Limburger Gunther Monnens en West-Vlaming Thijs O’Zeel wonnen op hun Shifters Porsche GT3 de 20ste uitgave van de Hemicuda Rally. Zij hebben dus definitief hun plaats in de boeken met de zege in deze verjaardagseditie, die vorig seizoen nog in extremis moest uitgesteld worden door een nieuwe Corona golf.
Organisator AC Hemicuda had een editie voorspeld zonder regen en ze kregen helemaal gelijk. In de ochtend was er een fris herfstzonnetje en heel de dag zou droog verlopen. Maar West-Vlaanderen zou West-Vlaanderen niet zijn als de baantjes er niet glad zouden bijliggen, met her en der nog natte plekken, opdrogende modder en veel stof. Dat voorspelde weinig goeds voor de ingeschreven Porsche GT3 machines, waarbij we een forfait zagen van topper Andy Lefevere. Het was de Porsche van Fredericq Delplace die zorgde voor een eerste incident. De wagen stond geblokkeerd op het parcours in KP1 en een aantal kandidaten kreeg daardoor een normtijd. Zo ook Steve Bécaert, die met de Ford Fiesta R5 toch bij de zegekandidaten werd gerekend. ......
Een tweede vaststelling was dat de andere Porsche GT3 het wel goed deed. Gunther Monnens zette met de Shifters Porsche dadelijk een beste tijd neer op KP1, maar vreesde op de gladde banen de terugkeer van de R5 4x4 aangedreven machines. Dat liet niet lang op zich wachten want Monnens moest scratchtijden afstaan aan Bécaert (KP2) en ook aan die andere Fiesta R5 van Bernd Casier (KP4) in een wedstrijd die moeizaam op gang leek te komen. Eerst was er Jens Maes, met de Ascona overkop in een gracht op KP1, dan was er Andy Heyrick, nochtans uitstekend vierde op dat moment, die met de Subaru Impreza een kwalijk uitziende koprol maakte in een veld op KP3 en tenslotte was er Bernd Casier, ook al met een rol in een gracht op KP5.
Daarmee veranderde de strijd vooraan de facto in een duel tussen Monnens en Bécaert. Maar Bécaert was gewaarschuwd na de crash van Casier, en besliste met zijn Fiesta R5 “geen al te zotte dingen” te willen doen.
Monnens, bijgestaan door Thijs O’Zeel, die gleed en driftte verder over de proeven en liet het vermogen van de krachtige Shifters Porsche GT3 spreken op de snelle proeven van de Hemicuda. Hij pakte in de namiddag vier opeenvolgende beste tijden en reed naar een mooie zege. Steve Bécaert moest genoegen nemen met de tweede plaats algemeen. Op de derde podiumtrede klom Bjorn Syx, met de BMW M3 E30, tevens de winnaar van de Historics en de Divisie 5 (Youngtimer). De getalenteerde Ieperling begon sterk aan de wedstrijd met een vierde tijd in de ochtend en profiteerde daarna van de incidenten met Heyrick en Casier om uiteindelijk een podium te pakken. Wat misschien nog sterker was, hij hield de hele wedstrijd Paul Lietaer, met de Opel Manta 400 nochtans de referentie in West-Vlaanderen, ruim achter zich!
Binnen de Historics was er ook nog een winnaar bij de Oldtimers (Divisie 4). Dat werd nog maar eens Glenn Rogiers, die met de Opel Kadett C aan een uitstekend seizoen bezig is.
In de lichtere Divisie 1-2 zagen we een nieuwe zege van Stefaan T’Joens met de gebrideerde Evo X. Maar T’Joens moest wel eerst afrekenen met Michael Lynneel en diens Renault Clio RS.
Toen Lynneel dan ook nog eens uit de rally verdween op KP5 moest T’Joens enkel nog controleren en hij won dan ook met een boulevard aan voorsprong op de beide Citroën Saxo’s van Blanchard-Naessens en het duo Baert-De Cat.
De organisatie, die kon besluiten met een succesvolle rally, met heel wat deelnemers, veel toeschouwers, goed weer en een winnaar die op veel sympathie kon rekenen. “Ondanks het grote startveld en de incidenten hield de timing stand. Geslaagd dus.”, zo klonk het.