Er was de voorbije weken heel wat te doen over de organisatie van rally's en klimkoersen. De beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad zorgden voor heel wat vragen en twijfels bij organisatoren en promotors. Bij de Royal Automobile Club of Belgium, en meer bepaald bij RACB Sport, heeft met het probleem meteen aangepakt toen duidelijk werd dat het weer mogelijk zou worden om publiek toe te laten op evenementen. Het heeft geresulteerd in het opstellen van een protocol voor organisatoren van rally's en klimkoersen. Dat protocol werd begin augustus voorgesteld aan de verschillende organisatoren en nu is het goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten.
"Dit is een grote stap vooruit, want het protocol legt de regels vast die gerespecteerd moeten worden door organisatoren van rally's en klimkoersen in het kader van de gezondheidscrisis," vertelt Xavier Schene, algemeen directeur van RACB Sport. "De beperkende maatregelen kunnen bepaalde organisatoren ontmoedigen, wat zich de voorbije weken vertaalde in enkele annulaties. In de huidige context, en onder voorbehoud van de evolutie van de gezondheidscrisis, kunnen wedstrijden met publiek enkel plaatsvinden met respect voor de regels die opgesomd zijn in het protocol. Nog niet zo lang geleden, lag de autosport volledig stil. Nu kan de sport terug opgestart worden, maar niet ten koste van alles…"
Het protocol dat goedgekeurd werd door de verschillende regionale Minsters van Sport, meer bepaald Mevrouw en de Heren Glatigny, Weykmans en Weyts, vereist dat elke organisator een protocol opmaakt voor zijn eigen wedstrijd met daarin in detail de toepassing van de principes die vermeld zijn in het document van RACB Sport. Het protocol van elke wedstrijd moet vervolgens gevalideerd worden door de betrokken en bevoegde gemeentelijke autoriteiten, in overleg met de bevoegde minister(s). .....
Controle van het aantal toeschouwers
Een van de belangrijkste punten in het protocol dat opgesteld werd door RACB Sport is de beperking van het aantal toeschouwers. "Die bepalingen zijn conform de beslissingen van de Veiligheidsraad en ze zijn bedoeld om aan te tonen dat deze activiteiten niet gelijkgesteld kunnen worden met massa-evenementen die verboden zijn," vervolgt Xavier Schene. "Het is niet de bedoeling om het de organisatoren moeilijk te maken, maar wel om de organisatie van rally's en klimkoersen mogelijk te maken door een beperkt aantal toeschouwers toe te laten. Met deze manier van werken kunnen we de regels makkelijk aanpassen in functie van de situatie op het moment van de wedstrijd."
Concreet zal elke klassementsproef van een rally en elk parcours van een klimkoers een of meerdere publiekszones hebben, in functie van de lengte van de proef. Het aantal toeschouwers dat toegelaten wordt per zone is maximaal 400. Zij zijn verplicht afstand te houden, een mondmasker te dragen, zich vooraf te registreren en online een ticket te kopen voor toegang tot die betreffende zone, waarbij ze toestemming moeten geven dat de gegevens gebruikt kunnen worden voor contact tracing. Toeschouwers krijgen maar toegang tot één publiekszone per dag, in deze verschillende publiekszones mogen geen alcoholische dranken verkocht worden en bij de toegang tot de publiekszone wordt de temperatuur genomen van elke toeschouwer.
De start- en finishzones zijn niet toegankelijk voor toeschouwers en evenmin voor medewerkers van het serviceteam. De serviceparken zijn ook verboden voor publiek. Enkel officiëlen, deelnemers, omwonenden die naar hun huis gaan en diverse technische diensten krijgen toegang. Per ingeschreven wagen, mag elk team uit maximum 4 personen bestaan, naast de rijder en co-rijder. Voor teams die verschillende wagens inzetten, wordt dat aantal verminderd tot maximaal 3 personen.
De organisatoren en de promotors moeten het publiek duidelijk informeren over de geldende regels. Indien de publiekszones niet gerespecteerd worden door de toeschouwers, dan zal de betreffende proef of het parcours geannuleerd worden. Toeschouwers die zonder inkomticket naar de proef komen, zullen niet toegelaten worden.
"Autosport blijft erg populair," benadrukt Valérie Glatigny, Minister van Sport van de Federatie Wallonië-Brussel. "De wedstrijden hebben lokaal een belangrijke economische en media-return. Ik ben heel verheugd over de goede samenwerking met de RACB, die het voortouw heeft genomen opdat de autosport weer op gang kan komen. Hiermee krijgen de organisatoren duidelijke richtlijnen waarmee ze hun wedstrijd veilig kunnen organiseren voor de deelnemers en toeschouwers op de klassementsproeven."
"Deze regels kunnen strikt lijken en frustrerend zijn, maar het is onze bedoeling om zoveel mogelijk organisaties van rally's en klimkoersen mogelijk te maken," bevestigt Michael Devoldere, woordvoerder van het kabinet van Ben Weyts, Vlaams Minister van Sport. "We moeten leren leven met corona en we moeten er dan ook alles aan doen om zoveel mogelijk sportactiviteiten te laten doorgaan, waaronder gemotoriseerde sporten. Dit protocol biedt positieve perspectieven voor de toekomst. Deze prijs moeten we betalen om onze passie te kunnen beleven. Het zijn moeilijke tijden, maar we moeten realistisch blijven. Voor ons zijn de regels in het protocol voor rally's en klimkoersen realistisch…"
"Iedereen staat in deze tijd zonder voorgaande onder aanzienlijke druk. Ik ben bijzonder blij dat de sportwereld – in dit concrete geval de autosport – weer kan herademen en opnieuw op gang komt," vervolgt Isabelle Weykmans, Minister van Sport van de Duitstalige Gemeenschap in België. "De beslissingen en de regels in het protocol lijken soms misschien streng en misschien niet altijd logisch wanneer men de regels vergelijkt met de periode voor de gezondheidscrisis. Vanuit mijn standpunt ben ik erg verheugd over het engagement en de medewerking vanuit de sportwereld. Ze hebben een titanenwerk verricht om dit protocol uit te werken, opdat alle liefhebbers van autosport weer kunnen genieten van hun passie."
Het is duidelijk dat rally's vandaag niet meer op dezelfde manier georganiseerd kunnen worden als vroeger, maar het protocol biedt de komende maanden houvast, waardoor iedereen, deelnemers, fans en anderen, weer volop kunnen genieten van onze sport in veilige omstandigheden.