Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Patrick Snijers en Johan Gitsels en met hen het volledige Logi-technic Sleuyter Rallyteam kunnen terugblikken op een sterke rally van Ieper. Een vierde plaats is een goed resultaat maar met het oog op het kampioenschap niet goed genoeg. Dat is het enige minpunt aan het voorbije weekend.

Patrick Snijers had een plan. Vrijdagavond wou hij in de top vijf staan om zaterdag door te schuiven naar het podium. Snijers kon zijn ambities gedeeltelijk inlossen. "De wedstrijdomstandigheden op vrijdag waren bijzonder verraderlijk. Er stonden grote plassen, er lag veel kiezel en modder in de bochten. Het was uitkijken. We hebben een goede en foutloze wedstrijd gereden. Het ganse weekend hebben we alles uit de kast gehaald en eindigen op de vierde plaats. Meer zat er echt niet in. En toch hebben we één van de betere wedstrijden van het seizoen gereden. Alleen het resultaat valt wat tegen. Het is een onmiskenbaar feit dat de tweeliter motoren sneller zijn dan de 1600 cc motoren met turbo. David Richards, de grote baas van Prodrive kwam op bezoek. Hij wil meewerken aan een oplossing met het oog op volgend seizoen."

"We hebben een goede wedstrijd gereden en hebben alles uit de MINI gehaald wat we konden. Ik ben tevreden met het resultaat maar jammer genoeg is de vierde plaats niet goed genoeg met het oog op het kampioenschap" zegt co-rijder Johan Gitsels. "De titel mogen we stilaan vergeten. We hebben vorig jaar gekozen voor deze 1600. We hebben het geprobeerd maar het is zeer moeilijk. Het is nu eenmaal zo."

De volgende wedstrijd is de Omloop van Vlaanderen begin september. "Normaal gezien staat we daar aan de start" zegt Johan Gitsels. "We moeten de komende weken alles bekijken en misschien herbekijken" pikt Patrick Snijers in. "Zelfs als we alles nog zouden winnen denk ik niet dat we nog in aanmerking komen voor de titel. Begin juli is er een belangrijke meeting voor de toekomst. Die dag zitten de teams samen met het oog op 2013. We hebben al eerder dit jaar bepaalde dingen aangekaart en die zullen zeker op tafel komen Als alles bij het oude blijft moeten we onze plannen in vraag durven stellen."

Voor de wedstrijd hoopte Jonas Langenakens om zaterdagavond de top 10 te halen in Ieper. De Landenaar heeft zijn ambitie kunnen waarmaken al verliep het moeilijker dan verwacht.

"Vrijdagavond was ik ontgoocheld" aldus Jonas Langenakens. "We hadden heel erg uitgekeken naar de rally van Ieper maar ik merkte al snel dat de afstelling niet optimaal was. Toen even later ook de uitlaatcollector het begaf en ik niet meer over het volledige vermogen van de Peugeot kon beschikken zakte de moed me toch wel in mijn schoenen want al snel keken we tegen een aanzienlijke achterstand op. Na afloop van de eerste ronde hebben de jongens van het NCRS team de problemen kunnen oplossen en leverden ze mij een betere wagen voor de tweede ronde. Dat zag ik meteen aan de tijden."

"Zaterdagochtend was mentaal heel erg moeilijk. Eerst zag ik een paal op de weg liggen waar De Cecco tegenop was gereden en even later zag ik Kris Princen op zijn zij liggen. Tot twee keer toe ben ik op de rem moeten gaan staan en verloor daarbij een kleine minuut. Helaas vond ik geen gehoor toen ik de bevoegde instanties hierop attendeerde. Zaterdagochtend waren mijn tijden nog niet goed. 's Namiddags heb ik mij dan eens boos gemaakt, en beet ik mij figuurlijk vast in mijn stuur. Een hoop frustratie viel van mij af en met een helder hoofd draaide ik veel betere tijden. Ik kreeg de wagen stelselmatig beter onder de knie en schoof op in de stand om uiteindelijk als achtste te eindigen. Als je het achteraf bekijkt had ik toch meer willen en moeten testen voor de wedstrijd om meteen in het ritme te kunnen zitten."

"Begin september starten we normaal gezien in de Omloop van Vlaanderen al kan ik nu nog niet zeggen met welke wagen. Maar eerst rijden we mogelijk nog in Nederland. Over twee weken wordt de Exotic Green Rally georganiseerd en ik heb een uitnodiging op zak al kan ik ook nu nog niet zeggen met welke wagen we daar eventueel zouden starten. De komende dagen moeten we eens rond de tafel gaan zitten en bekijken wat de mogelijkheden zijn."

