Drie intense competitiedagen vol technisch-sportieve ideeën van diepgang hebben de Sienese-crew verheven, die onder de geblokte vlag op het absolute podium een klein beetje zegevierde over de lokale Volpi-Maffoni en hun Lancia Delta.
De Sienese Alberto Salvini en Giacomo Tagliaferri, op een Porsche 911 RS van de tweede groep, wonnen de XXXIII Rallye Elba Storico-Trofeo Locman Italië, zevende ronde van de FIA Europees kampioenschap (FIA HSRC), voorlaatste act van de "tricolor" race (CIRAS) en dubbele race geldig voor de A112 Trophy.
Een spannende race vol wendingen zoals in de meest levendige traditie van de eilandcompetitie georganiseerd door Aci Livorno Sport, voor Salvini was het de poker van absolute successen op Elba, een confrontatie dit jaar met grote autoriteit voor alle drie dagen van dragen uit. Duels die de oefening in ieder geval pas oplosten met de laatste klassementsproef van Monte Perone, met de klassieke "nierslag" op de wollen draad in het bijzijn van de lokale Andrea Volpi en Michele Maffoni, de zeer populaire en felle lokale crew, met een Lancia Delta HF integraal 16V. Salvini en Volpi bereikten de drempel van de laatste etappe van Monte Perone, gedeeld door slechts twee tienden, met de piloot van de stad "van de Palio" als leider (3 "7 de laatste kloof tussen de twee).
Gedurende driekwart van de rally had Salvini echter in de Siciliaanse Salvatore "Totò" Riolo (een groot bewonderaar van de eilandrace, die hier bij zijn twintigste deelname was), terug met een Subaru Legacy Rs, zijn meest verhitte rivaal. De eerste twee tests waren in feite het voorrecht van de Siciliaanse coureur uit Cerda, geflankeerd door Floris, en zakte vervolgens in het klassement door een lekke band tijdens de zevende test, verloor ongeveer zes minuten, waardoor hij uit de topgames kwam . .....
Volpi en Maffoni waren op hun beurt onmiddellijk sterk vertrokken om zich op het absolute podium te vestigen om het nooit meer te verlaten tot de geblokte vlag. Prestaties vrij van fouten en vol sensaties en betekenissen, die van Volpi tussen vriendelijke wegen, die zo de teleurstelling van 2020 goedmaakte, toen het moest stoppen vanwege een panne. Om de kristalheldere prestatie van de coureur uit Portoferraio (die in Toscane ook aan de top staat in de VI zone Cup onder de "moderne" auto's) te bezegelen, zijn er de handtekeningen van de absoluut beste tijd op drie klassementsproeven, allemaal in de tweede etappe .
Marco Bertinotti uit Biella belandde op de laagste trede van het absolute podium samen met Andrea Rondi (Porsche 911 Rsr), auteur van een indrukwekkende prestatie, die zijn waarde bevestigde, met een race die duidelijk naar het Italiaanse klassement van de tweede groep keek.
Zekere overwinning, in de eerste groep, voor Nicola Salin, met Protta aan de noten (Porsche 911 S) met een ruime marge op Antonio Parisi en Giuseppe D'Angelo (Porsche 911 S), de quai had vooral als doel om zwaar te malen punten voor de categorie Europese categorie ranking. Salin liep in de eerste etappe op zijn beurt met versnellingsbakproblemen maar kon uiteindelijk op zijn verjaardag het succes van 2020 op Elba veilig herhalen.
De tweede groep, achter Salvini, zette Bertinotti op de tweede plaats en op de derde plaats de in Biella geboren Davide Negri, met Roberto Coppa, in een Porsche, ondanks een race die werd gekenmerkt door verschillende technische problemen.
In de derde groep, wat de Europese race betreft, won de Oostenrijker Wagner-Zauner (Porsche 911 SC) met meer dan vier minuten voorsprong op Mauro Lombardo, met Rosario Merendino (Porsche 911 Sc), de laatste worstelde met de koppeling in de eerste stadium. Derde waren de andere Oostenrijkers Putz-Putz (zelfde), lange tweede en achterstand in het klassement dat samenviel met de laatste chrono van de eerste etappe. In een Italiaanse sleutel won Lombardo altijd, in dit geval in een close gevecht met dezelfde auto als Beschin-Migliorini.
Met Volpi- en Maffoni-winnaars zag de vierde groep de Venetiaanse Costenaro-Gambasin op de tweede plaats, goed zichtbaar met een Ford Sierra Cosworth en derde de ongelukkige Riolo-Floris.
Voor de deelnemers aan de continentale competitie was de eindzege voor Wagner-Zauner, het absolute podium was toen voor de Tsjechen Stajf-Zelinka (Opel Kadett) en als derde eindigde de Friulische Pasutti-Campeis, met een Porsche 911 RS.
De vroege stadia van de rally, tussen donderdagavond en gisteren, hadden verschillende "namen" verwijderd die de race hadden kunnen verplaatsen, zoals de Valtellina Lucio Da Zanche (Porsche Carrera), gestopt door een "aanraking" en een gebroken steekas tijdens de eerste test en ook de expert "Lucky", stopte door het breken van de oliepomp tijdens de derde, toen hij dicht bij het podium was (op de vierde plaats), met voortdurend afstelling en bandenproblemen.
Onder de "namen" met het oog op de continentale uitdaging, verliet ook de Noorse bemanning Jensen-Pedersen (BMW M3) het toneel, die tijdens de derde ronde de witte vlag ophief vanwege mechanische problemen en vervolgens opnieuw startte met de heropname van de race in de tweede fase. Vrijwel onmiddellijk uit de wedstrijd ook "Zippo" -Arena (Audi Quattro), buitenspel gezet door een "touch" in de tweede ronde. Vandaag waren de belangrijkste overlopers die van Gabriele Noberasco, met Ciucci, op een BMW M3 en Elia Bossalini uit Piacenza, met zijn vrouw Sara Gerevini, beide op een BMW M3. Noberasco, na het beëindigen van het "Europese" klassement aan de leiding, stortte vandaag tranen, met de pensionering na de vijfde ronde als gevolg van een breuk in de koppakking terwijl Bossalini, die een perfecte vijfde algemene positie bereikte ondanks een race onderbroken door verschillende problemen en het hoge startnummer, werd gestopt door het uitvallen van een wiel na de zesde test.
In de A112 Abarth Trophy (die historisch gezien twee etappes op Elba betwist alsof het twee afzonderlijke rally's waren) een hoog tempo, met de Umbrische Giorgio Sisani en de Sienese Christian Pollini winnaars van Race-1 en pech in de tweede, omdat ze stopten vanwege een storing in Race-2 tijdens de laatste test toen ze aan de leiding stonden. Pech voor Baldo-Marcolini, gestopt door een pauze toen ze voor iedereen in race 2 stonden, toen won Fiora-Beretta, een ware revelatie van de Elban-competitie in de A112.
Dit jaar is er een speciale editie. Het was die van het niet meer hebben van Elio Niccolai, de "vader" van het ras, die plotseling overleed op 14 mei. De historische Rallye Elba, wees van zijn grondlegger en als zodanig van de ACI Livorno, heeft zijn traditie voortgezet van het onschatbare menselijke, sportieve en technische erfgoed dat Niccolai in het begin herinnerde met een minuut van meditatie, met velen die klaarblijkelijk enthousiast waren.