Het Junior Belgian Rally Championship 2022 zal pas beslist worden in de allerlaatste wedstrijd van het seizoen, de Spa Rally. In de Condroz Rally, afgelopen weekend verreden in en om Hoei, deed Tom Rensonnet wat hij moest doen om zijn titelkansen intact te houden: winnen. Het verschil tussen Gilles Pyck en dichtste achtervolger Tom Rensonnet bedraagt nog amper 6 punten.
Net zoals enkele weken geleden in de East Belgian Rally, nam Tom Rensonnet meteen de leiding in handen en hij zou zijn titelconcurrent Gilles Pyck niet meer in de wedstrijd laten komen. Op de derde proef, Ombret-Strée, was de piloot van de zwart-geel-rode Clio Rally4 maar liefst 18 seconden sneller dan zijn rivaal. In de tweede lus wilde Gilles Pyck op die proef de schade beperken, maar hij schoof van de baan met zijn Clio Rally4.
"In een heel trage situatie, schoof de Clio over de neus in de gracht. Er was helemaal geen schade aan de auto, maar we zaten vast in de gracht, zodat we moesten opgeven. Zondag kon ik wel opnieuw verder en toen hebben we getracht om zoveel mogelijk snelste tijden te rijden, om Tom onder druk te houden en vooral om bonuspunten te scoren. We pakken nog 11 punten en hebben de leiding in handen voor Spa. Die wedstrijd stond normaal niet op het programma, maar misschien moet ik toch rijden om te vermijden dat Tom makkelijk bonuspunten kan scoren...," aldus Gilles Pyck. ........
Tom Rensonnet reed de ganse rally aan de leiding, maar toch was het niet makkelijk na de opgave van zijn rivaal. "Nee, zeker niet. Het was voortdurend hinken op twee gedachten. Ik had een ruime voorsprong, dus het zou heel dom zijn om te veel risico's te nemen en van de baan te gaan, maar anderzijds moest ik ook blijven aanvallen om zoveel mogelijk bonuspunten te scoren. Die bonuspunten zijn heel belangrijk in het Junior BRC. We hebben gedaan wat we moesten doen en het kampioenschap zal in Spa beslist worden," aldus Tom Rensonnet, die er in eigen streek zal rijden. "Ja, maar de rallyproeven liggen toch 40 minuten van mijn deur. Het is niet dat ik die baantjes al goed ken."
De tweede plaats bij de jongeren ging naar Pierre-Emmanuel Brasseur, die schitterde in de Clio Trophy voor eigen publiek. De 21-jarige piloot uit Marchin pakte zijn eerste zege in klasse Rally5: "We hadden ons erg goed voorbereid op deze wedstrijd, met onder andere 18 passages op de shakedown. Mijn teamgenoot Benoit Verlinde, kampioen in de Trophy, gaf me dit seizoen veel tips en dat werd hier beloond. Vanaf het begin vocht ik een mooi duel uit met Benoit, die wat later technische problemen kreeg. Ik ben heel blij met deze eerste overwinning."
Lander Depotter bevestigde zijn sterk competitiedebuut met een mooie derde plaats, voor Maxim Decock in zijn Opel Corsa Rally4. Lyssia Baudet, 20 jaar en debutante in het Junior BRC in de kleuren van het RACB National Team, stuurde haar Clio Rally5 naar een prachtige 5de plaats. Benoit Verlinde, die zaterdagavond moest opgeven wegens een motorprobleem, kwam zondag opnieuw aan de start, maar meer dan de 6de plaats zat er niet meer in. Clémentine Benoit werd bij haar terugkeer zevende bij de jongeren, voor Gilles Pyck, de ongelukkige leider in het kampioenschap.
Afspraak voor de finale in de Spa Rally tijdens het eerste weekend van december.
Het sportieve verloop van de Condroz Rally werd volledig overschaduwd door het dodelijk ongeval op de voorlaatste klassementsproef waarbij twee tieners, Romain en Margaux, het leven lieten. De promotor van het BRC wenst zijn diepste medeleven te betuigen aan de getroffen families en verwanten.
Klassement Junior BRC (na 9/10 wedstrijden): 1. G. Pyck 173 punten; 2. T. Rensonnet 167; 3. J. Dewilde 91; 4. C. Nielsen (DK) 65; 5. B. Verlinde 63; 6. Ch. Munster 59; 7. M. Decock 46; 8. P-M. Brasseur; 9. N. Bruyneel 35; 10. L. Depotter 33; 11. C. Benoit 16; 12. M. Dalsager (DK) & D. Meuris 15; 14. L. Nuyts, Th. Vandeputte & L. Dhaene 12; 17. L. Baudet; 18. C. Mazuin 8
In de BRC Master Cup, de competitie die dit seizoen voor de eerste keer wordt georganiseerd voor rijders van 50 jaar en ouder, viel afgelopen weekend de beslissing in de Condroz Rally. Lange tijd leek Xavier Bouche op weg naar de overwinning met zijn Citroën C3 Rally2, maar de piloot uit Marche liet zich verrassen in zijn 31ste deelname. Op de laatste proef ging Bouche van de baan.