Freddy Loix heeft nog maar eens zijn talent getoond op de smalle baantjes van de Westhoek. In de Geko Ypres Rally zette de BFO-piloot twee dagen lange wereldkampioen Juho Hänninen onder druk, maar uiteindelijk bleek het verschil met de fabriekswagen van de Fin te groot om de overwinning te ambiëren. De Peugeot-piloot strandde op de tweede plaats.

Vrijdagavond lag het tempo vooraan bijzonder hoog. Freddy Loix en Lara Vanneste streden van bij de start tegen de twee fabriekswagens van Skoda Motorsport, een formatie die het volledige seizoen afwerkt in de Intercontinental Rally Challenge. De eerste etappe werd afgesloten op de tweede plaats, achter Juho Hänninen, ex-IRC-kampioen en Wereldkampioen S-WRC, maar wel voor regerend IRC-kampioen Andreas Mikkelsen.

"We zijn van bij de start voluit gegaan, maar we wisten vooraf dat we op vrijdagavond nog wat werk zouden hebben om de wagen fijn af te stellen. Ik was heel tevreden dat we in de buurt konden blijven van Juho, zodat we hem onder druk hielden voor de tweede dag. In elk geval liet Andreas Mikkelsen zich opjagen, want hij ging van de baan, maar hij kwam net voor ons terug op de baan en weigerde ons te laten passeren. Heel onsportief van hem, want zijn wedstrijd was al verkeken en hij hield ons op," vertelde Freddy Loix vrijdagavond.

Met nog 12 klassementsproeven en 200 km op het menu van de tweede dag, bleef alles mogelijk. Het gevecht met Juho Hänninen bleef boeiend, maar op de lange proef van Heuvelland maakte de Fin het verschil.

"We gingen absoluut tot het uiterste, maar op de proef van Heuvelland waren we gewoon machteloos. Op de snelle stukken haalde Juho een topsnelheid van 184 km/h, terwijl wij met de Peugeot 207 S2000 een top hadden van 174 km/h. We streden op alle proeven voor tienden van een seconde, maar dan kregen we plots 10" aan onze broek. Dat komt aan, omdat we gewoon machteloos waren. We hebben het maximum uit de Peugeot gehaald, maar op bepaalde proeven kwamen we een fractie te kort. We zijn ook op een beresterke Juho Hänninen gebotst. Hij is niet bezweken onder mijn aanvallen. Maar, vergis je niet, ik kom volgend jaar terug om revanche te nemen. Die achtste zege in Ieper staat nog op mijn verlanglijstje!"

Voor het derde opeenvolgende jaar wist een ŠKODA de Rally van Ieper te winnen. Achter Juho Hänninen, al na de tweede chronorit aan de leiding van de rally, maakte Pieter Tsjoen het succes van het Tsjechische merk compleet door met zijn Fabia Super 2000 in de kleuren van ŠKODA België naar de derde podiumplaats te rijden.Moe, maar tevreden! De brede glimlach op het gelaat van Pieter Tsjoen toen hij zaterdagavond zijn ŠKODA Fabia in het gesloten wagenpark van de Rally van Ieper parkeerde sprak boekdelen. Er waren dan ook redenen genoeg om tevreden te zijn. De Vlaamse zakenman had zich voor de start tot doel gesteld net achter de professionele rijders te eindigen en wist dat doel te bereiken.

“Op het derde podiumtrapje mogen klimmen smaakt bijzonder zoet”,

stelde Pieter Tsjoen.

“Een week geleden wist ik nog niet eens hoe ik deze ŠKODA moest besturen. De hele wedstrijd lang heb ik mij er op toegelegd om het maximum uit deze Super 2000 te puren, maar voor deze auto is echt wel een heel andere rijstijl nodig dan voor de WRC die ik bij de andere manches van het Belgische kampioenschap bestuur. Aan het eind van de rally beleefde ik wel heel veel plezier aan het nemen van de snelle bochten. Ik ben nog altijd zeer onder de indruk van de wegligging van de Fabia. In de technische stukken bleef ik echter relatief rustig en behield ik een veiligheidsmarge.”

De derde plaats in de eindstand van de meest prestigieuze Belgische rally verstevigt ook Tsjoens positie van leider in het Belgisch kampioenschap. “Dat was mijn tweede doel voor het weekend”, stelt de rijder die dit seizoen al alle Belgische rally’s op zijn naam schreef. “De hele rally lang hield ik de prestaties van Patrick Snijers in de gaten en na verloop van tijd wist ik een comfortabele voorsprong op mijn titelrivaal uit te bouwen. Het moge duidelijk zijn dat de ŠKODA de juiste keuze was voor deze internationale wedstrijd.”

