Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BRC/ Adrian Fernémont Belgisch kampioen en ​Yohan Rossel wint de Spa Rally.

Zoals verwacht, bleef de titelstrijd spannend tot de allerlaatste klassementsproef van de Spa Rally, de achtste en laatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.Achter de Fransman Yohan Rossel, autoritair winnaar van de wedstrijd, maar transparant voor het Belgisch kampioenschap, werd Adrian Fernémont tweede, 8"2 voor Grégoire Munster en 9"0 voor Ghislain de Mevius. Daarmee stelde Adrian Fernémont zijn tweede opeenvolgende Belgische titel veilig. 

"Nochtans begon de wedstrijd niet goed. Ik verloor op de eerste proef zaterdagochtend verrassend veel tijd, zonder dat ik begreep waarom. Op de overige proeven kon ik mijn achterstand goedmaken en zaterdagnamiddag, in de regen, bleef ik foutloos, terwijl Ghislain en Grégoire allebei een fout maakten," vertelde de kersverse kampioen bij de finish. "Vandaag maakten ze beiden op de proef in Theux weer een fout. Ik wist dat fouten vermijden de sleutel tot succes zou zijn, want we zijn aan elkaar gewaagd. Net zoals in de Condroz kon ik foutjes vermijden. Echt, dit is zo een opluchting. De voorbije weken speelde de spanning me echt parten, maar deze bekroning maakt veel goed." .....

Winnaar Yohan Rossel, de 26-jarige Franse Wereldkampioen WRC3, stuurde zijn Citroën C3 Rally2 van DG Sport naar een mooie overwinning. "Het was mijn eerste kennismaking met de Spa Rally. Het was een erg moeilijke wedstrijd, want de proeven lagen er heel glad en verraderlijk bij en de concurrentie van de Belgen was erg groot. Ik ben blij met deze zege, want het team heeft serieuze inspanningen gedaan om ons hier aan de start te brengen," vertelde Rossel. Zijn land- en teamgenoot Stéphane Lefebvre, vooraf als favoriet getipt na zijn overwinning in de Condroz Rally, moest zaterdagnamiddag opgeven met een gebroken aandrijfas. ......

Grégoire Munster, voor de eerste keer in België aan de start met de nieuwe Hyundai i20 Rally2, strandde op de derde plaats op 8"2 van Fernémont. De 22-jarige Hyundai-rijder bleef voluit aanvallen, wat beloond werd met de titel van vice-kampioen. "Natuurlijk ben ik ontgoocheld, maar toch ook trots op wat ik op mijn 22ste heb getoond. Adrian heeft veel meer ervaring. Ik mis nog een beetje constante in mijn prestaties. Gisteren verloren we meer dan 30" bij een schuiver rechtdoor, toen ik in Charneux verrast werd door watergladheid. Vanochtend in Theux ging ik ook even van de baan, maar ik moest wel risico's nemen om Fernémont onder druk te zetten," vertelde Grégoire Munster. 

Ghislain de Mevius strandde met 0"8 verschil op de vierde plaats, waardoor hij derde werd in de eindstand van het Belgisch kampioenschap. "Op dit moment overheerst de teleurstelling," bekende Ghislain de Mevius. "We hadden de snelheid, maar hoe groot de druk ook is, Adrian Fernémont maakt geen foutjes, terwijl ik gisteren op dezelfde plaats als Grégoire even rond ging. Ook vanochtend ging ik in de fout in Theux. Maar, wat een prachtig seizoen hebben we beleefd. Afspraak voor een revanche volgend seizoen!"

Cédric De Cecco, die zijn eerste snelste tijd in het Kroon-Oil BRC op de tabellen zette, stuurde zijn Citroën C3 naar een knappe 5de plaats op 1'15" van de winnaar, voor de Ier Daniel Barry, die onverhoopt 6de werd, maar wel op ruim 10 minuten.

Heel wat toppers haalden de finish niet. Xavier Bouche viel zonder benzine, Cédric Cherain, voormalig winnaar in Spa, knalde op een chicane en Stéphane Lefebvre brak de transmissie. De 7de plaats ging naar Maxime Potty, terwijl Manu Gonay zijn Citroën naar de 8ste plaats stuurde. 

In het Junior BRC ging Charly Munster zaterdagmiddag van de baan, maar zondag kon de Opel-rijder herstarten na een schitterende inspanning van zijn mecaniciens, die de ganse nacht sleutelden om de Opel Corsa te repareren. Munster werd Junior-kampioen en volgt daarmee zijn broer Grégoire op. In de Stellantis Rally Cup was Gino Bux twee dagen de snelste, wat hem de eindzege in deze Cup oplevert. In het Historic BRC stond er na het forfait van Paul Lietaer geen maat op Geoffrey Leyon met zijn BMW M3. De titel in Historic ging naar de DAF 66 Marathon, bouwjaar 1974, van Pierre Jamin en René Beyers, twee zeventigers wiens regelmaat beloond werd.

