In 1992 gaf de FIA groen licht tot het organiseren van historische rally's in het kader van de bestaande ERC rally's. Dit ontging wijlen Frans Thevelin en zijn ambitieuze ploeg niet. Zij sprongen meteen mee op de wagen en organiseerden in 1993 een eerste historic rally.
In de schaduw van de 29ste editie van de “Ypres 24 Hours Rally 1993” werd de 1ste “Ypres Historic Rally” ingericht.
Expo in Boezinge
Meteen maakten de toeschouwers kennis met historische rallyauto's. Voor de oudere rallyfanaten een weerzien met de oude gloriën uit hun jeugdjaren, zowel bij de wagens als bij de piloten. Voor velen gewoon puur genieten van mooie passages van legendarische rallywagens!
Intussen is deze Ypres Historic Rally een eigen leven gaan leiden. Sedert 2000 is het pittoreske Boezinge de uitvalsbasis voor deze Europese gerenommeerde wedstrijd. In het kader van dit 25-jarig jubileum, organiseert Superstage een tentoonstelling over 25 jaar Ypres Historic Rally.
De man achter deze organisatie is Gerard Ghesquiere, die in 2014 ook de expositie "Ypres Rally 50 Years" organiseerde.
“De tentoonstelling wordt georganiseerd in het clublokaal de Zwaan in Boezinge, van 18 juni tot 25 juni,” aldus Gerard Ghesquiere. “De expo is open op zondag 18, woensdag 21, vrijdag 23 en zaterdag 24 juni van 10.00 uur tot 20.00 uur, maandag 19, dinsdag 20 en donderdag 22 juni van 14.00 tot 20.00 uur en zondag 25 juni van 14.00 tot 18.00 uur. Op woensdag, vrijdag en zaterdag zijn wij open volgens de publieke opkomst tot ten laatste 22.00 uur.
Er zijn zowat 600 foto's te bewonderen, alle affiches en rallyplaten en voor ieder jaar een archief. Er is een speciale hoek ingericht voor lokale copiloot wijlen Serge Messine, er is de bekerkast van Gaby Goudezeune en we hebben een kast vol memorabilia. Buiten is er een permanente expo in een tent van 6 tot 8 wagens uit de rallywereld. Verder kan je ook een Speedsport bewonderen. Deze bolide werd in 1925 gebouwd in Schaarbeek en Georges Bouriano won er in 1926 mee op het circuit van Chimay."
Vernieuwingen
De rally zelf onderging volgens koersdirecteur Johan Taffin enkele kleine wijzigingen. “De klassementsproef in Boezinge is uit het wedstrijdbeeld verdwenen. Op vrijdag komt er een nieuwe proef in de plaats, die we twee keer zullen rijden: Zonnebeke. Zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-gehomologeerde wagens, als de Classic Ypres Rally, voor het BHRC, rijden dezelfde proeven. Al naargelang het aantal starters in de Ypres Rally, wordt bij ons de start voorzien op vrijdagavond rond 18 uur, voor twee ronden van telkens twee proeven, zijnde Zonnebeke en Langemark."
Zaterdag volgt dan het hoofdgedeelte van de wedstrijd. De start is voorzien rond de middag en de teams krijgen nog 9 KP's voor de wielen. Proeven die grondig werden gewijzigd, zoals in de moderne Ypres Rally. De winnaar zal om 21h op het podium gehuldigd worden.
Het grote rallyfeest op woensdag 21 juni blijft behouden. Dan genieten alle historic rallyliefhebbers van 19 tot 22u van de shakedown in Boezinge. In de voorbije jaren is deze shakedown uitgegroeid tot een groots rallyfeest in het gezellige Boezinge. Het is de ideale aanloop naar een spannend en hoogstaand rallyweekend in Ieper en omstreken.
Wat de inschrijvingen betreft, die stromen vlot binnen. In de FIA-wedstrijd is het de vraag wie Paul Lietaer, aan de vooravond van zijn 60ste verjaardag, een duimbreed in de weg kan leggen. Lietaer start met zijn erg snelle Subaru Legacy RS.
Komt het gevaar uit Belgische hoek, met de gekende opponenten als Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf? Of kunnen de buitenlandse rijders eindelijk eens de ‘lokale specialisten’ het vuur aan de schenen leggen? Wat zijn Erik Comas (Lancia Stratos), de Fin Veikkanen (Porsche), Anton Werner (Audi Quattro) en Antonio Parisi (Porsche) waard op de smalle weggetjes van de Westhoek?
In de Classic Ypres Rally is het zeker uitkijken naar de tenoren van het Belgisch kampioenschap, zoals Robin Maes, Dirk Deveux, Stefaan Prinzie en Patrick Mylleville. Maar, ook de streekrijders mogen we niet uit het oog verliezen. Denken we maar aan de BMW-rijders Christophe Merlevede en Alain Vermeulen.”
Meer info op www.ypreshistoricrally.be