Het werd een prachtdag voor de organisatoren van Scuderia Vervica met de Rally van Wervik. Een mooi deelnemersveld, weinig oponthoud, geen noemenswaardige incidenten, een tropisch zomerweertje en met Guillaume Dilley kregen ze nog een nationale topper op de zegelijst. Wervik zal altijd wat in de schaduw staan van de komende gebeurtenissen in Ieper, maar het legt de inrichters geen windeieren.
Het was echter de Ier Keith Cronin die met zijn Ford Fiesta R5 het best wakker was, met 3 besttijden op de 4 eerste proeven. “Ongelooflijk wat die daar deed”, oordeelde Wervikaan Davy Vanneste, zelf aan de slag met zijn Fiesta R5+. “Duidelijk geen sukkelaar, om zo van de eerste meters in het ritme te zitten!” Dat was inderdaad een goede analyse, want als drievoudig Brits Rallykampioen (2009-2010-2012) kan Cronin aan een stuur draaien. Maar toch ging hij even rond en van de baan. Het sein voor de Ier om het rustiger aan te doen. Cronin gaat naar Ieper en een vernielde Fiesta zo kort voor de wedstrijd zou zeer nefast zijn. “Ik ga proberen om mee te zijn in Ieper”, vertelde hij. “Maar dat zal wel een andere zaak worden. Ook hier ging het drie proeven goed, tot ik euhm...een probleempje had. Maar ja, dat is dan rally, niet?”
Een andere gegadigde, Guillaume Dilley en de Hyundai i20 R5, die graag zijn naam op de Ieperse zegelijst wil schrijven kwam kilometers maken in Wervik. Die reed vooral op de proeven van Kruiseke en Wervik enkele indrukwekkende tijden bij elkaar, haalde met zevenmijls-laarzen Vanneste bij en ging naar de leiding om die niet meer af te staan. Toch liep alles niet van een leien dakje. “Neen, ik dacht dat het al gauw gedaan was”, vertelde hij na de finish. “Vanmorgen kregen we een niet te achterhalen probleem met de motor. Elektrisch circuit wellicht. Ik besloot toch alles te geven maar de wagen hield het, tot...de laatste KP. Toen stak het probleem weer de kop op maar gelukkig haalde ik de finish. Ik leerde vandaag toch heel wat bij, want de wegen hier in West-Vlaanderen zijn toch heel anders dan de rallywegen waar we normaal op rijden en deze ervaring zal me zeker van pas komen in Ieper.”
Thuisrijder Davy Vanneste moest nog maar eens genoegen nemen met een tweede plaats in eigen stad. “Ik wist genoeg toen ik de inschrijflijst zag”, bekende Vanneste. “Ik was al blij dat ik even naar de eerste plaats kon. De afstelling van de wagen zat goed, daar hebben we niet veel meer aan
Rally van Wervik duidelijk de voorbereiding op Ieper
veranderd. Binnen twee weken ga ik naar Ieper en daar mik ik altijd op een top 10 plaats. Dan zit je goed. Ieper is een lange en zware wedstrijd, en eerlijk gezegd, het niveau van een Cherain of een Dilley kan ik niet aan.”
Een andere opvallende zege en een voorbode van de Ieperse wedstrijd, was die van Paul Lietaer met de Subaru Legacy bij de Historics. Hij reed Didier Vanwijnsberghe met de BMW M3 op meer dan twee minuten en dat wil dan wel wat zeggen. De “Polle” is er klaar voor. “Misschien Stouf”. Dat is de enige die Lietaer ziet als een bedreiging. “De wagen is helemaal top, het is niet meer hetzelfde als twee jaar geleden toen ik ermee debuteerde. Ieper ga ik gewoon winnen”, sprak hij zelfzeker. De zeges in Wervik kan hij al niet meer tellen. “Maar het is altijd leuk. Ik werkte hier tot mijn pensioen. Nu win ik hier rally’s. Het is mijn tweede thuis!”
Bekommernissen rond het Vlaamse regionale kampioenschap liggen ver weg. “Ieper” was de gespreksstof van deze rally in Wervik. Wie nog wel zijn blik op het regionale kampioenschap had, deed goede zaken. Zoals Stefaan T’Joens, die met de Mégane RS Vanhoutte (Impreza STi) en Luikenaar Cravillon (Clio) afhield en schijnbaar op wandel is naar een nieuwe VAS titel.
De aandacht voor het regionale kampioenschap pikt opnieuw op begin juli, met de TBR Rallysprint van Oekene.