Vincent Verschueren eiste voor de tweede keer de overwinning op in de “6 uren van Kortrijk”. Een luttele twee seconden scheidden hem aan de finish van lokale held Didier Duquesne. Paul Lietaer haalde een logische overwinning bij de Historics, in de klasse Youngtimer, terwijl Tom Tytgat de zege pakte bij de klassieke Historic wagens.
Eén titel moest nog worden toegekend in de VAS-competitie en die ging naar Bram Fonteyne en zijn ongewone Volvo 240. Autostal Groeninghe kan zonder meer bogen op, nog maar eens, een succeseditie. Op zaterdag volgden ruim 2.000 fans het spektakel op de openingsproef in Moeskroen en het DJ-duo 2EMPRESS zorgde voor een nokvolle tent op zaterdagavond. Op zondag kwamen opnieuw duizenden toeschouwers afgezakt naar Kortrijk en 1500 fans zagen op Moeskroen een demorit van het Falken Driftteam.
Ook sportief werd het een spektakel van de bovenste plank. Didier Duquesne (Ford Fiesta WRC) was de leider van het eerste uur, maar op de natte wegen van zondagmorgen deed hij het rustiger aan. Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) zette de aanval in en ging naar de kop. Dat Duquesne de juiste beslissing nam werd op zondagnamiddag duidelijk toen Tsjoen eraf ging, net in Aalbeke, de home town van ... Didier Dusquesne. Even tevoren had Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) al de aanval ingezet. Hij pakte 3 seconden op Dusquesne op KP 5, ’t Hoge, en toen Tsjoen even later van de baan ging, schoof Verschueren naar de leiding. Vervolgens wreef hij op de middag in Moeskroen nog eens 3 seconden aan de broek van Dusquesne en verwees op de snelle proef van Tombroek iedereen 5 seconden terug. Het slotoffensief van Didier Duquesne, winnaar in 2013, liep stuk op een onverzettelijke Vincent Verschueren en een onverwoestbare Skoda Fabia R5. “In de laatste lus ging ik nog tweemaal rond en ik moest een WRC-wagen afhouden. Maar ik hield het gas er vol op. Ik wist dat ik in een Skoda zat en die moest het maar uithouden”, lachte Verschueren aan de regroup, op de weg naar het zegepodium. “Wij hebben nochtans vier opeenvolgende proeven de beste tijd gereden”, vertelde Francois Geerlandt, de copiloot van Dusquesne, “maar we kwamen 2 seconden te kort. Ongelooflijk!”. Ook de andere ereplaatsen waren voor de West-Vlaamse specialisten. Claudie Tanghe (Ford Fiesta R5), winnaar in 2015, eindigde uiteindelijk knap derde op ongeveer een minuut van de winnaar. Melissa Debackere (Skoda Fabia R5) en nieuwbakken VAS-dubbelkampioen Steve Bécaert (DS3 R5) sloten de top-5 af.
Bij de Youngtimer historicwagens was de winst voor Paul Lietaer (Subaru Legacy). Ondanks een probleem met een differentieel, waardoor hij de zondag vanaf Tombroek de rally moest uitrijden met tweewielaandrijving, hield hij ruim twee minuten voorsprong op Robin Maes (BMW M3). Tom Tytgat (Opel Kadett GTE) werd derde en winnaar van de Historicklasse. Het is binnen deze Historics, divisie 4, dat het grote regionale interessepunt lag van deze rally. De titel in Divisie 4 was nog niet toegekend. Bram Fonteyne, in de eigenzinnige Volvo 240 had de meeste troeven in handen. Ronny Declerck (Opel Ascona) en Koen Verhaeghe (Ford Escort) konden nog hoop koesteren maar dan was winnen de absolute vereiste en dan moesten ze ook nog rekenen op problemen voor Bram en een gunstig schrapresultaat. Maar een verre 56ste plaats algemeen (16de Historic en 5de in Divisie 4) was genoeg voor een opgetogen Bram Fonteyne om de titel op zak te steken. Zowel Declerck als Verhaeghe eindigden achter hem en daarmee was het verdict duidelijk. “We hebben echter ons hart vastgehouden in de laatste lus”, verduidelijkt Bram. “De drukpomp tussen differentieel, koppeling en vliegwiel ging kapot. De wagen trilde aan alle kanten! Voor het overige hebben we een mooi en regelmatig seizoen gereden. Op Staden hadden we dan geluk dat alles eindigde met schrik en een lekke band uit wat potentieel een zwaar ongeval had kunnen zijn.”
Eén van de eerder ongewone inschrijvingen was die van de Oekraïense Daria Bakai, met OCMB’er David Croes op de co-stoel. “Ik woon nu al enkele jaren in België, in Brussel. Ik reed vroeger rally in Oekraïne en wilde dat hier ook eens proberen. David hielp mij om deze wagen aan de start te krijgen”, verklaarde de jongedame. “Of ik volgend seizoen nog rally’s doe...misschien. Eerst afwachten. Rally is een dure sport.” Het duo eindigde met de Ford Fiesta R2 op een verdienstelijke 71ste plaats.
Op naar volgend jaar want dan viert Autostal Groeninghe feest met de 25de editie en sluiten ze het eerste lustrum af van de ‘moderne’ periode!