Charles Munster kampioen in het Junior BRC

Spa Rally Na twee titels in het Junior BRC van Grégoire Munster, heeft ook zijn jongere broer Charles het Junior-kampioenschap op zijn naam geschreven. Hoewel hij op de zesde proef van de Spa Rally twee keer over de kop ging met zijn Opel Corsa Rally4, scoorde Munster toch voldoende punten om met ruim overwicht het kampioenschap in zijn voordeel te beslissen. 

Charles Munster begon met vijf snelste tijden aan de Spa Rally, de slotwedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship. Op dat moment had hij voldoende punten gescoord om de titel definitief veilig te stellen, want Thibaud Mazuin, die al 6 resultaten achter zijn naam had staan, kon op dat moment mathematisch zijn score niet meer evenaren. Bovendien zorgden de mecaniciens van BMA ervoor dat Charles op de slotdag opnieuw aan de start kwam, wat hem nog eens 7 extra bonuspunten opleverde. Met 179 punten voor Munster en 145 voor vice-kampioen Mazuin, was het overwicht van de kersverse kampioen duidelijk.

"Toen we in Wanne over de kop gingen, wist ik al dat de titel binnen was," bevestigde Charles Munster. "We werden verrast door modder op de baan. De koprollen waren niet het gevolg van overdreven snelheid. Ik wil de mecaniciens van BMA heel erg bedanken, want ze hebben de ganse nacht gewerkt op onze Opel Corsa weer klaar te krijgen voor de tweede etappe. Om 6 uur was de wagen klaar, zodat ik hier op het podium de titel kan vieren. Merci!"

Thibaud Mazuin won de wedstrijd in Spa, al beleefde hij een heel moeilijke wedstrijd: "Vanaf de eerste proef van de wedstrijd hadden we problemen met de versnellingsbak van onze Peugeot 208 R2. Het probleem kon niet opgelost worden. Ik moest de ganse wedstrijd ontkoppelen bij het schakelen, wat tijd kostte. Hoe dan ook was Charles dit seizoen sneller, dus hij is wel de verdiende kampioen," verklaarde Thibaud.

Lander Dhaene, genavigeerd door Justine Demeestere, eindigde op de tweede plaats bij de jongeren met zijn Ford Fiesta R2 "Junior", een versie van 140 pk. "Deze versie van de Fiesta, gekocht van Benoit Verlinde, is ideaal om te leren. In Spa lagen bepaalde proeven er erg glad en verraderlijk bij. Ik ben blij dat we de finish gehaald hebben," aldus de 23-jarige piloot uit Watou die in Engeland studeert voor Motorsport Engineer.

Aaron Ollevier eindigde op de derde plaats met zijn Peugeot 208 R2. "Ik miste ritme omdat we dit seizoen maar weinig gereden hebben, maar onze inschrijving voor de Spa Rally was vorig jaar al betaald, dus kwam ik hier graag aan de start. Op de jump heb ik wel wat schaden gereden. Ik landde in de berm, waardoor ik de controle over de wagen verloor. Gelukkig hadden we enkel blikschade," aldus Ollevier, die volgend seizoen meer wedstrijden in het Junior BRC wil rijden. 

Eindstand Junior BRC:  1. Ch. Munster 179 punten; 2. Th. Mazuin 145 punten; 3. J. Dewilde 77,5; 4. A. Ollevier 42; 5. L. Dhaene 30; 6. A. Molle 25; 7. M. Soete 18; 8. M. Kremer 15

Historic BRC/ Pierre Jamin en René Beyers kampioen met hun DAF 66 Marathon

Geoffrey Leyon domineert met zijn BMW M3 Spa Rally Geoffrey Leyon en Loris Elst hebben de Spa Rally bij de Historics van start tot finish gedomineerd met hun BMW M3 E30 "made by MATS". Ze wonnen de wedstrijd met meer dan 7 minuten voorsprong op de Ford Escort van Emile Breittmayer. Maar, het belangrijkste nieuws van de dag was de stunt van Pierre Jamin en René Beyers, die met hun DAF 66 Marathon de Belgische titel in het Historic BRC veroverden. 

Omdat Paul Lietaer wegens gezondheidsredenen in laatste instantie forfait gaf, was de "snor" plots uitgeteld voor de titel bij gebrek aan drie deelnames. Virtueel ging de leiding in het kampioenschap over naar Dirk Deveux, maar die kwam ook niet aan de start van de slotwedstrijd. Het gaf Pierre Jamin en René Beyers een unieke kans op de Belgische titel, want ze moesten enkel finishen om de titel te veroveren. Geen sinecure met de DAF 66 Marathon uit 1974, maar het lukte. De twee Luikenaars, allebei 74 jaar jong, veroverden de titel met de minst krachtige en oudste wagen van het veld. 

"Ik ben blij dat ik hier aan de start kon komen, want voor de Condroz moet ik forfait geven omdat ik toen twee stents kreeg ingeplant. Gelukkig zijn die hartproblemen nu van de baan, zodat ik weer rally kan rijden," vertelde Pierre Jamin. "Het was echt niet makkelijk om onze kleine DAF op dit parcours naar de finish te rijden, maar het is wel gelukt. Dit is de bekroning voor ons doorzettingsvermogen en het lef om toch met deze bescheiden DAF aan de start te komen van het Historic BRC. Deze DAF heeft trouwens een echte Variomatic-automaat, die we laten prepareren door Wim Luijbregts, de vroegere fabriekspiloot van DAF."