De eerste plaats van de Fin Hänninen had ook een Belgisch tintje. Voor de derde opeenvolgende keer werd de winnende ŠKODA immers onder handen genomen door de West-Vlaamse ingenieur Yannick Willocx. De overwinning in Ieper is voor het Tsjechische merk ook de vijfde zege op zes IRCmanches. Een zegereeks die ongetwijfeld nog lang niet afgelopen is!

Vorig jaar werd de BFO Award in het leven geroepen in het kader van het BFO Belgian Rally Championship om piloten die een opmerkelijke prestatie leveren, op eender welk vlak, extra in de kijker te zetten. In samenspraak met de organisatoren van het Kampioenschap van België kreeg de laureaat van de BFO Award telkens een gratis inschrijving voor de volgende wedstrijd en een uniek bronzen kunstwerk van Inge Dewilde. Dit jaar worden de laureaten uitgenodigd om deel te nemen aan de BFO Academy.

De BFO Academy, op 20 september bij BFO in Gent, is een bijzonder leerrijk seminarie voor piloten en copiloten waarin de minder bekende, maar daarom niet minder belangrijke, aspecten van de rol als rallypiloot aan bod komen. Om succes te hebben in de rallysport, volstaat het niet om gas te geven en aan een stuur te draaien.

BFO heeft als partner van Freddy Loix een enorme knowhow op het vlak van marketing, budgetbeheer en het valoriseren van sponsoring. Alain Penasse heeft jarenlang ervaring in het begeleiden van piloten inzake mentale en fysieke voorbereiding, media-training en voeding. En Freddy Loix heeft staat al meer dan twintig jaar aan de top, dankzij het in de praktijk brengen van alles wat hij leerde als fabriekspiloot in het Wereldkampioenschap.

Kortom, een schat aan kennis en ervaring die BFO wil delen met ALLE piloten en copiloten, om samen het niveau van de rallysport in ons land omhoog te tillen.

Wat komt er aan bod tijdens de BFO Academy en wat mogen de deelnemers verwachten?

Na een wake-up onder leiding van Freddy Loix, zal de groep opgedeeld worden in kleine groepjes voor de verschillende workshops. Zo zal er heel persoonlijk gewerkt kunnen worden. De workshops behandelen verschillende onderwerpen, met concrete voorbeelden uit de praktijk:

- Grondige SWOT-analyse van de rallysport

- Marketing en valorisatie

- Fysieke en mentale training

- Voeding

- Mediatraining, met persoonlijke analyses

- Tips & Tricks met Freddy Loix

De laureaten van de BFO Award mogen gratis deelnemen aan deze BFO Academy. Maar, naast de 12 laureaten (piloot en copiloot), zijn er nog 8 plaatsen beschikbaar. Iedereen kan deelnemen voor de prijs van 450 €. Inschrijven kan door een e-mail te sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

De winnaars van de BFO Award in de East Belgian Rally en de Condroz Rally zullen begin 2013 uitgenodigd worden voor de tweede sessie.

Trouwens, na het leerrijke seminarie volgt een gezellige party, want

na inspanning moet er ook tijd zijn voor ontspanning!

Vrijdag om 17u gaat de Geko Ypres Rally van start. Winst in de Belgische manche van de Intercontinental Rally Challenge is het hoofddoel van het seizoen voor Freddy Loix en Lara Vanneste, die donderdagavond in Nieuwkerken een laatste testsessie afwerkten met hun BFO Peugeot 207 S2000.

Na een korte, maar bijzonder hevige regenbui, ging omstreeks 19u de shakedown voor de Geko Ypres Rally van start in Nieuwkerken. Voor alle deelnemers een laatste kans om een ideale afstelling te vinden voor het parcours in de Westhoek. Maar, of de shakedown door de regen representatief zal zijn voor de rest van de wedstrijd, dat is de vraag.

Andere strategie "Voor ons was het belangrijk om extra kilometers te maken," vertelde Freddy Loix na afloop.

In de indrukwekkende hospitality van BFO op de Grote Markt in Ieper, waar donderdagavond een kleine 500 gasten van het team de zevenvoudige winnaar van Ieper kwamen aanmoedigen, vertelde Freddy dat hij zijn strategie dit jaar zal aanpassen: "Je zal wel zien. Normaal probeer ik vrijdagavond de concurrentie al een uppercut te geven. Dit jaar zal het misschien anders zijn, maar voor mij telt alleen het resultaat na de laatste proef vrijdagavond. Dan wil ik op het hoogste schavotje staan."

