Het publiek kwam om het ultieme duel te zien tussen Vincent Verschueren en Melissa Debackere op de wegen rondom Oostrozebeke.
Ze werden niet teleurgesteld. Vincent Verschueren mocht met de grootste beker naar huis na een boeiende wedstrijd.
Tijdens de openingswedstrijd van het regionale rallyseizoen, de Short Rally van Moorslede, hadden we in maart al een voorsmaakje gekregen van hoe een duel tussen de VW Polo GTI van Vincent Verschueren en de Skoda Fabia van Melissa Debackere er aan toe zou kunnen gaan, en in de ORC Canal Rally kregen we een vervolg van dit scenario. Verschueren opende sterk op Wielsbeke en smeerde vier seconden aan de broek van Debackere. Maar Melissa sloeg terug op De Ginste en op Hulste. Het resultaat? Al vanaf de tweede klassementsproef prijkte ze vooraan in de rangschikking en toen iedereen aan het aperitief ging leidde ze de wedstrijd met bijna twee seconden. Ze gaven elkaar echter geen duimbreed toe en nadat Verschueren vier opeenvolgende beste tijden liet noteren, keek nu weer Melissa Debackere aan tegen een achterstand van 4.6 seconden. ......
Nog maar vier proeven had de West-Vlaamse amazone over om die achterstand om te zetten in een voorsprong. Melissa ging er volop voor, met vier achtereenvolgende scratchtijden. Verschueren klampte aan, beperkte de schade en aan de finish hield de Zingemnaar een voorsprong over van...2,8 seconden!
Een zege dus voor Vincent Verschueren en Filip Cuvelier met de VW Polo. Maar hij moest ervoor knokken en de tweede plaats van Melissa Debackere en Cindy Cokelare op de Skoda Fabia, was bijna een overwinning waard. Achter hen viel de wedstrijd sneller in de plooi. Frederic Miclotte en Nicolas Tsjoen hadden met de Skoda Fabia Rally2 Evo een patent op
de derde plaats. Een derde tijd die ze liefst tienmaal achter elkaar lieten noteren. Het leverde hen uiteraard... de derde plaats op. Bert Coene stelde met de Ford Fiesta R5 de vierde plaats veilig, meer kon de Moorslede naar niet verhopen. Een mooi resultaat was er ook met de vijfde eindplaats van de lokale held van deze rally, Thierry Cokelaere, met Stefaan Vanassche in de BMW 1M Coupé. Garage Cokelaere ligt immers op enkele honderden meters van het rally wedstrijdcentrum.
Noteren we nog een sterke prestatie van Stefaan T’Joens, die met Greet Passchyn in de Mitsubishi Lancer Evo X domineerde in de Divisie 1-2 en dat onderlijnde met een tiende plaats algemeen. Paul Lietaer, winnaar van het Historic gedeelte, verwachten we normaal gezien iets hoger in het klassement, maar “the best of the west”
kende zijn deel van de problemen. Die waren van technische aard, met een defecte achterbrug op de Opel Ascona. Hij verloor stelselmatig tijd, moest liefst twee minuten inleveren, maar had meer dan genoeg voorsprong om te winnen bij de Historics.
Jens Vanoverschelde, co-piloot Junior Planckaert, 13de plaats :
“We hadden een plaats binnen de top-10 in handen, tot we in de laatste proef even te laat een koord pakten en we naast de baan het stof in gingen. Anders had het een 7de of 8ste plaats kunnen worden. Maar goed, het doel was van bij aanvang om gewoon uit te rijden, mogelijk binnen de top 15. We konden via de sponsor Robert Desmet een Lancer WRX krijgen voor de ORC, dat is alvast een krachtige wagen. Maar ze zochten ook een ervaren co-piloot. Junior komt vanuit het circuit en hij heeft weinig ervaring met rally of nota-
systemen. Hij liet mooie tijden optekenen en hij kan goed rijden en toonde veel progressie, maar hij moet gestuurd worden in de rally.
Donderdag konden we met de wagen een testrally rijden in ASAF, daarom namen we ook niet deel aan de karting vooraf en kregen we een nummer buiten de top 10. Het einddoel was dan ook finishen. Ik zag dat we nog heel wat marge hadden maar we besloten om alles stap voor stap te doen en geen risico’s te nemen. Onze samenwerking gaat normaal gezien wel verder maar het uiteindelijke programma staat ook nog niet vast. Zolang Junior circuit en rally kan blijven combineren, zal hij dat doen.”