Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BRC Spa Rally : Cédric Cherain wint in extremis de Spa rally.

De Herock Spa Rally 2017 eindige op spectaculaire wijze: terwijl hij de zege zo goed als zeker op zak had ging Kris Princen (Skoda Fabia R5) in de laatste chronorit over de kop, waar door hij de zege op een schoteltje aanbood aan Cédric Cherain (Citroën DS3 RRC). Die won voor Benoît Allart en Vincent Verschueren (allebei op Skoda Fabia R5). Deze derde editie van de Herock Spa Rally werd getekend door een indrukwekkende reeks opgaves, maar zag ook de zeges van Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona 400) in HBRC en Deflandre-Lambert (Porsche 911)in VHRS.

Het parcours van de Herock Spa Rally was sowieso heel selectief, maar de weersomstandigheden maakten de wedstrijd nog wat lastiger. Alleen al het lijstje opgaves bij de zegekandidaten maakt dat meer dan duidelijk. Al op vrijdagavond, toen het nog niet eens aan het regenen was, moesten Cédric De Cecco (Peugeot 208T16 R5-motor), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2-motor) en Mickael Albert (Skoda Fabia WRC-ontsteking) de strijd staken. Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5-remleiding) besloot op zaterdagochtend de handdoek te gooien, er van uitgaand dat hij niet langer het verhoopte resultaat kon behalen.

Overvloed aan opgaves

Op de tweede dag, op door- en doornatte wegen, viel de hakbijl nog meer: Ludovic Sougnez (Mitsubishi EvoX-koppeling), Chewon Lim (Hyundai i20 R5-kogellager) en Guillaume Dilley (Skoda Fabia R5-dubbele lekke band) moesten al tijdens de eerste lus het strijdtoneel verlaten. Ze kregen al snel het gezelschap van leider Kevin Abbring (Peugeot 208T16 R5-schuiver en stukke ophanging) die bij de tweede doortocht in Wanne in de fout ging, een chronorit waar hij ’s ochtends al even met vuur had gespeeld door kort een gracht op te zoeken.

En de opgavelijst werd immer langer: Melissa Debackere (Skoda Fabia R5-wiel af), Guino Kenis (Mini JCW-remleiding), Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5-crash), Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5-elektronca) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3-ontgoocheld na een hele reeks straftijden) moesten ook voortijdig naar de kant. Ook de rijders van de kleinere categorieën werden niet gespaard, en  Pierre Hubin (Citroën DS3 R3-over de kop), Didier Bosseloir (Honda Civic R3-crash) en Amaury Molle (Citroën DS3 R3-radiator stuk) haalden evenmin het eind.
Verrassend slot

Kris Princen (Skoda Fabia R5) had dankzij een uitstekende tijd bij de eerste doortocht van de Clémentine Kevin Abbring onder druk weten te houden en maakte van de opgave van de Nederlander gebruik om de leiding in handen te nemen. Hij leek lange tijd op weg naar een voor het kampioenschap belangrijke tweede zege in 2017. Maar alles ging in rook op toen hij in diezelfde Clémentine, laatste proef van de rally, over de kop ging. Hij was nochtans met meer dan 20 tellen voorsprong aan de chronorit begonnen.

En zo kon Cédric Cherain in extremis de zegepalm in ontvangst nemen, na de hele dag de aanvalsklok te hebben geluid en op de verraderlijke wegen steeds meer vertrouwen te hebben opgedaan. “Ik ben uiteraard heel blij te hebben gewonnen, maar ik wil eerst weten hoe het met Kris en Peter is”, stelde hij aan de flying finish van de laatste proef. Eens gerustgesteld genoot de winnaar helemaal van de zege, een overwinning die niet op tijd komt. “Ik werk dit jaar een programma à la carte af, zonder voor de titel te gaan. In dat opzicht is dit een heel belangrijke overwinning, want nu kan ik mogelijke partners misschien overtuigen om me bij volgende rally’s te steunen. Hier had ik na een foutje in de openingsproef een slechte start, maar op zaterdag kreeg ik de omstandigheden die me liggen: ik ben gek op dit natuurlijke parcours, en van de modder trek ik me niets aan. Ik ben dus blijven aanvallen om Kris onder druk te houden, met het gekende resultaat. Na de Wallonie, de Condroz en de East Belgian win ik nu ook in Spa, de vierde wedstrijd in Wallonië. Ik ben hier heel blij om, vooral omdat dit de rallywegen zijn die ik als kleine kerel als toeschouwer bezocht…”
De tweede plaats ging uiteindelijk naar Benoît Allart (Skoda Fabia R5), die met een regelmatige en intelligente wedstrijd de ontgoocheling van de Haspengouw wist te verwerken. “Ik wou aanvankelijk vooral vertrouwen winnen en ritme opdoen en trok me dus weinig aan van mijn positie in het klassement. Geen fouten maken, dat was het belangrijkste. Uiteindelijk is het een beetje het verhaal van de schildpad en de haas geworden: ik was niet de snelste, maar weet toch als tweede aan te tikken!”
Volgde Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), die na zijn fout van vrijdagavond (een rondje te veel tijdens de chronorit op het circuit van Francorchamps) een mooie comeback neerzette, Armand Fumal (Citroën DS3 R5), die bij zijn terugkeer in de rallysport een mooie prestatie neerzette, en Frédéric Bouvy (Porsche 997 GT3), die met een machine die niet echt voor dit werk geschikt is als vijfde een ware stunt neerzette – en tegelijk de eerste tweewielaangedreven bolide bestuurde.

De top-10 werd vervolledigd door Jochen Claerhout (Porsche 997 GT3), Bastien Rouard (Citroën DS3 R3) indrukwekkend als leider bij de voortrekkers, een Marc Duez (Porsche 997 GT3) die heel blij was zo hoog te finishen, Steve Vanbellingen (Mitsubishi EvoX) die zijn mooie prestatie van de Haspengouw herhaalde, en Romain Delhez (Opel Adam R2) als schitterend winnaar bij de Juniors.