Meneer Konijn rijdt mee met het BFO-team

Normaal zit een rallyteam met twee in de auto. Deze keer werd de bemanning uitgebreid met een derde gast, die achterin de BFO Peugeot 207 S2000 de rit van zijn leven mocht meemaken. Meneer Konijn, de beroemde globetrotter van Q-music die de wereld rond reist om fondsen in te zamelen voor minderbedeelde kinderen, is sinds zijn codrive van deze avond een fervente fan van BFO-piloot Freddy Loix en Lara Vanneste! Kris Wauters onder de indruk

Wie eveneens onder de indruk was van de prestatie van Freddy Loix, was Clouseau-brother Kris Wauters. Zelf is de artiest actief als circuitpiloot, maar na zijn rit aan de zijde van Freddy Loix was de F1-commentator onder de indruk: "Ik heb een enorme bewondering voor rallyrijders in het algemeen en zeker voor Freddy Loix. Wat hij met deze Peugeot doet is ongelofelijk en toch zit hij zo rustig aan het stuur. Ik heb als racer wel ervaring met snelheid, maar op een glad, nat en smal asfaltbaantje zo hard gaan, dat is nog wat anders. Op circuit proberen wij de kerbs te vermijden, maar Freddy dook zonder te aarzelen aan hoge snelheid in de koorden van de bochten. Echt, een indrukwekkende en unieke ervaring!"

"Het weer speelt op dat moment geen rol. Het is een factor waar je geen vat op hebt. Ook tijdens de wedstrijd kan het regenen of wisselvallig zijn. Voor ons was het belangrijk om te werken aan de mapping van de motor en de differentiëlen. We hebben verschillende mogelijkheden getest en we trekken daar onze conclusies uit met het oog op de wedstrijd. We staren ons zeker niet blind op de chrono's die we reden op de shakedown, want voor ons was dit puur een testsessie om een aantal zaken te proberen."

Vanavond start de GEKO Ypres Rally met de traditionele shakedown, de eigenlijke rally start vrijdagnamiddag om 16.25u op de Ieperse Grote Markt. GEKO woonwereld is al enkele jaren de naamsponsor van de rally van Ieper.

"Naambekendheid, de commerciële return en de liefde voor de autosport zijn de hoofdredenen waarom we nu al drie jaar hoofdsponsor zijn van de GEKO Ypres Rally" zegt Wim Soenens van GEKO woonwereld. "Bij aankoop van een bepaald bedrag ontvangen de klanten een VIP pakket waarbij ze welkom zijn op de Grote Markt voor een natje en een droogje en in rechtstreeks contact kunnen komen met onze rijders. Het is een succesformule want mensen kopen speciaal meubelen om zo'n pakket te kunnen krijgen."

Ook op sportief vlak kan je niet naast GEKO kijken, dat onlosmakelijk verbonden is met het NCRS team. Wim Soenens : "Mathias Viane, Jonas Langenakens en Philip Cracco starten alle drie met een Peugeot 207 S2000 in de Accent.Jobs kleuren. Mathias Viane won twee weken geleden de Rally van Wervik. Ik verwacht dat hij snel van start zal gaan. Jonas Langenakens zal eerder voorzichtig starten denk ik om stelselmatig het ritme te verhogen. Beiden zijn outsiders, ik zie hen in de top 10 eindigden. Verder zijn er nog Dominique Bruyneel (Subaru Impreza), Melissa Debackere (Citroën DS3) en Davy Vanneste (Citroën C2)."

En ook Wim Soenens kruipt opnieuw achter het stuur, weliswaar buiten competitie. "Ik start met een oude Ford Escort waarmee ik genodigden van GEKO van de rallysport laat proeven. 15 minuten voor de eerste deelnemer kunnen de mensen mij zien."

"De shakedown wordt heel belangrijk"

Het aftellen naar de grote afspraak van het seizoen is begonnen. Maanden heeft Freddy Loix toegewerkt naar de Geko Ypres Rally. Samen met trouwe partner BFO werd een programma met de Peugeot 207 Super 2000 in het Frans kampioenschap uitgestippeld om klaar te zijn voor Ieper. Met zeven zeges is Freddy Loix de absolute recordhouder in de Westhoek, maar deze keer staat hij voor een enorme uitdaging om met een privé-wagen de fabrieksteams te kloppen.

