Grégoire Munster kan bij zijn debuut met de Hyundai i20 R5 op gravel terugblikken op een leerrijke wedstrijd en een prima resultaat. Na de goede testsessie van afgelopen woensdag verliep op vrijdag de shakedown niet naar wens en slaagden Munster – Louka er niet in om de kwalificatierit af te werken. Het gevolg daarvan was dat het duo op zaterdag als laatste van start ging bij de ERC1 rijders, iets wat op het Letse onverhard niet meteen een nadeel hoefde te zijn.
Toen hij zaterdagochtend het servicepark verliet was het al van 2019 en de rally van Finland geleden dat Grégoire Munster nog eens met een R5 op onverhard had gereden. En dus moest hij zich toch wat aanpassen, niet alleen aan de wagen, de nota’s en de bandenslijtage maar ook aan de snelle en technische Letse gravelwegen. Iets wat bijvoorbeeld Solberg, Breen, Lukyanuk en andere Lindholm’s gezien hun grotere ervaring op gravel niet hoefden te doen. .....
Ondanks het gebrek aan ervaring wist Munster zich op het einde van de eerste wedstrijddag netjes in de top 10, op de zevende plaats te nestelen en was hij derde junior. In de slotrit van de dag perste Munster, ondanks een lekke band, een sterke zesde tijd uit zijn Hyundai op slechts 8.8 sec van ritwinnaar Lukyanuk (Citroën C3 R5). “Ik voelde in het begin dat het toch al een jaar geleden was dat ik nog eens met een rallywagen op onverhard had gereden. Om op dit soort parcours te presteren heb je kilometers nodig om jezelf en je wagen te pushen. Anderzijds was ik best tevreden over mijn tijden en kon ik het tijdverlies beperkt houden. Dankzij een goede startpositie zijn we er toch in geslaagd om enkele snelle tijden te rijden waardoor we gisterenavond virtueel op het podium stonden in ERC1” zegt Grégoire Munster.
De zevende plaats algemeen na afloop van de eerst wedstrijddag resulteerde zondag in de vierde startplaats. Het werd een leerrijke dag met hier en daar een flinke portie veegwerk. Een moeilijke taak die Munster met brio volbracht en bekroonde met de derde plaats bij de junioren, meteen zijn eerste podium in ERC1, en de zevende plaats algemeen. “Het schoonvegen van het parcours was nieuw voor mij en helemaal niet evident. Al bij al hebben we niet zo heel veel tijd verloren en hebben we onze podiumplaats in ERC1 weten vast te houden. Dit is een mooie beloning voor het harde werk, zeker op een ondergrond waar ik niet zoveel ervaring heb. Op asfalt heb ik die ervaring wel en toch greep ik in Rome net naast het podium in ERC1. De kloof met Lindholm, die als tweede junior eindigde, is niet zo groot. Dat is een flinke opsteker, zeker omdat hij veel ervaring heeft op gravel. Een andere leuke referentie is Llarena. De juniorkampioen in ERC3 van vorig jaar maakte net als ik de overstap van R2 naar R5. Vorig jaar moest ik in hem mijn meerdere erkennen, nu houd ik hem achter mij. Het toont aan dat ik de stap van R2 naar R5 toch goed verteerd heb. Tijdens de rally maakte ik opnieuw progressie en deed ik een pak ervaring op gravel op" besluit Grégoire Munster. Dankzij deze prestatie schuiven Grégoire Munster en Louis Louka in de tussenstand van het ERC1 juniorkampioenschap op naar de voorlopig tweede plaats.
Net als in de Rally di Roma en de Rally Alba kwam de deelname aan de Rally Liepaja tot stand in samenwerking met Hyundai Belux en Hyundai Motorsport Customer Racing.