Toen hij naar de buurt van Sankt-Vith vertrok om er deel te nemen aan de East Belgian Rally, wist Kris Princen dat hij alle spanning uit de strijd voor de titel van Kampioen van België Rally 2018 kon halen. Om kampioen te worden moest de piloot van de BMA Skoda Fabia R5 de wedstrijd winnen. Daarvoor moest hij wel zijn laatste concurrent voor de titel, Vincent Verschueren, kloppen. Die was heel snel in de eerste lus, maar na een derde van de wedstrijd nam het duo Princen-Eelbode de wedstrijd in handen. Ze domineerden de zwarte Fabia R5… zonder ook maar een seconde het tempo te laten zakken. Adrian Fernémont, voortaan met Michelins op zijn Skoda, bleek immers een heel taaie concurrent die bleef aanklampen tot de finish…
"Op de voorlaatste proef reed Fernémont nog een uitstekende chrono," vertelt Kris Princen. "Op de proef van Sankt-Vith was hij 4"5 sneller, waardoor hij kon naderen tot op 6"4. Maar, ik was niet ongerust. Ik had op die proef een beetje het voetje gelicht. Ik wist dat ik met 5 seconden voorsprong voldoende voorsprong had voor de laatste proef. Het was toch een erg spannende wedstrijd. Net als de andere wedstrijden dit seizoen. En dan te weten dat ik in het begin van het seizoen zelfs niet dacht aan de Belgische titel. Ik had gewoon niet het budget om mee te strijden voor de titel. Maar, in de loop van het seizoen hebben onze partners bijkomende inspanningen gedaan, zodat we vandaag toch kampioen konden worden. Ik zal trouwens ook de Condroz Rally nog rijden om het seizoen in schoonheid af te sluiten." ...... Bij BMA genoot men natuurlijk van deze nationale titel, die bovendien behaald werd nog voor de grote finale van het BRC in Hoei… "Als Kris hier tweede was geworden achter Fernémont, dan zou het ook geen ramp geweest zijn," vertelt Bernard Munster. "Dan zou hij in de Condroz aan de start gestaan hebben met de beste papieren om kampioen te worden. Kris wilde hier, met een Fabia R5 die weer draaide als een Zwitsers uurwerk, voluit de strijd aangaan met zijn snelste tegenstander, die deze keer niet de verwachte concurrent was. Hij heeft het erg knap afgemaakt, met een overwinning en de titel! Perfect…"
Patrick Snijers, sinds de Omloop van Vlaanderen al Belgisch kampioen in R-GT, voegde een nieuwe overwinning toe aan zijn palmares van 2018 met de Porsche 997 GT3 van BMA. Op de eerste proef was Timothy Van Parijs sneller, maar toen werd Snijers wakker. Door de vroege opgave van zijn rechtstreekse concurrent, domineerde Snijers de wedstrijd, wat hem een erg mooie 7de plaats algemeen opleverde, voor een aantal vierwielaangedreven R5's. "Patrick heeft opnieuw sterke tijden gereden. Dankzij dit resultaat blijft hij derde in het algemeen klassement van het BRC," vervolgt Bernard Munster. "In Hoei moet hij nog uitkijken voor Adrian Fernémont, maar deze podiumplaats algemeen zou een mooie kers op de taart zijn, bovenop de al behaalde titel in GT…"
De East Belgian Rally heeft volgens veel rijders het mooiste parcours van België. Wie er voor de eerste keer rijdt, heeft een leerperiode nodig. Dat was het geval voor Steve Matterne en Rik Vanlessen, die al vroeg beseften dat ze nog moesten leren alvorens het tempo te verhogen op dit parcours. Vandaar dat ze in de eerste plaats de wedstrijd uit wilden rijden om ervaring op te doen voor de toekomst. Een probleem met de pop-off valve kostte tijd, maar het werd snel opgelost door het team. Een week na zijn overwinning in het Criterium Jean-Louis Dumont, op een typisch Haspengouws parcours, besefte Matterne dat er heel verschillende parcours zijn in ons kleine Belgenland…
Terwijl BMA in Sankt-Vith streed voor de titel in het BRC, namen Grégoire Munster en Louis Louka in Duitsland deel aan de Rallye Erzgebirge, het kader van de voorlaatste manche van de sterk bezette ADAC Opel Rallye Cup. "Eens te meer streden we in de top 3 en eens te meer werden we het slachtoffer van een lekke band die ons een vijftigtal seconden kostte," vertelt Grégoire. "Daardoor zakten we terug naar de 6de plaats. We zullen de mouwen op moeten stropen om onze tweede plaats in het kampioenschap te behouden in de laatste wedstrijd van de Cup. Het wordt nog een spannende strijd met Karl-Martin Volver, de winnaar van de dag."
"In deze wedstrijd bleek het gebrek aan ervaring van Grégoire op onverhard," vervolgt Bernard Munster. "Volver heeft veel meer op die ondergrond gereden. Hij heeft sinds het begin van zijn carrière een veertigtal rally's meer gereden! Dat was te zien aan de tijden in deze wedstrijd. Het verdict in de ADAC Opel Rallye Cup zal vallen in de 3-Städte Rallye op 19 en 20 oktober. We zullen dan ook weten wie volgend seizoen het stuur krijgt als fabriekspiloot van Opel. De onderhandelingen zijn nog aan de gang, maar normaal zal BMA ook twee van onze Skoda Fabia's R5 aan de start brengen in Beieren."