Eindelijk opnieuw rally na veel maanden zonder. Jammer genoeg zal dit jaar geen publiek toegelaten worden en mogen er ook geen buitenlandse rijders deelnemen.
Vandaag zou er dan toch een protocol getekend en goedgekeurd zijn door minister Weyts. Of de organisatie dit nog mag en kan regelen voor komend weekend om een beperkt publiek toe te laten is op tot heden nog niet bekendgemaakt. Hopelijk horen we nog meer in de loop van deze week hierover. Dit protocol zou dus de mogelijkheid geven om met een beperkt publiek onder strikte mogelijkheden rallywedstrijden te organiseren. Opgepast dit is geen zekerheid en is nog niet bevestigd ! Vanaf welke datum dit eventueel van kracht kan en zou zijn is nog een vraagteken. In de eerste dagen komt er zeker meer nieuws hieromtrent. Fingers crossed.
Op sportief vlak kan het in ieder geval qua deelnemers zeker niet meer stuk gaan. Ok het is waar dat buitenlandse deelnemers niet welkom zijn door corona maar er is genoeg kwaliteit in Belgie om er een geslaagde editie van te maken. Er zijn alleszins genoeg R5 wagens aan de start met veel potentiele winnaars. Doordat veel BRC piloten maandenlang niet hebben kunnen rijden komen ze 1 voor 1 gemotiveerd aan de start .
Zo zien we R5 inschrijvingen van oa Kris Princen (Citroën C3 R5), Sébastien Bedoret (Skoda Fabia R5), Vincent Verschueren (VW Polo GTI R5), Guillaume de Mevius (Citroën C3 R5), Niels Reynvoet (Skoda Fabia R5), Davy Vanneste (Citroën C3 R5), Jeoffrey Lerminez ( Ford Fiesta R5 ) , Bruno Parmentier ( Ford Fiesta R5 ), Jourdan Serderidis (Skoda Fabia R5) en Bert Coene ( Ford Fiesta R5 ).
Piloot Gilles Pyck uit Poperinge ziet zijn droom in vervulling gaan en kan debuteren met een Ford Fiesta R5 in zijn achtertuin. Beide klassementsproeven liggen namelijk op een boogscheut van zijn thuis. Leider in het BRC Ghislain de Mevius kwam normaal gezien naar de Westhoek afgezakt om de typische proeven uit de regio te rijden als voorbereiding van Ieper. Helaas heeft hij afgehaakt en komt niet aan de start.
Ook Cedric de Cecco , die aanvankelijk ingeschreven stond , liet vandaag persoonlijk weten forfait te geven voor de Monteberg omdat hij deze wedstrijd enkel zag als voorbereiding op de Omloop van Vlaanderen. .....
Er zijn tevens ook weer tal van mitsubishi’s ingeschreven met op kop Kurt Boone ( Mitsubishi Evo X ) die reeds eerder heeft bewezen rap en spectaculair te zijn. Verder zijn er nog Joost Vanbeveren ( Mitsubishi Evo X ), Thierry Dekoninck ( Mitsubishi Evo X ), Olivier Herpoelaert ( Mitsubishi Evo 8 ) en VAS-kampioen Stefaan Tjoens ( Mitsubishi Evo X )
Gunther Monnens , Andy Lefevere en Chris Debyser ( Porsche ) moeten we niet meer voorstellen en zullen ongetwijfeld bijdragen aan de talrijke dwarse passages in de omgeving van Poperinge.
Bij de R2 wagens krijgen we ook een mooie strijd tussen locale helden Steven Dolfen en Manuel Merlevede. Steven liet echter weten dat de Rally Monteberg normaal gezien de enigste wedstrijd is dit jaar. Maar opgepast er zijn wel nog andere kapers op de kust en we zullen zeker rekening moeten houden met bijvoorbeeld Benoit Verlinde ( Ford Fiesta R2 ). Vervolgens ook confirmatie van het 3-tal Aaron Ollevier, Jonas Dewilde en Isidoor Espeel met een Peugeot 208 R2 en Lander Dhaene met een Ford Fiesta R2.
Ook aan de start zien we 2 BMW-compact rijders uit de streek met name Michael Pittellioen ( Bmw 318 Ti Compact ) en Brent Boudrez ( Bmw 316 Compact ).
Bij de Historics zien we naar jaarlijkse gewoonte veel toppers aan de start die uit de onmiddellijke omgeving komen zoals Bjorn Syx en Cedriek Merlevede met BMW M3 en Lode Dekeyser met Posche 911.
2 monumenten uit de rallysport Paul Lietaer ( Opel Manta 400 ) en Stefaan Stouf ( Ford Sierra Cosworth 4x4 ) zullen zeker meedoen voor de overwinning. Stefaan hoopt deze keer wel eens te kunnen uitrijden zonder mechanische pech en hoopt op een open strijd met Lietaer en Syx.
Andere spectakelmakers uit het historic gedeelte zijn o.a. Danny Kerckhof ( BMW M3 ), Jacques Boury ( Mercedes 190 ), Andy Gryson ( BMW M3 ), Glenn Rogiers ( Opel Kadett ), Stijn Lietaert ( Bmw 2002 Alpina ) en Vandoolaeghe Mathieu ( Mercedes 190 ). Tevens zien we het debuut van de nieuwe Ford MK2 van Frederic Lerminez.
Het parcours zijn de vertrouwde KP’s Dikkebus en Busseboom en zullen beide 4 keer worden gereden. Zowel het rallycentrum als de servicezone zijn zoals eerder reeds vermeld niet op de grote markt van Poperinge maar wel in de korte omgeving van het industriepark en de Ouderdomseweg. Wel nog eens extra vermelden dat het servicepark tot op heden ook niet toegelaten is voor publiek. Dit is de laatste stand van zaken waar wij weet van hebben.