Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Pieter Tsjoen komt aan de start in Ieper met Hyundai WRC.

Dat de Rally van Ieper dit jaar deel zou gaan uitmaken van het wereldkampioenschap, was al heel bijzonder nieuws voor de Belgische rallyliefhebbers. Een unieke gelegenheid om ’s werelds allerbeste teams en piloten in ons land aan het werk te zien. Maar tegelijk is het ook voor de Belgische toppers dé kans om deel te nemen aan een officiële WRC-manche.

En wie dat absoluut niet wilde missen, is natuurlijk achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen!

“Eerlijk waar: had je me vorig jaar gezegd dat ik in Ieper nog met een WRC-auto zou starten, ik had eens hard gelachen”, grapt Pieter Tsjoen meteen. “Maar kijk: er kan in de wereld héél veel gebeuren, dat hebben we intussen geleerd. En ook uit vervelende zaken ontstaan unieke opportuniteiten. Dit is er zo één, en hier staan we dus. Eddy en ik, op onze gevorderde leeftijd, met misschien wel de beste rally-auto ter wereld, tussen de grootste talenten van onze sport. Geweldig, toch?”.

Altijd zin in een uitdaging Hij mag er dan wel – zoals steeds – heel bescheiden bij blijven, Pieter is met deze nieuwe uitdaging niet aan zijn proefstuk toe. .....

Acht keer Belgisch rallykampioen worden, doe je niet zomaar, en de enorme ervaring van Pieter en Eddy in de Westhoek zal ook deze keer van pas komen. Precies in de Westhoek zorgde Pieter eerder al voor unieke optredens. Zo is hij in de geschiedenis van de rally de enige die er ooit wist te winnen als piloot (in 2001) én als copiloot (in 2017). En zo was hij ook de eerste die er ooit met een… Hyundai aan de start kwam!

“Dat zit héél ver in mijn geheugen. Was ik echt de eerste? Dat maakt me er ook weer niet jonger op. Een Hyundai Accent WRC was het, en dat was in 2002”, herinnert hij zich nog. “Toegegeven… het werd toen niet meteen een succes want de auto hield het al snel voor bekeken. Maar goed, het Hyundai van vandaag is al lang niet meer het Hyundai van toen…

Al geldt dat, op een heel andere manier, natuurlijk ook voor ons!” Uniek project met 2C Compétition en Hyundai Belux Toen het duidelijk werd dat Ieper een wedstrijd in het wereldkampioenschap zou worden, is het rallyhart van Pieter snel beginnen kloppen. Hij overwoog verschillende pistes, teams en auto’s, en kwam uiteindelijk terecht bij 2C Compétition, die hem een Hyundai i20 WRC van de nieuwste generatie ter beschikking kon stellen.

Nog wat gesprekken met verschillende partners en sponsors later, begon het project vorm te krijgen. “Dat moet zo ongeveer het moment geweest zijn waarop mijn telefoon rinkelde en ik ‘Pieter Tsjoen’ op het scherm zag verschijnen”, glimlacht Wim Doms, PR Manager van Hyundai Belux. “En als Pieter belt, weet je meteen dat er leuke rallyprojecten in de steigers staan.

Nu was Hyundai sowieso al sterk vertegenwoordigd in Ieper, met het Hyundai Motorsport WRC-team en Thierry Neuville, én met Grégoire Munster in de i20 R5 van BMA in het Belgisch kampioenschap. Maar toen Pieter aankondigde dat hij 18 jaar na zijn eerste Hyundai-ervaring tóch nog zo’n comeback bij ons merk zou plannen, wilden we daar natuurlijk graag bij helpen!”.

Ambities? “Overal waar ik aan de start kom, in welke auto ook, en of ik nu links of rechts in de kuipstoel zit, ik wil altijd zo goed mogelijk presteren en mijn eigen grenzen opzoeken”, vertelt Pieter Tsjoen. “Maar laten we wel duidelijk zijn: Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hoeven zich volgens mij niet meteen héél veel zorgen te maken over onze tijden. Al moeten ze natuurlijk wél op de weg blijven, iets wat in Ieper altijd moeilijker is dan het lijkt.”

Zo goed mogelijk presteren dus, en vooral ook: nog een unieke Hyundai toevoegen aan de nu al indrukwekkende line-up voor de mooiste rallywedstrijd die ons land ooit gekend heeft. “Dat is waar het ons allemaal om te doen is”, besluit Wim Doms. “Van deze rally, ook in deze heel vervelende tijden, een uithangbord maken voor de sport in ons land. En wie kon ons daar beter bij helpen dan de man met de meeste Belgische titels op zijn palmares?”