Het zal een echte rallylegende coup zijn om Kalle Rovanpera, de jongste wereldkampioen rallyrijders ooit, aanwezig te hebben, slechts twee weken na het winnen van de titel, die hij wiskundig veilig stelde en twee races van tevoren tijdens de rally in Nieuw-Zeeland begin oktober, met de Toyota Yaris Rally1 van team Gazoo Racing WRT.
Naast de langverwachte Kalle, die zal deelnemen aan de Legend Stars met een Toyota Celica ST 185, is zijn teambaas Jari-Matti Latvala, de directeur van dit succes en een echte fan van de rallylegende. Hij zal racen met een Toyota Celica ST 165 van zijn eigen team, Latvala Motorsport. “Iets waar ik al een aantal maanden aan werk - legt Vito Piarulli uit, een van de organisatoren samen met Paolo Valli - en het is tot stand gekomen dankzij de vriendschap en het respect van Latvala, maar ook dankzij zijn hoge waardering voor Rallylegend. Weer een geweldige exclusiviteit voor de Rallylegend-fans”.
DAKAR DE LEGENDE: FRANCO DE PAOLI VERTELT OVER ZIJN TWINTIG EPISCHE PARIJS-DAKAR-ERVARINGEN
Ook de legendarische Paris-Dakar zal in de schijnwerpers staan tijdens Rallylegend. Franco De Paoli, een bekende naam onder liefhebbers van de Afrikaanse rassen, zal aanwezig zijn om zijn eigen bijzondere avonturen te vertellen. Nadat hij was getroffen door de 'microbe' voor Afrika, ontdekte hij in 1979 ook een passie voor de Rally-Raids en genoot ervan als fan voordat hij deelnam aan twintig edities van de Paris-Dakar als privérijder en vier als journalist. Dit, evenals twaalf Pharahos-rally's in Egypte, acht Atlas-rally's in Marokko, vijf rally's van Tunesië, de Qatar-rally en andere soortgelijke evenementen. Hij nam geen genoegen met traditionele voertuigen en opende zijn eigen werkplaats, waaruit prototypes voortkwamen zoals de Rover 3.5 4×4, verschillende evoluties met Range Rover-mechanica, de prachtige Red Typhoon, de Audi Quattro Dakar, de Twinax Audi Quattro, de diverse uitvoeringen van Mitsubishi Pajero, en de 700 cc DAF 4×4 truck. De Paoli zelf zal dit alles en meer vertellen in Rallylegend Village op vrijdag 14 oktober om 15.00 uur, samen met Miki Biasion en Juha Kankkunen, ook zij voormalige rally-raidsterren. Het evenement vindt plaats tegen een achtergrond van twee Range Rovers en een Audi Quattro in Dakar-vorm, evenals een formidabele Man Rothmans-truck compleet met originele bekleding. ......
DE TWEEWIELIGE DAKAR OOK BIJ RALLYLEGEND: MET KTM, GIOVANNI SALA EN GIOELE MEONI
En er komt nog meer Dakar bij Rallylegend. Een rally-aanval die pagina's geschiedenis heeft geschreven met zijn verhalen over moed en ook pijn, en niet alleen met zijn auto's maar ook met zijn motorfietsen. Het merk KTM heeft een sleutelrol gespeeld in de geschiedenis van de Dakar en zal aanwezig zijn in San Marino met Giovanni Sala en de jonge Gioele Meoni, zoon van de onvergetelijke Fabrizio, die de Afrikaanse race won in 2001 en 2002 voordat hij op tragische wijze om het leven kwam daar in 2005. Sala was de laatste Italiaanse renner die het Dakar-podium bereikte, nadat hij in tien edities had deelgenomen. Hij zal aanwezig zijn op Rallylegend met de KTM 2003 Rally uit 950. Gioele Meoni, die de liefde van zijn vader voor motorrijden en Afrikaanse rally's heeft geërfd - en die in San Marino zal zijn met de KTM 2002 Rally van 950 van vader Fabrizio - zal de volgende Dakar aangaan met een KTM 450 Rally. “De race is een voertuig, de solidariteit het doel”. Deze paar woorden vatten de geest samen van het Dakar 4 Dakar-project, bedacht door Gioele, om – al was het maar gedeeltelijk – de droom die hij deelde met zijn vader om samen de Dakar te racen, te realiseren. Maar even belangrijk is het humanitaire doel, geld inzamelen voor de bouw van een school in Dakar, ter nagedachtenis aan de onlangs overleden zuster Chiara. Een nobel project, maar ook een ambitieus project, dat het verdient om gehoord te worden.
