Na het debuut met de nieuwe BMW 130i in de TAC Rally, staat Chris Van Woensel dit weekend aan de start van zijn lievelingsrally, de Rally van Wallonië. Op het snelle, vloeiende parcours kunnen Chris Van Woensel en copilote Justine Demeestere het vermogen van hun zescilinder laten spreken. Na de vroege opgave in de Rally van Haspengouw, is de achtervolging in het kampioenschap ingezet.
Chris Van Woensel zorgde in het verleden al vaker voor verrassingen in de Rally van Wallonië. In 2002 zette hij de WRC’s voor schut door in de gietende regen met een Subaru Impreza Gr.N de wedstrijd te winnen. Ook met de Nissan 350Z reed de Yokohama-piloot aan de leiding in Namen, tot de mechaniek er anders over besliste.
“Vorig weekend werden we, samen met de andere oud-winnaars van de wedstrijd, nog eens in de kijker gezet tijdens een feestavond voor de 30ste verjaardag van de Rally van Wallonië. Een tof initiatief van de organisatoren,” vertelt Chris. “Maar, vrijdagavond staat alles in het teken van de sportieve strijd. Het blijft onze doelstelling om zo hoog mogelijk te finishen, als het kan dicht bij de WRC’s en in de top 10. Op de proeven rond Namen biedt het asfalt meer grip dan in Tielt, zodat we het vermogen en het koppel van onze BMW beter aan de grond moeten krijgen.”
In Tielt kampte Chris aanvankelijk met remproblemen. De verklaring is verrassend…
“De remmen zijn… te goed! De BMW heeft niet veel gewicht achteraan en daardoor kregen we de remmen niet op temperatuur. De remmen zijn in feite te groot, waardoor de achterwielen makkelijk blokkeerden in zware remzones. Maar, we hebben destijds met de Nissan geleerd hoe we dat op kunnen lossen. Normaal zou het dit weekend opgelost moeten zijn.”
Met meer vertrouwen in de remmen, zullen Chris en Justine in Namen voluit op zoek gaan naar een plaats in de top 10.