De 61ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, heeft alle verwachtingen ruimschoots ingelost. Eens te meer was de strijd om de overwinning en de podiumplaatsen spannend tot de laatste meters. Uiteindelijk toonde Ghislain de Mevius zich de sterkste, waarmee hij zijn leidersplaats in het kampioenschap verstevigt. De Skoda-rijder won met 8"8 voorsprong op Vincent Verschueren en 18"8 voorsprong op Adrian Fernémont, de winnaar van de Pirelli Powerstage, goed voor 5 extra punten.
De Omloop van Vlaanderen telde dit jaar 19 klassementsproeven, waarvan 7 proeven, goed voor 63 km, op vrijdag werden afgewerkt. Bij de tenoren bleven de verschillen klein, terwijl de snelheid toch bijzonder hoog lag. "Ik vind zelfs dat er harder gereden wordt dan in Ieper. Mijn VW voelt beter aan, ik ben beter in vorm, maar toch kan ik het verschil niet maken," verklaarde Vincent Verschueren, derde na de openingsavond op 5"1 van leider de Mevius. Die was vrijdagavond van bij de start in topvorm: "We hebben ons goed voorbereid, al heb ik op dit gladde parcours weinig ervaring. Ik heb enkel in 2019 hier gereden met de Skoda Fabia R5. Maar, het ritme dat we in Ieper hebben opgedaan en de afstellingen die we voor Ieper vonden, helpen ons hier ook. Alleen gaat het verdomd hard vooraan," lachte de zoon van Grégoire de Mevius, winnaar van de Omloop van Vlaanderen in 1996. .....
Op zaterdag stonden 12 klassementsproeven op het programma en op de openingsproef in Passendale, met 25 km de langste van de wedstrijd, ging het goed fout voor Niels Reynvoet. De Skoda-rijder ging van de baan in een snelle situatie, waarbij hij enkele malen over de kop ging. De proef werd geneutraliseerd. Sébastien Bedoret, tweede na de openingsdag en de winnaar van de wedstrijd in 2019, schoof op de volgende proef, de Zilverberg, van de baan.
Gelukkig keerde de rust daarna terug, al bleven de tenoren keihard op het gas trappen. Stelselmatig nam Ghislain de Mevius afstand, al is zelfs die term relatief, want de Skoda-rijder begon aan de slotproef in Beveren met amper 9"9 voorsprong op Vincent Verschueren, tweede met zijn VW Polo. Op die laatste proef waren bovendien 5 bonuspunten te verdienen, maar de leider in het kampioenschap liet zich niet meer verleiden tot het nemen van risico's. Ghislain de Mevius en Johan Jalet wonnen de ConXioN Omloop van Vlaanderen met 8"8 voorsprong op Vincent Verschueren.
"Het is mijn tweede overwinning dit seizoen, na de zege in de South Belgian Rally, maar deze overwinning vind ik heel belangrijk. Het is mijn eerste overwinning in Vlaanderen, op een parcours dat voor mij niet natuurlijk aanvoelt. Ik heb jaren moeten werken om op dit soort proeven competitief te zijn. De South Belgian Rally, die zege was zeker niet makkelijk, maar deze schat ik toch hoger in," vertelde winnaar Ghislain de Mevius.
Vincent Verschueren was erg tevreden met zijn tweede opeenvolgende tweede plaats in het Kroon-Oil BRC. "We hebben duidelijk veel progressie gemaakt met de VW Polo. We finishen op 8"8 van de winnaar. Dit was de eerste wedstrijd waarin ik echt vertrouwen had in het gedrag van onze Volkswagen Polo. Dat belooft voor de rest van het seizoen."
Voor de derde plaats was de strijd erg spannend tot de laatste meters. Grégoire Munster kwam immers nog sterk opzetten en ging de laatste proef in met 0"7 achterstand op titelverdediger Adrian Fernémont. Die hield het hoofd koel en klokte de snelste tijd op de Pirelli Powerstage, waardoor hij ook derde werd in de eindstand.
"Op de slotdag verliezen we maar 4" op winnaar Ghislain de Mevius, dus het is duidelijk dat we vrijdagavond de wedstrijd verloren," vertelde Adrian Fernémont. "We kozen gewoon voor een verkeerde afstelling op het gladde asfalt. Op de laatste proef heb ik alles gegeven om de 5 punten te pakken. Die punten heb ik hard nodig," vertelde Fernémont.
Grégoire Munster werd vierde en daar was de Hyundai-rijder niet blij mee. "Nee, want de derde passage op de proef van Passendale werd geannuleerd om veiligheidsredenen. Als we die proef kunnen rijden, goed voor 25 km, dan had ik Adrian nog van het podium kunnen verdringen. Jammer..."
Kris Princen opende vrijdag de wedstrijd met een kleine schuiver rechtdoor en de Citroën-rijder kon de verloren tijd nooit recupereren. De drievoudige winnaar van de wedstrijd strandde op de vijfde plaats op 49"2. Pieter-Jan Michiel Cracco, winnaar in de Ypres Rally, sloot de wedstrijd af op een mooie zesde plaats. Maar, er zat meer in, want de Skoda-rijder verloor tijd door technische problemen op vrijdagavond en de verkeerde afstellingen.
In de categorie voor GT's was Gunther Monnens duidelijk de sterkste. De Limburger stuurde zijn Porsche 991 GT3 naar een knappe 7de plaats, onder andere met drie snelste tijden op de "Zoning", de rondkoers op het industrieterrein in Roeselare. Glenn Janssens, lang in het spoor van Monnens, moest zaterdag zijn Porsche aan de kant zetten met een gebroken ophanging. Zo ging de 2de plaats in GT naar Tuur Vanden Abeele, al verloor die op de allerlaatste proef meer dan 6 minuten na een schuiver.
Nicola Stampaert, die bezig is aan zijn allereerste rallyseizoen, eindigde op een erg knappe 8ste plaats algemeen met zijn Ford Fiesta R5. Hij was 3"6 sneller dan Paul Lietaer, op zijn 64ste nog maar eens de snelste in Historic. In zijn 501ste rally domineerde Lietaer de slotdag, na de vroege opgaves van de eerste leiders Stefaan Stouf (motor), Bjorn Syx (versnellingsbak) en Pieter-Jan Maeyaert (achterbrug).
In het Junior BRC stond er geen maat op Charles Munster. Gilles Pyck won de Clio Trophy Belgium en Gino Bux was een maat te sterk voor de concurrentie in de Stellantis Rally Cup.