Realistisch ambitieus

Voor de BFO-piloot is de doelstelling ongewijzigd gebleven: winnen!

"Ik start om te winnen, maar ik ben wel realistisch. Sommigen zeggen dat het startveld minder sterk is dan vorig jaar, maar met uitzondering van Jan Kopecky, zijn alle kandidaten op de overwinning wel van de partij. De grote vraag blijft hoe sterk de fabriekswagens van Skoda Motorsport geëvolueerd zijn. We hebben een aantal uitstekende wedstrijden achter de rug in het Frans kampioenschap, waar we streden tegen kleppers als Bryan Bouffier en Cédric Robert, maar zij reden ook met Peugeot 207 S2000's. We hebben nog geen rechtstreekse confrontatie gehad met de officiële piloten van Skoda."

Maandag, tijdens de laatste testsessie, ging de krachtbron van de 207 S2000 stuk.

"Dat was een serieuze tegenvaller," vertelt Lara Vanneste, de copilote van Freddy in de BFO Peugeot. "We hadden 70 km getest toen we noodgedwongen moesten stoppen. We beschikken bij 2C wel over twee identieke Peugeots, dus was het geen probleem, want we zullen starten met de motor uit de andere wagen. Die heeft dezelfde specificaties."

Shakedown als test

"Door die motorbreuk, wordt de shakedown vanavond erg belangrijk," vervolgt Freddy. "Je kan het vergelijken met een loper die enkele dagen voor een belangrijke marathon geveld wordt door buikgriep. De voorbereiding is wat verstoord, zodat we onze planning moeten aanpassen. Normaal start ik op de shakedown om de snelste tijd te rijden om de concurrentie psychologisch onder druk te zetten. Deze keer zal ik de shakedown gebruiken om nog wat te testen."

Het worden nog intense uren voor de start van de Geko Ypres Rally, maar Freddy Loix en Lara Vanneste gaan resoluut voor de overwinning in de Westhoek. De BFO-formatie krijgt vanavond op de shakedown trouwens het gezelschap van Kris Wauters, die een ritje mee zal rijden in de BFO Peugeot 207 S2000.

Lara Vanneste wordt het nieuwe gezicht van Cuckoomobile.be

Het nieuwe gezicht van cuckoomobile.be wordt niemand minder dan Lara Vanneste, co-pilote van Belgische rallyfavoriet Freddy Loix van het BFO-Team. Lara maakte haar officiële debuut in de rallysport in 2008, aan de zijde van Melissa Debackere, waarmee ze in 2009 vice-kampioen van België werd. Cuckoomobile wordt de persoonlijke sponsor van deze 22-jarige rally-diva die vanaf vandaag in de Geko Ypres Rally van Ieper te zien is

Cuckoomobile.be is dé speciaalzaak voor GSM, Smartphone en tablet. Kortom, voor al wat mobiele telefonie aangaat, moet je bij Cuckoomobile zijn. Cuckoomobile heeft vestigingen in Ieper, Poperinge, Diksmuide, Roeselare en Tielt. Bovendien biedt Cuckoomobile een service die volledig provider free is.

Vorig jaar ontpopte Jonas Langenakens zich met de Mitsubishi Lancer tot één van de revelaties van de rally van Ieper. Langenakens won zijn klasse en legde er de basis voor zijn eerste titel in de standaardklasse. Exact één jaar later staat Langenakens opnieuw aan de start van de West-Vlaamse klassieker. Een ander jaar, een andere wagen en andere ambities.

Jonas Langenakens liet zich dit jaar al enkele keren in positieve zin opmerken met de Ford Focus WRC van NCRS maar vanaf de Sezoensrally veranderde hij het geweer van schouder en koos hij voor de Peugeot 207 S2000.

"Ik kijk enorm uit naar de Geko Ypres Rally" zegt Jonas Langenakens. "Het is fijn om terug te rijden op de wegen waarop ik het vorig jaar zo goed heb gedaan maar helaas heb ik geen tijd om melancholisch te worden. We zijn hier om te werken en willen een goede prestatie neerzetten. Het wordt niet evident want sinds de Sezoensrally hebben we niet meer met de wagen gereden. Donderdag rijden we de shakedown om zo wat extra kilometers te rijden. Ik hoop er de juiste afstelling te vinden voor de wedstrijd. De 207 heeft ook een nieuwe evolutie gekregen op vlak van ophanging en remmen, dat wordt dus even aanpassen in vergelijking met de Sezoens."

