Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

WRC Ypres Rally 2022: Kan Thierry Neuville opnieuw de Belgische manche van het WK naar zijn hand zetten?

Vorig jaar mocht de Ypres Rally voor de eerste keer de wereldtop van het FIA World Rally Championship verwelkomen. Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe domineerden de wedstrijd en ze maakten er voor eigen publiek een Belgisch rallyfeest van. Maar, Craig Breen, in 2019 al winnaar in Ieper, bleef dicht in de buurt. De vraag is hoe groot het thuisvoordeel is van Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe.

"We kwamen vorig seizoen helemaal niet in de problemen. De verschillen waren nooit groot, maar ik moest wel minder risico's nemen dan de concurrenten. Met onze ervaring op dit parcours, kunnen we slechte koorden, waar je een risico hebt op lekke banden, vermijden," vertelt Thierry Neuville. "Maar, je mag het voordeel zeker niet overdrijven. Er zijn WRC-manches die ik veel meer heb gereden dan Ieper." .......

Teamgenoot Ott Tänak, afgelopen weekend nog winnaar in Finland, heeft de voorbije jaren in Estland zelf ondervonden wat een thuisvoordeel is, al werd hij dit jaar wel verslagen door "inwijkeling" Kalle Rovanperä. "Vorig jaar zag je duidelijk dat Craig en Thierry een klein voordeel hadden. Op dit niveau zijn de verschillen altijd klein, maar ze waren wat meer in hun sas. Ik wist niet wat ik kon verwachten en ik had vooraf gedacht dat het moeilijker zou zijn. Het leek soms op Duitsland. Dit jaar zal hun voordeel merkelijk kleiner zijn. We weten nu wat we mogen verwachten, dus het zal een plezante strijd worden. In elk geval is Ieper ideaal voor de hybride Rally1. Door de lange remzones zullen we telkens vermogen regenereren, waardoor we de boost hebben bij het uitkomen van de bochten," voorspelt Ott Tänak, die in Finland thuisrijder Rovanperä van de zege hield. 

"In Finland heb ik echt geen thuisvoordeel," lacht Kalle Rovanperä, de leider in het kampioenschap. "Die gasten hebben veel meer deelnames aan mijn thuisrally op hun actief dan ik. Wat Ieper betreft, was ik vorig jaar de beste van de nieuwkomers. Dat geeft me vertrouwen voor dit jaar, want ik weet nu dat ik hard kan gaan op deze asfaltbaantjes."

Elfyn Evans werd vorig seizoen ook getipt als kanshebber, maar de Welshman had nog nooit in Ieper gereden en dat liet zich voelen. "Ik vond het vorig jaar heel plezant om Ieper te ontdekken, want het is een ander parcours. We houden er niet van dat alle wedstrijden op elkaar gelijken. Het bracht de nodige afwisseling, al was het niet meteen ons beste weekend.
Ik had de wedstrijd nog nooit eerder gedaan en dat heeft me toch wat moeite gekost. Wellicht waren mijn afstellingen niet zo ideaal voor dit type asfalt. In vergelijking met Ierland of Wales, heb je hier veel meer haakse situaties en trage bochten. In de snelle waaiers verloren we geen tijd, maar in de trage bochten had ik het moeilijk om de auto ingestuurd te krijgen. Je moet een goed gevoel in de remmen hebben en een auto die goed instuurt. Dit jaar moeten we korter zitten," voorspelt Elfyn Evans.

Voor Esapekka Lappi is Ieper geen onbekend terrein, maar zijn vorig deelname dateert al van 2014, 8 jaar geleden, toen hij nog met een Fabia S2000 reed. Lappi sloot de openingsavond als derde af, reed zaterdagochtend de eerste scratch, maar op de volgende proef knalde hij op een elektriciteitspaal... "Ja, ik herinner het me nog goed. Ik maakte één fout. Ik dacht dat ik Mister Freddy Loix terug zou kunnen pakken. Dat had ik beter niet geprobeerd (lacht). Misschien zal het dit jaar beter zijn. Ik heb lang gedacht dat asfaltrally's met veel vuil in de koorden me niet goed bevielen, maar in Kroatië ging het dit jaar erg goed. Misschien zit ik er deze keer met de hybride Yaris wel goed bij. Ik ben benieuwd," lacht Esapekka Lappi, samen met Oliver Solberg, die vorig jaar de nieuwe Hyundai i20 N Rally2 bestuurde, de enige die voor de eerste keer Ieper zal rijden aan het stuur van een wagen uit de topklasse. 

Volgende week, wanneer de Ardeca Ypres Rally van start gaat, zullen we meteen weten hoe groot het thuisvoordeel van Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe is. Zorg dat je erbij bent en bestel tijdig je tickets op www.ypresrally.com.