De 47ste editie van de Condroz Rally, de voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, bleef razend spannend tot de allerlaatste klassementsproef in Amay-Verlaine. Uiteindelijk bleek Stéphane Lefebvre voor de derde keer op rij de beste in de Condroz Rally. De Noord-Fransman bezorgde zijn navigator Renaud Jamoul een eerste zege in zijn thuisrally. Voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship deed Adrian Fernémont de beste zaak, met de tweede plaats algemeen, voor Ghislain de Mevius en Grégoire Munster.
Dat het parcours er bijzonder verraderlijk bij lag in deze Condroz Rally bewees Cédric Cherain op de voorlaatste proef in Marchin. Cherain was volop in strijd voor de vijfde plaats toen hij zijn Skoda Fabia Rally2 Evo op het dak legde.
Vooraan werd de wedstrijd vanaf de derde klassementsproef gecontroleerd door Stéphane Lefebvre met een Citroën C3 Rally2 ingezet door DG Sport. De Nordist leek alles onder controle te hebben, al moest hij diep gaan op de voorlaatste proef, de 18,82 km lange proef van Marchin. "We hebben zaterdag de ganse dag aangevallen en de verschillen bleven erg klein, zoals dat al een gans jaar het geval is in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. .....
Ik volg het kampioenschap op de voet en ik weet hoe snel Adrian, Grégoire en Ghislain zijn. Vandaag probeerde ik te controleren, maar de anderen bleven pushen. Telkens wanneer ik wat wilde controleren, verloor ik weer tijd. In Marchin reed ik exact dezelfde tijd als Adrian Fernémont, tot op een tiende precies. Toen wist ik dat de zege binnen was. De Condroz Rally is al jaren mijn favoriete rally. Ik kwam hier als kind samen met mijn papa kijken. Ja, ik ben heel blij met deze zege." Dat was ook zijn navigator Renaud Jamoul, geboren en getogen in Hoei.
Voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship was de Fransman transparant. Adrian Fernémont bleef de ganse rally foutloos en realiseerde de beste zaak met de tweede plaats en de punten van de derde plaats op de Pirelli Powerstage. Hij verstevigt zijn leidersplaats in het kampioenschap: "Ik heb me geen zorgen gemaakt over de tijden van Lefebvre, want ik had de indruk dat hij nog een kleine marge onder de voet had. Ik heb me vooral geconcentreerd op mijn rechtstreekse concurrenten voor de titel. Ik wist dat ik niet de snelste moest zijn op alle proeven, maar dat ik vooral foutloos moest blijven. Onze strategie werkte perfect!"
Het foutje te veel werd gemaakt door Ghislain de Mevius, zaterdag in Villers-le-Bouillet. De Skoda-rijder verloor 10"3 bij die schuiver. Met een totale achterstand van 10"6 op de leider, zat er meer in dan de derde plaats en de winst op de Pirelli Powerstage. "Dat besef ik maar al te goed," vertelde Ghislain de Mevius. "Ik ben tevreden met mijn scratch op de Pirelli Powerstage, met de snelheid die we dit weekend hadden, maar ik had me niet mogen laten verrassen in Villers-le-Bouillet. De concurrentie maakt immers geen foutjes…"
Grégoire Munster, uiteindelijk vierde op 12"6, was niet helemaal tevreden: "Afgezien van een foutje deze ochtend, waar ik een 5-tal seconden verspeelde, heb ik niets laten liggen. Eerlijk, ik kon niet beter. Dat heeft zeker ook te maken met ervaring. In Ramelot reed ik vandaag nog de snelste tijd, maar op die proef heb ik aan 110% gereden en alle risico's genomen. Maar, alles blijft mogelijk in Spa…"
Vincent Verschueren stuurde de Volkswagen van GoDrive naar een knappe 5de plaats op 1'00"5: "Op dit gladde parcours en met deze verraderlijke omstandigheden, zijn we zeker tevreden. We hebben goed gewerkt met de ingenieur van Gryazin om meer tractie te vinden. De Polo is heel gevoelig voor de set-up." Cédric De Cecco was eveneens tevreden met zijn 6de plaats, al had hij toch gemengde gevoelens: "We hadden de snelheid van bij het begin. Daar ben ik blij mee, maar op de laatste proef zaterdagavond schoven we rechtdoor en verloren we een kleine halve minuut. Zonder dat tijdverlies hadden we mee kunnen strijden voor de vierde plaats."
De Top 10 werd verder vervolledigd door Sébastien Bedoret op 2'00"9, Kris Princen op 3'02"8, Pieter-Jan Michiel Cracco op 3'13"5 en Xavier Bouche op 3'33"5. In de Stellantis Rally Cup ging de zege overtuigend naar Gino Büx voor Charles Munster, de winnaar voor het Junior BRC.
In de Clio Rally Trophy is Gilles Pyck de eindwinnaar na een knappe zege in Hoei, terwijl Bjorn Syx de strijd in het Historic BRC won. Afspraak tijdens het eerste weekend van december voor de ontknoping van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship in de Spa Rally.