaarde zijn..."

Olivier "Flash" Collard leek de Master Cup te winnen, maar hij kreeg een tijdstraf van 5 minuten omdat zijn bandenkaart niet conform was ingevuld. Daardoor schoof Jimmy D'hondt onverhoopt nog door naar de winst in de Master Cup. "Nadat ik gisteren door een schuiver anderhalve minuut verloor, ging het vandaag een stuk vlotter. Het vertrouwen was terug, maar natuurlijk kon ik geen anderhalve minuut goed maken op Collard. Deze zege doet wel deugd," aldus Jimmy.

Omdat Dirk Deveux zaterdag moest opgeven, pakte Emile Tollet, winnaar in Historic, de derde plaats, op ruim 14 minuten, voor Dirk Vermeersch. Raymond Vanderlinden werd 5de voor Olivier Breittmayer, die zijn prachtige Porsche 911 SC naar de 6de plaats stuurde op... anderhalf uur na een herstart wegens een gebroken schakeldoos zaterdagochtend op de openingsproef.

Foto: BRC