"Ieper is een lange, moeilijke rally waar het gevaar achter elke hoek of beter gezegd in of achter elke gracht schuilt" zegt Jonas Langenakens. "Ik hoop snel aan te pikken bij de subtop om dan stelselmatig progressie te maken. Op die manier hoop ik in de top 10 te geraken. Veel hangt af van onze start en dan zit ik toch met een dubbel gevoel. Enerzijds mogen we niet te langzaam starten want de concurrentie gaat echt niet op ons wachten denk ik. Anderzijds hebben we weinig ervaring met de Peugeot 207 S2000. Het komt erop aan om een goede balans te vinden tussen snelheid en kennismaking. Lukt dat, dan komt alles goed."

Pieter Tsjoen krijgt tijdens de Geko Ypres Rally de steun van SKODA België. Met zijn Fabia Super 2000 wil hij uiteraard zijn leidersplaats in het Belgisch kampioenschap verdedigen, maar ook zo hoog mogelijk finishen in de eindrangschikking.

De belangrijkste wedstrijd op de Belgische rallykalender, die eveneens een manche is van de Intercontinental Rally Challenge, start over enkele uren in Ieper. Een wedstrijd die Pieter Tsjoen, in 2001 winnaar in de Westhoek, voor niets ter wereld zou willen missen.“Ik wou voor de belangrijkste wedstrijd van het kampioenschap over een competitieve wagen beschikken”, benadrukt de man die goed op weg lijkt naar zijn achtste Belgische titel. “Het lag dan ook voor de hand dat ik voor een SKODA Fabia Super 2000 koos. Ik heb er één gehuurd bij de Nederlander Erik Wevers.” Afgelopen zaterdag maakte de Vlaamse zakenman tijdens een testrit kennis met het team en de auto.

Een test van een honderdtal kilometer, op een deel van een oude chronorit van de Rally van Ieper”, legt Tsjoen uit. “Een test die perfect verliep. We wisten dan ook een goede afstelling te vinden voor het differentieel en de ophanging.” Pieter Tsjoen, dit seizoen nog ongeslagen in het Belgisch kampioenschap, kon meteen de verschillen met zijn gebruikelijke WRC vaststellen.“In een Super 2000 moet je de motor vooral bij hoge toeren gebruiken, terwijl je bij een WRC meer het koppel hoort aan te spreken. Maar ik was aangenaam verrast door de wegligging van de ŠKODA. De stabiliteit in de snelle bochten is werkelijk uitzonderlijk.” En denkt de man uit de streek die kwaliteiten voluit te kunnen benutten? “Ik zal zonder twijfel enkele chronoritten nodig hebben om het volledige potentieel van deze schitterende auto te kunnen gebruiken. Bovendien moet ik ook realistisch blijven: het zal me onmogelijk zijn het tempo van professionals als Juho Hänninen en Andreas Mikkelsen aan te houden. Maar ik wil wel de beste zijn van het tweede peloton en zoveel mogelijk punten voor het Belgisch kampioenschap scoren.”

Afgelopen woensdagavond kwamen de officiële ŠKODA-rijders samen in de Duranconcessie te Ieper, om er hun laatste indrukken voor de start mee te geven: Andreas Mikkelsen: “Ik wil vooral een herhaling van vorig jaar vermijden, toen ik er in de eerste proef naast ging. Dit jaar ga ik opnieuw voor de titel in de IRC, maar tegelijk wil ik ook wel Ieper winnen. Het is en blijft tenslotte een heel prestigieuze wedstrijd.”Juho Hänninen: “Dit is een heel unieke wedstrijd. Je moet hier toch over wat ervaring beschikken om te kunnen winnen. Zelfs voor mij, die toch nogal wat rally’s op onverhard rij, is het heel indrukwekkend om in actie te komen op asfalt dat voortdurend van grip verandert. Bovendien zijn de wegen hier heel smal en dikwijls nogal hobbelig ook.”

