Wat een avond met een overvol en vrolijk publiek, Alle 185 bemanningen stonden aan de start: de eerste editie van "Eberhard Time Challenge", De nieuwigheid waarmee Rallylegend 2022 werd geopend, was opnieuw een groot succes. Het bestaat uit een speciale etappe van drie kilometer die de eerste drie coureurs van elke klasse Eberhard & Co-prijzen en een bonus van seconden opleverde vanaf het moment van de echte rally.
Een viering van passie die de toewijding van de bemanning naar een hoog niveau van adrenaline stuwt. In het absolute eindklassement reed Alessandro Furci, "een ondernemer bij keuze en een coureur uit liefde", zoals hij zichzelf omschrijft, geflankeerd door de waardevolle coureur hier als navigator Andrea Nucita, zijn Skoda Fabia R5 2020 van BS Sport naar de eerste plaats , voorafgaand aan een zeer snelle coureur als Luca Pedersoli, met Anna Tomasi, met de 2011 Citroën DS3 WRC en de 2017 Skoda Fabia R5 van Riccardo Lopes en Stefano Bruzzese. Het hoogste deel van het absolute klassement is ingenomen door de modernste en snelste WRC- en R5-auto's, waar de elfde overall (en eerste van zijn klasse) van Simone Romagna en Cristina Caldart met hun Lancia Delta Integrale uit 1990 opvalt. De San Marino-coureur Marcello Colombini, geflankeerd door Selva, plaatste zijn BMW M3 naar de 14e plaats direct voor de Citroën C3 R5 van Rachele Somaschini en Daiana Darderi, de enige vrouwelijke bemanning aan de start. Jari-Matti Latvala, teambaas Toyota Gazoo Racing WRT, geflankeerd door Ferm, duwde ook zijn Toyota Celica ST 165 uit 1987 op een geweldige positie (19e algemeen). .......
HEEL VEEL PUBLIEK BIJ DE SHAKEDOWN:
Zoveel publiek in een feestelijke sfeer voor de eerste act met de motoren aan van Rallylegend 2022. Een langverwacht 'aperitiefhapje', want 's avonds begint de rally. Alles gebeurde met regelmaat en zowel de “grote” leden als de vele gepassioneerde bemanningen aan de start konden de prachtige auto's die aan Rallylegend 2022 deelnemen, tunen. MEER. De reeks legendarische ontmoetingen in Rally Village begon met geweldig nieuws: Dakar the Legend, auto- en motorrijders die deelnamen aan de beroemde Afrikaanse marathon en meer. Franco De Paoli, zeer bekend bij liefhebbers van Afrikaanse races, vertelde een fascinerend verhaal over passie voor autosport. Dankzij zijn bewondering voor Afrika ontdekt hij in 1979 ook een passie voor Rally-Raids. Hij benaderde de rally als een eenvoudige liefhebber en nam vervolgens als privécoureur deel aan twintig edities van de Parijs - Dakar en aan vier als journalist. Hij nam ook deel aan twaalf Pharahos Rally in Egypte, in acht races in Atlas Rally in Marokko, in vijf Rally in Tunesië, in Rally in Qatar, naast andere soortgelijke evenementen. Samen met De Paoli is een andere Italiaanse legende van Afrikaanse rassen Beppe Gualini, een van de hoofdrolspelers van de Afrikaanse rassen en de Camel Trophy. Miki Biasion en Juha Kankkunen brachten hun bijdrage, nadat ze een paar jaar geleden ook hoofdrolspelers waren in de rally-razzia's. Twee Range Rovers en een Audi Quattro in Dakar-versie, de perfect gerestaureerde Land Rover Camel Trophy, samen met een krachtige Man Rothmans-truck in de originele lay-out vormen het decor voor de ontmoeting. Bij Rallylegend was er nog sprake van Dakar. Het merk KTM is een belangrijk onderdeel van de grote geschiedenis van de Dakar en bracht Giovanni Sala en de jonge Gioele Meoni, zoon van de onvergetelijke Fabrizio, naar San Marino. Giovanni Sala was de laatste Italiaanse motorrijder die op het podium van de Dakar kwam, die hem tien keer aan de start zag en de KTM 2003 Rally uit 950 naar Rallylegend bracht. Gioele Meoni, die meedeed aan de show in San Marino en van het startpodium en de finishfase is geklommen en gedaald met de 2002 KTM 950 Rally die toebehoorde aan de geweldige Fabrizio, hij staat voor de volgende Dakar met een KTM 450 Rally.