Daardoor ging de overwinning naar Jos Verstappen, die een foutloze wedstrijd afwerkte, mede dankzij de parcourskennis van Renaud Jamoul. "Ja, het helpt zeker om een ervaren navigator naast je te hebben. Het was mijn eerste Condroz en ik ben wel tevreden dat ik de valstrikken heb kunnen vermijden. Deze snelle proeven liggen me wel, maar het is zo verraderlijk."
Dat ondervond Richard Pex, zijn kameraad die in Sankt-Vith de strijd bij de Masters won. "We waren op zaterdag heel goed bezig. 119 km ging het perfect, maar die laatste kilometer was er te veel aan. Drie bochten voor de finish van Solières kwam ik een fractie te snel uit een rechtse. We schoven van de baan aan hoge snelheid en reden drie wielen van de Citroën. Heel jammer, want ik amuseerde me geweldig."
De tweede plaats in Hoei ging uiteindelijk naar Henri Schmelcher met zijn Porsche 991 GT3, voor Jimmy D'hondt, die zaterdagmiddag nog aan opgeven dacht. Met een derde plaats pakte de Truienaar voldoende punten om de allereerste BRC Master Cup te winnen.
"En dan te denken dat ik zaterdagmiddag dacht dat we moesten opgeven. Ik heb bijna twee proeven volledig zonder remmen gereden, omdat een remleiding achteraan afgescheurd was. Na de service waren de remproblemen nog niet meteen opgelost door lucht in de leidingen, maar daarna was alles opgelost. Maar, we hadden natuurlijk een pak tijd verloren. Het doet wel deugd dat de titel binnen is, want de laatste wedstrijden hadden we telkens pech. Nu kan ik met een gerust gemoed naar mijn thuisrally, de Rally van Zuid-Limburg volgend weekend!"
Patrick Deblauwe werd vierde met zijn Ford Escort, voor merkgenoot Christophe Kerkhove en VAS-kampioen Stefaan T'joens. Marijn Hoens werd zevende, voor Michel Vandergeeten, op zijn 69ste de routinier onder de Masters.
Net zoals eerder dit jaar in de Omloop van Vlaanderen, stond er geen maat op Pieter-Jan Maeyaert in de strijd tussen de Historic-deelnemers in de Condroz Rally. Op de snelle proeven met weinig grip, kon de spektakelman nog eens zijn stuurmanskunst en wagenbeheersing showen aan het stuur van zijn snelle BMW M3 E30. Het leverde een knappe 16de plaats algemeen op.
"Mijn doel was een plaats in de Top 20 en dat is ruim gelukt. Op de slotdag ben ik blijven aanvallen, gewoon voor de fun, want we komen hier in de eerste plaats aan de start omdat ik me elk jaar geweldig kan uitleven op deze proeven," vertelde PJ Maeyaert, die mathematisch, mits een perfecte score in Spa, nog een gooi kan doen naar de Belgische titel.
Frédéric François, teamgenoot van Loïc Pirot, eindigde op 7'11" op de 2de plaats in Historic met zijn Ford Escort. Patrick Deblauwe, winnaar in klasse HC3, strandde op 8'26". Hij is een echte liefhebber van de herfstklassieker langs de Maas. "Inderdaad, anders zouden we hier niet rijden. Ik vond het zaterdag, toen de proeven er een beetje natter en gladder bij lagen, uitdagender dan op zondag. Ik zal in Spa ook weer van de partij zijn," aldus Deblauwe.
De vierde plaats ging naar Loïc Pirot, die we in de overige BRC-manches aan het werk zagen met een BMW in de M Cup. "Dat klopt," vertelde de piloot uit Libramont. "Maar, ik heb deze Escort gekocht voor de Legend Boucles en wilde hem in de Condroz gebruiken. Dit parcours is plezanter met de Escort, al was het niet zo evident met de banden die we gebruikten."
Met een vijfde plaats deed de leider in het kampioenschap, Christophe Kerkhove, beter dan zijn rivaal Michel Vandergeeten, die achtste werd. Maar, dankzij de punten die de Lancia-rijder pakte in klasse HC4, moest Vandergeeten maar 3 puntjes inleveren. Kerkhove heeft 16 punten voorsprong voor de slotmanche in Spa, maar hij telt al 6 scores, terwijl Vandergeeten nog een vol resultaat kan inbrengen...
"We doen wat we kunnen met de Escort, maar de puntentelling is voor ons heel nadelig. In PTN zijn er geen aparte klassen. We zijn telkens benadeeld omdat er meer wagens in PTN rijden, terwijl onze concurrent hier enkel concurrentie had van Maeyaert in HC4. Ik moet ook vaak opboksen tegen lokale specialisten die één keer per jaar hun thuisrally rijden. Bovendien wordt er ook weinig controle gedaan op het gebruik van de juiste banden en verstralers, om maar die elementen te noemen..."
Hoe dan ook krijgen we nog een erg spannende finale van het Historic Belgian Rally Championship in de Spa Rally op 3 en 4 december.