De tweede uitgave van de Rally van Zuid-Limburg, op 12 en 13 november, volgt onmiddellijk na een top Condroz. Topspeed Rally Club Haspengouw (TRCH) vulde perfect deze leegte in die ontstond na het verdwijnen van de Rally van Sint-Truiden. Deze nieuwe regionale proef op het grondgebied van Gingelom en Sint-Truiden verdient zeker een tweede succesvolle editie.
Ook dit jaar kunnen, met de medewerking van het gemeentebestuur van Gingelom, dezelfde faciliteiten op het industrieterrein van Gingelom worden gebruikt. Het parcours werd hier en daar bijgesteld. Daarover wilde de organisatie hetvolgende kwijt: “KP Gingelom is er niet bij, omdat we voor deze KP andere plannen hebben waarover later meer. Ter vervanging komt er de klassementsproef Borlo. Op aangeven van enkele streekpiloten hebben we daar een mooi en uitdagend nieuw parcours gevonden. De proef in Aalst houden we identiek aan vorig jaar, kort maar krachtig. Verder hebben we KP Gelmen heropgevist. Door hier en daar wat aan te passen creëerden we een klassementsproef waar iedereen, zowel rijder als toeschouwer, zijn gading in gaat vinden. Een onuitgegeven start, vluchtheuvels passeren langs alle kanten en natuurlijk mag de beruchte haarspeld aan het kerkhof niet vergeten worden. Die drie klassementsproeven zullen elkaar snel opvolgen, met amper verbindingstukken ertussen, veel rust zullen de teams dus niet hebben.”
Ondertussen vulde ook de deelnemerslijst zich. Topper van dienst wordt Melissa Debackere, die de Skoda Fabia R5 over de Haspengouwse wegen zal loodsen. In de wandelgangen wordt er ook geopperd dat Kris Princen weleens een verschijning zou kunnen maken, maar een bevestiging hiervan is er nog niet. Als de R5 zou haperen, dan staan er heel wat podiumkandidaten te trappelen om de vrijgekomen plaats in te vullen. Beginnen we met de winnaar van verleden jaar, Jonas Langenaekens, die met een Evo X van start gaat die hij deze week nog testte. Verder is er nog een legertje aan Nederlandse deelnemers, met voorop Piet Van Hoof. De Nederlandse Evo-specialist bezocht al menig regionaal evenement dit jaar en was telkens in het koppeloton te zien. In zijn zog volgen nog Van Ballegooijen (Evo X), Hein Jonkers (Evo 6), Martin Van Iersel (Evo X) en Arjen De Koning (Evo X R4). Maar daarmee is de slagkracht van de Lancer Evo armada nog niet uitgeput. Vergeten we voormalig winnaar Jan Jacobs niet en de Nederlanders Schapers, Allaerts en Pennartz, allen op Lancer Evo X’s. De leider in de VAS-tussenstand (Divisie 3), Steven Bécaert, staat vooralsnog niet op de inschrijflijst, maar hij heeft uiteraard zijn verplaatsing “buiten de provincie” in handen met de Rally van Kasterlee en ziet ook geen enkele van zijn rechtstreekse concurrenten de verplaatsing maken. Nog één man kunnen we niet uitschakelen voor winst of een podiumplaats en dat is Patrick Diels. De BMW M3 blijft nog altijd een wapen om rekening mee te houden.
Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op Glenn Rogiers (Opel Kadett). Hij zal vooral de Ascona’s van Erik Deveux en Jim Lampole in het oog moeten houden alsook de Escort van Claude Debue. Sinds die het co-zitje wisselde voor het stuur, zat hij al enkele malen kort bij de winst…
De eerste wagen start op zondag 13 november om 8u30. De deelnemers zullen bijna 98 kilometer tegen de chronometer rijden. Het servicepark en het rallycentrum bevinden zich op de Ambachtsweg 5, te Gingelom. Om 18u50 worden de eerste deelnemers aan de finish verwacht.