DE FAMILIE MCRAE EN “BESTE IMPREZA” BIJ RALLYLEGEND
Hollie McRae, dochter van de onvergetelijke Colin, is samen met grootvader Jimmy en haar bijna complete familie een zeer prestigieuze aanwezigheid op Rallylegend. Hollie is de meter van het evenement en nam ook actief deel aan "Best Impreza McRae Edition", een ander geweldig evenement van Rallylegend 2022. Na de grote belangstelling die vorige editie was gewekt, keerde "Best Impreza" terug naar San Marino, met de presentatie van de belangrijke ontwikkelingen van dit project, met de Subaru Impreza Groep A, gemaakt als onderdeel van deze operatie die van 13 tot 16 oktober hun debuut zal maken in de race ter gelegenheid van de twintigste editie van Rallylegend. In de groep van "Beste Impreza", die in Carlo Boroli de maker, de coördinator en de onvermoeibare ziel heeft, ook Piero Liatti, voormalig Subaru-officiële coureur en winnaar van de Monte Carlo-rally van 1997, die verantwoordelijk is voor de tests en de uiteindelijke afstemming van de Impreza Group A-exemplaren, die een van de geweldige optredens van Rallylegend 2022 zullen zijn. Bij de presentatie op de Best Impreza-gastvrijheid een "parterre de roi" van aanwezigheid: Miki Biasion, Juha Kankkunen, Malcolm Wilson, Harri Rovanpera, Andrea Aghini, Rui Madeira.
"RALLYLEGEND SURPRISE": EEN PAAR RALLYSCHOENEN VAN COLIN MCRAE AAN KALLE ROVANPERA
Nooit banale ontmoetingen, mooie verhalen en zelfs sterke emoties in de situaties die ontstaan in de Rally Village. Zoals in "Best Impreza" waar, met de medeplichtigheid tussen de familie McRae en Vito Piarulli, een suggestief en ook ontroerend idee werd geboren. Aan het einde van de presentatie werd Kalle Rovanpera vergezeld door het Toyota Gazoo Racing-personeel naar de Best Impreza-hospitality, waar Hollie McRae op hem wachtte, met een trofee vol schoenen van vader Colin. Een soort overdracht tussen Kalle, de jongste wereldkampioen, en Colin, de coureur van wie de Fin de leiding nam, de titel die hij in 1995 op 27-jarige leeftijd won. De levering was een werkelijk boeiend moment met een verbaasde en ontroerde Kalle Rovanpera bedankte hem: "Het was een geweldige verrassing, het was een grote eer om de herinnering aan een grote kampioen van zijn familie en van Rallylegend te ontvangen".
DROOMNAMEN BIJ DE LANCIA 037 EERBETOON 40 JAAR
Ze konden de veertigjarige viering van het debuut van de Lancia 037 niet missen, een buitengewone rallyauto die hun legendarische carrière positief markeerde. En de Lancia 037 Tribute 40 Years werd beantwoord door een fantastische groep kampioenen. In een zeer drukke Sparco-stand waren er tweevoudig wereldkampioen rally Miki Biasion en Christian Geistdorfer, die zich verontschuldigden door Walter Rohrl, die vanwege persoonlijke problemen niet aanwezig kon zijn op Rallylegend. Er waren de geliefde Markku Alen en Ilkka Kivimaki, de twee belangrijkste teams in de verovering, in 1983, van de wereldtitel rally door de Lancia 037, de laatste Two Wheel Drive die het wereldkampioenschap won, mede dankzij de bijdrage van Bettega-Perissinot en Vudafieri-Pirollo. Eregast bij Rallylegend Cesare Fiorio, sportief directeur ook in deze geweldige Lancia Martini Racing-onderneming, en ook aanwezig Adartico Vudafieri, Andrea Zanussi, Tonino Tognana, Gigi Pirollo, Andrea Aghini, een mooie groep legendarische Lancia-monteurs, geleid door de historische leider Rino Buschiazzo. Bijeenkomsten vergezeld van een statische en dynamische weergave van de belangrijkste en meest winnende Lancia 037's, in de kleuren die een onvergetelijk tijdperk van rally's markeerden. Samen met de "zussen" van die tijd, de nieuwe en fascinerende Kimera, het moderne project van Luca Betti.