Gisteravond was het druk op de vismarkt want ook aan de Charlie Brown's was er de persvoorstelling van 3 teams uit het historic gedeelte .
Alain Vermeulen en Bart Ruyssen starten in Boezinge met de Ford Escort MK2 van Patrick Mylleville . Ze huurden reeds in de rallysprint van de Monteberg en zijn super gemotiveerd om de start te nemen in Boezinge . Vroeger reed Alain met de Opel Ascona en beseft nu dat de Escort beter is . In de Monteberg was er een eerste test om de wagen onder de knie te krijgen en reed er een goede wedstrijd zonder tot het uiterste te gaan . Vrijdagavond zal hij zeker de lat iets hoger leggen en zal proberen op eigen ritme zo hoog mogelijk te eindigen in zijn geliefkoosde rally . De eindmeet halen is prioriteit om het zaterdagavond feest in Boezinge goed in te zetten .
Patrick Mylleville en Jens Maes rijden Ieper voor de 5de keer en ambieren een top 10 . Patrick die vorig jaar enorm veel pech had hoopt op droog weer met zijn Porsche 911 . Voor de ORC rally werden nieuwe verhoudingen voorzien in de versnellingsbak wat een enorme verbetering bleek te zijn . Met de extra lange kps in Ieper hoopt hij dat de nieuwe verhoudingen hem goede chrono's zullen opleveren . Jammer genoeg moest hij in de ORC vroegtijdig de strijd staken en hoopt dat hij deze keer meer geluk zal hebben . De wagen was tijdens de persvoorstelling nog niet volledig in orde . Morgen zal Dirk Vermeulen nog een klein probleem met de riem oplossen en zullen daardoor ook de shakedown niet rijden .
Ook Frank Baert en Gregory Verfaillie waren present en zullen voor de eerste keer samenrijden in de Opel Manta . Frank reed al jaren Ieper niet meer en heeft voor een ervaring co-piloot gekozen ; nl. Gregory Verfaillie die in Ieper woont en dus de kp's heel goed kent . Frank vertelde ons dat hij heel content is van de nieuwe motor niettegenstaande dat deze in de vorige rally nog niet volledig op punt stond . Hij zal met zijn spectaculaire rijstijl zeker snel zijn en verschillende escorts proberen achter zich te houden . Hij toonde wel enige bezorgdheid omtrent de achterbrug die in de toekomst zeker ook nog zal aangepast worden .

Nikias Priem en Nico Vanherzeele hebben gisteravond aan het publiek hun Ford Fiesta R2 voorgesteld aan het Café de Paljas op de vismarkt .

Zoals elk jaar wil Nikias absoluut zijn thuiswedstrijd niet missen en wil strijden tegen de piloten die het volledig kampioenschap afwerken van de Ford Fiesta Trophy . Nikias heeft in het verleden maar weinig geluk gekend en hoopt dat het dit jaar wel zijn jaar zal worden . Hij ambieert zelfs een top 3 , maar beseft dat dit niet gemakkelijk zal zijn als je weet dat er maar liefst 18 Ford Fiesta's aan de start staan . De goedlachse Maxim Froyman die dit jaar opnieuw zijn co-piloot word , ziet het zelfs helemaal zitten en vertelde ons knipoogend dat hij zelfs wil winnen . Dit zou fantastisch zijn maar hij beseft dat er enorm veel tegenstand is . Wetende dat in Ieper er altijd veel uitvallen is alles natuurlijk wel mogelijk .
Nico Vanherzeele en Andy De Baerdemaeker waren ook present tijdens deze persvoorstelling . Nico die voor de eerste keer start in Ieper zal proberen de valkuilen te omzeilen , zijn eigen tempo te rijden en wil alles in het werk zetten om zaterdagavond aan de finish te staan . Nico die dit jaar reeds aan de start stond in de rally de Wallonie en in de ORC heeft reeds bewezen dat hij met deze wagen goed uit de voeten kan . Hij zal niks forceren maar hoopt toch op een mooi eindresultaat .

Aanstaande vrijdag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally. In deze 48ste editie van de Belgische rallyklassieker staat Patrick Snijers al voor de 34ste keer aan de start. In de jaren 90 won Snijers deze wedstrijd vier keer en behaalde hij nadien ook een rist ereplaatsen. Ook dit weekend wil hij vooraan een woordje meespreken met de Gogi-technic Sleuyter MINI.

Je start voor de 34ste keer. Wat maakt deze wedstrijd zo boeiend?

Ieper is nog altijd één van de meest belangrijkste wedstrijden van het land. De sfeer is er speciaal, de concurrentie groot omdat de wedstrijd ook meetelt voor het IRC. Daardoor zakken er altijd sterke buitenlandse teams af naar Ieper en het is altijd fijn om met hen de strijd aan te gaan. Het parcours is zeer uitdagend en het tempo ligt er altijd hoog. De kunst is om de bochten af te snijden, couperen zoals wij dat zeggen. Je moet weten waar het wel en niet kan. Bij droog weer gaan we altijd diep door de koorden. Je kan er veel tijd mee winnen maar het minste foutje betaal je cash.

