Kevin Abbring eerste buitenlander die de rally van Wallonië wint. Dit weekend namen er 99 teams deel aan de rally van Wallonië. Tijdens de vierde manche van het Belgisch kampioenschap ging de overwinning naar de Peugeot 208T16 van Kevin Abbring. Na 34 edities is de Nederlander daardoor de eerste buitenlander die deze rally wint ! Hoewel de zon enkel op zondag van de partij was, speelde het weer geen bepalende rol tijdens de rally van Wallonië.
Tijdens deze 34 editie ging het aanvankelijk namelijk vooral over het ongeval en de twee toeschouwers die daarvan het slachtoffer waren. Vooral de sociale netwerken en enkele andere media hadden het uitvoerig over dat ongeval. Maar gelukkig voor de organisatoren en het “kleine rallywereldje” kwam er snel geruststellend nieuws over de gewonden. In sportief opzicht, was snel duidelijk dat ondanks de stevige concurrentie, de vierde manche van het Belgisch Kampioenschap gedomineerd werd door de Nederlander Kevin Abbring en zijn Peugeot 208T16 Uiteindelijk kreeg deze rally daardoor ook een eerste buitenlander op zijn palmares. Daar waar zijn landgenoten Rocco Theunissen (2000 en 2002), Erik Wevers (2004) en Denis Kuipers (2013) evenals de Zweed Walfridsson in 1987 allemaal genoegen moesten nemen met de tweede plaats slaagde Kevin er nu in om deze rally te winnen.
Toch was het niet zijn eerste deelname in Jambes. “Nee, in 2009 reed ik hier al eens in het kader van de Internationale Clio Cup. Sedert de verkenningen had ik een goed gevoel over deze goed georganiseerde wedstrijd. Mijn enige bemerking is dat we zaterdag drie keer dezelfde proeven moesten afwerken. Voor de rest was alles top, want zelfs de politie hielp ons in het drukke stadsverkeer. De overwinning draag ik op aan het team, dat uitstekend werk leverde en absoluut een succes verdiende. Deze zege is verder ook de ideale motivatie voor de toekomst, ook al is de titel niet meer evident.” Merk op dat dit voor co-piloot Pieter Tsjoen, na acht zeges als piloot tussen 2001 en 2012, al de negende overwinning in Namen was.
Tweede plaats voor Ghislain de Mévius Op uitzondering van de laatste ronde kon de Peugeot-piloot voordien echter nooit het tempo laten zakken. Met tien besttijden werd hij trouwens de best-performer van deze rally Toch zat de concurrentie nooit veraf, te beginnen met Vincent Verschueren, die onderweg leek naar de tweede plaats, tot hij na een lekke band zondagmorgen van het podium tuimelde, maar in extremis toch nog derde werd mede omdat Guillaume Dilley in de slotfase door motorpech noodgedwongen moest vertragen met zijn Hyundai i20. Hij leverde ook het ganse weekend een intense strijd met Ghislain Mévius,(knap tweede) en bewees zodoende dat zijn Hyundai intussen snel is. Fraai was ook de prestatie van Kevin Demaerschalk die met zijn DS3 Evo de top 5 vervolledigde.
Allart en Cherain in de fout Meerdere andere R5-piloten hadden minder geluk aangezien hun rally verstoord werd door diverse problemen. Zo verloor Xavier Bouche deels zijn motivatie toen hij als “eerste” leider zaterdagmorgen meteen een tijdstraf kreeg. Verder verloor Benoît Allart zijn vierde plaats toen hij van de baan ging terwijl Cédric Cherain als derde na een fout zelfs moest opgeven. Ook regionaler Adrian Fernémont kreeg zijn deel van de pech maar eindigde na ondermeer remproblemen en een lekke band toch nog als zesde voor Geusens, de Cecco, Debackere en
Schilt.
Nipt binnen de top-10 redde Michaël Albert met zijn Skoda Fabia de eer van de WRC’s, want zowel de Citroën C4 van Serderidis en Bonjean haalden het einde niet. De Mitsubishi’s Evo10 van Olivier Collard (1ste A8) en Ludovic Sougnez ( 1ste N4) zaten intussen stevig binnen de top 15, die werd afgesloten door de intussen eenzame Porsche 997 van Francis Lejeune, want zijn merkgenoten Schmelcher en Bouvy verdwenen voortijdig uit de rally.
Guillaume de Mévius eerste junior, de Award voor Pierre Vauterin Achter die Porsche stuurde Bastien Rouard zijn Citroën DS3 als RC3-winnaar naar een fraaie 16de plaats net voor Guillaume de Mévius die met zijn Peugeot 208 R2 zegevierde bij de juniors en in RC4. In die categorie zag het er lang naar uit dat Romain Delhez, op de tweede plaats zou eindigen, maar omdat in de slotfase zijn ophanging begaf ging die ereplaats uiteindelijk naar de jonge Pierre Vauterin, die tevens beloond werd met de Junior Award" !
Robin Maes wint met zijn Prodrive BMW bij de Historics Hoewel Robert Droogmans lang leider was bij de historics, verdween de mooie Opel Manta 400 van de viervoudige laureaat van deze rally zaterdag in de vooravond door een mechanisch probleem van de tabellen. Robin Maes tot dan toe tweede, nam met zijn prachtige BMW M3 Gr.A, een authentieke Prodrive, ex-Jose Maria Ponce de leiding over en gaf die positie niet meer uit handen. “Via deze zege doe ik een schitterende zaak i.f.v. het kampioenschap”
Uiteraard won zijn BMW ook de klasse HC4 waar hij amper tegenstand kreeg van Stefaan Prinzie die zaterdag na een cardanbreuk eveneens uit de wedstrijd verdween, maar die zondag via super rally wel opnieuw van start ging met zijn Opel Ascona 400. Finaal ging de tweede plaats naar streekpiloot Benoît Gillot, die aan het stuur van zijn Ford Escort Gr.4 uiteraard ook zegevierde in de klasse PTN. François Cornélis, een gelukkige RACB-voorzitter Het laatste woord is ten slotte voor François Cornélis, de voorzitter van de RACB die in één van de openingswagens supertevreden terugkeerde naar Jambes. "Ik heb veel geluk gehad, want ik beleefde een uitzonderlijk en een geweldig weekend ! Echt waar er was geen enkel probleem i.v.m. met de organisatie van deze rally, de klassementsproeven waren geweldig en onze wagen (een Renault Twingo R1) kende geen enkel probleem, zelfs geen lekke band. De rally (in het algemeen) heeft slechts één nadeel er kruipt namelijk veel tijd in, maar na die bemerking wil ik ook melden dat het jammer genoeg al gedaan is. Maar… wees gerust ik kom zeker nog terug !”
Tussenstand BRC (na de rally van Wallonië) 1. V. Verschueren 64 pts, 2. B. Rouard 42, 3. K. Princen 36, 4. K. Abbring 32, 5. B. Allart 26, 6. P. Vauterin 24, 7. F. Boulat 22, 8. R. Delhez 21...