Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Legend Boucles @ Bastogne 2017 : Naar een zeer mooie editie in de categorie ‘Classic’.

De Legend Boucles @ Bastogne zijn geen snelheidsrally in de categorie ‘Classic’, dat is duidelijk. Het is een competitie met een maximaal gemiddelde van 60 km/u. De proeven zijn allemaal afgesloten, in tegenstelling tot de meeste soortgelijke manifestaties. Ook dit jaar zullen we weer uitgebreid berichten over de categorie ‘Classic’, iets wat we afgelopen seizoen, tot groot plezier van de deelnemers ook al deden.

2017 is er nog niet en ook de Boucles is nog meer dan twee maanden van ons verwijderd, maar we kunnen nu al zeggen dat het een grootse editie zal worden. We zullen ook een andere winnaar zien dan twaalf maanden geleden, want de laureaat van 2016, Yves Deflandre, maakt zijn comeback in ‘Legend’, wat dus de mogelijkheid biedt om andere namen vooraan te zien in ‘Classic’…

Eric Chapa leidt de categorie ‘Classic’ in goede banen en in 2017 zijn er enkele nieuwigheden, onder meer om het resultaat sneller te kennen. “Het systeem voor de tijdwaarneming van Blunik, dat we vorig jaar voor het eerst hebben gebruikt, was zeer goed”, aldus Pierre Delettre, organisator van de Legend Boucles @ Bastogne. “Er was één element dat we wilden verbeteren en dat was de snelheid waarmee de resultaten opgehaald werd. In 2016 was dat de taak van de bezemwagen, terwijl in 2017 de gegevens automatisch zullen gedownload worden aan de finish van iedere RT. Deze resultaten zullen dus sneller bekend zijn, maar blijven wel onofficieel tot alles is bevestigd, al denken we wel dat ze een goede indicatie voor de officiële resultaten zullen vormen. We hebben weer heel wat tijdwaarnemingspunten op het parcours, wat maakt dat de opdracht voor de deelnemers verre van eenvoudig is en dat zeker niet de meest krachtige wagen zomaar kan winnen. De verhoudingen zullen zonder meer evenwichtig zijn. Wat het roadbook betreft, hebben Eric Chapa en Jean Caro die taak zelf opgenomen, waardoor we nog meer een ‘Classic’ filosofie krijgen. Er zijn meer referentiepunten, de nota’s voor de proeven in de wouden op zaterdag zijn nog meer gedetailleerd enerzijds, maar anderzijds ook eenvoudiger om te gebruiken. Ook zullen er zaterdagavond videobeelden voor de deelnemers voorhanden zijn, beelden van die proeven op zondag.”

De categorie ‘Classic’ is uiteraard die categorie waar we wagens in terugvinden zijn, die dichter bij de seriewagens van weleer staan. Er is een duidelijk verschil met de wagens in ‘Legend’, wat ook maakt dat de proeven op onverhard al eens het onderwerp van discussie zijn. Ook hier hebben we nieuws: “Het is heel simpel, de delen die voor de deelnemers te zwaar waren, zijn uit het parcours verdwenen”, aldus Eric Chapa. “We rijden nu op een goede ondergrond, met proeven die een uitdaging blijven vormen, ook aan 60 km/u gemiddeld. Er zullen altijd moeilijkere stukken bij zijn, maar die staan duidelijk in het roadbook en daar worden geen tijden opgenomen. We willen niet dat in de categorie ‘Classic’ er veel wagens worden stuk gereden. Als het moet, kunnen we ook een lager gemiddelde opleggen.”

De timing van de proef is ook veranderd, waardoor de deelnemers zaterdag vroeger op de Place McAuliffe in Bastogne terugkeren. Alles bijeen zal dat een uur vroeger zijn, waardoor er meer tijd is voor een lekker etentje in de buurt. Of de deelnemers kunnen de video’s bekijken van de proeven die hun zondag te wachten staan…

Nog in de categorie ‘Classic’, is het bandenmerk vrij, zolang die banden gehomologeerd zijn voor de openbare weg en er sprake is van een aanduiding ‘winterbanden’. Die banden dienen ook niet gemarkeerd te worden. De tabellen met de gemiddelde snelheden worden aan de teams overhandigd en de corijders kunnen een korte opleiding krijgen, als ze dat willen. Die opleiding volgt in de loop van de maand januari.

Wat de ‘Tracking’ betreft, die zal ook gebruikt worden in de categorie ‘Classic’. Zo kunnen de teams hun bemanning volgen, maar de wedstrijdleiding kan ook ingrijpen in geval van een stilstaand voertuig, wat bijvoorbeeld tijdens de proeven in de wouden op zondag erg belangrijk kan zijn.

De ervaren Pascal Collard is nog steeds ‘Relation Concurrents’ in ‘Classic’, en er komt een klassement voor de teams die samen 120 jaar oud zijn. En dat zijn er meer dan u denkt!

Op sportief vlak hebben al 7 van de 10 teams uit de top 10 van vorig jaar zich opnieuw ingeschreven! Opgepast dus voor Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6), de Fransen Magdziarek-Lhomme (BMW 2800 CS), Ninane-Simon (Opel Kadett C), Dujardyn-Deplancke (Porsche 911 Carrera RS), Miroux-De Moor (Datsun 240 Z), Gengou-Gathy (Volvo 142 S) en Van Dalen-Minguet (Ford Escort MK2). We voegen hier al aan toe: Delporte-Bozet (Porsche 924), Vermeersch-De Bièvre (Fiat 124 Spider), Gonin-Gonin (BMW 2002 Tii), Hennes-Wilputte (BMW 320i), Schoonbroodt-Gehlen (Ford Escort MK1), Baugnée-Remion (Ford Escort MK1), Simon-Duschesne (Porsche 924 S), Crucifix-Caldeira (Porsche 911 Carrera)... Uiteraard zijn er nog heel wat andere deelnemers, die het feest van de categorie ‘Classic’ weer twee dagen willen meemaken!