Je zal intussen wel elke steen weten liggen in Ieper. Zijn verkenningen dan nog nodig?

Zeker! Net om de stenen en putten te zien liggen waar je wel of niet kan couperen. Bij de eerste doortocht nemen we nota's. Tijdens de tweede doortocht focussen we op de plaatsen waar we kunnen couperen. Dat neemt veel tijd in beslag maar is een zeer belangrijk aspect van de verkenningen. Misschien zelfs het belangrijkste!

Vorig jaar debuteerde je in deze wedstrijd met de Logi-technic Sleuyter MINI. Je rijdt er nu een jaar mee. Hoe is de wagen geëvolueerd?

Het is een prachtige wagen met een fantastische wegligging. Bij ons debuut was het de bedoeling om de wagen te leren kennen. We hebben toen een zeer constante en probleemloze koers gereden en waren in volle strijd voor het podium tot een lekke band roet in het eten gooide. Maar al bij al waren we best tevreden met de prestatie en de behaalde vierde plaats.

Bij je debuut stond de MINI in S2000 uitvoering. De volgende wedstrijden vormde je hem om naar een WRC maar dit weekend is het opnieuw een MINI met beperkt vermogen. Hoe moeilijk is die omschakeling?

We hebben nu toch ongeveer 50 PK minder in vergelijking met de WRC uitvoering en de spoiler is kleiner waardoor we minder druk hebben op de ophanging achteraan. We hebben er nu al enkele testritten opzitten en die zijn eigenlijk goed meegevallen. Ik ben optimistisch voor het weekend. Al bij al is de aanpassing niet zo moeilijk omdat de wagen voor 95% hetzelfde blijft. Dat is misschien onze grootste troef. De concurrentie moet aan de bak met een wagen die ze niet of minder goed kennen. Wij hebben een jaar gereden met deze MINI en weten hoe hij in bepaalde situaties reageert.

De wedstrijd telt ook mee voor het IRC kampioenschap dat in vergelijking met de vorige jaren een flinke knauw gekregen heeft. Toch zijn er enkele snelle buitenlanders ... die de voorbije jaren ook snel in de fout gingen. Wat verwacht je van hen?

We hebben al veel buitenlanders in een ver of recent verleden naar Ieper zien komen. Snelle jongens die heel hard gaan maar die de minste fout cash betalen omdat ze in bepaalde valstrikken trappen. Maar de toppers zijn profs en kwaliteit komt altijd boven drijven.

Schets eens je ideaal wedstrijdverloop?

Ideaal zou zijn dat we vrijdagavond in de top vijf rijden en dat we zaterdagavond op het podium kunnen staan. Ik hoop op een harde, faire strijd en dat iedereen gespaard mag blijven van technische problemen of lekke banden. Lek rijden is Ieper is catastrofaal.

Met welk resultaat ben jij tevreden?

Een top drie zou fantastisch zijn voor mij als voor iedereen van het Logi-technic Sleuyter team. Dan zou het zaterdag wel eens laat kunnen worden op de Grote Markt. Er is ook nog een wedstrijd in de wedstrijd want deze wedstrijd telt ook mee voor het BK. Voor mij is het belangrijk om voor Pieter Tsjoen te eindigen zodat we wat van onze achterstand goed kunnen maken.

Jij bent zowat één van de weinige rallyrijders die twittert. Is dat een manier om de fans op de hoogte te houden van wat je allemaal doet?

Ik heb Twitter nog niet zo heel lang geleden ontdekt. Ik zou er eigenlijk meer mee bezig moeten zijn want ik besef nu dat dit een belangrijke manier is om rechtstreeks in contact te treden met de supporters. De reacties die ik krijg zijn fantastisch. Soms zijn het er zoveel dat het voor mij onmogelijk is om ze allemaal te beantwoorden. Maar ik lees ze wel allemaal! In de toekomst ga ik nog meer energie steken in de sociale media.

Tot slot nog een woord over de veiligheid. Ieper toonde zich de voorbije jaren steevast een voorbeeld. Heb jij een boodschap voor de fans?

Het is heel simpel. Ik vraag de fans respect te hebben voor het werk van de stewards. Het is dankzij hun inzet dat wij rally kunnen rijden en de fans kunnen genieten. Geen stewards is geen rally, zo simpel is het. Respect hebben voor de stewards en luisteren naar hun aanwijzingen. Zo simpel is het.

Supporters die Patrick Snijers willen volgen op facebook kunnen een vriendschapsverzoek doen, via Twitter volg je Patrick via @patricksnijers