De Historic Rally Ypres start dit jaar op de markt en dit zullen we zeker en vast geweten hebben want de belangrijkste tenoren van het Europees kampioenschap staan aan de start. Deze piloten gaan het opnemen tegen de streekpiloten die maar al te graag pronken op het podium na de finish. De parkoerkennis van de lokale rijders zal zeker en vast doorwegen t.o.v. de buitenlanders , maar we weten allemaal dat het parkoer rond Ieper een slijtageslag kan zijn en diegene die de finish halen altijd eeuwige roem krijgen.
Op dit moment staat de teller op 36 FIA piloten en 21 nationale piloten. Bovendien hebben we nog een late inschrijving kunnen constateren van Ville Silvasti die een Lancia 037 aan de start brengt.
In categorie 4 kan Daniel Alonso zich zeker op het voorplan werken. De motivatie is duidelijk aanwezig bij de Spaanse Ford Sierra Cosworth-rijder, na onder andere de tweede plaats in Asturië. Wat de concurrentie betreft, wordt het voor Alonso vooral uitkijken naar zijn landgenoot Antonio Sainz (Subaru Legacy), tweede in de tussenstand, en voor de Lancia Delta Integrale van "Lucky", genavigeerd door Fabrizia Pons, destijds copilote van Michèle Mouton in het Wereldkampioenschap. Er is ook nog die andere Cosworth'er Tim Jones(GB). Valter Jensen kan van zijn kant belangrijke punten scoren voor het kampioenschap aan het stuur van zijn vertrouwde BMW M3, waarmee hij vorig jaar de titel veroverde. Carlo Fiorito wil punten scoren met zijn BMW 2002 Ti. .....
Maar ook de rijders uit categorie 3 kunnen een belangrijke rol gaan opeisen. Neem nu Karl Wagner, duidelijk in de winning-mood na zeges in de Vltava Rallye (Tsjechië) en Asturië (Spanje), de twee vorige manches van het EK. Zijn voornaamste opponenten worden Pentti Veikkanen (Porsche) en Klaus Wilkman (Triumph TR7 V8), of de top-3 in de tussenstand. Flying Finn Esa Peltonen brengt net als zijn landgenoot Teuvo Hamalainen een Toyota Starlet aan de start, die heel spectaculair over de klassementsproeven wordt gejaagd.
Voeg daar nog Escort-rijders Arnaud Choquet (Fr) en Fernando Dalmeto (Sp) aan toe, en meteen hebben we een resem kandidaten voor een dichte ereplaats of eventueel wat meer.
Hongaar Laszlo Mekler(Alfa Romeo) kan in categorie 2 mits een goed resultaat doorstoten naar de leiding in de tussenstand. Concurrentie komt voor hem misschien wel uit eigen land en renstal, met Zoltan Sardi in een gelijkaardige bolide. Anders Johnsen en Maurizio Pagella, beiden met Porsche, kunnen met een sterk resultaat de top 5 van het EK binnen duiken. Of zorgt de Italiaan Mirko Acconciaioco voor een verrassing met zijn Porsche?
Ook opvallend is de aanwezigheid van de Est Mattïk Villa, die een VAZ 2101 op het startpodium brengt, in onze contreien gekend als de Lada.
En in categorie 1 kan de spannende strijd tussen Antonio Parisi(Porsche) en Ernie Graham(Ford Escort) zich verder zetten in de Ypres Historic Rally. Misschien kan de Fin Elias Kvitilia (BMW 2002 Ti) hier voor de klassieke derde hond spelen.
De Europese tenoren gaan de uitdaging niet uit de weg in Ieper, waar de lokale specialisten toch als favoriet van start gaan. Hun parcourskennis is al jaren doorslaggevend gebleken, al deed Mats Van den Brand vorig jaar een serieuze gooi naar de zege. Het is al van 2015 geleden dat een buitenlander op het podium stond, meer bepaal de Franse Nordist Frederic Chambon. De lokale rijders zijn misschien favoriet, maar het zal de strijd om de Europese punten niet minder boeiend en belangrijk maken.