Ook het VAS Rally kampioenschap nadert stilaan zijn seizoenseinde en met de Rally van Zuid-Limburg moest de situatie in het kampioenschap stilaan duidelijk worden. De dagzege, die was in alle geval voor een niet-Vasser want Peter Bijveld was een maatje te sterk. Lange tijd stagneerde de inschrijvingslijst van de Rally van Zuid-Limburg, maar uiteindelijk trok een grote delegatie Nederlanders nog over de grens. Hans Weijs Jr., Peter Bijvelds en … Gunther Monnens waren belangrijke last-minute inschrijvingen.
Aan de start stonden op zondag 74 deelnemers. Het nummer 1 werd vrijgehouden voor Steve Matterne en Rik Vanlessen, die op deze zondag zouden deelgenomen hebben. Tussen de Historic en de moderne deelnemers kregen we zo een minuut “stilte”. Alle deelnemers reden met een herdenkingssticker van Rik Vanlessen op de wagen.
Het had op zaterdag nog goed geregend en ook op zondag viel er af en toe nog wat nattigheid. Dat betekent dat de wegen in Haspengouw er dan vettig en modderig bij liggen. Mathias Boon moest nog voor de start op de openingsproef de Subaru aan de kant zetten met een kapotte aandrijfas. Even frustrerend was het voor Gunther Monnens die met de Evo X meedraaide in de subtop maar uiteindelijk in de laatste proef de wagen moest stoppen met rokende motor. Het was verrassend Hans Weijs die na de eerste lus aan de leiding ging, op een nat en vettig parcours dat helemaal niet paste bij de BMW! Indrukwekkend, maar Weijs koos daarna de verkeerde banden, werd ingelopen en raakte op de sukkel toen ook nog de gaskabel brak. Peter Bijvelds stuurde de Ford Fiesta R5 naar de leiding en stond die daarna niet meer af. Bijvelds maakte in Kasterlee zijn comeback en behaalt nu al zijn eerste zege na een afwezigheid van negen jaar! .....
De opmerkelijkste prestatie was dan voor Eddy Vandevelde. De lokale piloot kon met de Evo X uiteraard geen hoop koesteren om de R5 bij te houden, maar hij redde wel zijn tweede plaats van een opnieuw aanstormende Hans Weijs, die uiteindelijk met de derde podiumtrede moest tevreden zijn. Voor het VAS kampioenschap kon de zege van Peter Bijvelds natuurlijk weinig betekenen, tenzij dan misschien de reden waarom de Nederlander uiteindelijk nog naar Gingelom kwam afzakken. “Het is de laatste wedstrijd, bovendien ken ik de streek van de Rally van Haspengouw en het is trouwens een mooie rally met een zeer goede organisatie”, sprak hij lovend. Dat zal de troepen van Benny Giebens en de TopSpeed Rally Club Haspengouw zeker een hart onder de riem steken! Koen Verhaeghe kampioen Divisie 4 Historics De regionale belangen, die vielen een beetje in het water. Tom Ceuppens en Frank Werner verloren een wiel van de BMW 1 en dus kon Werner zijn Divisie 3 titel niet in stijl vieren en was hij al terug op weg naar huis toen de anderen over de finish gingen. In Divisie 1-2 ging Stefaan T’Joens ook van de baan, wat betekende dat hij ook nog naar Kortrijk moet om zijn titel te halen. Indien hij daar pech kent en Bjorn Rambour scoort goed, kan T’Joens, zelfs met 6 zeges in de divisie, nog naast de titel grijpen! Enkel van Koen Verhaeghe kregen we zekerheid. Terwijl Glenn Rogiers met de Opel Kadett een mooie zege pakte bij de Historics, met een indrukwekkende 10de plaats als kers op de taart, had Koen Verhaeghe met de Ford Escort Mk1 genoeg aan een 36ste plaats algemeen. Om zijn titel veilig te stellen bij de Historics had hij voldoende met een 6de plaats. Voor Verhaeghe is het de derde VAS titel bij de Historics.
Vermelden we nog dat achter Rogiers het Michael America (Opel Kadett GT/E) en Erik Deveux (Opel Ascona) waren die het podium bij de Historics vervolledigden. In de Divisie 1-2 ging de zege naar Peter Vanderhauwaert (Renault Clio RS), voor merkgenoot David Conard. Patrick Gaethofs zette de Honda Civic op de derde podiumtrede. In het weekend van 24 en 25 november wordt het regionale rallykampioenschap afgesloten met de 6 Uren van Kortrijk, waar men nu al overstelpt wordt met inschrijvingen.