De eerste manche van het Kampioenschap van België Rally 2017, de Rally van Haspengouw in en om het Vlaams-Brabantse Landen, werd van start tot finish gedomineerd door de lokale favoriet. Kris Princen, genavigeerd door Landenaar Peter Kaspers, reed van start tot finish aan de leiding met zijn fonkelnieuwe Skoda Fabia R5. Naar goede gewoonte, want twee jaar geleden debuteerde hij in Haspengouw ook met winst toen hij overstapte naar de nieuwe Peugeot 208 T16. Het podium werd vervolledigd door Vincent Verschueren met een gelijkaardige Skoda Fabia R5 en Kevin Abbring die met een Peugeot 208 T16 aan de start kwam.
Toch maakte Princen het onverwacht en onbedoeld nog erg spannend. Terwijl de leider al met zijn gedachten bij de champagne was, realiseerde Vincent Verschueren een kanontijd. Verschueren strandde op 4"8 van de leider, terwijl Kevin Abbring tot op 13" naderde.
"Het was geen gemakkelijke wedstrijd, maar ik wist gewoon dat onze Skoda Fabia R5 beter was dan de Peugeot. We hebben met onze Fabia R5 meer koppel bij het uitkomen van de bochten, de motor is sterker en de wegligging is beter. Nadat ik tijdens de eerste ronde het verschil kon maken, heb ik vervolgens de wedstrijd gecontroleerd. Ik ging bewust niet te diep snijden in de bochten om lekke banden te vermijden. Maar, wanneer je gas lost met dit soort wagen, dan verlies je bakken tijd...," vertelde winnaar Kris Princen, die met het nummer 1 op de Skoda van start ging en die meteen ook de leiding neemt in het Belgisch kampioenschap.
De tweede plaats ging na een spannend duel naar Vincent Verschueren, eveneens met een Skoda Fabia R5. De Oost-Vlaming was daarmee heel tevreden: "Ik heb het verloren door een slechte bandenkeuze. In de eerste ronde had ik te weinig opgesneden banden, terwijl ik voor de tweede ronde teveel profiel had, terwijl het toen droger was."
Kevin Abbring, genavigeerd door achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, kwam niet verder dan de derde plaats. "In de eerste ronde hebben we een foutje gemaakt wat ons 17" heeft gekost. Ik maakte een kleine schuiver in een veld. Daarna hebben we het maximum uit de Peugeot gehaald, maar we kwamen iets te kort in vermogen en koppel bij het uitkomen van de haakse bochten..."
Bert Cornelis werd knap 4de bij zijn debuut met de ex-Verschueren DS3 R5, ondanks een schuiver op de derde proef in Heers. Guino Kenis bekroonde een sterke wedstrijd met de 5de plaats in zijn Mini RRC: "Als ik zie wie er voor ons geëindigd is, dan ben ik heel tevreden. Ik verloor veel tijd in de eerste ronde, maar daarna ging het veel beter."
Melissa Debackere verloor bijna 3 minuten door een schuiver op de derde proef, waarbij ze met haar Skoda vast zat op de talud. Ze werd nog zesde. Andere schuivers hadden meer gevolgen. Benoît Allart velde met zijn Fabia R5 een boom op de vierde proef, terwijl Polle Geusens op de tweede proef een kleine slipper maakte die enkele proeven later tot zijn opgave zou leiden omdat de radiator stuk was en de motor daardoor warm was gelopen. Jonas Langenakens haalde wel de finish, maar hij stond 14 minuten stil na een schuiver op een talud in het begin van de wedstrijd.
De 7de plaats ging naar Franky Boulat, tevens winnaar van de M Cup, voor Christophe Verstaen, de snelste bij de voortrekkers. Steve Vanbellingen stuurde zijn Mitsubishi naar de zege in N4 en de 9de plaats algemeen, voor Bastien Rouard, de verrassing van de wedstrijd met zijn DS3 R3T.
Bij de Juniors stond er geen maat op Guillaume de Mevius, 11de algemeen, net voor de winnaar in Historic, Gunther Monnens, die met zijn Escort RS 3 seconden bonus had op de BMW M3 van Robin Maes.