167 teams kwamen dit weekend aan de start van de 30ste rally van Wallonië, een verjaardagseditie met als hoofditem, de terugkeer van François Duval. Toch was het Freddy Loix die deze manche van begin tot einde domineerde en die zo via een derde opeenvolgende succes in het Belgisch kampioenschap eindelijk deze rally kon toevoegen aan zijn palmares.
Hoewel het weer door de regen op vrijdag en de frisse temperaturen nadien, tijdens dit laatste weekend van april niet 100% was, kon het grote autosportfeest in de Naamse regio ter gelegenheid van de 30 rally van Wallonië toch voluit gevierd worden. Het begon vrijdagavond met een show op de Citadel van Namen, waar het talrijk opgekomen publiek o.a. Patrick Snijers opnieuw zag rijden met de Porsche 911 SCRS Gr.B waarmee hij de eerste editie in 1984 won !
Hoewel Snijers geen Porsche 997 kon vinden om aan deze 30ste editie deel te nemen, ontbrak ook de recordhouder van deze rally Pieter Tsjoen, die we dit seizoen nog niet in actie zagen. Dit werd evenwel gecompenseerd door het heroptreden van publiektrekker François Duval, die hier een WRC van de laatste generatie kwam ontdekken.
Het leek vooraf een veelbelovend duel te worden met Freddy Loix, de leider in de tussenstand van het BRC, maar op de kp’s had de Focus WRC 2 l. toch steeds de bovenhand op de Mini WRC 1.6 turbo, behalve op kp 5 waar de leider lek reed. Toch was het tijdsverlies veel groter voor “Dudu” toen die later op Kp “13” zelf lek reed en meer dan één minuut verloor ! En… na die tegenslag moest de winnaar van 2009 de kelk zelfs tot op de bodem leegdrinken, aangezien hij zondagmorgen nog voor de eerste kp moest opgeven door een elektronisch probleem, waardoor een spoel en een bougie smolten. “Het was onmogelijk om de schade in de as van de cilinder hier te herstellen” aldus de tuner van de wagen, Willy Collignon
Door die opgave kwam er plots ook een einde aan de mooie strijd om de tweede plaats tussen de Mini en de andere WRC 1.6 turbo, de Ford Fiesta van de Nederlander Dennis Kuipers, die tijdens zijn eerste optreden in Namen alvast erg mooie dingen liet zien en daarvoor beloond werd met een besttijd tijdens de eerste passage op Arbre (kp 18). Maar… tijdens de volgende ronde tolde hij dan wel een paar keer op kp 22 en daarbij raakte hij een koe, die moest afgemaakt worden. Uiteraard nam Freddy Loix op dat moment geen grote risico’s meer, zodat hij via zijn derde opeenvolgende succes in het BFO-BRC 2013, eindelijk zijn naam kon toevoegen aan het palmares van deze Naamse klassieker. “Het is misschien vreemd, maar ik heb minder stress als ik me voluit moet geven in een hevige strijd met een tegenstrever zoals François, dan wanneer dat niet het geval is. Dan kan je je trouwens niet veroorloven om een zege te verspelen door een fout. Kortom ik verkies opperste concentratie.
De eerste zege in de rally van Wallonië kwam er voor Freddy dus tijdens zijn zesde deelname. Hij debuteerde hier in 1991 (8ste alg. en derde in Gr.N met een Mitsubishi Galant VR4) terwijl zijn beste resultaat tot dusver er kwam in 1994 (2de alg. en winnaar in F2 met een Opel Astra Gr.A).
Behalve de Skoda Fabia van Allart (turbobreuk in Kp 2 – maar herstart via super-rallye) en de Citroën C4 van Stéveny (niet op zijn gemak everder ook enkele mechanische problemen)streden alle andere WRC’s op zondag voor de laatste podiumplaats. Met zijn indrukwekkende Mitsubishi WRC leek de Nederlander Bob De Jong lang onderweg naar de derde plaats, maar uiteindelijk moest hij David Bonjean toch laten voorgaan, waardoor dus de Peugeot 307 WRC finaal het podium haalde. Stéphane Lhonnay sloot met zijn op papier minder krachtige WRC de top-5 af, maar terwijl hij zich snel uit de greep van de S2000-wagens of de beste Gr.N’s reed, gaf hij finaal ook maar 30 seconden toe op Bonjean !