Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

ELE Rally 2013 : Bob de Jong kwam, zag en overwon.

Terwijl vooraf iedereen inzette op winst voor Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) of Erik van Loon (Ford Focus WRC), was Bob de Jong afgelopen weekend de lachende derde. De Essenaar, genavigeerd door Björn Degandt, stuurde onverstoord zijn Mitsubishi Lancer WRC05 naar de algemene winst in de ELE Rally. Een schitterend resultaat met de verouderde WRC. Het Muc-Off/Mechanix Rally Team staat hiermee dik aan de leiding in het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Op vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni werd rondom Helmond en Eindhoven de 49ste ELE Rally verreden. Om 19.30 uur op vrijdagavond reed de eerste deelnemer over het startpodium om te beginnen aan de Brabantse klassieker, die dit jaar uit 19 proeven bestond. Vooraf waren de prognoses vooral in het voordeel van de kemphanen Jeroen Swaanen, die een potente C4 WCR met de laatste specificaties naar de start bracht, en Erik van Loon, met de meest recente versie van de Ford Focus WRC09. Het was echter Bob de Jong die, genavigeerd door Björn Degandt, al op de eerste klassementsproef genadeloos toesloeg met zijn gedateerde Lancer WRC. Ook de tweede proef, Somerlo, was een prooi voor Bob. Na slechts twee proeven stond de equipe al 13.4 seconden voor Swaanen, de gedoodverfde winnaar. Uiteindelijk parkeerden De Jong en Degandt vrijdagnacht na vier proeven de Lancer met een voorsprong van 15,2 seconden op Swaanen in het wachtpark. Erik van Loon moest helaas op proef vier opgeven. Hij schoot van de weg en belandde in een greppel. Na de vier vrijdagproeven werd de derde plek in het klassement bemand door Piet van Hoof met de vreselijk snelle Evo IV, 1m01s achter Bob. “Het was een heerlijk gevoel om de auto met een voorsprong in het nachtpark te plaatsen, maar de genadeslag van de ELE Rally valt altijd op de zaterdag. Ik wist dat we nog 15 proeven te gaan hadden en er van alles kon gebeuren,” aldus de onverstoorbare De Jong.

Zaterdag startten de deelnemers om 09.30 uur om te beginnen aan de eerste vijf proeven, die zonder service ertussen afgelegd moesten worden. Hier werd strategie belangrijk. “In overleg met Björn koos ik voor harde banden. Het was niet al te koud en de laatste proef van de boucle was Strijpse Kampen, een bandensloper. Dat betekende dat ik de eerste proef waarschijnlijk wat zou laten liggen, maar op Strijpse Kampen toe kon slaan.” Die strategie pakte goed uit. De Jong verloor op de eerste zaterdagproef 2.5 seconden, maar daarna kon hij zijn voorsprong uitbouwen. Na 9 proeven was zijn voorsprong op Swaanen opgelopen tot 20.3 seconden. Op de volgende proef, Spoordonk, gaf de Jong echter weer iets van zijn voorsprong weg. Bij de start, over het erf van een bestratingsbedrijf, verremde hij zich en verspeelde een kostbare 10 seconden. Swaanen rook bloed en zette de achtervolging in. De volgende twee proeven noteerde Swaanen een scratch en had hij zijn achterstand op De Jong gereduceerd tot 11.9 seconden. Toen de proef Spoordonk vervolgens weer werd verreden, besloot de man uit Vessem vol in de aanval te gaan. Helaas belandde hij iets naast de weg, verloor de controle over de C4 en crashte. De weg lag vrij voor Bob. “Ontzettend jammer, want het is veel leuker om te vechten voor de winst. Toen Jeroen uitviel op proef 13, viel de spanning weg. Ik had een voorsprong van meer dan twee minuten op nummer twee, Jasper van den Heuvel. Het was dus zaak om geconcentreerd te blijven en de auto heel naar de finish te brengen.” Dat lukte. De equipe reed de wedstrijd gecontroleerd uit en rond middernacht was de algemene winst een feit. Tweede werd Jasper van den Heuvel met zijn Mitsubishi Lancer Evo X (+3m01s) en Arjen de Koning (Evo 7) maakte het podium compleet, hij eindigde op ruim 7 minuten van de algemene winnaar, De Jong. De volgende rally voor het team is de GTC Rally op 12 en 13 juli rondom Etten-Leur. Daarover later meer.