De regionale autosport boert goed. En dat is niet altijd af te leiden uit het aantal verkochte licenties, maar komt tot uiting in de deelnemerslijsten van de organisatoren. Die zetten graag een bepaald bordje aan het raam: “Uitverkocht!” Het verdict viel eigenlijk al op 8 augustus, een goede drie weken voor het sluiten van de deelnemerslijst in de Short Rally van Kasterlee. Met 93 teams wordt het “full house”, voor de anderen bestaat er een reservelijst.
De Short Rally Kasterlee is de enige overblijvende rallywedstrijd in de provincie Antwerpen alsook de eerste wedstrijd van het Vlaamse regionale kampioenschap die dit seizoen buiten West-Vlaanderen wordt gereden. Een vereiste in het kampioenschap is dat er minstens één wedstrijd buiten de eigen provincie dient te worden gereden. Even kijken dus welke West-Vlaamse titelpretendenten en toppers er afzakken naar de Kempen. De short rally heeft de status van “open” wedstrijd en dus kunnen ook rijders met niet VAS-vergunningen deelnemen. Een gegeven waar traditioneel onze Noorderburen gretig gebruik van maken. De gedoodverfde winnaar wordt Piet Van Hoof met de supersnelle Lancer Evo IV. Hij wordt niet voor niets “Mister Kasterlee” genoemd want hij mocht hier al menig beker mee naar huis nemen. En als de Nederlanders afzakken, dan brengen ze uiteraard hun vrienden mee! Die zijn allemaal kanshebber op een podium, zelfs op de overwinning. Zoals Arjen De Koning met de originele en mooie ex-Tommi Mäkinen Lancer Evo VI, en Sander Van Hoof (Lancer Evo X). Dan zijn er ook nog Martin Van Iersel (Evo X) en Hein Jonkers (Lancer Evo VI). In de Divisie 3 kunnen de Belgen tegen deze Nederlandse armada weinig weerstand bieden. Vorig jaar nog kon (de nu afwezige) VAS kampioen Steve Bécaert vaststellen dat het niveau van de Nederlandse Evo’s zeer hoog lag. Eddy Vandevelde kan hopen op een mooie klassering, maar zijn Evo X in eigen beheer zal waarschijnlijk niet kunnen optornen tegen de Nederlandse profi’s. Misschien tovert de wederoptredende Steve Matterne, met co Rik Vanlessen, iets uit zijn hoge hoed en zijn Evo X? Het belang voor de Vlaamse rijders ligt in de andere klassen. Zoals de Divisie 1-2, waar het de vraag is wie Stefaan T’Joens zal afhouden van zijn 8ste opeenvolgende zege in de categorie? Stefaan brengt deze keer de Renault Clio aan de start in klasse 2D (terwijl de Mégane wordt klaargezet voor de komende Omloop van Vlaanderen). Maar wie legt hem iets in de weg? Erik Lefevere misschien met een Clio RS of Patrick Gaethofs in zijn vertrouwde Honda Civic? Bij de Historics wordt het waarschijnlijk een zeer open strijd. De winnaar van vorig jaar, Mats Van den Brand, komt opnieuw naar Kasterlee met zijn E30 M3, samen met Eddy Smeets. Weerwerk zal er ongetwijfeld komen van thuisrijder en BMW-specialist Guino Kenis, die net als Tom Van Rompuy eveneens kiest voor een E30 M3. Dat wordt ongetwijfeld knokken. Maar binnen de Historics woedt nog een andere strijd, die voor de winst bij de Oldtimers. Daar komen vooral Danny Kerckhof (BMW E21), Ronny Declerck (Opel Ascona) en Bram Fonteyne (Volvo 240) kampioenschapspunten sprokkelen. Zij moeten opletten voor de Opel Kadetts van de immer snelle Willy Cools en de jonge Glenn Rogiers. Verder zijn er nog de vele belangen in de lagere klassen, waar mensen als Mark Karnier (BMW) punten komen sprokkelen in functie van hun plaats in het VAS-kampioenschap. Doorloopt u even de tussenstanden en de deelnamelijst en u zal tal van duels vinden. Het weer kondigt zich tamelijk mooi aan voor deze 13de editie. Even meegeven dat het wedstrijdcentrum zal verhuizen naar Stoeterij De Vier Dagmaelen, aan de Retiesebaan 244 in Kasterlee. De proef van De Hese werd behouden maar KP Goor wordt dit jaar vervangen door de proef van Retiesheike. Het staat garant voor 102 kilometer, waarvan 66,8 kilometer tegen de tijd en 35,2 kilometer verbindingstraject. Op zondag 27 augustus gaan de eerste deelnemers van start op KP1 om 9 uur. De aankomst wordt voorzien vanaf 17u.