in de watten leggen, eerder dan nog records te breken. 250 wagens, dat is makkelijker te beheren dan 330 bolides… Spa werd wat klein voor onze rally. We
voelen overigens, naast de hogere inschrijving, ook de crisis. Dat zien we aan het aantal partners, die ook moeilijker te overtuigen waren. Iedereen trekt de
broeksriem aan. Wij dus ook… de moeilijkheden met de tijdwaarneming van de afgelopen drie edities en de toename van het aantal proeven voor soortgelijke
wagens kost ons enkele tientallen deelnemers. Bovendien hebben een aantal amateurs ons toevertrouwd dat het plateau zo mooi is dat ze één op tweemaal
liever gaan kijken dan zelf deel te nemen. Vooral mensen van de streek hebben hun droom van een deelname ingevuld en zijn nu terug toeschouwer.”
beschikken over een Citroën Visa 1000 Pistes te vergelijken met die van Thierry Neuville vorig jaar. De beide Franse bolides zijn van het team van de Fransen
Jean-Jacques Jullien en Frédéric Daunat.
sneeuw, maar vorig jaar bewees Thierry Neuville al dat je met de Visa een heel eind ver raakt. We zijn er dan ook van overtuigd dat de opvolger van Loeb bij
Citroën zeker van zich zal doen spreken.
Quattro voor Bruno Thiry en André Lotterer
Bruno Thiry achter het stuur, als opvolger van Duez in 1983 en Waldegaard in 1985: de Audi Quattro. Nu zien we Bruno Thiry er weer mee aan het werk. Na zijn
ongelukkig forfait van 2012, stapt Thiry dus in een wagen van team Raceparts.cc van de Duitser John Thomas. Uiteraard is er de bestraffende coëfficiënt voor dit
soort wagens, maar toch behoort Thiry mee tot de favorieten. De winnaar van 2010, het Franse team Morani zal ook weer van de partij zijn met een Audi
Quattro voor de wereldkampioen uithouding (WEC) en de dubbele winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer. Deze wagen staat in de kleuren van het WEC en de 6 uur van Spa.
geleden dat we er nog één in ons land zagen en tot onze grote vreugde zien we er deze editie maar liefst twee aan de start verschijnen! Beide wagens komen uit de
stal van Milano Racing van de Fransman Patrick Canavese. De wagen van Christian Kelders (samen met Stéphane Prévot) zal in de kleuren van Martini staan, terwijl Patrick Snijers de wagen terug vindt die hem destijds toeliet om hoge ogen te gooien op Europees vlak. Hij won er ook de Belgische rallykampioenschappen van 1985 en 1986 mee. Het was echter de Italiaan Carlo Capone die met een Lancia 037 in 1984 de Boucles won.
legendarische monster, met de Brit Steve Perez in de kleuren van Alitalia.
Duval, Neuville en Duez met Escort
Natuurlijk willen François Duval en Thierry Neuville het gat op hun palmares dichten, want zij wonnen immers nog nooit de Boucles, net als de afwezige Freddy
Loix. Duval was er al bijzonder dicht bij vorig jaar, toen hij kort voor het einde de achterbrug van zijn Escort stuk reed, en dus zien we man uit Cul-des-Sarts terug met een Ford Escort MKII DBA Groep 4 van Christophe Jacob, uiteraard weer in de kleuren van Gordon. Hou u maar vast, want Dudu zorgt altijd voor spektakel. Thierry Neuville wisselde tijdens de winter Citroën voor Ford in het WK en krijgt dus nu een Escort met 8 kleppen van het team Glory and Legendary van Jean-Louis Meynaert, waarmee hij zijn zesde plek van 2010, toen ook met een Escort, wil scherper stellen. De Duitstalige fans zullen er dus ook weer zijn. De twee vedetten uit het WRC voeren een meute Escorts aan met Stouf (1ste in 2011), Fred Bouvy, Arnaud Clause en de Brit Richard Lepley. Last but not the least is er Marc Duez die zijn wedstrijd niet mag missen en dankzij de hulp van enkele vrienden dat ook niet zal doen. 30 jaar na de zege met de Audi Quattro, rijdt hij opnieuw in de kleuren van Belga, maar dan wel aan het stuur van een krachtige Escort Gr.4 ex-Droogmans die hij deelt met François Cornelis,
de voorzitter van de RACB.
In het kamp van Opel zien we Chris Van Woensel met zijn Manta 400, de eerste winnaar van de Legend, Marc Timmers (Manta), Cédric Cherain (Manta), Gunther
Monnens (Ascona) en de ex-kampioen van Frankrijk Jean-François Mourgues en… de Mystery Guest.
Ascona Gr.2 bij Milano Racing gehuurd. Wie is de opvolger van François Chatriot, Henning Solberg en Gwyndaf Evans als onbekende rijder? Het blijft geheim, maar
hij zal voor het spektakel zorgen! Zijn laatste deelname in een Ascona eindigde op zijn dak…
voormalige fabriekswagen, de VW Golf 2 ex-Kenneth Eriksson, eigendom van zijn corijder die bij VW Motorsport werkt. Nog een nieuwigheid in de Legend Boucles
de Spa is de Opel Corsa van Bruno Blaise, terwijl we de Lancia Beta Monte-Carlo van titelverdediger Jean-Pierre Van de Wauwer maar al te goed kennen.
Onze ex-F1-rijder kan zich dus meten, met… merkgenoot Mikko Hirvonen.
limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.