GIACOMO AGOSTINI BIJ RALLYLEGEND: EEN PRACHTIG TRIO MET ARNOUX EN MERZARIO
Giacomo Agostini zal ook aanwezig zijn op Rallylegend en vormt een prachtig trio met René Arnoux en Arturo Merzario tijdens hun ontmoeting met het publiek op zaterdag 15 oktober om 10 uur, op de Sparco-stand. Agostini, de meest succesvolle motorrijder aller tijden met 15 wereldtitels op zijn naam (acht in de 500cc-klasse en zeven in 350 cc), racete tussen 1963 en 1977 voornamelijk voor MV Agusta. 1978 tot 1980. Op 36-jarige leeftijd en met weinig ervaring op vier wielen, kon hij niet verwachten dat hij op een hoog niveau zou kunnen concurreren, maar hij scoorde niettemin podiums in zowel de Formule 2, met de Chevron B42 BMW, als in de Formule Aurora AFX, een Brits kampioenschap met voormalige Formule 1-auto's, waar hij deelnam aan de Williams FW06 Cosworth. In 1979 kon hij deelnemen aan twee niet-kampioenschap Formule 1-races, de Race of Champions in Engeland en in Imola, waarmee hij tiende werd in zijn thuisrace.
DE LANCIA FULVIA HF, WINNAAR VAN DE TOUR DE CORSE 1967, BIJ RALLYLEGEND
En voor verfijnde rallyliefhebbers is er de Lancia Fulvia HF, winnaar van de Tour de Corse 1967, geregistreerd door Squadra Corse Lancia en gereden door Sandro Munari en Luciano Lombardini vijfenvijftig jaar geleden. Bezoekers kunnen het bewonderen op de Pirelli-stand in Rallylegend Village. De auto was uitgerust met Pirelli Cinturato-banden voor zijn eerste internationale overwinning, wat ook een primeur was voor de Fulvia en voor Sandro Munari. Bij die gelegenheid kreeg de Lancia Fulvia HF-R van Munari-Lombardini de overhand van de onmiskenbare koningin van de Tour de Corse, de Renault Alpine. Sandro Munari heeft de Tour de Corse van 1967 altijd als zijn grootste overwinning beschouwd, een overwinning die voorafgaand aan het evenement onmogelijk leek. Hij beschouwt het zelfs belangrijker dan zijn overwinning in Montecarlo in 1972, die hem bekendheid bezorgde en het raceleven en de productie van de Fulvia verlengde. De Fulvia HF is in de jaren 2000 hersteld en volledig in de oorspronkelijke staat hersteld.
DE RALLYLEGEND “SHOWMEN” ZET EEN SHOW OP
Rallylegend is altijd het koninkrijk van zijwaartse bewegingen en sprongen geweest. Zelfs degenen die ernaar streven om in hun categorie te winnen, willen nog steeds een show geven voor de toeschouwers. Maar er is een groep spectaculaire coureurs die zich inschrijven voor het evenement met als enige bedoeling er een show van te maken. Toon zowel zichzelf als de toeschouwers, die hen als echte idolen beschouwen. Na het voortijdige overlijden van de Oostenrijkse coureur Christof Klausner, die vorig jaar bij een verkeersongeval om het leven kwam en die iedereen jarenlang in vervoering had gebracht met zijn prestaties aan boord van de Audi Quattro, heeft Rallylegend de categorie CKLegend gecreëerd, die zijn "emulators" samenbrengt. Paolo Diana, die de motor van zijn opgevoerde Fiat 131 Racing heeft gerepareerd, is een van hen, en was ook een goede vriend van Klausner, samen met de Ier Frank Kelly, met de Ford Escort MkII. En niet te vergeten de levendige Lada 2101 en VFTS van de Hongaarse coureurs Tibor Boroznaki, Istvan Dudas, Arpad Merencsics en Attila Toth.
DE "KLEINE" STERREN VAN RALLYLEGEND
Maar het zijn niet alleen de vierwielige koninginnen van de rallysport die centraal staan in Rallylegend. Er zijn ook een aantal "prinsessen", een vaste aanwezigheid op Rallylegend, die de bewondering van fans rond de klassementsproeven winnen. De Fiat 126 Bis uit 1998 is slechts één voorbeeld, bestuurd door Flaviano Polato, maar ook de Trabant 601 uit 1989, gereden door het Duitse duo Derda-Krajewski en de zeldzame Subaru Vivio 4WD uit 1998 – dezelfde die een onverschrokken Colin McRae meenam naar de Safari Rally van 1993 niet minder - en dat zal worden bestuurd door het Poolse paar Gadomski-Bosek bij Rallylegend. Deze drie “kleine” sterren zullen strijden in de categorie “Klassiek”.