Zoals wel vaker in de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, zat het venijn in de staart van de wedstrijd. Gedurende 12 klassementsproeven was het duel voor de overwinning razend spannend tussen Vincent Verschueren en Kris Princen. Het verschil bedroeg nog amper 2,59 seconden bij de start van KP 13 en precies op die chronorit in Peer kantelde de wedstrijd. Verschueren raakte een grote steen en brak de ophanging van zijn Skoda Fabia R5, waardoor de Skoda-rijder de strijd moest staken. Kris Princen profiteerde om zijn tweede zege van het seizoen te behalen, na zijn overwinning in de Rally van Haspengouw. In de tussenstand van het BRC nadert de Limburger tot op 8 punten van kampioenschapsleider Verschueren.
"Deze overwinning doet enorm veel deugd, want we hebben de zege niet cadeau gekregen," lachte Princen. "We hebben de ganse wedstrijd met het mes tussen de tanden aangevallen. Deze keer viel het dubbeltje onze kant op. Voor de proef in Peer had ik mijn achterstand verkleind. We wisten allebei dat we op die proef maximaal zouden aanvallen, maar in mijn nota's stond dat ik in die linkse niet mocht snijden. Ik wist de steen liggen. De titelstrijd ligt terug open."
Voor Verschueren, die de meeste snelste tijden reed, was het zuur om met de finish in zicht te moeten opgeven. "Ik was de eerste met een brede wagen die in die linkse passeerde en ik moest gewoon met het rechterwiel in het spoor blijven, want anders was ik door het grind van de baan geschoven. Daardoor zaten we misschien een centimeter te ver in de koord en raakten we die grote steen. De klap was enorm en de schokdemper klapte door de motorkap omhoog. Dit is heel jammer, maar in Ieper willen we er terug staan," aldus Verschueren.
Geusens op het podium
De tweede plaats achter Kris Princen ging naar Polle Geusens, die zijn beste score ooit realiseerde in het Belgisch kampioenschap. "Ik wilde me in mijn thuisrally tonen en dat is heel goed gelukt," lachte Geusens, die in Bocholt bijgestaan werd door een team bestaande uit zijn drie broers en enkele kameraden. "Dat maakt deze 2de plaats nog mooier. Nee, dit had ik vooraf niet gedacht, want we hebben tot donderdagavond moeten werken om de wagen in orde te krijgen."
Stephen Wright behaalde voor het derde jaar op rij een podiumplaats in Noord-Limburg. Nochtans zag het er lang niet zo naar uit, want de jonge Ier vond zijn draai niet met de Ford Fiesta R5: "Ik heb niet zo goed gereden als vorig jaar, toen ik meteen van bij de start in het goede ritme zat. Ik had me al neergelegd bij de vijfde plaats, maar plots keerden onze kansen door de foutjes van de anderen," lachte Wright, die zijn Bocholtse copiloot weer een prachtig souvenir bezorgde.
Jonas Langenakens strandde net naast het podium, maar daar kon de piloot uit Landen goed mee leven. "We eindigen met onze Mitsubishi achter drie R5's, dan moet je tevreden zijn. Ik heb me geamuseerd en er zat echt niet meer in," vertelde Langenakens.
De steen die Verschueren raakte, zou nog meer slachtoffers maken. Achiel Boxoen, de poulain van Freddy Loix, reed er de stuurinrichting van zijn Skoda op stuk, zodat de jonge kerel zijn 7de plaats verloren zag gaan. Benoît Allart reed met een kapotte stuurinrichting wel naar de finish, maar hij verloor een plaats in het klassement en moest tevreden zijn met de vijfde stek. "Dit is een seizoen om snel te vergeten, want pech blijft ons achtervolgen, maar uiteindelijk is een vijfde plaats niet zo slecht, want het was pas mijn tweede deelname hier in Bocholt. Rijden op maaskiezel, het blijft toch iets apart," aldus Allart.
de Mevius maakt indruk
In het Junior BRC realiseerde Guillaume de Mevius een foutloze en tegelijkertijd indrukwekkende wedstrijd. Met de zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 eindigde Guillaume op de 6de plaats algemeen, goed voor een pak punten in het Junior BRC en de Junior Award. "Het was mijn tweede deelname aan de Sezoensrally en het blijft bijzonder amusant om op onverhard te rijden met een wagen die in feite afgesteld is voor asfalt," lachte Guillaume de Mevius, die in het Junior BRC met ruim 4'14" voorsprong op Jelle Vermeire won.
In de M-Cup werd de wedstrijd van start tot finish gedomineerd door Wim Muilwijk. Franky Boulat, de leider in de tussenstand, eindigde na het raken van een stoeprand pas op de 4de plaats, achter Bert Truyens en Tom Ceuppens.
In Historic was de lokale specialist Gunther Monnens oppermachtig met zijn Escort. Het duel met Robert Droogmans kwam er nooit uit, want die moest al op de tweede proef de strijd staken met een kapotte koppeling. De tweede plaats ging naar Robin Maes voor Dirk Deveux. Guino Kenis en Tom Van Rompuy moesten hun BMW's M3 ook vroegtijdig aan de kant zetten.