De tweede ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap verliep niet zonder slag of stoot voor het Fabory Rallyteam. Toch kunnen Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker heel tevreden terugkijken op de loodzware Rallye de Wallonie die afgelopen weekend verreden werd. De equipe eindigde opnieuw als eerste Nederlandse groep N (de klasse voor standaardwagens) en heeft daarmee de leiding in het groep N-kampioenschap stevig in handen.
Afgelopen weekend, 26 tot en met 28 april, werd rondom het Belgische Namen de Rallye de Wallonie verreden. Deze wedstrijd telde niet alleen mee voor het Belgisch kampioenschap, maar ook voor het ONRK. Het deelnemersveld was dan ook om van te smullen en de strijd op de 24 klassementsproeven was fel. Johan Faes en Arie Lekkerkerker stonden met een duidelijk doel aan de start: finishen en punten scoren voor het Nederlands kampioenschap.
Vrijdagavond vormde de proef Citadel de aftrap. De Mitsubishi Lancer Evo 9 stond weer volledig op punt en de equipe was er klaar voor. “Op de eerste – en enige – proef op de vrijdagavond, Citadel, besloten we geen gekke dingen te doen. Het was een korte showproef waar je alleen maar kon verliezen. We richtten ons volledig op de proeven van de zaterdag en zondag, waar de wedstrijd besloten zou worden,” blikt Faes terug. En met succes, de zaterdag was er eentje voor in de boeken. “Zaterdag ging het echt super. Alles liep als een trein en we gingen echt hard. Gezien onze pech de laatste seizoenen was dat echt een waar genot. Zoals verwacht konden we een paar Belgische groep N’s niet bijhouden, maar we slaagden er wel in de Nederlandse concurrentie in de standaardklasse voor te blijven.” Zaterdagnacht kon de equipe de Evo dan ook met een goed gevoel in het nachtpark plaatsen.
Zondag besloot het pechduiveltje echter weer eens om de hoek te kijken. Faes analyseert: “Het begon al wat moeizaam, maar ik slaagde er wel in onze positie te consolideren. De tweede proef van de zondag, KP 18 Arbre, liep vervolgens ook niet echt lekker. Daarna volgde een – veel te - lange hergroepering. Of een verminderd concentratievermogen nou de oorzaak was weet ik niet, maar aan het begin van proef 20 raakte ik met beide linkerwielen een enorme steen die midden op de weg lag. Gevolg: twee lekke banden en hele happen uit beide velgen. We hadden een reservewiel bij ons, die we linksvoor monteerden. De rest van de proef hebben we met een lekke achterband uitgereden. Al met al verloren we 8 minuten en daar bovenop kwam nog eens een straf van 50 seconden omdat we 5 minuten te laat bij de volgende tijdcontrole aankwamen.” Als klap op de vuurpijl werd proef 22 ook nog eens geneutraliseerd. Faes en Lekkerkerker kozen ervoor de laatste twee proeven rustig uit te rijden en de Lancer over het finishpodium te brengen. Ondanks de verloren tijd reed de equipe uiteindelijk als eerste Nederlandse groep N en 44ste algemeen over de finish. Het team zegevierde de eerste ronde, de Tank S Rally in maart, ook al in de standaardklasse. Met deze twee zeges op rij hebben Faes en Lekkerkerker de leiding in het standaardkampioenschap stevig in handen. Een mooi begin van het seizoen.
Er waren meer dingen die tegenzaten bij de zuiderburen. Faes: “Alle Nederlandse N4’s zijn uit de uitslag gehaald. We reden – zoals voorgaande jaren – op het milieuvriendelijkere E85. Dat mag niet in België. Voorgaande jaren leverde dat geen problemen op bij buitenlandse wedstrijden die meetellen voor het Nederlands kampioenschap. Nu opeens dus wel. Hier heeft in mijn ogen de KNAF toch echt wel een steek laten vallen. Gelukkig krijgt iedereen die gefinisht is wel zijn of haar punten voor het ONRK.”
Ondanks de tegenslag op zondag kijkt het Fabory Rallyteam terug op een mooi evenement. “De Waalse proeven zijn prachtig. We hebben opnieuw kunnen laten zien dat de snelheid er echt in zit en we pakken voor de tweede wedstrijd op rij de volle punten voor het kampioenschap. Dat is goed voor het moreel van het team. We kijken dan ook uit naar de volgende rally, de Sezoensrally,” besluit Lekkerkerker. Later meer over deze wedstrijd, die op 17 en 18 mei rondom het Belgische Bocholt wordt verreden.