De ORC Rally houdt vast aan zijn tradities en blijft identiek aan de editie van vorig jaar. We krijgen rondom Wielsbeke en Oostrozebeke opnieuw 4 lussen van 3 klassementsproeven (Hulste, De Ginste en Wielsbeke). Even traditioneel tapt de ORC Canal Rally uit het vaatje van de verschillende Cups en Challenges. Zo zien we naast de VAS deelnemers ook opnieuw de Flanders International Rally Challenge (FIRC), de Classic Rally Challenge en de Clio 2 Rally Challenge.
De deelnemerslijst vulde zich gestaag en stevende af op de kaap van 130 inschrijvingen met ook deze keer weer een uit de kluiten gewassen Britse vertegenwoordiging. Die komen natuurlijk het water verkennen nu de befaamde Ieperse rally deel uitmaakt van het Britse kampioenschap. De ORC is dan een goede testgrond en niet enkel voor de Britten. Ook vele “nationale” rijders komen even opwarmen op de West-Vlaamse proeven rond Wielsbeke en Oostrozebeke. Het is dan natuurlijk vissen naar de kanshebbers op de overwinning. Steve Bécaert en de DS3 R5 is de eerste combinatie die in gedachten komt maar ook deze keer zal een zege voor Bécaert verre van zeker zijn. Onlangs maakte Didier Dusquesne bekend dat hij een mini West-Vlaams programma zal afwerken met een Fiesta WRC en de ORC rally is de eerste wedstrijd op zijn lijstje. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust met o.a. de BMW’s 1M van Kurt Braeckevelt en Brecht Hoorne en uiteraard de winnaar van verleden jaar, Andy Lefevere en zijn Mitsubishi Lancer Evo X. Bij de Historics zien we Paul Lietaer op zijn Escort en die zal het hoofd moeten bieden aan de BMW M3’s van een gemotiveerde Robin Maes en een op revanche azende Alain Vermeulen. Men mag verwachten dat deze top historics eveneens hoog in het algemene klassement zullen eindigen.
De ORC Rally staat bekend voor zijn ludieke aanpak van de zaken. Zo kunnen de rijders dit jaar opnieuw racen om hun startnummer te verkrijgen. Op woensdag 24 mei komt de organisatie met een kartingwedstrijd in World Karts te Kortrijk. Een andere goede traditie is de aanwezigheid van een rally-radio met het team van RPR en sedert vorig jaar is er de spektakelbeker Roger Bucamp. Het is een eerbetoon aan de man die zich jarenlang inzette voor de veiligheid in de rallysport doch hij overleed op 6 juli 2015. De beker beloont de spectaculairste passages en werd vorig jaar gewonnen door Michel Casseyas.
Komen we nog even terug op de Flanders International Rally Challenge (FIRC), en de Britten die toch een speciale band hebben met deze ORC. Voor de wedstrijd in Oostrozebeke staat de teller op 30 inschrijvingen en voor de Belgen zijn deze Britten een onbekende factor. Oppassen toch maar voor John Reddington (Escort MK2 Millington), die nog een 3de plaats algemeen pakte in de onlangs verreden Rally Salamandre tegenover de Waalse toppers. Ook voor Anthony Mayberry (op identiek materiaal), Anthony O’Brien (Evo X) en de broers Coulson (BMW Compact M3) is het uitkijken geblazen. De ORC wordt echter ook een manche van een ander kampioenschap over de (taal)grenzen heen, de Classic Rallychallenge. Die competitie wil rijders met Historic wagens, Vlamingen en Walen, weer bij elkaar te brengen. Alleen, er is vooralsnog geen Vlaming die zich heeft aangemeld...
Alle actie kan u volgen in en om het Gemeenteplein van Oostrozebeke waar zondagochtend de eerste wagen over het startpodium zal rijden om 8u00. Om 18u06 worden de deelnemers terug verwacht over het finishpodium en kort daarna zullen we weten wie er Andy Lefevere opvolgt als winnaar.