Het is altijd best ingewikkeld, elk jaar aan de vooravond van Rallylegend, om aanwezigheden, inhoud, prestigieuze namen en droomauto's, die ook deze 19e editie zullen kenmerken, samen te vatten. Van 7 tot 10 oktober keert de Republiek San Marino terug om te verwelkomen wat een van de belangrijkste evenementen van het jaar is geworden, dankzij de aanwezigheid van het publiek, de promotie van het grondgebied en de economische impact.
Maar bovenal is Rallylegend het evenement waar tienduizenden enthousiastelingen van over de hele wereld met veel enthousiasme en passie op wachten om getuige te zijn van een moment - vier dagen lang - uniek en onherhaalbaar. Er zijn in totaal zo'n 150 deelnemers aan Rallylegend 2021.
Van de Steyr Puch uit 1964 tot de nieuwste generatie World Rally Cars, de zogenaamde "Plus", is er de hele geschiedenis van rally's, op de specials van San Marino. Onder deze wonderen, vijf Lancia Stratos en zeven Audi Quattro's, in verschillende declinaties, om een voorbeeld te geven. En om Groep B te vieren, brengt Rallylegend dit jaar ook een flink aantal Lancia S4, Peugeot 205 T16, Audi Quattro, Ford RS 200 en Metro R4 samen.
Er zijn ongeveer twintig landen waaruit de bemanningen komen, voor een evenement van wereldwijde weerklank. .....
Miki Biasion, tweevoudig wereldkampioen rally in 1988 en '89, zal aan de start verschijnen met een exclusieve auto, de Hyundai i20 Coupè WRC, dat wil zeggen de "Plus", grote protagonist van de World Rally en zal worden gevaren door zijn dochter Bettina. Een aanwezigheid die de auto zal voorzien van Michelin-banden en die zal worden gebrandmerkt als Eberhard & Co, het Zwitserse horlogemakerhuis, dat sinds 2016 de Bassano-coureur als merkambassadeur heeft.
Wereldkampioenschap lucht ook met de aanwezigheid, of liever de terugkeer, naar Rallylegend van Craig Breen, Ierse coureur onder de grote hoofdrolspelers van de World Rally, bij de start van Rallylegend, op wie hij meteen verliefd werd, met een World Rally Car van de jaren '90 en met, bij de noten, Tamara Molinaro, ook een sterke coureur, evenals de vriendin van Breen.
Loris Capirossi, een van de meest geliefde motorkampioenen ooit, drievoudig wereldkampioen, rallyliefhebber, zal aan het begin van het San Marino-evenement staan, aan het stuur van een nieuwste generatie Skoda Fabia R5, met het merk Michelin, terwijl het een terugkeer is , opgewacht door vele fans, waaronder die van Gigi Galli, de laatste Italiaanse coureur die een officieel "uniform" droeg in de World Rally, ook hier weer met de krachtige rallycross Kia Rio RX.
Francois Delecour zal aan de start staan van een Ford Sierra Rs Cosworth 4X4 in Q8-kleurstelling, dezelfde die de officiële auto "aankleedde" waarmee hij op het punt stond de rally van Monte Carlo in 1991 op sensationele wijze te winnen, voordat hij van de weg ging, vanwege tot een technisch probleem, in de laatste fase.
Een andere hooggeplaatste aanwezigheid is die van Franco Cunico, meervoudig Italiaans rallykampioen, die de Subaru Impreza WRC vindt, terwijl Tony Fassina aan de start zal staan met de onvergetelijke witte Lancia Stratos, waarmee hij als particulier de 1979 Sanremo Wereldrally.
Een andere geweldige en opwindende "eerste" van Rallylegend 2021 is dat Maurizio Verini, een van de grote coureurs van de jaren 70, weer achter het stuur kruipt van de Fiat 124 Abarth waarmee hij in 1975 het Europees Rallykampioenschap won. Hij zal het alleen op zaterdag doen, op de "The Legend" -test, om het publiek te begroeten.
We zullen dan Michele Cinotto in overall en helm zien, voor de gelegenheid opnieuw gekoppeld aan Emilio Radaelli, die de Audi Quattro-groep 4 in officiële kleurstelling zal vinden, waarmee de toen tweeëntwintigjarige coureur uit Turijn ter attentie van de wereld voorstelde Rallykampioenschap, commandant, voor één etappe, de Sanremo Rallye van 1981.
Twee grote protagonisten van de jaren 80 keren terug naar Rallylegend: Tonino Tognana, Italiaans rallykampioen 1982, zal samen met Massimo De Antoni aan de start staan met een Opel Ascona 1.9 groep 2, terwijl Federico Ormezzano een show zal geven met de legendarische Talbot Lotus, waarvan hij een groot vertolker is.
Zelfs de Uruguayaanse kampioen Gustavo Trelles, in het verleden meervoudig wereldkampioen productie rally's, wilde Rallylegend niet missen. Altijd met zijn trouwe Jorge Del Buono aan de noten, zal hij aan het stuur zitten van een Subaru Legacy groep A.
De prachtige wit-blauwe Lancia Stratos - nog steeds in de kleuren en met de sponsors van die tijd - van Pierfelice Filippi en Gianpaolo De Mela zal opnieuw brullen tijdens Rallylegend, ter herinnering aan en het vieren van de overwinning van de Piemontese bemanning in de 1981 TRN Finals.