Pierre Jamin werd 5de in Historic, op 31'47" van winnaar Geoffrey Leyon, die een demonstratie gaf met zijn BMW M3. "Jammer dat ik slechts twee deelnames op mijn naam heb in het kampioenschap, want de titel lag voor het grijpen. Maar, dit is geen goedkope bolide om mee te rijden," vertelde Leyon. 

Christophe De Leeuw kon geen weerwerk bieden, omdat de motor na de openingsproef al op drie cilinders draaide, waardoor de Opel Ascona A vroeg van de tabellen verdween. "Nochtans speelde het regenweer en de moeilijke omstandigheden in mijn kaart. Ik had wel eens willen zien hoe ver we van de BMW zouden zitten op deze proeven. We hebben zaterdag opgegeven en na 6 uur sleutelen vonden we de oorzaak van de haperende motor. Zondag heb ik me nog wat geamuseerd, want het klassement was al verkeken," vertelde De Leeuw.

Emile Breittmayer stuurde zijn snelle Escort MkI naar een onverhoopte tweede plaats, voor zijn papa Olivier, die een schitterende Porsche 911 in de kleuren van Toivonen aan de start bracht. De vierde plaats ging naar Michel Vandergeeten met zijn Lancia Delta Integrale, enkele weken geleden ook al winnaar in de Sezoensrally: "We hebben hier ons eigen tempo gereden, want het parcours lag er heel glad en modderig bij. Jammer dat mijn kameraad Dirk Vermeersch in het Criterium op de eerste proef al moest opgeven met een kapotte achterbrug. Volgend jaar wil ik een viertal wedstrijden in het BRC rijden," vertelde Vandergeeten. 

Sébastien Incardona en Johan Van den Dries moesten al vroeg opgeven. Vincent Prégardien eveneens, maar hij kwam zondag opnieuw in actie, met de 7de plaats als resultaat.

Ghislain de Mevius sluit het seizoen af met winst op de Pirelli Powerstage in Spa

5 bonuspunten en 2.000 euro Net zoals enkele weken geleden in de Condroz Rally, sloten Ghislain de Mevius en Johan Jalet de slotwedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2021 af met een snelste tijd op de Pirelli Powerstage. Een ultieme inspanning waarmee Ghislain de Mevius zijn snelheid in de verf zette op de proef van 8,6 km in Spa. Het bleek helaas niet voldoende om alsnog op het podium te eindigen in de Spa Rally en evenmin om Grégoire Munster van de tweede plaats in de eindstand van het Kroon-Oil BRC te verdringen. 

Zoals in alle tweedaagse rally's, werd de Spa Rally afgesloten met een Pirelli Powerstage, waar bijkomende punten en premies te verdienen waren. Op de 8,58 km van de slotproef reden Ghislain de Mevius en navigator Johan Jalet een tijd van 4'27"3. Die chrono was 0"2 sneller dan de 4'27"5 van Grégoire Munster en Louis Louka met hun Hyundai i20 Rally2. 

"Het bewijs dat we de snelheid hadden, maar dat het kampioenschap beslist werd op details. Adrian Fernémont bleef foutloos, terwijl ik een paar foutjes maakte," vertelde Ghislain de Mevius. 

De derde tijd, goed voor 3 punten en een premie van 500 euro, ging naar Cédric De Cecco en Jérôme Humblet met hun Citroën C3 Rally2 in 4'30"2. Daarmee waren ze 0"5 sneller dan Yohan Rossel, maar de Fransman scoort geen punten in het Belgisch kampioenschap. Vandaar dat de 2 punten voor de vierde plaats naar Maxime Potty en Loïc Dumont gaan met hun Ford Fiesta Rally2, dankzij een chrono van 4'33"8. De kersverse kampioen Adrian Fernémont en Samuel Maillen veroverden het laatste bonuspunt van het seizoen met een tijd van 4'35"4, maar zij pakten natuurlijk wel de hoofdprijs van het sezoen: de Belgische rallytitel!

Naast deze punten en premies, biedt Pirelli overigens ook gratis banden aan de top 10 van elke manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. 

Klassement Pirelli Powerstage - Spa Rally 

1. Gh. de Mevius-Jalet (Skoda Fabia Rally2 Evo) 4'27"3 - 5 punten (2.000 euro) 

2. Munster-Louka  (Hyundai i20 Rally2) 4'27"5 - 4 punten (1.000 euro) 

3. De Cecco-Humblet (Citroën C3 Rally2) 4'30"2 - 3 punten (500 euro) 

4. Potty-Dumont (Ford Fiesta Rally2) 4'33"8 - 2 punten 

5. Fernémont-Maillen (Skoda Fabia Rally2 Evo) 4'35"4 - 1 punt