De lijst, die al aanzienlijk is, eindigt hier niet. Zonder twijfel de aanwezigheid van Simone Campedelli, een van de snelste Italiaanse coureurs van de afgelopen jaren, hoofdrolspeler in de Italiaanse topkampioenschappen en dol op Rallylegend, die Ray Breen, vader met beloften van groot spektakel, confronteert met een BMW M3 van Craig, ook voormalig Iers rallykampioen, de acrobatische Paolo Diana, altijd spectaculair met de "gevitamineerde" Fiat 131 Racing, die hem met een gebaar van grote sportiviteit en vriendschap uitnodigde om hem de notities voor te lezen Martin Passenbrunner, navigator van wijlen Christof Klausner, die kwam afgelopen augustus om het leven bij een auto-ongeluk, die met zijn Audi Quattro jarenlang regelmatig aanwezig was op Rallylegend en met verschillende initiatieven herinnerd zal worden.
Ook vermeldenswaard is de aanwezigheid van Chantal Galli, Italiaans rallykampioen in de jaren 80, aan de start met een Lancia Delta 16V, Carlo Falcone, met de schitterende Ford Focus WRC, Marco Gramenzi, present met zijn Lancia Delta S4, Frank Kelly, spectaculair met zijn Ford Escort RS, Giorgio Mela, die de fantastische Audi Quattro S1 E2 Pikes Peak zal besturen, Giacomo Ogliari, met de zeldzame Mitsubishi Lancer Evo Cp9A, het Deense trio van Poulsen - Ole, Roland en Kristian - met drie fantastische auto's, de Hyundai i20 Wrc Plus, een Toyota Corolla Wrc en een Skoda Fabia R5.
Om, zoals in elke editie, de talrijke en trotse deelname van de San Marino-crews te onderstrepen, die we altijd grote hoofdrolspelers vinden in de eindranglijst van Rallylegend. Onder deze Loris Baldacci, met de "evergreen" Enzo Zafferani, die terugkeert met de Porsche 911 SC, zal er de onvermijdelijke Marcello Colombini zijn, met de BMW M3, evenals Stefano Rosati, uiteraard met Sergio Toccaceli en de Talbot Lotus, terwijl Stefano Valli, een coureur met grote eer op het circuit, komt aan de start met een Peugeot 207 S2000. Paolo Valli, voorzitter van de San Marino Automobile Motoring Federation, zal, zoals gewoonlijk, de eer op zich nemen in zijn Lancia Delta S4.
In de race op Rallylegend, in een regelmatigheidswedstrijd, werden ongeveer vijftien geselecteerde auto's, origineel en technisch en esthetisch bewaard zoals toen ze raceten, en wonnen, tussen de jaren 60 en 80. van 1969 Triumph Tr6 tot 1982 Opel Manta 400 groep B, met Lancia Stratos, Fiat 131 Abarth, Opel Ascona, BMW 2002, Porsche 911, Opel Kadett GTE, Lancia Fulvia, Ford Escort, A112 Abarth tussendoor.
Programma : De rally, binnen Rallylegend 2021, start op vrijdag 8 oktober om 19.45 uur om richting de nieuwe klassementsproef, San Marino (km.6.600), langer dan normaal, tweemaal te herhalen, afgewisseld met suggestieve Reorganisatie in de historische centrum van San Marino.
Het gaat verder op zaterdag 9 oktober, vanaf het dorp om 13.30 uur, met een lus van drie klassementsproeven die twee keer worden herhaald: I Laghi (km.3.900), La Casa (km.9.580), The Legend (km. 4.380) , afgewisseld met de Reorganisatie bij het Stadion.
Einde rally op zondag 10 oktober, met twee passen op The Legend (4.380 km) en finale aankomst in Rallylegend Village om 13.00 uur.
Het evenement draait om Rallylegend Village. Nog groter dit jaar, en nog boeiender, vanwege de duizenden activiteiten die het bevat.
Rallylegend 2021 opent op donderdag 7 oktober om 15.30 uur met de presentatie Persconferentie, in de Startbox.
Op de stand van Sparco volgt de presentatie van de Delta S4 Triflux. Een geweldige exclusiviteit: er wordt een ongekende Lancia S4 uit 1986 aangeboden, uitgerust met de Triflux-motor, een technische evolutie van de volumetrische compressor, die echter nooit in de racerij werd gebruikt.
Nog een uniek evenement, op donderdagmiddag: “Best Impreza Group A”, de “super” Subaru Impreza group A, gecreëerd met een uniek project ter wereld door Best Engineering. Piero Liatti zal aanwezig zijn.
Een Opening Party staat dan op de agenda bij de San Marino Outlet Experience, een nieuwe partner die dit jaar Rallylegend ondersteunt.
Om 19.00 uur is het de beurt aan de Legend Parade, presentatie op het startpodium van de "toprijders" aanwezig op Rallylegend.
Op vrijdag 8 oktober is er een signeersessie gepland op de stand van Eberhard & Co met Miki Biasion
Het is dan ook de beurt aan de presentatie van twee boeken, met twee aparte evenementen.
" Rally's" met Tonino Tognana, Michele Cinotto, Miki Biasion, Gabriele Noberasco, Federico Ormezzano, Franco Cunico.
"Lancia Rally Group B" door Sergio Remondino en Sergio Limone, in aanwezigheid van de auteurs, Cesare Fiorio en Miki Biasion.
Om 19.00 uur vertrek van de eerste etappe van de rally, met een parade op het podium van alle bemanningen van de 19e editie van Rallylegend.
Zaterdag 9 oktober wordt de dag geopend met een handtekeningensessie met de aanwezige kampioenen op Rallylegend op de stand van Sparco.
Om 11.00 uur “We are history 1981-2021” ontmoeting, verhalen en anekdotes met Miki Biasion, Tony Fassina, Michele Cinotto, Federico Ormezzano, Tonino Tognana, Maurizio Verini.